Voor mijn domotica project ben ik op zoek naar een EThernet to Uart oplossing.

AAn de ene kant wil ik Ethernet hebben 100 Mbit (dus pin 1,2,3 en 6) maar op de overige pinnen heb ik 24V en nog 2 DO staan (24V indien geschakeld)

op zich geen echt probleem. Ware het niet dat ik het ethernet meteen om wil zetten naar UART.

Ik maak van de 24V ook 5V met een Traco DC-DC converter, dus dat moet geen probleem zijn.

Echter wat ik zoek is dus:

.1 een module opsteek ETHERNET to UART converter die pin 4,5,7 en 8 vrij heeft, zodat ik hier draden aan kan solderen

OF

.2 een schema + software zodat ik dit op een eigen PCB kan zetten

gezien tijdsdruk is wellicht 1 aan te raden. Ik heb al bij waveshare zitten kijken, echter daar zitten de pinnen welke ik wil gebruiken aan GND .

Andere modules kan ik geen schema of PCB layout van vinden.

dus schakel ik jullie hulp maar in.
Het moet in ieder geval klein zijn, want moet in een inbouwdoos passen.

Als de voeding op de normale PoE manier aangesloten is zou een ESP32 board met PoE voeding mogelijk volstaan?
Die zijn nu compleet verkrijgbaar. Kan gelijk nog wat meer, mocht dat handig zijn.

@aart:

PoE gaat niet, daar ik de overige 2 pinnen gebruik voor een DI op een PLC.
Het is dus echt een afwijkende standaard die Eth combineert met 24V signalen

@ arco:

ik heb naa rPUSR zitten kijken, maar helaas geen schema kunnen vinden
https://www.pusr.com/products/TTL-to-Ethernet-Module.html

USriot is onderdeel van PUSR (of vice versa), echter op jouw site vindt ik alleen maar doosjes en die zijn lastig inbouwen of op een moederbordje te steken

Op vrijdag 12 juni 2026 16:02:19 schreef High met Henk:
USriot is onderdeel van PUSR (of vice versa), echter op jouw site vindt ik alleen maar doosjes en die zijn lastig inbouwen of op een moederbordje te steken

?
\https://shop.usriot.com/iot-modules

DIE modules had ik ook wel gevonden, maar dus niet via jouw link: echter geen schema of PCB layout: weet dus niet of ik die 4 pinnen op de RJ45 makkelijk vrij kan maken...

De menukeuze 'IOT modules' stond links in mijn link...

Altijd gevaarlijk om zelf een netwerkplug 'uit te vinden'... ;)
(voor je 't weet steekt iemand er een gewone netwerkkabel in en is de boel naar de knoppen...)

[Bericht gewijzigd door Arco op (15%)]

Ik heb wel een Ethernet naar Serieel convertor (Lantronix) voor je liggen, kun je daar wat mee?

zou zou ik het ook doen. ethernetkabel waar de 4 kabels naar je ethernet-uart converter gaan en de 4 die je nodig hebt naar een andere print afleid.

of een ethernet splitter. aan de ene kant 8 kabels erin, en dan aan de uitgangen eentje met de 4 naar je eth-uart en een 2de kabel met de andere 4 naar een ander toestel
https://media.startech.com/cms/products/gallery_large/rj45splitter.main.jpg

gebruiken ze vaak in kantoren waar de telefoon (pin 4-5) dan afgesplitst wordt en de andere (1-2-3-6) naar de pc gaan.
ik heb nog dergeklijke fratsen gedaan om 2 pc aansluitingen over 1 kabel te sturen

[Bericht gewijzigd door fcapri op (20%)]

Dat is toch makkelijk.
Een RJ45 aan de 4 aders 1-2 en 3-6 knijpen en 4-5 plus 7-8 wr meer lengte en los laten en afwerken op jouw printje.

