Hoi!
Ik ben aan het ruziën met mijn Bosch HBC84H501/36 combimagnetron, want hij heeft besloten om de stop om te gooien, elke keer als ik hem open doe. Niet ideaal...
Vermoeden is dat de deur interlock schakelaars niet helemaal lekker meer zijn, ik heb sowieso uit de 'Microschakelaar geschikt voor magnetrons` een vonk zien komen, al zie ik geen vreemde waardes als ik hem doormeet met een simpele multimeter. Kan natuurlijk sowieso zijn dat hij alleen onder spanning alsnog fout gaat...
Die switch moet ik dus vervangen, maar ik wil eigenlijk verder doormeten of er niet nog iets anders aan de hand is.
Een schema zou heel handig zijn daarvoor.
Heeft iemand toegang tot die schemas? De exploded view is leuk, maar een schakelschema moet toch ook beschikbaar zijn ergens?
Alvast bedankt!
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Eerst en vooral vaststellen of het de "Stop" (overstroombeveiliging) is, of de aardlek (indien aanwezig) voordat je gaat sleutelen in de magnetron.
* Pas op hoge spanning 2kV (2000+ volt) of meer! *
ah, sorry.. 't is de B16 automaat, niet de aardlek. En uiteraard, die dikke condensator verlies ik niet uit het oog
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
OK.
Hij heeft nog een echte Magnetron-trafo. (volgens de exploded-view)
Als je die nou eens primair afkoppelt, (draden isoleren) gaat de automaat er dan nog uit?
Hey @vergeten, bedankt voor het meedenken!
Heb ik gedaan, en ja, dan gaat hij nog steeds uit, zodra de interlock schakelaar ingedrukt wordt...
vergeten
Golden Member
Op zaterdag 27 juni 2026 14:25:54 schreef koesper:
Hey @vergeten, bedankt voor het meedenken!
Heb ik gedaan, en ja, dan gaat hij nog steeds uit, zodra de interlock schakelaar ingedrukt wordt...
Dan zal het een probleem met de deurschakelaars zijn, vermoed ik.
Dat zijn er meestal 3 die "op tijd" na elkaar juist moeten schakelen.
Een daarvan sluit de fase/nul kort, als de deur niet goed dicht zit.
Is er geen lipje van de deur afgebroken/versleten?
Het is een combimagnetron, gaat het op de ovenstand ook mis?
Wat doet de "interlock" schakelaar, of wat hoort hij te doen?
Het moet idd in die hoek zitten, of in een onderdeel wat pas stroom krijgt als die schakelaar ‘aan’ gaat… vandaar dus dat ik het stroomschema zoek.
Er zitten links & rechts schakelaars, die er voor zorgen dat de verlichting aangaat zodra je de deur open doet.
Als je de deur nog een millimeter verder opengaat, gaat er nog een schakelaar (ik noem hem maar de interlock, of de ‘Microschakelaar geschikt voor magnetrons’ volgens de onderdelenlijst)
Zodra de NC gesloten wordt, gaat de stop uit.
De palletjes zien er verder allemaal goed uit
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 27 juni 2026 14:32:04 schreef vergeten:
Wat doet de "interlock" schakelaar, of wat hoort hij te doen?
Dat zijn de schakelaars die voor veiligheid zorgen:
[...]Dan zal het een probleem met de deurschakelaars zijn, vermoed ik.
Deze dus.
Alle drie de schakelaars vervangen , 9 vd 10x het probleem op. Soms is het de afstelling, maar beide deurschakelaar sets moeten synchroon schakelen
Hmm.. die schakelaars zijn idd de eerste verdachte. Maar om er nu meteen 65€ aan onderdelen in te stoppen is ook zo zonde als ik het niet zeker weet.
Heeft iemand toevallig het schema, dan zou ik namelijk eerst nog even verder willen speuren, voordat ik spul bestel
vergeten
Golden Member
Je zou kunnen gaan vaststellen welke deurschakelaar het precies is. 
Dat vergt wat testwerk, je neemt de common draad los van een van de drie "verdachte" schakelaars, meestal zijn het standaard µ-switsches en dan schakel je de stroom er weer op.
Je moet dan wel een 100Watt gloeilamp in serie zetten met je oven, dan hoef je niet steeds naar de groepenkast te lopen.
Brandt hij fel na inschakelen net als rechtstreeks op spanning?
Dan zit er nog sluiting in.
Brandt hij zwakker, dan heb je de kortsluiting gevonden en was de switch waarvan je de draad hebt losgenomen de kortsluiting!
Je zou die µ-switsch kunnen vervangen en opnieuw testen.
Plaats de draad terug en doe dat bij een andere deurschakelaar.
Zo kan je ze alle drie een voor een aflopen.
PS.
