Beste allen,
Ik heb via marktplaats een pelgrim inductiekookplaat gekocht (type: IK4064R). Stekker in het stopcontact gedaan. Kreeg meteen code F6 in beeld. Bleek dat deze kookplaat, die werkt met 2x 230V, met 2 nul-draden moet worden aangesloten. In mijn perilex contactdoos zitten 2 nul-draaden bij op positie L3. Dus heb ik er 1 uitgehaald en in L4 gedaan. Sterker er weer in stroom er op en meteen een blauwe flits. De plaat deed nu niks meer. Bleek de 2e nul-draad vanaf de afzuigkap te komen. De verlichting van de afzuigkap stond aan en dat ging dus niet goed. Ik heb de plaat uit elkaar gehaald en zag een verbrande component op de printplaat. Bij deze component staat de code IC201. (zie foto's) Nu is mijn vraag of iemand weet wat voor component dit is zodat ik die kan bestellen in de hoop dat de plaat het dan weer doet.
bvd
Vóór het aansluiten van een apparaat op een Perilex contactdoos is het noodzakelijk om éérst uit te zoeken hoe die Perilex contactdoos is bedraad: 2P+2N of 3P+N. Zo te lezen is jouw Perilex contactdoos bedraad als 3P+N en heb je nu een van de nuldraden van de kookplaat direct aan een fase verbonden gehad. Met destructieve gevolgen.
Dus voordat je de kookplaat na reparatie weer gaat aansluiten éérst uitzoeken hoe de Perilex contactdoos precies is bedraad. (Kijk dus ook in de groepenkast!)
Op L1 en L2 zitten dus de face draden. Op N zitten 2 nul draden. Op L3 zit niks.
In de stekker van de kookplaat zit op N en L3 een nul draad. Onze ouwe plaat werkte met 1 nul draad en 2 face draden. Ik heb de de 2e nul draad op L3 aan gesloten in de contactdoos. Maar deze nul draad kwam vanaf de afzuigkap. Dat wist ik niet op dat moment. Dus op 1 nul draad komen 2 stromen samen. En dat vond de plaat niet prettig.
Heb geen verstand van Perilex.
Maar ik zie l1, l1, en l3 en N op de foto.
Is het geen 3 fase?
Ook is de zekering die horizontaal op de foto staat wat grijs.
Kan door de foto komen, maar meet ze eens na.
Succes
Plaat heeft dus 400 volt gehad waarschijnlijk tussen de 2 fases.
2 Nul draden is alleen maar bij een eenfase installatie met een zg kookgroep die 2 x 16 ampere op een fase levert.
Bij een 3 fase aansluiting gebruik je 2 fases en een enkele nul, vaak is die wel met een draadbrugje doorgelust.
De code F6 is vaak een elco probleem bij deze kookplaten.
Kijk in dit topic voor meer info.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/168785
Dat ic zal een uit de TNY serie zijn.
Maar er zal meer kapot zijn, denk aan de diodebrug etc.
EricP
mét CE
Het staat er nogal l*ullig, maar....
Ik *denk* dat die afzuigkap aan de 3de fase hing, de fase wellicht achter de perilex aan elkaar geknoopt, de nul erbij geschroefd.
Die afzuigkap staat wellicht aan (of gaat in elk geval niet helemaal 'uit'...) en trekt dus wat stroom.
Een stuk van die kookplaat krijgt dan 400V voor de kiezen - dat zal 'uit' niet veel gebruiken. En dat vond het niet leuk.
Ik zou gokken op een nieuw TNYxxxx ding. Wellicht nog ergens een zekering (of een als zekering gebruikte weerstand). Maar je hebt een aardige kans dat de rest het overleefd heeft. Blijft alleen de vraag... welke TNYxxx ding is het?
Kijk ook eens in de zekeringkast op wat voor een zekering die groep aangesloten is. Als bovenstaande klopt, dan zou dat een 3-fase zekering moeten zijn.
