Op zaterdag 20 juni 2026 14:33:15 schreef Wimpy22:
Heeft er iemand een schema van dit lichtorgel van destijds ? Muzieksturing werkt , maar 2de kanaal blijft achterwege... sound to light werkt dus maar voor de helft.... de triac's zijn niet defect.

Op zaterdag 20 juni 2026 14:36:36 schreef Aart:
Welkom op Co.

Ik ken het apparaat niet, maar als u een paar goede foto's van beide zijden van de print plaatst is er vast uit te komen.
Werkt 1 kanaal helemaal niet?

Op zaterdag 20 juni 2026 14:36:36 schreef Aart:
Welkom op Co.

Ik ken het apparaat niet, maar als u een paar goede foto's van beide zijden van de print plaatst is er vast uit te komen.
Werkt 1 kanaal helemaal niet?

Weet niet waar ik de fout moet gaan vinden . Denk zelf dat dit ooit een revisietoestel is , dit omdat onderdte rij leds in gele uitvoering zijn ....originele heb ik altijd in groene leds gezien.

Wat is uw kennis en kunde?

Repareren zoals ieder ander onbekend apparaat. Eerst testen, beschrijven wat het probleem is en kijken hoe het is opgebouwd.

Die fase aansnijding is in ieder geval analoog opgebouwd, waarschijnlijk LM339, LM324 of soortgelijks met 4N25 optocouplers via een TUN naar de TRIAC's. Er is een aparte, niet van het net geïsoleerde DC voeding voor het triggeren van de gates. Zo ging dat voordat alles MOC en microcontroller werd.
De signalen tussen beide printen zullen iets van 0-5V zijn. Die kunnen bij klachten over 1 kanaal (?) na de
voeding als eerste eens gemeten worden. Hieruit is dan de conclusie te trekken op welke print het probleem zit.

Voor betere antwoorden is meer informatie nodig.

voordat alles MOC en microcontroller werd

Wat is (in deze context) MOC?

Mechanism Operated Cell
Protocol, building bricks.
Modules.

[Bericht gewijzigd door BRNRDS op (45%)]

De MOC30xx familie van opto-TRIACS die nu gewoonlijk gebruikt worden.
Die waren er in de jaren '80 echter nog niet, of duur. Vandaar de complicatie met een extra voeding.

Ik zie een Eprom zitten, die met blauwe stip, dus zal er ook een µ-controllertje/processor ergens aanwezig zijn.
Vroeger had je dat niet nodig in een recht-toe-recht-aan lichtorgel. :+

Ja, waarschijnlijk is het een ontwerp uit een "tussengeneratie": al wel met een controllertje, nog niet met de MOC-optotriacs. Het zou dan een vroege generatie controller zijn, met geen eigen programmageheugen. Of misschien is de eprom voor bijkomend programmageheugen, dat kan ook nog.

Let wel: het lijkt onwaarschijnlijk maar kan niet uitgesloten worden, dat de EPROM een vertaalslag doet van bitpatronen op zijn adresingangen naar andere bitpatronen op zijn 8 data-uitgangen.

Op zaterdag 20 juni 2026 19:06:37 schreef vergeten:
Ik zie een Eprom zitten, die met blauwe stip, dus zal er ook een µ-controllertje/processor ergens aanwezig zijn.
Vroeger had je dat niet nodig in een recht-toe-recht-aan lichtorgel. :+

Tnx voor de verschillende toelichting . Zou het kunnen dat de eeprom niet de juiste volgorde uitstuurt ? Ben maar een leek hierin.

Ik zie IC's met weggekraste typenummers, dus of dat is iets speciaals (maar dat lijkt me sterk) of de maker wil het moeilijker maken om het schema te ontcijferen.

Verder denk ik dat we meer informatie moeten hebben: u heeft het over 'het tweede kanaal werkt niet', maar op de foto's is duidelijk te zien dat er 4 uitgangen zijn.

