Ik vraag of ze dus ook windmolens verkopen..

Reageren ze ook verbaasd op.

En in het camperwereldje hoort men keer op keer over "een woonbatterij van 100 ampere" waar natuurlijk Ah bedoeld wordt

Het helpt ook niet mee dat op sommige startaccu's ook heel groot '400 Amp!' staat. Waarmee ze dan de CCA (cold cranking amps), de maximale startstroom die de accu kan leveren bij koud weer. Sowieso is dat meer een maat voor de inwendige weerstand dan de capaciteit. Maar probeer dat maar eens uitgelegd te krijgen aan je buurman :)

Een gezonde auto accu levert (veel) meer Amperes dan de CCA vermelding.
Sluit een gezonde auto accu nooit kort...

Op zondag 31 mei 2026 19:08:43 schreef Bobosje:
Een gezonde auto accu levert (veel) meer Amperes dan de CCA vermelding.

Die gaan dik boven de 1000A.

Op zondag 31 mei 2026 19:08:43 schreef Bobosje:

want dan ontstaat er een zwart gat?

Youtube staat er vol mee, wat rook, wat vonken, links en rechts een roodgloeiend draadje
Fietsen door amsterdam is gevaarlijker dan de doorsnee kortgesloten autoaccu

CCA en kortsluiten hebben dan ook niets gemeen.
CCA is de zwaarste belasting waarbij de accu boven de 7.2v blijft. Kortsluiten is gewoon een zinloze destructieve actie...

Wie de CCA-vermelding en de kortsluitstroom door elkaar haalt, moet misschien liever niet met zulke accu's werken. :)

--

Op zondag 31 mei 2026 00:04:17 schreef Arco:
Er wordt wel onderzoek gedaan naar panelen die ook 's nachts (beperkt) stroom opwekken

In dat berichtje hebben ze het over bijv. 50 mW/m2 tegen overdag 200 W/m2; blijkbaar juist niét door maan(of sterren! :))-licht, maar door het verschil tussen koude ruimte en warme aarde. Uiteindelijk dus inderdaad de straling van de aarde, maar met koeling van de ruimte aan de andere kant van het paneel. Je zou ze dus wel naar de grond moeten richten.. wel, we horen het als het zover is.

--
/OT

Op zondag 31 mei 2026 00:10:01 schreef Paulinha_B:
[...]"Den zon is mannelijk, de maan vrouwelijk" ;)

Zon is grammaticaal óók vrouwelijk; net als maan, wat ik ook best weet, maar op onze breedten wordt dat zelden zicht- of hoorbaar gemaakt.
Los van dat alles zou het trouwens ook 'De zon is [...]' (1e nv.) moeten zijn.
Echter wel: 'Johannes nam zich voor, morgen op school van den zon te spreken.' (van den zon = voorzetselvoorwerp; van regeert 3e nv.)

We gaan de Engelsen achterna.
Over een paar jaar spreken we over de water en kijken de jongeren alsof ze water zien branden als ouderen het over het water hebben.

Op zondag 31 mei 2026 21:30:24 schreef Frederick E. Terman:
Wie de CCA-vermelding en de kortsluitstroom door elkaar haalt, moet misschien liever niet met zulke accu's werken. :)

Geen enkele moeite mee, bij puntlassen met een auto accu komen die ca. 1000A kortstondig goed van pas. :)

Mensen moeten niet denken dat een auto accu niet meer Amperes kan leveren dan de CCA vermelding, dat was de insteek.

Op zondag 31 mei 2026 13:14:11 schreef Paulinha_B
Maar zeg er vooral niks van want dan ben je aan het zeuren, zogezegd.

Als ik aan ChatGPT dit vraag

“Waarom halen de meeste mensen het verschil tussen kW en kWh door elkaar terwijl dat bij km en km/h niet gebeurt.”

Krijg ik dit als antwoord.

Interessante observatie. Veel mensen halen kW en kWh inderdaad door elkaar, terwijl bijna niemand km en km/h verwart. Omdat het verschil tussen vermogen en energie voor veel mensen minder direct voelbaar is dan het verschil tussen afstand en snelheid.

Bij verkeer ervaart iedereen dagelijks dat:
• 100 km = een afstand.
• 100 km/h = een snelheid.
.
Als iemand zegt “Ik reed 100 kilometer per uur ver”, klinkt dat meteen onzinnig.

Bij elektriciteit ontbreekt die intuïtieve ervaring. Je ziet geen energie stromen zoals je een auto ziet rijden. Daardoor voelen:
• 100 kW (vermogen)
• 100 kWh (energie)

voor veel mensen als bijna hetzelfde begrip, terwijl ze fundamenteel verschillend zijn.”

In een meterkast hangt doorgaans een (kWh) energiemeter en geen (kW) vermogensmeter.

Op zondag 31 mei 2026 14:36:32 schreef Hoeben:
[...]

En dan verbaasd zijn dat er ze zo'n 100W speaker openschroeven er een klein speakertje van 5 W rms in zit.

Mijn buurman ,bouwde vroeger aftermarket audio in, in (vooral dure) auto's had het altijd lachend over ILS waarde die op sommige (goedkope) versterkers stond : "If Lightning Strikes" :+

Op zondag 31 mei 2026 10:30:04 schreef Patrick de Zeester:
[...]
5 mWh/jaar per huishouden lijkt mij wel erg laag ingeschat, dan zou je met 20MWh/jaar 4 miljard huishoudens kunnen voorzien.

And, that my friend is a stupid typo.

Juist omdat ik loop te ranten tegen verkeerde eenheden en zo extra pijnlijk. Touche!

Op zondag 31 mei 2026 11:57:51 schreef Bobosje:
[...]

Dat heb ik nooit geroepen, zie mijn allereerste post waarin ik die 2283Wh heb vermeld. De post waarin de 2283Wh werd vermeld met daarachter per abuis "per dag" dat was een typo door de post te snel te schrijven.

Je weigert het na te lopen en in te zien wat er fout is? Mij best. De groeten.

Die toch al niet te serieus te nemen luchtturbines veroorzaken alleen maar veel onnodige turbulentie.

Kennen jullie deze nog? Laatste nieuws op de site is twee jaar geleden en de chat(bot)popup zegt:"Kan nog nergens worden gekocht".
https://www.celltechnologies.nl/

in het revalidatiecentum (waar ik inmiddels uit ben)maakte iemand het nog gekker; de band van de rolstoel is gevuld met 10 A....... 8)7 hij zal wel bar.bedoeld hebben.

Hij bedoelde misschien 10 Atm (atmosfeer)?

Maar hoe dan ook, 10 bar of 10 atmosfeer in rolstoelbandjes? Dan staan ze wel lekker hard.... Ik zou voor de zekerheid toch maar oordopjes in doen :)

M'n stadsfiets krijgt niet meer dan 3.5 bar en m'n ligfiets niet meer dan 6 bar voor en 5.5 bar achter. En dan staan ze keihard....

Bij racefietsen zit het vaak rond de 6-8 bar.

Inderdaad. Zelfs vrachtwagenbanden hebben vaak maar 8 of 9 bar. Mijn Ducato doet het met 5,5 en dat is meer dan de aanbeveling van de fabrikant.