Oh... en de geleerde les: Perilex is zo'n beetje de 'universele' stekker voor 4 poten met aarde. Het wordt gebruikt voor 2x 1 fase, voor 1x 3 fase maar ook voor een ventilator met 3 standen.
Zomaar 'de stekker er in prikken' zonder te controleren of kookplaat en perilex voor hetzelfde bedoeld zijn, is niet handig. Maar dat heeft TS inmiddels waarschijnlijk wel door...
F6 betekend een aansluitfout.
Maar er zitten toch 2 printplaten in L en R kun je niet kijken op de andere helft wat de driver moet zijn?
Ik verwacht iets van een tny of viper of lnk in die geest.
De inductieplaten die ik op mijn workbench heb gehad hadden zowel L als R een eigen voeding.
En wat hier al geopperd wordt de fusible resistor die zal ook wel hemelen zijn.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 17 juni 2026 15:35:45 schreef JDB77:
Nu is mijn vraag of iemand weet wat voor component dit is zodat ik die kan bestellen in de hoop dat de plaat het dan weer doet. bvd
Zoek anders in je apparaat naar het "zwarte dakje" van IC201, mogelijk is nog leesbaar wat daarop staat.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (17%)]
Iedereen bedankt voor de reacties. Ben weer wat wijzer geworden.
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest met de aansluit coderingen van de plaat. Dit komt omdat in de wandcontactdoos L1, L2, L3 en N stond. Maar de plaat is aan gesloten op L1 (bruin) ,L2 (zwart), N1 (blauw) en N2 (grijs) en natuurlijk de aarde . Ik heb een foto van de perilex wcd gekregen van de vorige eigenaar en daar zaten al de boven genoemde draden ook in. 2x face en 2x nul. Kan die F6 foutmelding dan bij ons gekomen zijn omdat er niet 2 afzonderlijke nul draden naar de meterkast gingen. En dat er ook geen 2 afzonderlijke automaten in de meterkast zit voor de kookplaat?
Volgens een ander topic duidt F6 inderdaad op een storing in de voeding: https://www.circuitsonline.net/forum/view/168785
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
mvdk
Golden Member
Ik raak nou toch ook nieuwsgierig wat er voor kookgroep en wat voor kWh meter er in de meterkast zit.
TS maakt het wel spannend door steeds geen antwoord te geven op die vragen.
Op woensdag 17 juni 2026 15:50:39 schreef MNM(tm):
Vóór het aansluiten van een apparaat op een Perilex contactdoos is het noodzakelijk om éérst uit te zoeken hoe die Perilex contactdoos is bedraad: 2P+2N of 3P+N. Zo te lezen is jouw Perilex contactdoos bedraad als 3P+N en heb je nu een van de nuldraden van de kookplaat direct aan een fase verbonden gehad. Met destructieve gevolgen.Dus voordat je de kookplaat na reparatie weer gaat aansluiten éérst uitzoeken hoe de Perilex contactdoos precies is bedraad. (Kijk dus ook in de groepenkast!)
TS heb je een enkelfase of 3 fase aansluiting vanaf het net?
Dat is als eerste belangrijk.
Bij 3 fase moet er een 4 polige automaat zitten, of 3 schroefzekeringen
Bij een enkelfase moet er een fornuisgroep automaat zitten, zoals Roland ook laat zien.
2 afzonderlijke automaten mogen niet.
Maar je zegt ook al dat die er niet zitten.
Maak anders een foto van de groepenkast.
Op woensdag 17 juni 2026 15:50:39 schreef MNM(tm):
Vóór het aansluiten van een apparaat op een Perilex contactdoos is het noodzakelijk om éérst uit te zoeken hoe die Perilex contactdoos is bedraad: 2P+2N of 3P+N. Zo te lezen is jouw Perilex contactdoos bedraad als 3P+N en heb je nu een van de nuldraden van de kookplaat direct aan een fase verbonden gehad. Met destructieve gevolgen.Dus voordat je de kookplaat na reparatie weer gaat aansluiten éérst uitzoeken hoe de Perilex contactdoos precies is bedraad. (Kijk dus ook in de groepenkast!)