EPROM (let op, dit is geen EEPROM, die hebben geen doorzichtig venstertje, wat deze 100 % zeker wél heeft) kan defect raken, maar in dit geval lijkt een defect onderdeel verderop in de keten me waarschijnlijker. De EPROM lijkt me, net zoals Paulinha zegt, eerder een programma van effecten uit te sturen, gebaseerd op de stand van de schakelaars/potmeters.

Wat bij een oud toestel kan helpen is om sowieso alles wat los en weer vast kan gewoon eens los en weer vast te maken. Oxidatie van contacten kan best veel veroorzaken.

Het is raden, maar ik verwacht gezien de functies niet dat er een microcontroller in zit.
Als ik het goed zie is de EPROM een Ti 2516 uit 1982. Dat zou vroeg zijn, voor een microcontroller in zo een apparaat.
Mogelijk is de andere helft van de datalijnen via een D-flipflop terug gekoppeld naar de adreslijnen, zo een "state machine ROM" was een gekende manier om behoorlijk complexe functies te realiseren. Bijvoorbeeld de HP-IB interface van de HP 59309 digitale klok uit '76.

Ik heb overigens wel een zwak voor dit soort controllers.
Een veel mooier effect dan de discolampen die de triac direct met audio prutsen, en volstrekt onbereikbaar toen ik een klein Aartje was :)

Zou het kunnen dat de eeprom niet de juiste volgorde uitstuurt ?

Daar kan enkel op geantwoord worden als we weten wat de EPROM precies doet. En dan nog blijft het gissen in het wilde weg, dat heeft weinig zin. Maar waarschijnlijk lijkt het niet, die EPROM verandert zijn inhoud niet; hoogstens zou het kunnen dat er 1 uitgang niets meer doet. Met een scoop is dat wel vast te stellen, is er die voorhanden?

Zou het mogelijk zijn om de besturingsprint (die parallel met de frontplaat zit) los te maken, en van de beide kanten een duidelijke foto te posten?

4N25 optocouplers via een TUN naar de TRIAC's. Er is een aparte, niet van het net geïsoleerde DC voeding voor het triggeren van de gates. Zo ging dat voordat alles MOC en microcontroller werd

Aart zegt het, maar het valt op dat er op twee kanalen de 4N25 wordt gebruikt en op de andere twee de MOC3020? Dat lijkt me heel verdacht.. Ook de som kabel-zadel lijkt me niet origineel...

Je hebt gelijk, dat heb ik over het hoofd gezien.
Er moeten m.i. dan verdere wijzigingen zijn aan die kanalen. De pin-out is anders, en de functie ook. Of allicht heeft iemand er ooit hoopvol iets in geduwd uit een moderner dimmerpack, maar dan zouden beide kanalen niet werken. De MOC3020's zijn uit '94 en 7 jaar jonger dan de 4N25's.

[edit] Of misschien is de print zo gemaakt dat beiden toepasbaar zijn, maar dat lijkt een vrij wild idee. Want waar een zijde van de triac in de MOC is aangesloten zit de basis van de 4N25. Alweer, een goede foto van de hele print en de onderzijde van de print zal een en ander verklaren.

Het zou best kunnen dat iemand er 2 MOCs ingezet heeft wat niet hoort. Die dingen zouden het best kunnen doen (als de triac kant AC pulserend werkt) als daar een gewone OPTO origineel in zou moeten (die 4N25).

Het zou zo maar kunnen dat een MOC het een beetje doet maar op 1 plaats dus net niet. En met een beetje geluk de 2 MOCs eruit halen en er originele 4N25 in zetten zou het op kunnen lossen?

Lijkt wel een Nederlands ontwerp, de stocko's zijn ook massaal door Philips gebruikt en zie je bijna alleen in Nederlands spul.

Op zondag 21 juni 2026 10:24:52 schreef henri62:
Lijkt wel een Nederlands ontwerp, de stocko's zijn ook massaal door Philips gebruikt en zie je bijna alleen in Nederlands spul.

't Is in Belgie gefabriceerd, dus dat zou goed kunnen...

