Goedenavond,
Ben bezig met een projectje met een siemens logo, voor een bedrijfsunit. Voordeel van de logo is dat het een standaard maat is net zoals andere automaten, zodat het netjes in een onderverdeler kan worden geplaatst. Nu ben ik aan het zoeken naar een interface relais naast de logo. Het liefste 6–8 mm , hebben jullie hier ervaring mee en wat raden jullie aan gezien de bouwmaat? Heb onlangs wat phoenix en schneider geprobeerd maar die passen allemaal niet…
De meeste relais die ik ken zijn "Automaatbreedte" (18mm).
Het meest compacte is dan denk ik een Logo! Relais module
benleentje
Golden Member
Interface relais zijn er zeker in 6 tot 8 mm die heb ik ook liggen maar ze zijn niet gemaakt voor in een onderverdeler erbij te passen. Maar dat komt ofdat de afdekkap van een onderverdeler vrij laag is en de meeste relais en ook zijn hoger.
Hoe smaller zo een interface relais moet zijn hoe hoger die word dus mogelijk zijn er wel bredere die wel passen. Maar met relais in onderverdeler kasten heb ik verder heel erg weinig ervaring mee.
Watr ik zo snel kan vinden de Finder 22 serie of de eaton Z serie.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Kijk hier eens voor inspiratie: https://www.wago.com/be-nl/interface-electronics/relais-optocoupler-on…Of anders hier: https://www.phoenixcontact.com/en-pc/products/relays-and-optocouplers te snel gereageerd
Heb je een Logo met contacten of met transistoren?
En wat moet de spoel spanning zijn?
https://www.elektramat.nl/catalogsearch/result/?q=relais+12v&_gl=1…
Bedankt voor de snelle reacties, super.
Ff over het project; het is een bedrijfsunit en ik wil wat automatiseren. Dus in de hoofdverdeler heb ik een logo 8 en in de onderverdeler; die communiceren met een modbus tcp verbinding, en op het netwerkje zit dan ook nog een hmi.
Maargoed voor beneden heb ik zowel pirs (230V), als magneetschakelaars, en een laagspanning bedieningspaneel (krijg ik ook een 24V signaal van terug). Ik had eigenlijk later de magneeetschakelaars bedacht, voor de roldeur en de entree deur. Dus vandaar de 230V logo keuze.
Maar ik laat liever niet 230V door die magneetcontacten lopen, daarvoor zijn ze niet bedoeld. Dus dan maar dmv een interface relais er tussen, zodat de logo wel 230V in krijgt.
Trouwens wat betreft de relais; ja je hebt van wago wel lage relais en van eltako zag ik, dan ben je voor een paar relais al gauw 120€ kwijt.
Ik heb er fotos van bijgevoegd.
Misschien was er nog een alternatief?
benleentje
Golden Member
Maar waarom in de verdeler?? Dan is een extra kast een stuk goedkoper maar ook beter. Hoe de verdeler voor het zware werk en de extra kast voor de PLC en toebehoren dan is voor iedereen het ook een stuk duidelijker war bij elkaar hoort.
De lage interface relais die in de verdeler passen zullen ook wel duur zijn omdat er minder vraag naar is.
Hier een ander voorbeeld
https://www.conrad.nl/nl/p/finder-22-32-0-230-1320-contactor-2x-no-230…
Deze is ca 21,-
https://www.sandervunderink.nl/abb-magneetschakelaar-installatierelais…
Maar ik zoek niet op interface relais want voor mij is een relais gewoon een relais.
En laagspanning magneet contacten laten lopen door een verdeler waar 400V aanwezig dat moet je niet eens willen.
Omdat er niet veel ruimte omheen is en er anders ook extra bekabeling/voeding (en ook klemmenstroken!!) nodig is naar die extra kast. Nu zit het in 4 x 12 modules kast, waar je de logo ook in hebt. De gebruiker kan dan ook gelijk het scherm zien van de logo bij het openen van de kast. De i/o van de logo zit bovenin op een klemmenstrook en is gecodeerd. Het zijn ook maar een paar i/os.
Ps: Dat is natuurlijk ook een keuze qua opbouw. Alleen zie je in de industrie 400V en laagspanning juist heel vaak samen in een kast, als het maar netjes gescheiden en correct opgebouwd is. Tegenwoordig gebeurt dat in woningen eigenlijk ook steeds meer, bijvoorbeeld met bus- en datasystemen.