Om die reden heb ik dus gewoon een CEE form op de wand geschroefd, zoals ik hier al eens heb laten zien.
Die onduidelijkheid wilde ik niet hebben.
Maar terug naar het verhaal: meestal zijn het idd gespiegelde PCB's dus kun je bij de ene kijken wat het type is om de andere te herstellen.
Echter ik weet niet hoeveel ervaring TS heeft met electronica solderen. een PCB kapot repararen is nog vervelender. Ik weet ook niet wat een nieuwe besturingsprint kost, maar wellicht is dat de korste klap.
Printje kost hier nog geen 200 euro.
En inderdaad, als je de juiste parts kunt vinden en er veel tijd in steekt ben je wellicht <20 euro klaar.
Maar ik denk dat er meer defect is dan alleen dat IC en als je gaat desolderen je eventueel de printplaat sloopt.
Ander alternatief is van marktplaats een andere kookplaat kopen met defecte pitten en de besturing overbouwen: ik heb voor mijn Teka plaat in de schuur ook een donorplaat gekocht.
Nog gekker is een nieuwe plaat van marktplaats kopen voor <200 euro: ik krijg mijn plaat er niet voor weg (is een nieuwe, maar andere afmetingen dan jouw plaat, dus heb je niets aan: echter 600 mm plaatjes vindt je nieuw ook ongeveer voor dat bedrag van de printplaat)
Samengevat:
Reparatie is vaak niet lonend als je weinig ervaring hebt met elektronica vanwege:
.1 je moet goed storing kunnen zoeken en bent vaak vele uren bezig
.2 je moet goed kunnen solderen en niet nog meer schade maken aan de print zelf: desolderen is best latig en je zal zeker niet de 1e zijn die een printplaat opstookt en vrijwel onbruikbaar maakt.
Gespiegeld lijkt mij sterk.
Je ziet de klemmen van het aansluitkastje zitten, en daar is er maar een van.
Dit lijkt mij een voedingunit waar dan per kant de regeling weer op zit ( 2 x zwart-witte draden).
Deze dingen zie je voor veel meer merken zoals Miele etc.
Eerst info wat de TS nu heeft in huis 1 fase of 3 fasen, dan is er een beeld te vormen wat er mis kan zijn gegaan.
En met HmH eens, een CEEform is een veel beter aansluiting dan die perilex waar de aansluitingen van misbruikt worden in de meest idiote configuraties.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je zult een beter fototoestel moeten regelen om hulp te krijgen met de elektronica.
Het is heel eenvoudig. Een normale "nederlandse" kookplaat heeft twee helften die ieder ongeveer "het max van 1 stopcontact" gebruiken.
Je kookplaat kan dus niet normaal in een stopcontact: daarvoor gebruikt ie 2x te veel.
Als je driefasen hebt, is het gebruikelijk om die drie fasen naar je keuken te brengen en die op een perilex stekker beschikbaar te maken.
Er zit dan een drie-fasen-automaat in de stoppenkast.
De meeste nederlandse kookplaten worden dan op 2 van de drie fasen aangesloten alsmede 1 nul, die je waarschijnlijk binnen het apparaat met een brugje moet doorverbinden (omdat beide helften in het apparaat gewool ieder een eigen losse nul hebben).
Als je maar 1 fase hebt, dan moet ie op een "kookgroep" en krijgt je perilex twee NUL en twee Fase draden die door een gekoppelde automaat gevoed worden.
Mijn inschatting is: Als ie flitst, dan is het gebeurd. De kans is klein dat er maar 1 onderdeel is wat gesneuveld is.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
normaal gaat alleen de varistor stuk en de zekering. heb al vaker inductieplaten hersteld die 400V op hun donder hadden gehad. wel van dit model een geval gehad waar de Y condensator langs de HF trafo stuk was en de aardlek deed trippen. een week na aankoop al.