CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Beste forum leden,
Ik heb thuis op de hobbytafel twee accu's van 12,8V/100Ah en eentje van 25,6V/100Ah, die hebben allemaal een BMS maar voordat die ingrijpt las je al een steeksleutel aan elkaar. Met interne iR van 3 milliohm loopt er letterlijk een paar duizend amperes. 
Ik wil dus extra veiligheid op deze accu, maar wat is nu het beste MRBF of inline? Die MRBF zijn nogal moeilijk verkrijgbaar van bvb Bussmann of Seatec en gaan allemaal over waardes van 100 tot 200A. Voor mijn hobbytafel is 30A meer dan genoeg op de accu. Maar ja met inline zijn je polen zelf dan weer niet veilig, ik twijfel nu wat het beste is. Na die zekering heb ik dan automatische zekeringen met een reset knop van 3-5 en 10A max, meer dan dat heb ik niet nodig voor wat experimenten en voedingen en laptop gebruiken tot wekenlang zonder opladen.
Ik ben een beetje de draad kwijt en die MRBF is niet bepaald makkelijk te krijgen, ja amazon van Bojack, maar dat lijkt me niet echt veilig. Of toch inline en de kappen beschermen met iets, zijn automatische inline zekeringen ook goed, of loopt er toch teveel stroom voordat die aanspreken.
Ik wil hier geen brandje in huis veroorzaken dus even vragen hier. Of zijn er nog andere soorten zekeringen, want deze accu's hebben allemaal een schroefaansluiting. 30A is echt het minimum dat je kan krijgen. dus daarom heb ik dan nog keuze aan 3,5 of 10A aan automatische reset zekeringen. Ik laad ze meestal apart op met een gewone LFP 10A netlader. Maar voordat ik die moet opladen ben ik meer dan een half jaar verder op mijn hobbykamer! En valt de stroom eens uit heb je geen nood voor wat dan ook.
Ja je hebt netvoedingen weet ik, maar met deze accu heb je echt een perfecte DC spanning, en juist niet te hoog of te laag, komt bijna overal net van pas. En voor nood heb ik dan ook een 1000W Pure sine wave inverter met 230VAC. Dat werkt allemaal goed, maar ik wil extra veiligheid, het BMS alleen is niet voldoende. Ik heb zelf twee netvoedingen ook staan, maar om de een of andere reden werk ik liever met mijn accu's op tafel, later ga ik kijken om ze op te laden met de zon.
Wat kan ik het beste doen of gebruiken? Hartelijk dank voor jullie tijd besteed aan deze vraag, en bedankt bij voorbaat.
Groetjes Maaike 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Gewoon de pole mechanisch beveiligen tegen de steeksleutel zou ik denken. En dan een "zo laag als mogelijk" zekering er achter.