Hoi,

Ik moet voor iemand een PCB repareren van een schaarbrug.
Deze werkt niet meer. Hij heeft een tweede PCB van iemand geleend: ook defect.
Na wat zoeken is de transformator aan de primaire zijde vrij laag ohmig, iets van 10 ohm waardoor de protectie ingaat. Wat natuurlijk goed is.
Trafo eruit gehaald, spanningen op secundaire zijde gezet en de 7805 werkt, en wat ledjes gaan branden.
Ik ben bewust dat er iets mis is in de schaarbrug, maar wil eerst de geleende print repareren. Nu loop ik echter tegen het probleem aan dat er een 8VA transformator in zit met 19V uitgang (voor de 24V relais), en 10.5V (voor 7805 stukje).

Ik kan helaas geen passende trafo vinden. Ze zijn allemaal 2x dezelfde uitgangsspanning, e.g 2x18V

Weet iemand waar ik toch dit soort type trafo's zou kunnen vinden?

En wellicht heeft iemand wel een mening over onderstaande plan B en C?

Plan B is 2x een stopcontact netvoeding aanschaffen van 12V en 24V en deze uitgangen direct op de PCB solderen, onder de voorwaarden dat ik die kan vinden waar de uitgang gescheiden is van het net.
Plan C is de 7805 upgraden/circuit aanpassen (eventueel met een buck converter) ertussen en een 2x20V-achtige trafo gebruiken.

Voor de liefhebbers plaatjes van print en PCB toegevoegd.

En alvast bedankt voor mogelijke feedback.

Geen idee of dit in jouw geval ergens op slaat, maar ik vond deze 'drop-in 7805 replacement' erg grappig.
Hooguit zou je dan nog even naar de reservoir-elko (van de gelijkrichter aan de ingang) moeten kijken omdat je een hogere spanning gaat aanbieden.
https://hackaday.com/wp-content/uploads/2022/09/7805.png?w=800
https://hackaday.com/2022/09/05/the-7805-is-dead-long-live-the-7805/

Je kunt ook 2 transformatoren nemen: een van 9v en een van 18v (steekt niet op een voltje)
https://nl.aliexpress.com/item/1005009974267934.html

Als je beiden 5W of 8W neemt, dan is de spanning automatisch al wat hoger...

Als het op de PCB genoeg galvanisch gescheiden is... 2x10V in serie voor de 24V en 1 van die 10V gebruik je voor de 7805. (waarbij wellicht 2x9V beter uitkomt voor de dissipatie).

Ik durf niet te zeggen of het galvanisch goed gescheiden is. Het lijkt niet aan elkaar te zitten maar aangezien ik geen zicht heb op wat er allemaal aan de PCB zit durf ik dat niet te gokken. Is wel de meest handige oplossing, omdat dat mechanisch wat ruimte betreft goed past.

Heb in ieder geval nog niet gedacht aan 2x trafo te plaatsen. Zou ik eens moeten gaan puzzelen of ik dat kwijt kan. Conrad heeft er nogal wat te koop voor niet al teveel geld.

Geen idee of ik al die pinnen kwijt kan, of eventueel op de kop monteren met tyrep vastzetten en draadbruggen.

Heb weer een richting om verder te zoeken

Op maandag 15 juni 2026 20:11:08 schreef Arco:
Je kunt ook 2 transformatoren nemen: een van 9v en een van 18v (steekt niet op een voltje)
https://nl.aliexpress.com/item/1005009974267934.html

Als je beiden 5W of 8W neemt, dan is de spanning automatisch al wat hoger...

Daar dacht ik ook direct aan. Die moeten dan wel buiten de print gemonteerd worden, maar in zo'n machine zal wel een plaatsje te vinden zijn.

Een trafo met 2 x 9V komt ook aardig in de buurt.
Deze bijv moet wel werken volgens mij : https://www.tme.eu/nl/en/details/ts12_013/transformers-with-fastening/…

Met een trafo van 2x9 of 2x10 volt kan men, met de twee wikkelingen in serie, na gelijkrichting eb afvlakking, een slordige 24V= bekomen, en zoals gezegd komt het niet op een voltje min of meer, vermoedelijk. Van de centertap kan men dan de halve spanning afnemen om de 7805 te voeden. Enkel een elco toe te voegen.

MAAR

daarbij ga ik er wel van uit dat de beide voedingsspanningen aan eenzelfde nul hangen. Dat lijkt me stevig waarschijnlijk, maar meten is weten, en dat is veel beter dan waarschijnlijkheden. Op de foto van de print vond ik overigens nergens een bruggelijkrichter, er horen er twee te zijn.

Als je er 'galvanisch' niet uit komt (gewoon ff met de multimeter meten?!), kun je dit trucje nog steeds toepassen. Vervang de 7805 door een Traco DCDC converter. Die zijn er galvanisch gescheiden. Vooraf uiteraard ff het vermogen uitzoeken wat die 7805 moet leveren om de juiste uit te zoeken...

