Ik heb lang geleden zoiets gemaakt: https://wiki.makerspaceleiden.nl/mediawiki/index.php/POESP-board_1.0
Het ontwerp is al snel verlaten, maar dat zou een vertrekpunt kunnen zijn. Ik geloof wel dat het nog in Eagle gemaakt is, dat is nu een dood einde.
Ook zou ik het nu beslist op vier lagen doen en laten assembleren.
Voor zover ik weet was ik in 2017 de eerste met een printje met deze functionaliteit. En reuze trots natuurlijk.
Nu zijn betere POE-ESP boards goedkoop verkrijgbaar. Maar die zijn niet handig voor de plannen van TS.
Merk de gekende problemen van dat knutsel op. Dat heb je bijna onvermijdelijk bij ontwikkelen. Of in ieder geval: ik gewoonlijk wel 
Meer algemeen zou ik daarom zeggen: Kies uw hobby zorgvuldig. Fantaseren is leuk, maar 90 % van het ontwikkelwerk is niet van te voren voorzien. Er zijn al 1001 al dan niet zelfbouw domotica-achtige systemen. Maakt het gelukkig daar met veel moeite nog één volkomen incompatibel systeem bij te maken dat in de toekomst, als de aandacht er door leven en andere dingen er even niet is, rücksichtslos vervangen zal worden door IKEA omdat er toch gewoond moet worden?
De laatste tien jaar heb ik voor de elektronicahobby overigens nauwelijks nog SMD aangeraakt. Zo is het gelopen, mijn plezier zit nu in andere dingen.
Ik heb alle domotica bekeken en vind het allemaal niets.
Zie topic hier of touchscreen en drukknoppen
Functionaliteit erbij zie ik zo snel nog niet gebeuren op evt buzzertje na. Wat niet een gek idee is.
Het is letterlijk niet meer dsn een nextion hmi en 2 puls drukkers:
De nextion geeft aan in welk scherm hij zit en met welke functionaliteit.
De knoppen bedienen dat met een harde DI in de plc.
Als plc down is, doet nextion ook niets meer en krijgen de knoppen de functie van hard wired puls drukkers.
Ofwel: ik heb een fallback..
En
Tja, maar geen vrije porten op de RJ45: deze gebruikt de volle 8 pinnen.
ik heb de 100 MBIT variant nodig, met vrije pinnen op 4,5,7 en 8
@rew: e-mail gisterenavond pas gezien, reageer er vanavond even op.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (20%)]
hardbass
PE2BAS
Even advokaat van de duivel, waarom zou je een ethernet kabel op deze manier gebruiken? Dat lijkt me zelf vragen om problemen later. Niemand gaat begrijpen dat deze kabel geen normaal ethernet meer is. Ik zou die paar digitale lijnen of via ethernet doen dus versturen als ethernet pakketje of ik zou extra draden trekken voor die IO.
Ik snap je, maar ik heb een DEDICATED kast waar deze kabels uitkomen en elke kabel komt uit in een inbouwdoos op de ple waar je normaliter een lichtschakelaar verwacht.
De lichtschakelaar vervang ik voor een nextion HMI en 2 fysieke schakelaars.
2 kabels door een 16 mm pijpje trekken is lastiger dan 1.
Idee is om 1 module met Nextion, Schakelaars en deze Module(s) dus gewoon te wisselen net alsof je een lichtschakelaar wisselt.
Ofwel iets anders erop aansluiten is bijna onmogelijk.
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Even out of the box denkend:
Waarom niet via Wifi, de kabel voor power en aantal harde sturingen gebruiken. Een dedicated WiFi netwerk opzetten is niet heel lastig.
Ik denk aan een ESP32 module met ESPHome erop. ESPhome kan rechtstreeks de Nextion aanturen en heeft nog de mogelijkheid tot extra in- en outputs of sensoren. De ESP kan aangestuurd worden via een API of via het MQTT protocol.
hardbass
PE2BAS
Maar dan kan het toch nog steeds volledig ethernet zijn, zeker als je POE gebruikt?
De ethernet module moet dus 3 dingen doen:
- Van ethernet voeding maken voor je Nextion
- Van ethernet RS232 maken vor je Nextion
- Van ethernet 2x GPIO maken voor de 2 schakelaars
EDIT: Overigens even geen idee of dit soort module's bestaan
Draadloos zou inderdaad ook kunnen, maar ik kan me voorstellen dat TS dat liever niet gebruikt ivm stabilitijd.
