Dit zijn de spec's van het blokje.
Volgens mij heeft deze marker generator zo', 27 jaar geleden, gewoon gewerkt?
Zat alleen ingeblikt.
ruud

Je geeft aan dat er niets uit de HC390 komt, is dat gemeten op pin 7 van de HC390?
Doen pin 3 en 4 ook niets?

Indien mogelijk meet met de oscilloscoop eens hoeveel Vil en Vih zijn van de blok osc. op pin 1 van de HC390.
(Misschien een foto daarvan posten.)

Ha Bapaktus,

Ik begrijp dat het werkt op de FM-radio of heb ik het mis?
Dat oscillator blokje kan TTL en CMOS sturen geen probleem voor CMOS gebruik een belasting weerstand anders wordt je DC restspanning (offset) te groot .

Ik zie in jou documentatie een tekening waar een meting staat van een spectrum analyzer dat is niet spannend maar..... er was laatst een CO-er die had een print van een spectrum analyzer met alleen ik dacht de letters NV erop staan .
In jou doc wordt verwezen naar de spectrum analyzer van DB1NV misschien leest de persoon mee :)

Verder denk ik dat als alle componenten heel zijn je marker generator prima kan werken en een handig hulp middel kan zijn.
Voor het ijken van je ontvanger of als kabel pulser (TDR).....

Groet,
Henk.

Op zaterdag 4 juli 2026 17:52:53 schreef Bobosje:
Je geeft aan dat er niets uit de HC390 komt, is dat gemeten op pin 7 van de HC390?
Doen pin 3 en 4 ook niets?

Indien mogelijk meet met de oscilloscoop eens hoeveel Vil en Vih zijn van de blok osc. op pin 1 van de HC390.
(Misschien een foto daarvan posten.)

Bij 5Volt spanning op de schakeling blijft er uit het X-tal blokje een blokspanning komen.
Maar op géén van de HC390 uitgangen komt er signaal.
foto 1.

Wanneer ik de spanning verlaag naar 4 Volt krijg ik op pootje 3 wél een puls.
foto 2.

En óók op pootje 7 staat het door 10 gedeelde X-tal signaal.
foto 3

Op zaterdag 4 juli 2026 18:31:30 schreef electron920:
Ha Bapaktus,

Ik begrijp dat het werkt op de FM-radio of heb ik het mis?

Groet,
Henk.

Het werkt alleen maar bij een voedingspanning tussen de 3 en 4 Volt.
Dáárover ben ik (nog steeds!!) verbaasd en mijn vraag over gesteld.

NB, Ik doe praktisch niets meer boven de 100MHz, dus heb het printje niet meer nodig.
ruud

Ter vergelijk graag een foto van de x-tal output bij 5V.

Ha Bapaktus,

Dat had ik niet begrepen tja..... ik denk wat @ Bobosje schrijft meet eens achter de oscillator en ook het DC niveau.
Wat je beschrijft is denk ik het slicing level dus het moment waarop de flip flop getriggerd wordt dit kan DC offset zijn dus als je de voedingspanning iets verlaagt..... dan verlaag je de DC offset ook.
Dusdanig zodat het DC level onder dat niveau zakt dan werkt het goed de nul komt in beeld.

De oscillator kan CMOS aansturen maar mijn ervaring is, omdat de impedantie van CMOS is veel hoger is dan bij TTL is de stabiliteit kritisch.
Met name bij hogere frequenties en jij bedrijft de 74HC390 op het randje 20 MHz is het maximum gegarandeerd beter terug naar de 10MHz....
Als je toch de 20MHz wil handhaven dan zou je een feedback kunnen overwegen ik dacht dat de 74HC390 niet gebufferd is, dan kan je wel tot 50 MHz gaan.

Groet,
Henk.

Hm, interessant project, deze geeft nog hele mooie piekjes in de 13cm band! Is het mogelijk om ook de rest van het artikel hier te plaatsen? (ik was een jaar geleden in de gelegenheid een grote stapel UKW-Berichte gratis te krijgen, maar heb het toen jammer genoeg aan me voorbij laten gaan wegens gebrek aan boekenkastruimte....)

Heb hier ook een zelfbouw marker-generator/kamgenerator maar die begint bij 1500MHz toch al duidelijk minder te worden.

Wat ik bij die DB3NT (hele bekende callsign in SHF-land) wel zou hebben gedaan is de input van IC2 omschakelbaar hebben gemaakt tussen 10MHz en 1MHz; dat maakt het tellen/identificeren van het juiste piekje wat makkelijker; 10x zo weinig piekjes om te tellen....

Was ook de reden dat ik mijn kamgenerator met een 1MHz, 5MHz, 10MHz, 50MHz en 100MHz Xtaloscillator-module heb uitgerust; dat maakt identificatie/bepaling van de frequentie een stuk eenvoudiger. In dat DB3NT-ontwerp kan die functie heel simpel geïmplementeerd worden met slechts een extra schakelaartje.

Als het inderdaad een TTL->CMOS level probleem is, probeer dan eens een pullup van 4k7 op de TTL uitgang van de oscillator (naar +5V) en het hele ding gewoon op +5V voeden.

Dat was in de jaren 80 de geigende truuk om TTL toch met CMOS te interfacen (vordat de HCT serie uit kwam geloof ik).

Op zaterdag 4 juli 2026 23:36:02 schreef nonius:
Hm, interessant project, deze geeft nog hele mooie piekjes in de 13cm band! Is het mogelijk om ook de rest van het artikel hier te plaatsen?