Denk dat het dan toch een eltako wordt:)
[Bericht gewijzigd door SvenTech op (26%)]
Op woensdag 24 juni 2026 06:36:10 schreef High met Henk:
ik zou voor zoiets gaan:
[afbeelding]
Ja, die passen mooi in een modulle kast.
Die van HmH is ook het enige wat netjes past.
Maar om nou magneetschakelaars te gebruiken om wat externe sensoren aan te sluiten is ook wel wat overdreven, die dingen zijn ook niet echt stil.
Gewone relais met een railmontage gaat niet werken, die steken te ver uit naar boven, de aansluitingen zitten ook vrij hoog , dat past niet onder de dekkap.
Ik zou er een spelsberg of rittal kastje naast zetten met een dinrail er in en daar 24 volt relais indinrail voetjes .
Stukje multikabel tussen het kastje en de onderverdeler.
Kan je er meteen de 24 volt voeding bij zetten.
Dan is het netjes en overzichtelijk.
Daar moet toch wel een plekje voor zijn? Of is het een poppenhuis ? 
Vovpvi
De jacht is mooier dan de vangst....
Deze gebruiken we hier op het werk:
https://benl.rs-online.com/web/p/electromechanical-interface-relays/35…
Vovpi, past deze wel in een standaard din rail verdeler?
Dat alternatief met een kastje er naast met relais is ook niet zo gek. Ik snap dat het overdreven is om er relais tussen te zetten, maar ik moet wrl want ik heb 24V signalen en een 230V logo. Trouwens.. is een logo 230V te combineren met 24V uitbreidingen? Ik herinner me dat er op de uitbreidingen pennetjes op zitten en dat die anders zitten bij 230V zodat je ze niet tegen elkaar kan schuiven.
Nou bijgevoegd een foto voor de geïnteresseerden, waar ik mee bezig ben. Logo wordt wel vervangen voor een ander type.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
De ruimte eromheen, en dus de mogelijkheden, zijn op zo'n netjes bijgesneden foto niet te zien.
Een meer "meer overzicht" foto kan dat verduidelijken.
Vovpvi
De jacht is mooier dan de vangst....
Op woensdag 24 juni 2026 09:47:56 schreef SvenTech:
Vovpi, past deze wel in een standaard din rail verdeler?
Ja, dat is geen probleem
94mm hoog, dat past dus niet in een standaard verdeler.
[Bericht gewijzigd door Sine op (31%)]
benleentje
Golden Member
Op woensdag 24 juni 2026 09:03:34 schreef revado:
Die van HmH is ook het enige wat netjes past.
Maar om nou magneetschakelaars te gebruiken om wat externe sensoren aan te sluiten is ook wel wat overdreven, die dingen zijn ook niet echt stil.
Een ander en ook belangrijk argument is de prijs van die finder relais. Als die goedkoop genoeg zijn wat maakt het dan uit dat ze wat overdreven zijn. En ik denk dat die finder intern een klein relais hebben en dus niet eens veel geluid maken.
Waarom draai je het niet om.
Een 24 volt logo en alle ingangen van de magneetcontactjes en het bedienpaneel direct aan de logo.
Dan voor die 230v pir een relais in een klein kastje bij de pir en met 24 volt naar de logo.
Dan is je hele stuurstroomcircuit netjes 24 volt.
Je spreekt in een reactie over 400 volt en over laagsppanning, maar 400 volt is ook laagspanning, dat is alles onder de 1000 volt AC.
Beter voor de duidelijkheid spreken over stuurstroom voor de 24 volt delen en netspanning voor de rest.
[Bericht gewijzigd door revado op (31%)]
benleentje
Golden Member
Volgens mij had ik het over laagspanning. Maar je hebt gelijk ik zal er de volgende keer meer op gaan letten. 
Op woensdag 24 juni 2026 15:49:17 schreef benleentje:
Volgens mij had ik het over laagspanning. Maar je hebt gelijk ik zal er de volgende keer meer op gaan letten.
Was niet voor jou bedoeld 
TS schreef dat.
Ik zal de volgende keer opletten ik bedoelde stuurspanning /24Vdc;)
Pogpi, Lijkt me trouwens niet dat een 93 mm module in een verdeler past, of de bovenkant moet small genoeg zijn dat het door het gat net past? Volgensmij is 60mm de maximale hoogte wil je nog binnen de deksel blijven.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)