Nextion + twee schakelaars klink een beetje als een sonof nspanel. Wij hebben daar een paar van hangen op de slaapkamers*. Leuk spul, maar de kijkhoek van het scherm is niet zo best. Dus als je inderdaad die wil gaan gebruiken, en je hebt ze nog niet in het echt gezien, doe dat dan vooral nog even voordat je veel tijd in het project steekt.
*) Communicatie via wifi met esphome firmware en een zelfgebouwde hmi file.
als je min of meer kant en klare ETH2SER oplossing wil integreren op je eigen pcb dan zou ik naar zoeits kijken. https://docs.wiznet.io/Product/Modules/Serial-to-Ethernet-Module/WIZ55…
je bent daar niet gebonden aan een RJ 45 jack, je zal wel zelf een ethernet trafo op je printje moeten designen en daar je 4 gebruikte aders op routen.
Wordt krap als het in een inbouwdoos moet passen.Als afstand een probleem is, is het dan niet makkelijker of RS485 differential drivers te gebruiken?
Kun je het denk ik een stuk compacter houden. Heb je centraal wellicht nog wel ergens een eth naar serieel ding nodig, maar dat kan dan wellicht een grotere jongen zijn die gelijk meerdere seriele poorten maakt
Er zijn RJ45 chassisdelen met ingebouwde trafo;s.
Heb ik liggen, gebruik die op een interfacekaart, kan een foto met typenummer posten eventueel.
1-2 en 3-6 gaan via de trafo's. 4-5 en 7-8 komen er zo uit.
Wifi is niet mijn ding.
En die 2 schakelaars via een kabel is als de plc of netwerk uitvalt.
Dan werkt het automatisch via een fallback zonder software.
Dus de I/O achter het netwerk is geen optie.
Ik denk dat je wel kunt wegkomen men een extra trafotje in ieder ethernet paar, eentje met een middenaftakking. (dus beide paren aan beide kanten een trafo)
Op die middenaftakking sluit je (met een stevig laagdoorlaatfilter) je RS232 aan.
In principe is de RS232 zo op de common mode van de ethernet-lijn gezet (en produceer je wellicht een EMC ramp van hier tot Tokio, maar ik woon ver genoeg van je af), en zouden ze niets van elkaar moeten merken.
Daarnaast, ethernet (100BASE-TX) loopt op 25Mbaud, met een 4B5B encoding. De onderkant van de gebruikte bandbreedte zal ergens bij de 5MHz liggen. Als je je RS232 lekker onder de 56k6 houd, en een 2e orde filter op ongeveer 165kHz gebruikt dan verwacht ik dat je RS232 en Ethernet prima kunt FDM'en op een kabel.
Edit: Zo dus
Ik heb het voor het gemak met een algemeen 1:1 spoeltje (voor 0.01-100MHz, kun je een end mee komen) getekend maar ik denk dat je met ieder geschikt ethernetspoeltje wel wegkomt
[Bericht gewijzigd door blurp op (12%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 15 juni 2026 17:11:36 schreef revado:
Er zijn RJ45 chassisdelen met ingebouwde trafo;s.
ik gebruik de HanRun die je ook op aliexpress ethernet-boards vindt.
Opgezocht: https://nl.aliexpress.com/item/1005009353017777.html : HR911105A.
Probleem is alleen dat die "dingetjes" doet met de voor-ethernet-niet-gebruikte-pins en dat betekent dat je niet zomaar POE kan doen (al dan niet zelfgemaakt). (hmm. of: Brengt ze niet naar buiten. Er zijn wel 8 pins maar dat zijn de buitenkanten en middenaftakkingen van RX en TX. De "RJ45" kant heeft 4-5 kortgesloten als ook 7-8. De kortgesloten paartjes zitten dan met 75 Ohm weerstanden aan mekaar en ook de middenaftakkingen van de RJ45-kant-van-de-trafos. En dat alles aan de "chassis ground" externe aansluiting, pin8.
Kortom, niet bruikbaar voor POE oid.
Edit: @blurp: Het idee van ethernet is dat je de elektronica galvanisch gescheiden houdt van "de kabel" waardoor je veel toleranter wordt voor dignen als blikseminslag bij de buren. (Bij hmh kan dat zomaar een paar honderd meter verderop zijn als ik het goed begrepen heb).