Op vrijdag 12 juni 2026 18:16:35 schreef fcapri:
zou zou ik het ook doen. ethernetkabel waar de 4 kabels naar je ethernet-uart converter gaan en de 4 die je nodig hebt naar een andere print afleid.

of een ethernet splitter. aan de ene kant 8 kabels erin, en dan aan de uitgangen eentje met de 4 naar je eth-uart en een 2de kabel met de andere 4 naar een ander toestel
[afbeelding]

gebruiken ze vaak in kantoren waar de telefoon (pin 4-5) dan afgesplitst wordt en de andere (1-2-3-6) naar de pc gaan.
ik heb nog dergeklijke fratsen gedaan om 2 pc aansluitingen over 1 kabel te sturen

Telefoon gaat niet werken op jouw voorbeeld kabeltje, ten minste geen analoog. daar zit 2 x 1-2 en 3-6 aangesloten.
Systeemtoestellen werken wel, die zitten vaak op 3-6.
Zo heb ik veel combi gemaakt voor pc+ digitaal systeemtoesel.
Of 4 x aderpaar uitsplitsen en daar 4 toestellen op.
De klanten willen graag besparen op UTP van patchkast naar werkplek, zeker "vroeger".

ja, vond geen goeie foto. die dat ik had vroeger had de 8 kabels parallel en, was een klein blokje zonder draad aan.
denk dat die adapter er eentje is om 2 pc's op de 2 verschillende paartjes te zetten

Op vrijdag 12 juni 2026 18:38:01 schreef fcapri:
ja, vond geen goeie foto. die dat ik had vroeger had de 8 kabels parallel en, was een klein blokje zonder draad aan.
denk dat die adapter er eentje is om 2 pc's op de 2 verschillende paartjes te zetten

Klopt.

Is een heel gepruts om dat dan weer in een RJ45 te maken

En iemand anders er iets op aansluiten: dat zie ik niet zo snel gebeuren: dit komt achter een lichtschakelaar en wordt duidelijk gemarkeerd.

Bovendien zit de 24V + op het ene aderpaar (+ een I/O) en de gnd (+ een I/O op het ander aderpaar.

M.a.w. ik ben er niet zo bang voor.

Uitsplitsen is wel het laatste wat ik wil: het idee is om dus via 1 kabel 2 DI van schakelaars naar een PLC te brengen en er een HMI (nextion) mee te voeden.

Dus ik moet iets hebben waar ETH met dus 24V en 2 I/O in gaat op de vrije aders.

En eruit moet
5V (voeding nextion hmi)
2 aansluitingen voor drukknoppen die dus 24 V puls schakelen
Een UART TTL

Daar moet ik een printje voor maken wat in de inbouwdoos kan: die 24 V naar 5V doe ik met een DC-DC en de rest is break out met headers.

Alleen eth naar Uart is een probleempje als ik die vrije pinnen wil gebruiken.

Als er een open source project is waar je de software kan vinden voor eth naar serial is het ook goed: moet toch een PCB maken.

Echter het gaat er niet om 1: ik heb er zeker 10 nodig, maar liefst paar reserve.

Dit is de interface van elke lichtschakelaar in mijn huis (en wellicht straks ook schuur)

Klinkt als erg custom, dus zelf maken.

Als je dat dan toch zelf maakt kun je dat op die pcb die ethernet ontvangt meteen wat digitale IO uit het ethernet trekken naast die RS232. Bonus, dan kun je het geheel wel met standaard POE voeden.

-edit-

En/of een panel dat meteen ethernet doet. Al dan niet met wat IO aan boord.

[Bericht gewijzigd door Sine op (16%)]

Of nog anders, en twee lijnen serieel zonder de extra complicatie van ethernet. Kan op allerlei manieren; echte RS232 of RS422, maar zelf zou ik als het geen standaard hoeft te zijn neigen naar optocouplers. Simpel en robuust, scheelt DC/DC converters omdat het common mode bereik enorm is.
Aan de andere kant van de kabel moet toch ook een of andere break-in komen. Dat kan dan een standaard terminal server en een print of kast met zekeringen en verbindingen zijn.

Ik wil de hmi config in de toekomst ook via eth doen.

En uiteindelijk loopt alles via eth.

Dus idd custom, maar ik ben niet bij machte om zelf een eth naar uart ding te schrijven...

Bovendien zijn de afstanden voor rs232 te groot. Dus eth kan en idd rs485 ook.

