maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als je wifibereik halveert, je bluetooth gaat kraken... Er is teveel apparatuur waar het op kan storen. Al lang niet meer die ene middengolfradio in de straat. Die ontstoorcondensator zit er niet voor niets.
Beste ohm pi, Naar het schijnt stoorde zo'n stofzuiger enkel bij analoge ontvangers UHF en VHF alsook AM en LG en KG omroepontvangers . Zopas info gekregen dat digitale media ongevoelig zou zijn voor electro motor stoornissen . Het is zonder condensator misschien wel te proberen . Bij klachten kan deze nog altijd worden gemonteerd . We hebben dankzij circuit online weer interessante info gekregen .
nonius
set SCE to AUX.
Zopas info gekregen dat digitale media ongevoelig zou zijn voor electro motor stoornissen
Da's niet correct. Maar zelf zou ik die condensator(s) ook gewoon weglaten. Bij analoge systemen (en dan vooral AM) hoor je het direct; bij digitale systemen verslechtert de signaal-ruisverhouding, wat de overdrachtssnelheid kan verlagen of helemaal blokkeren, als het signaal toch al op het randje was. Maar ik zou me niet al te ongerust maken over die paar minuutjes van mogelijke storing bij het stofzuigen....
Maarten: ik zou hier eerder voor een flexibelere kit kiezen, geen (normaliter) harde epoxy. Maar er bestaan ook flexibele/taaie epoxies zoals West Systems G-flex. Zou zelf echter gewoon voor een paar tie-wrapjes en een flinke dot kit kiezen denk ik. (wel eerst de ondergrond goed stofvrij maken, maar da's belangrijk bij elke vorm van lijm.)
(Nu OP de stofzuiger toch open heeft zou ik gelijk eventjes de koolborstels op slijtage checken....)
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Je kan die condensators ook gerust vast zetten en kleven met wat hot snot, dat komt zeker niet meer los. Maar jet moet wel de goede soort hebben, de goedkope voor thuisgebruik is niet geschikt. Ik gebruik altijd RAPID PRO-T lijm, die krijg je alleen van elkaar met gereedschap. Altijd makkelijk voor klusjes rond het huis.
De waarde van die condensator moet niet echt exact hetzelfde zijn, tis nu niet bepaald een raket sturing. Maar ik zou er zeker wel eentje in terug plaatsen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hotglue kan loskomen door de warmte. Niet genoeg om te smelten (hopen we) maar wel genoeg om slapper te worden.
Bij kit zou ik wel voor zuurvrije kit kiezen, anders wasemt het azijn uit wat niet heel goed is voor een corrosievrije omgeving.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ja exact daarom dat ik zei die PRO-T smelt alleen over de 85 graden. De gewone smelt al in de zon of wordt al kleverig. De gewone hobby lijm die smelt al rond de 60 graden. Als het in die machine 80 graden wordt zou ik ze niet meer gebruiken... Zo een kit met zuur vind je hier niet meer bij ons in de winkels.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (12%)]
maartenbakker
Golden Member
Een stofzuigermotor kan makkelijk 80 graden worden, en vrijwel alle "normale" siliconenkitten zijn op basis van azijnzuur.
nonius
set SCE to AUX.
Waar ik 'kit' schreef doelde ik natuurlijk op constructiekit, geen siliconenkit. Zie ook de foto van een tube montagekit van goede kwaliteit.
Dat leek me eigenlijk evident maar gezien de discussie had ik blijkbaar toch iets specifieker moeten zijn. Mea culpa.
(en voor de vraag wordt gesteld: nee, een tube Pattex Powerfix high-tack constructiekit van de Action zou ik óók niet gebruiken in deze situatie - hoewel ik die voor sommige andere dingen ook wel eens durf te gebruiken; hij zit in een ander gebruiksklaar kitpistool hier. Beide zijn volgens de opdruk 'high-tack', maar de kit in m'n foto is duidelijk veel high-tackerder dan de Pattex, met een factor 50-100x)
Moet toegeven dat ik in eerste instantie ook m'n twijfels had over de hotglue-oplossing maar blijkbaar wordt het tijd dat ik dan toch eens een betere kwaliteit hotglue ga proberen/gebruiken zoals de soort die CrossfireX vermeldt.
Ben zelf trouwens meer van de 'belt-and-braces' filosofie: zowel tiewraps (vormgesloten verbinding) als een kit (krachtgesloten verbinding).
En daarom uiteraard óók een stukje krimpkous over de soldeerverbindingen van de X & Y condensators, om de soldeerverbindingen mechanisch te ontlasten (naast electrische isolatie).
De ontstoorcondensator weglaten is veel makkelijker en goedkoper. Maar zeg niet dat ik dat hardop gezegd heb! 