Dat haal je met je '232 support onderuit.
[Bericht gewijzigd door rew op (16%)]
Op dinsdag 16 juni 2026 14:06:18 schreef rew:
Edit: @blurp: Het idee van ethernet is dat je de elektronica galvanisch gescheiden houdt van "de kabel" waardoor je veel toleranter wordt voor dignen als blikseminslag bij de buren. (Bij hmh kan dat zomaar een paar honderd meter verderop zijn als ik het goed begrepen heb).Dat haal je met je '232 support onderuit.
Je Ethernet blijft nog steeds galvanisch gescheiden, ook van je RS232, daar zorgt die trafo voor.
Je RS232 is niet geisoleerd. Dat is nooit de bedoeling geweest van RS232. Eventueel kun je optocouplers toevoegen, ik denk dat HmH dat wel kan.
Wel gaat je RS232 signaal een disbalans in het Ethernet signaal geven: Je krijgt crosstalk van het common mode RS232 signaal op het differentiele Ethernet signaal doordat de weerstand van de kabel niet 0 is. Dus hou je RS232 frequentie ruim lager dan je ethernet-frequentie, en de ethernet poort compenseert er wel voor.
Op dinsdag 16 juni 2026 14:06:18 schreef rew:
[...]
ik gebruik de HanRun die je ook op aliexpress ethernet-boards vindt.
Opgezocht: https://nl.aliexpress.com/item/1005009353017777.html : HR911105A.Probleem is alleen dat die "dingetjes" doet met de voor-ethernet-niet-gebruikte-pins en dat betekent dat je niet zomaar POE kan doen (al dan niet zelfgemaakt). (hmm. of: Brengt ze niet naar buiten. Er zijn wel 8 pins maar dat zijn de buitenkanten en middenaftakkingen van RX en TX. De "RJ45" kant heeft 4-5 kortgesloten als ook 7-8. De kortgesloten paartjes zitten dan met 75 Ohm weerstanden aan mekaar en ook de middenaftakkingen van de RJ45-kant-van-de-trafos. En dat alles aan de "chassis ground" externe aansluiting, pin8.
Kortom, niet bruikbaar voor POE oid.
Edit: @blurp: Het idee van ethernet is dat je de elektronica galvanisch gescheiden houdt van "de kabel" waardoor je veel toleranter wordt voor dignen als blikseminslag bij de buren. (Bij hmh kan dat zomaar een paar honderd meter verderop zijn als ik het goed begrepen heb).
Dat haal je met je '232 support onderuit.
Inderdaad 4-5 en 7-8 kortgesloten en aan massa.
En even ombouwen gaat het ook niet worden zonder microchirurgie...
Voor POE maakt het niet uit, die kan er niet door, maar de switch heeft er geen last van.
Als het een goede is ten minste die gaat pas leveren nadat er data heen en weer is gegaan over welk apparaat, welk protocol.
De hele goedkope prullen zetten bot 48 volt op de pennen.
Daar heb ik al een Samsung tv mee kapot zie gaan...
Ik zou toch overwegen een chassisdeel met trafo's te nemen, de UTP splitsen, 1-2 en 3-6 in ene RJ 45 en in die poort.
En dan aan 4-5 en 7-8 een RJ11 knijpen en die in ene RJ11 chassisdeel, dan kan je geen fout maken met verwisselen.
Een stukje krimpkous on de aders van de kabel naar de RJ maakt het netjes.
Ik zou dan op het patchpaneel ook de kabel splitsen in 2 keystones, maar die zitten er al aan bij Sven, dus dat zouden dan gesplitste patchkabels kunnen worden.
Heb ik er honderden van gemaakt om meerdere telefoons op een outlet te zetten, of een pc en telefoon combi.
Een digitaal telefoontoestel ( 2 draads) stoort niet op de UTP, dat werkt ook gewoon, alleen is dat symmetrisch en dat is RS232 niet.
Ik gebruik de Trxcom TRJ0011DNL, zie ( open gemaakte) foto en schema.
Jaren geleden heb ik (toen ik nog betaald werkte) bij een chinese shop RS232-Ethernet omzetters gevonden om een weegschaal met seriële output aan de 'voorraad-administratie' te hangen. Paste niet in een aansluitdoos, maar het bestaat dus wel. Effe erder zoeken misschien?