De eprom kan gewoon sequentieel aangestuurd worden door een CD4040 o.i.d. en doorloopt zo een vast 'programma'.
(dat zag je wel vaker, geen microcontroller nodig)

[quote]Op zondag 21 juni 2026 09:42:24 schreef Aart:
Je hebt gelijk, dat heb ik over het hoofd gezien.
Er moeten m.i. dan verdere wijzigingen zijn aan die kanalen. De pin-out is anders, en de functie ook. Of allicht heeft iemand er ooit hoopvol iets in geduwd uit een moderner dimmerpack, maar dan zouden beide kanalen niet werken. De MOC3020's zijn uit '94 en 7 jaar jonger dan de 4N25's.

[edit] Of misschien is de print zo gemaakt dat beiden toepasbaar zijn, maar dat lijkt een vrij wild idee. Want waar een zijde van de triac in de MOC is aangesloten zit de basis van de 4N25. Alweer, een goede foto van de hele print en de onderzijde van de print zal een en ander verklaren.[/quote]

Op zaterdag 20 juni 2026 22:54:57 schreef Aart:
Het is raden, maar ik verwacht gezien de functies niet dat er een microcontroller in zit.
Als ik het goed zie is de EPROM een Ti 2516 uit 1982. Dat zou vroeg zijn, voor een microcontroller in zo een apparaat.
Mogelijk is de andere helft van de datalijnen via een D-flipflop terug gekoppeld naar de adreslijnen, zo een "state machine ROM" was een gekende manier om behoorlijk complexe functies te realiseren. Bijvoorbeeld de HP-IB interface van de HP 59309 digitale klok uit '76.

Ik heb overigens wel een zwak voor dit soort controllers.
Een veel mooier effect dan de discolampen die de triac direct met audio prutsen, en volstrekt onbereikbaar toen ik een klein Aartje was :)

Hoi Aart ,
Wat u gepost heeft klopt wel , heb het printje losgekoppeld en ben tot de conclusie gekomen dat de fout ergens in de snelheidsregeling zit.... maar verder ben ik ook niet zo'n grote techneut om dit werkende te krijgen . Denk dat de 2 rechtse potmeters bovenaan de print het ergens laten afweten , samen met een paar weerstanden waar ik geen doorgang op meet.

de stocko's zijn ook massaal door Philips gebruikt

Wat is een stocko? IJslollie met chocolade en tikfout?

Overigens - en wat meer ter zake: ik zie nergens op de foto's iets dat een controller zou kunnen zijn; dan zou die eeprom inderdaad een soortement van state-machine kunnen vormen. Ik zie ook twee veelstanden-draaischakelaars, elks met een bos aan diodes eromheen; dat zou zeer wel een matrix kunnen zijn om de adresbus van de eeprom aan te sturen.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (58%)]

Ik denk dat stocko's stopcontacten zijn, maar ik weet het ook niet zeker.

Op zaterdag 4 juli 2026 15:31:22 schreef Wimpy22:
[..] en ben tot de conclusie gekomen dat de fout ergens in de snelheidsregeling zit.... maar verder ben ik ook niet zo'n grote techneut om dit werkende te krijgen . Denk dat de 2 rechtse potmeters bovenaan de print het ergens laten afweten , samen met een paar weerstanden waar ik geen doorgang op meet.

Er is meer aan de hand. Ik kan er naast zitten, maar ik lijk toch behoorlijk veel vocht/waterschade te zien. Op basis van de foto's zou ik zelfs bijna zeggen dat een nog grondiger inspectie nodig is (meerdere onderdelen uitsolderen, nameten en de print reinigen).

Wat sowieso aan te raden is vóór er grondiger geïnspecteerd gaat worden: schrijf een nummer op die IC's met weggekraste bovenkant en schrijf datzelfde nummer op de print. Dan kan je ze tenminste verwijderen en op de juiste plek weer terugplaatsen.

Stocko is een connectorfabrikant. De grijze connectoren waren hun tweede model dat massaal door Philips gebruikt werd. Ik zie er maar eentje van, die zit achterin het frontpaneel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]