Het zou natuurlijk kunnen dat de 5V en 24V met de min aan elkaar zitten. Dan kun je nog wat knutselen met enkelzijdige gelijkrichting. Maar dat schiet niet zo op in deze. Dan is een kleine galvanische gescheiden DCDC converter wellicht een betere oplossing. In die context zou je dan ook eens kunnen kijken of je met een 24VDC voeding (in combinatie met een DCDC convertor...) weg komt. Met een beetje mazzel kun je dat zo aansluiten als je de diodeburggen verwijdert / door verbindt.

hij wordt gelijkgericht met die 8 diodes net boven de trafo.

Heb de aansluitingen van aan de secundaire kant gemeten, en die zitten ohms niet aanelkaar.

Voor mijn gevoel blijft het tricky om dit galvanisch te koppelen, al verwacht ik dat dit geen issue zal zijn. Er zitten ook flink wat optocouplers op dus de buitenwereld lijkt ook gescheiden te zijn. Maar ik heb geen idee hoe het allemaal aan deze PCB gekoppeld zit.
Is wel het makkelijkste, 1 trafo 2x9V. Middenaftakking naar beiden circuits.

Ik probeer eigenlijk zo min mogelijk te vervangen, aangezien het eigenlijk 'een simpele' reparatie zou moeten zijn.

Wat zou ik over het hoofd kunnen zien als ik een 2x9V trafo neem, middenaftakking naar beiden circuits?
Beiden circuits lijken niet aan elkaar te zitten op de secundaire zijde. Wat heb ik zojuist bekeken:
-> ohms gemeten tussen de secundaire zijden. Geen verbindingen gedetecteerd
-> labvoeding gepakt op 20V en 10V, print gevoed waarbij ik de massa van beiden spanningen gekoppeld heb, en op de 'middenaftakking' heb aangebracht. Print lijkt goed te werken en zag geen excessieve stroomopname (iets van 10mA ruststroom)

Lijkt alsof er al aan de print gerommeld is, plaatje 2, dik tin op die transistor pootjes en zelfs een druppel tin bij de connector.
En plaatje 1, is die transistor gefrituurd, of is dat een restant flux?
En de zekering links lijkt ook stuk, maar dat kan weer door die trafo komen.
Zijn al die diodes ok achter de trafo?

[Bericht gewijzigd door revado op (20%)]

Die meanwells zien er trouwens ook wel goed uit, en niet duur.
Eigenlijk zelfs beter dan een trafo mbt specificatie
Lijken ook galvanisch gescheiden, of in ieder geval flink hoge weerstand tussen in out

@Revado: scherp!
De transistor is een EL817 optocoupler, en heel die print is 1 grote flux smeerboel.

Ik zie inderaad dat er soldeersporen zitten, ook op een EL817.
Vreemde is dat dit op beiden printen is. Degene waar die print vanaf komt ben ik vrij van overtuigd dat die niet aan een print solderen, dus of dit dan iets vanuit de fabrikant is? hij heeft niets over eerdere reparaties verteld.
De tinklodder lijkt op een meetpunt, het is in ieder geval geen tinklodder.

De smeltzekeringen zijn heel.

Zojuist bij TME 2 MDR voedingen besteld van 12 en 24 Volt en stukje DIN Rail

Kende deze niet, wel groot assortiment zeg, en niet duur. Bedankt daarvoor.

Op maandag 15 juni 2026 19:54:52 schreef Gubje:

Nu loop ik echter tegen het probleem aan dat er een 8VA transformator in zit met 19V uitgang (voor de 24V relais), en 10.5V (voor 7805 stukje).

Er is primair wikkelsluiting zag ik in de startpost, dat komt vaker voor zonder direct aanwijsbare reden.

Als dat zo is en je kan die primaire wikkeling verwijderen, en dat kan omdat hij naast de secundaire ligt, of anderszins voorkomen dat er (kort)sluiting in zit kan je het truukje toepassen wat ik al eens eerder succesvol heb toegepast bij een besturingsprint van een magnetron.

Zie dit topic voor details,
https://www.circuitsonline.net/forum/view/170947#highlight=weggefreesd

Het komt er in het kort op neer:
Je kan met een ander trafootje een van de secundare wikkelingen voeden van het kapotte exemplaar.
Die "hulptrafo" moet dan een spanning van of 10,5 of 19 volt AC afgeven.
(mogelijk komt de spanning niet zo nauw)

Vandaag de MDR voedingen aangesloten.
Print werkt weer zoals bedoeld.
Zijn wel mooie voedingen, DIN rail erbij besteld, draden aan 1 zijde op de print gesoldeerd, in de voeding met adereindhulzen.

Nu even afwachten hoe ze het doen in de schaarbrug. Zit protectie op dus zullen in ieder geval niet langzaam doorbranden zoals de trafo's.