Op dinsdag 2 juni 2026 16:29:02 schreef BRNRDS:
Grijs was toen aarde. Rood was de nul? Wie verzint het om een groene kleur voor de fase te gebruiken?Ik gebruik een elektronische multimeter. Maar die geeft alleen spanning aan en geen fase.
Tja, in de meterkast kun je zien dat de bronzen aardleiding die kast in-, of uit- gaat? Of dat hij nu de meterkast zelf aardt, of dat de meterkast de aarde levert, is de vraag?
Ik ben geen leek, want ik heb jaren in electro en computers gewerkt en ook heel wat elektronica.
Maar na een ervaring van een verwisselde aarde met fase ben ik behoorlijk geschokt, letterlijk!
Om met het laatste te beginnen:
Dat je geen leek bent, wil nog niet zeggen dat je een voldoend onderricht persoon(VOP) bent, of een vakbekwaam persoon (VP).
Mijn vrouw is een leek, schakelaar om een lamp aan te doen ok, stekker van de strijkbout, idem dito. Maar daarna houdt het snel op.
Een bronzen aardleiding? Uit welk jaar stamt dat huis? Bij mijn weten is dat altijd 6 mm2 vertinde koperdraad geweest. Bronzen draad geleidt slechter dan koper. Geen aardlekschakelaars, en je aarde bestaat uit een enkel klemmetje aan de badkuip?
De meterkast hoeft niet geaard te worden, maar de aanraakbare geleidende delen, waterleiding en watermeterhouder, gasleidingen etc.
Je meet met een elektronische meter. Je hebt dan de installatie spanningsloos gemaakt (stoppen eruit gehaald) om allerlei storende invloeden uit te schakelen, anders heeft het meten geen zin. Een paar mA lekstroompjes vanuit aangesloten apparatuur doen je meting geen goed.
Of je aarding goed is, meet je met de juiste apparatuur.
Wie verzint het om een groene kleur voor de fase te gebruiken?
Duik eens in de geschiedenis van het ontstaan van elektriciteit in bedrijven, huizen kantoren etc. Dan kom je zo ergens in 1880 uit.