Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
En ik die dacht dat het concept van de windturbine-met-verticale-as was afgeschreven, wegens inherent weinig effectief... Hier is er blijkbaar nog iemand die erin gelooft.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/05/30/heule-ondernemer-windmolens-ho…
mvdk
Golden Member
20MW per exemplaar. Dat zijn geen kleintjes.
Natuurlijk is het weer een gevalletje van onjuiste eenheden, maar toch.
Boudie
Vervangen DOOR.
Een windmolen van 20 MW. Dat kan ik nog volgen.
Maar om iets te kunnen zeggen van de totale jaaropbrengst in kWh moet er toch iets gegeven zijn omtrent de te verwachten lokale windsnelheden en het rendement van de molen bij diverse windsnelheden?
Eehm nee, die dingen draaien niet 100% van het jaar op optimaal rendement, verre van,
Dus piekvermogen zal factors hoger zijn
20 - 25kW
Op zaterdag 30 mei 2026 14:29:04 schreef Zeeuwsekees:
Daar kun je toch mooi een frituurpan op aansluiten.
Kun je meteen zien wanneer het vet heet genoeg is, dan gaat ie harder draaien.
Spog2
Honourable Member
Op zaterdag 30 mei 2026 13:50:04 schreef Paulinha_B:
En ik die dacht dat het concept van de windturbine-met-verticale-as was afgeschreven, wegens inherent weinig effectief... Hier is er blijkbaar nog iemand die erin gelooft.https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/05/30/heule-ondernemer-windmolens-ho…
hij lijtk op een Darrieus turbine.
Hier een hele sjiek model: 
Kwa energie efficiency is het een prima concept: uit het bestreken rotor oppervlak haal je net zo veel als met een horizontale as.
Of het model van ondernemer Stefan Grosjean heel blijft is een andere vraag... Op zich vind ik die schijf in het midden wel een aardig idee, het scheelt de helft in toren hoogte.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 30 mei 2026 14:19:31 schreef Bobosje:
Ofwel slechts gemiddeld 2283Wh per exemplaar.
Hoe kom je aan het cijfer dat ze maar 2283/20000000 * 365 = .04166475 dagen mee zouden gaan?
@arco. Het model uit de openingspost is iets ouder (behalve de massieve schijf). Het is "recent" dat ze die draai er in hebben verzonnen. Dat gezegd zijnde, "recent" is hier: "iets van 40-50 jaar geleden..."
[Bericht gewijzigd door rew op (31%)]
Op zaterdag 30 mei 2026 16:51:55 schreef rew:
[...]Hoe kom je aan het cijfer dat ze maar 2283/20000000 * 365 = .04166475 dagen mee zouden gaan?
De energie opbrengst was toch 20MWh per jaar als ik het goed begrijp?
Dat is dan zo'n 2283Wh gemiddeld per dag, de piek per dag zal ongetwijfeld hoger liggen.
Edit: typo.
2283W continue
Een wiskundig statistiek die compleet ontkoppeld is van de werkelijkheid
Zulke dingen bestaan alleen op papier
Een 2kW motor die maar de halve dag draait wordt niet spontaan een 1kW motor ofzo.
Dat blijft een 2kW met 50% dutycycle
Sommige dingen kun je niet wiskundig benaderen zonder dom over te komen
nonius
set SCE to AUX.
Hier is er blijkbaar nog iemand die erin gelooft.
Blijkbaar delen de buren zijn enthousiasme over deze nieuwerwetsche en innovatieve tuindecoratie niet. Ben het niet oneens met hen, tuinkabouters en boedhabeeldjes zijn wat dat betreft toch een stuk minder storend. Die zijn ook mijn smaak niet maar ze veroorzaken in elk geval nauwelijks overlast voor de omgeving en zullen per saldo grofweg net zoveel electrische energie opwekken.
Maar schattig om te zien hoe 'innovatieve ondernemers' blijven geloven in de VAWT. Ik moet er bijna een traantje van wegpinken.
En wat is een windturbine met een 'rendement' (?! of zouden ze 'opbrenst' bedoelen?) van 20kWh? Ik ben helaas geen innovatieve ondernemer maar slechts een skeptisch ingenieur die dat niet snapt. Of bedoelen ze 20kWh over de gehele levensduur van het ding misschien? Maar dan snapt de econoom in mij weer niet hoe zoiets dan rendabel kan zijn (Net Present Value > 0 ).
Verwarring alom!
Maar gelukkig heeft deze ondernemer visie! (en met hoge waarschijnlijkheid behoefte aan investeerderskapitaal...)
mvdk
Golden Member
Vind t jammer dat ik bij m'n eerdere post geen copy/past van een geeelte van het VRT artikel heb gedaan. Er was sprake van 20.000kW.
Zo stond het er echt. Inmiddels is het aangepast
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als er windturbines in mijn buurt komen zou ik liever een vertikale hebben dan een horizontale...
Ze zijn intrigerend om te zien (een horizontale is gewoon alleen een lelijk ding...)
Ze lijken me ook simpeler en goedkoper in bouw en onderhoud.
(je hebt geen 'transformatorhuisje op een paal' nodig zoals bij een horizontale: je kunt alles onder de grond bouwen)
Enige wat veel te verduren krijgt is het lager onderaan de mast, maar daar zal toch nu ook wel een duurzame oplossing voor zijn?
nonius
set SCE to AUX.
Enige wat veel te verduren krijgt is het lager onderaan de mast,
Da's niet het enige. De bladen zelf ondergaan veel grotere cyclische belastingen doordat ze telkens in de windschaduw van de mast komen. Een veel grotere zwellende, of zelfs wisselende, belasting dan bij een HAWT. (horizontal axis wind turbine)
Bovendien lijkt me het ding van aluminium te zijn gemaakt, wat berucht is om z'n lage vermoeiingssterkte (sterker nog: vermoeiingssterkte = 0 N/mm²). De bevestiging van de 4 bladen op de schijf verontrust me, maar de details zijn niet goed te zien op de foto. Ook verbaast het geringe aantal bladen me. En hun korte lengte.
Enfin. Het hele onderwerp 'VAWT' schurkt wat mij betreft sowieso al heel dicht tegen over-unity aan.... Het lijkt in elk geval toch vaak dezelfde charlatans, eh, 'innovatieve ondernemers' aan te trekken.
En die innovatieve ondernemer is meer geïnteresseerd in de inversteringen van zijn "aandeelhouders'/"participanten" dan in de werking of opbrengst van zijn "molen".
Een 25kW molen die 20MWh doet,
Is 9% of 33 dagen aan draaitijd
Nou die 10% is het gemiddeld in het land windkracht 7 of harder
Dus zeker als je op een mooie open vlakte of aan de kust woont zijn die cijfers nog niet zo ver gezocht
Alleen aan kWh/€€ investering zijn er betere opties, daarom zet niemand windmolens
Op zaterdag 30 mei 2026 19:29:44 schreef Bobosje:
En als mensen ook beboet gaan worden voor het terugleveren van de stroom dan wil niemand ze meer.
Jahoor ik wel.
Mijn directrice heeft alleen paar weken geleden een veto tegen een windturbine uitgesproken 
Heb haar nu gemeld dat ze ook de energie rekening mag betalen.
Dan koopt de directrice toch zonnepaneeltjes (erbij) i.c.m. thuisaccu's?
Ze zijn muisstil, geven geen steeds varierende schaduwbeelden, verstoren het landschap niet en laten de buren rustig slapen.