RS-232 via de ethernet kabel is een heel slecht idee voor mijn toepassing: de kabels zijn vaak te lang (meer dan 10 meter)
even de uitleg:
ik heb dit schema:
Dit zit dus in de besturingskast waar het andere deel van de ethernetkabel uit komt.
in detail op de RJ45 doe ik dus dit:
Ik trek hier het ethernet en de I/O + voeding uit elkaar.
De I/O en voeding wordt hier verwerkt en het Ethernet gaat naar zijn eigenLAN en via LAN ook naar de PLC.
ik wil dat uit elkaar trekken in de inbouwdoos ook doen:
dat kan dus evt op dezelfde manier, maar is daar een beetje vreemd, daar ik op hetzelfde bordje de UART weer in moet lezen
NAAST het feit dat ik dan 3 RJ45 stekkers+ een patchkabeltje in een inbouwdoos heb zitten. Dat wordt enorm proppen.
Als ik nu een printje heb waar de ETH in gaat: een UART uitkomt en dus weer die 4 pinnen met 24V, GND en 2x I/O ben ik er.
Dit ondesrte snippet doet alles, maar dan hetb ik dus ETH met 24V, GND en 2x I/O.
Ik wil van die ETH nog een uart maken.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (29%)]
Op donderdag 18 juni 2026 09:05:27 schreef High met Henk:
RS-232 via de ethernet kabel is een heel slecht idee voor mijn toepassing: de kabels zijn vaak te lang (meer dan 10 meter)
Dan doe je het via RS485.
Ik vind dat je het erg ingewikkeld maakt voor jezelf, maar dat is mijn mening.
de Wago PLC heeft standaard geen RS485
Wel ETH.
bovendien moet ik ook naar de andere panden via ETH. Dus RS-485 maakt het niet heel makkelijk: ik moet uiteindelijk toch naar ETH. (zelfs glas)
Op donderdag 18 juni 2026 09:05:27 schreef High met Henk:
Gaat prima op 19k2. Op 2400baud is zelfs 100m goed te doen, en dat is het maximum voor 100BASE-TX.
Anders is je beste oplossing inderdaad een microcontroller die ethernet pakketjes omzet naar RS232. Misschien dat er iets open-sourcerigs bestaat onder het mom van terminal-server?
30 jaar geleden gebruikten wij kasten met 24 RS232 poorten om telecom-switches mee te besturen. 24 RS232 poorten en 1 ethernet poort. Elke RS232 poort had een telnet-server aan de ethernet kant. Vanaf je PC (Sun-Solaris workstation) deed je telnet <terminal-server> -p <poortnummer> en je kreeg hetzelfde als je met hyperterminal op een COM poort had gekregen.
Ze waren oorspronkelijk bedoelt om 24 seriele teminals (kassas, computer-zaal-van-school) op een server aan te sluiten.
Op het werk hebben we wind sensoren staan op een landingsbaan. Dat signaal werd versterkt naar + en - 12v en over 100den meters verstuurd met verschillende patch kasten. Denk dat wij op sommige stukken welneen km halen. Als de snelheid meevalt is het goed te doen. 2400baud gaat overal door
De wago PLC heeft ook geen RS232 standaard. Bovendien moet ik er dan 10 hebben.
Probleem is dat de nextion wel rs232 heeft.
Op vrijdag 19 juni 2026 05:32:38 schreef High met Henk:
De wago PLC heeft ook geen RS232 standaard. Bovendien moet ik er dan 10 hebben.Probleem is dat de nextion wel rs232 heeft.
Als je nu één print maakt met een controller in je hoofdkast bij je plc en die laat je RS232 omzetten naar I/O. Dan kun je de RS232 van je Nextion toch gebruiken. Dan moet je per Nextion wel een adres mee kunnen geven natuurlijk, of dat kan weet ik niet, ken die dingen niet.
Nextion is gewoone en HMI net als elke andere, alleen erg uitgekleed. dus ja dat kan.
Ben je alleen alle flezibiliteit van je HMI kwijt. Als je later nog wat iwl kan er niets meer.
MAar ik denk dat ik voor de optie ga die ik in de besturingskast ook heb zitten: 2 RJ45's op een PCB die dan de ETH en I/O opsplits en dan de ETH voeden aan de ETH naar UART en die dan weer op hetelfde printje prikken.
moet ik alleen hele korte en flexibele patschakbels hebben. En ze RJ45 heel goed plannen, maar dan houd ik het wel heel universeel.