[Bericht gewijzigd door nonius op (12%)]
maartenbakker
Golden Member
Een silaangebaseerde kit, daar moet ik me dan even in verdiepen. Veel constructielijmen en kitten zijn niet ideaal voor elektronica, zie de beige kit die in de buurt van warme componenten geleidend en corrosief wordt. Vandaar dat mijn gedachten meteen uitgaan naar zuurvrije siliconenkit zoals door veel fabrikanten gebruikt als isolatieversterking en alternatief voor de (vermoedelijk polyurethaangebaseerde) beige montagekitten.
EDIT: silaanpolymeren en siliconen hebben chemisch toch wel overeenkomsten. Het gaat in beide gevallen om polymeren waar een Si zit op plekken waar je een C zou verwachten. Bij het uitharden van silaankit komt methanol vrij in plaats van azijnzuur, zoals ik het lees. Dat zou dus goed moeten gaan en met de hechting zit het ook wel goed.
@bobosje hieronder: Ik denk van wel. Philips gebruikte in de jaren '70 al een clixon als beveiliging. Er staat alleen geen temperatuur in de servicemanual. Alleen een specificatie "De thermische motorbeveiliging zal uitschakelen als er binnen 7 minuten geen luchtverplaatsing is, en niet uitschakelen als de luchtverplaatsing groter is dan 12l/sec".
Dat gaat dan om een motortje van 500W ofzo. Latere motoren van 1 a 2 kW kunnen loeiheet worden, zelfs met luchtstroom.
De zuig uitlaatluchtstroom gaat hier door het motorblok heen en dan naar het laatste filter voordat de luchtstroom de stofzuiger naar buiten toe verlaat. De uitlaatluchtstroom is warm na lang zuigen maar of het motorblok de 80°C bereikt?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op vrijdag 12 juni 2026 20:41:31 schreef ohm pi:
Ik zou de condensator gewoon weglaten. Zonder condensator doet de stofzuiger het ook.
Als je kwaaie buren krijgt omdat je stofzuiger teveel stoort, dan zou ik snel de condensator in de stofzuiger monteren.
Voordat de buren door hebben dat het @frankoo7 zijn stofzuiger is kan veel tijd verstrijken. En dat kan heel vervelend uitpakken. En bewust storen is toch echt wel aso. 
Dus gewoon monteren zo'n ontstoorcondensator
maartenbakker
Golden Member
Op vrijdag 12 juni 2026 23:35:39 schreef Lambiek:
Polymax gebruiken.
Dat is net als de door nonius genoemde kit, een silaangebaseerde formule.
Op vrijdag 12 juni 2026 22:50:54 schreef maartenbakker:
[...] en niet uitschakelen als de luchtverplaatsing groter is dan 12l/sec".
Dat gaat dan om een motortje van 500W ofzo.
Hoi, rekenen! 12 liter lucht is 12/1000 × 1,2 kg = 0,0144 kg.
De soortelijke warmte van lucht is ca. 1000 J/kg/K. Voor die 12 liter dus 14,4 J/K
Met die 500 W, dus 500 J/s, kun je dus de luchtstroom 500/14,4 = ca. 35 K opwarmen. Bij een omgeving van 20 °C zou je dus een uitlaat van 55 °C krijgen; veilig genoeg en de klixon doet nog niets.
Maar halveer eventjes de luchtverplaatsing, en je zit al op 90 °C.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Je zou ervan verschieten...
Als de stofzak van mijn Philips stofzuiger of Ferrex asstofzuiger maar enigzins verstopt raakt tijdens het zuigen ruik je gewoon al dat de uitgaande luchtstroom 'heet' is, zeker de +1000W exemplaren.
Mijn punt was dat de berekening niet klopt. Het elektrisch opgenomen vermogen wordt niet 100% omgezet in warmte maar ook in motor as-vermogen.
Het elektrisch opgenomen vermogen van 500W wordt in een verwarmingselement 100% omgezet in warmte, niet bij een 500W draaiende motor.
Hier is de uitgaande lucht niet heet ook niet als de stofzak redelijk vol is, ik zou eerder zeggen goed warm.
Het motor-asvermogen verdwijnt toch niet zomaar. Goed, de lucht beweegt ook; als je daar een schatting voor weet mag je dat vermogen in mindering brengen.
Voorzetje: per seconde verlaat 0,0144 kg lucht de uitlaat met zeg, doe eens gek, 100 km/h, dat is 27,8 m/s. Daarin zit een energie van ½mv2 = 5,6 J. Dat per seconde is dus een vermogen van 5,6 W dat van die 500 W af gaat. De rest gaat toch echt op in warmte.
(Natuurlijk wordt het apparaat zélf ook warmer, maar dat gaat niet eeuwig door. En eens de eindtemperatuur bereikt, gaat daar verder bijna geen extra vermogen meer heen maar wordt ook die afgevoerd door de lucht; dat is juist de mop van luchtkoeling.)