Echter de PLC heeft wel eth en geen 485..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (25%)]

Daar ga ik een heleboel hulp bij nodig hebben.

Ik stam uit het Atmel Avr tijdperk....

Op zich zou de esp32-s2 kunnen, maar om daar een pin-out van te vinden...

En hoe krijg ik dan die software erin?

Zou het best willen proberen..

dat valt op zich heeeel goed mee hoor. als je al eens met arduino hebt gewerkt, kan je die arduino ide software gebruiken om een ESP te programmeren.

nu heb ik ook al gewerkt met ETH poorten op arduino en vind het nogal omslachtig. de ethernet poortjes van china dat ze gebruiken zijn vaak nogal beperkt in hun functionaliteiten en verliezen dan hun connectie.
een esp over wifi gaat dan aardig goed, maar met ethernet heb ik toch ook al een paar keer gesukkeld.

nu gaat de evolutie wel heel snel, iets dat 6maand geleden niet werkte, kan met een volgende revisie al volledig operationeel zijn.

ik persoonlijk zou het houden bij betrouwbare hardware in huis. een echte ethernet-com server en dan bekabeling splitsen. wat het je initeel in gedachten om het ethernet naar uart te doen?

Als het ethernet uitvalt is er een fallback optie (daarom die 2x I/O)

De Arduino IDE vind ik verschrikkelijk.
Gebruikte gewoon AVR studio.

Maar is inmiddels al wat jaartjes geleden.
Daarom dacht ik aan die kant en klare modules en daar dan een moederbord onder maken met de andere functionaliteit.

Dan moet ik slechts 4 draden op die module solderen en evt paar baantjes door snijden.

Echter moet ik wel bij die baantjes kunnen komen.

Mooiste is alles op 1 printje maar een QFN48 solderen..... Toch wel een uitdaging

Die ethernet phy en software is echt iets wat ik niet zelf kan. Maar wellicht met veel hulp van hier..

Ik heb lang geleden zoiets gemaakt: https://wiki.makerspaceleiden.nl/mediawiki/index.php/POESP-board_1.0

Het ontwerp is al snel verlaten, maar dat zou een vertrekpunt kunnen zijn. Ik geloof wel dat het nog in Eagle gemaakt is, dat is nu een dood einde.
Ook zou ik het nu beslist op vier lagen doen en laten assembleren.
Voor zover ik weet was ik in 2017 de eerste met een printje met deze functionaliteit. En reuze trots natuurlijk.
Nu zijn betere POE-ESP boards goedkoop verkrijgbaar. Maar die zijn niet handig voor de plannen van TS.

Merk de gekende problemen van dat knutsel op. Dat heb je bijna onvermijdelijk bij ontwikkelen. Of in ieder geval: ik gewoonlijk wel :)

Meer algemeen zou ik daarom zeggen: Kies uw hobby zorgvuldig. Fantaseren is leuk, maar 90 % van het ontwikkelwerk is niet van te voren voorzien. Er zijn al 1001 al dan niet zelfbouw domotica-achtige systemen. Maakt het gelukkig daar met veel moeite nog één volkomen incompatibel systeem bij te maken dat in de toekomst, als de aandacht er door leven en andere dingen er even niet is, rücksichtslos vervangen zal worden door IKEA omdat er toch gewoond moet worden?

De laatste tien jaar heb ik voor de elektronicahobby overigens nauwelijks nog SMD aangeraakt. Zo is het gelopen, mijn plezier zit nu in andere dingen.

Ik heb alle domotica bekeken en vind het allemaal niets.

Zie topic hier of touchscreen en drukknoppen

Functionaliteit erbij zie ik zo snel nog niet gebeuren op evt buzzertje na. Wat niet een gek idee is.

Het is letterlijk niet meer dsn een nextion hmi en 2 puls drukkers:

De nextion geeft aan in welk scherm hij zit en met welke functionaliteit.
De knoppen bedienen dat met een harde DI in de plc.

Als plc down is, doet nextion ook niets meer en krijgen de knoppen de functie van hard wired puls drukkers.

Ofwel: ik heb een fallback..

En