Het kan ook een (af)gesleten kunststof deel van de mechanische bediening van de deurschakelaars zijn, de timing van het schakelen luistert nauw, dan moet dat vervangen worden.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ja onze magnetron laatst zelfde probleem, niet alleen nogal duur die schakelaar set maar ook nog eens verdomd moeilijk te verwijderen, de halve magnetron moet helemaal uit elkaar en moet dan ook nog precies afgesteld worden. Tja we hebben een nieuwe gekocht in de plaats voor 99 euro met alles erop en eraan... Niemand zag het zitten om dat ding helemaal uit elkaar te schroeven. Neem een paar foto voor je daar aan begint! Anders ga je zeker onderdelen over hebben...
Als je een reserve hebt staan en je kan rustig eens aan werken kun je het misschien overwegen. En ook een goede dosis moed nodig om niet op te geven. Een spinnenweb van draden en mechaniek... 
Begint daar eens aan zonder ervaring. En dan nog met levensgevaarlijke spanningen, nee ik peins er zelfs niet aan... Het was toch een oudje, dus ja we kunnen niet klagen. +10 jaar oud.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
vaak is de scharnier net iets krom waardoor de deur niet goed meer sluit, schakelaar 2 maakt net wel/geen contact en dan komt die magnetron beveiligings schakelaar ook weer in. kan wat afstelwerk zijn, de schakelaars kun je iets stellen vaker. of deur hangt echt door en dan is het al sneller een gedoe.
CrossFireX
Ook vaak slijtage, de pinnen en de mechaniek binnen is van plastic, en die zijn meestal goed uitgesleten na duizend keer open en dicht... Dus als je de schakelaars gaat vernieuwen, dan ook liefst nieuwe set pinnen, of je zit weer in de rats.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (28%)]
EricN
Op zaterdag 27 juni 2026 15:58:38 schreef EricN:
De microswitch met 3 draden heeft een witte. Trek die eens uit. Welk resultaat?
Zonder werkverzet ga je er ook niet uit geraken.
CrossFireX
Toch wel hoor, maar nu bvb een halve motor van een auto uit elkaar halen... Want daar komt het hier op neer.
Zoals reeds eerder gezegd neem overvloedig foto voor je iets uit elkaar trekt of breekt... Je gaat blij zijn dat je een foto hebt hoe het in elkaar zat.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (13%)]
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op zondag 28 juni 2026 20:48:53 schreef CrossFireX:
Begint daar eens aan zonder ervaring. En dan nog met levensgevaarlijke spanningen, nee ik peins er zelfs niet aan... Het was toch een oudje, dus ja we kunnen niet klagen. +10 jaar oud.
Da's nog een jong 'bichke' (beestje), de onze (inbouw chocoladebruine Siemens met mechanische timer) dateert van 1992 en wil maar niet kapotgaan...
Hehe, ja 't is 'youngtimer', iets meer als 11 jaar geleden van de band gerold.
Had nog wel ff wat langer mee mogen gaan ja...
Maar denk dat we de beslissing hebben genomen dat hij met pensioen mag..
Waren sowieso al niet heel tevreden met het apparaat zelf, dus 't is tijd voor een upgrade.
Iniedergeval bedankt voor het meedenken allemaal!
brains
Special Member
Zijn die deurschakelaars zo duur?
Bij de magnetrons die ik uit elkaar gehaald heb waren het gewoon standaard "off the shelf" microswitses.
Die kon je gewoon vervangen door een gelijkaardige van formaat en dezelfde specs. Er zijn vele fabrikanten die die maken en zijn vrij standaard als ik me niet vergis. Je moet ze dan natuurlijk niet bij bosch zelf kopen maar gewoon los bij een fatsoenlijke electronica leverancier.
EricN
CrossFireX
Op maandag 29 juni 2026 13:42:49 schreef Turbokeu:
[...]Da's nog een jong 'bichke' (beestje), de onze (inbouw chocoladebruine Siemens met mechanische timer) dateert van 1992 en wil maar niet kapotgaan...
Ja dat zijn nog altijd de beste dan de huidige met allerlei overbodige toeters en bellen. Hoe ingewikkelder, hoe meer kans dat er iets stuk gaat. Jammer genoeg net als auto overbodig ingewikkeld geworden... Over engineering...
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (12%)]
klopt, hier staat nog een echte Zweedse Bauknecht oven, afgezien van 1x hetelucht element nooit makke gehad.. Bessie is van 1996
CrossFireX
Ik heb hier nog altijd een oude AEG wasmachine, die is ook al bijna 20 jaar oud, draait nog altijd. Wel eentje zonder koolborstels. Maar goed dat is off-topic, de oudere apparaten gaan echt bijna een leven lang mee...
We hebben nu een nieuwe microgolfoven van electro depot, mooi toestel met alles erop en eraan. Zeer modern afgewerkt en dat voor 99 euro. Van het merk VALBERG geloof ik, je krijgt echt veel waar voor je geld.