Dus als ik het goed begrijp dan heeft de motor maar een as-vermogen van 5,6W nodig om het schoepenrad te kunnen laten draaien om te kunnen stofzuigen?
Een motor heeft toch een rendement P-as / P-electrisch dan zou dat wel erg laag zijn in dit geval.
maartenbakker
Golden Member
Op zaterdag 13 juni 2026 16:36:50 schreef Bobosje:
Mijn punt was dat de berekening niet klopt. Het elektrisch opgenomen vermogen wordt niet 100% omgezet in warmte maar ook in motor as-vermogen.
Het elektrisch opgenomen vermogen van 500W wordt in een verwarmingselement 100% omgezet in warmte, niet bij een 500W draaiende motor.Hier is de uitgaande lucht niet heet ook niet als de stofzak redelijk vol is, ik zou eerder zeggen goed warm.
De berekening klopt prima, hij houdt alleen geen rekening met onbekende factoren die elkaar op zijn minst deels opheffen. Jij noemt energie die in de verplaatsing en compressie van de lucht wordt gestopt, ik zet daar tegenover de niet perfecte warmte-afvoer van de motor. Het is zonder meer plausibel dat een stofzuigermotor 80 graden kan worden. In geval van het Philipsvoorbeeld moet de clixon afslaan na 7 minuten onbelast (in een vacuum) lopen. Dan gaat 100% van de elektrische energie in warmte zitten. De motor heeft op dat moment weliswaar een maximaal elektrisch rendement, maar zoveel minder gaat hij daardoor niet verbruiken.
En om het in perspectief te zetten: een 500W stofzuiger produceert misschien 100W zuigvermogen, afhankelijk van zijn constructie. Dus alsnog 400W warmte!
EDIT: volgens de berekening van FET nog extremer, daar moet ik nog even over nadenken maar een feit is dat zo'n motor gewoon heet wordt.
Mee eens dat de motor warmte produceert vanwege het niet ideale rendement.
De motor hier heeft een geforceerde luchtkoeling, werkelijk alle zuiglucht gaat dwars door het motorblok heen en verlaat dan via de motorruimte en het uitlaat filter de stofzuiger.
Het gaat hier niet eens zozeer over het rendement van de motor; alles komt uiteindelijk in de warmte terecht, afgezien van dat beetje kinetische energie in de snelheid van de uitlaatlucht dan.
- Motorrendement: alles wat die onder de 100% zit verwarmt de motor. Die warmte wordt afgevoerd door de langsstrijkende lucht.
- Zuigmond: de lucht wordt met een behoorlijke snelheid langs de haren geforceerd. Het daarvoor benodigde vermogen wordt in warmte omgezet, die door de lucht wordt afgevoerd.
- Schoepen ronddraaiend in de lucht: dit is de meest rechtstreekse manier waarop de lucht wordt verwarmd.
Joule (de natuurkundige) bepaalde het mechanisch-warmte-equivalent met een beroemd geworden experiment dat bijna precies zo verliep, alleen draaiden de schoepen daar in water in plaats van in lucht.
En er gaat nog wat energie zitten in het opwarmen van de stofzuiger zélf, maar dat houdt praktisch op bij het bereiken van de eindtemperatuur.
Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat tijdens het zuigen de metalen buizen koud worden.
Of dat te maken heeft met (P*V)/T=C en door de onderdruk in de buis de T zakt en dus ook de naar binnen stromende zuiglucht in de stofzuigerbehuizing?
maartenbakker
Golden Member
Op zaterdag 13 juni 2026 19:16:03 schreef Bobosje:
De motor hier heeft een geforceerde luchtkoeling, werkelijk alle zuiglucht gaat dwars door het motorblok heen en verlaat dan via de motorruimte en het uitlaat filter de stofzuiger.
Dat klopt niet met de condities die Philips aangeeft. De motor mag 7 minuten zonder luchtstroom dus zonder koeling lopen. Daarna klikt de clixon.
Dit is niet eens zo'n slechte situatie. De schoepen verwarmen weinig lucht en de motor loopt onbelast en wordt waarschijnlijk minder warm. Toch wordt er na 7 minuten een temperatuur bereikt die onacceptabel is. Ik denk dat die clixon best wel eens voor 100 graden of daar in de buurt kan zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 13 juni 2026 17:46:00 schreef Bobosje:
Dus als ik het goed begrijp dan heeft de motor maar een as-vermogen van 5,6W nodig om het schoepenrad te kunnen laten draaien om te kunnen stofzuigen?
Nee, dat klopt niet. Er is 5.6W nodig om een 12L/sec aan lucht een snelheid van 100km/u te geven. Het vermogen om de boel door de mond, pijp, sotfzuigerzag en draaiende motor te persen is een veelvoud daarvan.