Het complete artikel kan je vinden alhier.
https://www.worldradiohistory.com/Archive-DX/VHF-Communications/VHF-CO…
Op pagina 245 e.v.
Voor de rest ga ik nog even verder wat meten en foto's plaatsen.
ruud

Nog een paar metingen gedaan.
Voeding is 5 Volt.
1e foto laat het signaal op pin 1 van het voetje zien (zonder IC dus).
2e foto zelfde signaal maar nu mét het iC geplaatst.
3e foto pin 1 mét pull-up 4k7.
Nog steeds géén signaal op pin 3.
Verlaag ik de voeding spanning naar 4V staat er meteen een signaal op pin 3 en 4.
Ik geef het (voorlopig>???) op.
IC's en X-tall osc. opbergen in mijn bakjes.
Misschien kom ik nog een 10MHz blokje tegen, ik heb er laatst zo'n 8 stuks van verkocht. |:(
Printje op de plank (moet ter zijner tijd afgevoerd worden).
Iedereen bedankt.
NB, de trace boven de eerste onderste vakjes is de 0Volt lijn.

Ruud

Op zondag 5 juli 2026 11:21:11 schreef Bobosje:
Alle foto's 1V/Div?

Ja, ik heb een 1:10 probe gebruikt en de ingangs verzwakker staat op 0,1 V/div.
ruud

Het complete artikel kan je vinden alhier.

Bedankt, Ruud! Kwam daarin ook nog een ander interessant project tegen. Maar die markergenerator ga ik in elk geval nabouwen!

Heb er nu nog meer spijt van dat ik die doos met gebonden UKW-Berichte aan me voorbij heb laten gaan.

Ha Bapaktus,

Vraag laatste foto waar ligt je DC 0 V lijn?
Wat ik al aan gaf 20 MHz is het maximum voor dat type....

Groet,
Henk.

Op zondag 5 juli 2026 13:13:19 schreef electron920:
Ha Bapaktus,

Groet,
Henk.

Wat ik al aangaf in een vorig bericht.
Op alle foto's.
NB, de trace boven de eerste onderste vakjes is de 0Volt lijn.
Ruud

Op zondag 5 juli 2026 13:13:19 schreef electron920:
Ha Bapaktus,

Groet,
Henk.

Bij de gemeten hobbyruimte temperatuur van 25 Graden Celsius zou dit IC binnen de Frequentie grens blijven.
De werkspanning is 5Volt.
Zie de onderstaande tabel.
Bovendien heb ik deze print jaren geleden in Hong Kong gebruikt en later ook hier (in Haarlem) op mijn zolder van mijn vorig huis. Was meestal in de zomer boven de dertig graden.
Ik weet niet of hier sprake kan zijn van "veroudering".
ruud

Afgaande op de 1e en 2e foto van de laatste post vormt de ingang van de HC390 een te grote load voor de uitgang van de blok. osc.
Of de uitgang van de blok osc. kan de load niet (meer) aan of de ingang van de HC390 valt buiten spec. (defect).

Ik weet ook niet wat de scoopprobe belasting voor effect heeft.
Maar bij gebrek aan een andere 390 of een andere X-tal blokje (10MHz) ben ik "uit gemeten". :'(
ruud

Het blokje levert niet zoveel uitgangsspanning; die kan zo laag zijn als 2,4 V (klik = groter plaatje).

e: dat is met TTL-belasting; met CMOS-belasting zou het meer moeten zijn.
We zien echter op het scoopplaatje dat het, onder belasting met de HC390, maar nét boven de 2 V uitkomt.

De schakeldrempel in de HC390 is afhankelijk van de voedingsspanning.
Bij 4,5 V voeding is die drempel maximaal al 3,15 V.

De kans is daardoor groot dat hij dan niet reageert op de puls uit het blokje.
Bij lagere voedingsspanningen gaan de schakeldrempels ook naar beneden en dan lukt het blijkbaar wél.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (17%)]

Begrijp ik de datasheet verkeerd dan, FET?

Volgens mij is de minimum high-output Vdd-0.5V (bij een HCMOS-belasting), en da's volgens mij 5-0.5=4.5V?

Hoera, de totale schakeling werkt.
De deler geeft keurig de gedeelde frequentie-pulsen af.
Terwijl ik de totale voeding spanning kan variëren van 4 tot 5,5 Volt.
En de belasting van de frequentie counter en scoop geen enkele invloed hebben.
Wel varieert de pulshoogte (natuurlijk) met de toegevoerde voeding spanning.

Wat heb ik gedaan.
Nog eens flink wat laadjes omgedraaid en tussen de Gunn / SRD en 1N23's dioden etc vond ik nog een klein blikje wat op een X-tal blikje leek.
Mijn "oude" X-tal oscillator blikje vervangen door het gevonden blikje.
De gemeten frequentie van dat blikje bleek bijna 10MHz te zijn. :)
Probleem is nu opgelost.
Dus is blijkbaar die 20MHz vanaf dát blikje tóch te hoog voor deze schakeling.
Waarom het vroeger wél werkte?, geen flauw idee.
Iedereen bedankt voor de op- en aanmerkingen c.q. suggesties.
Zie de foto's
met vriendelijke groeten en nogmaals iedereen bedankt.
ruud (exPA0ROJ en G5MFX).

Op zondag 5 juli 2026 17:31:03 schreef nonius:
Begrijp ik de datasheet verkeerd dan, FET?

Volgens mij is de minimum high-output Vdd-0.5V (bij een HCMOS-belasting), en da's volgens mij 5-0.5=4.5V?

Je hebt gelijk; ik las te snel. Die lage spanning is met TTL=belasting.

Maar het blijft natuurlijk zo dat op de scoop te zien is dat de belaste spanning van het blokje maar net iets meer is dan 2 V, wat voor de HC390 te weinig kan zijn, tenzij je zijn voedingsspanning verlaagt.

--
Inmiddels, zie ik, heeft @Bapaktus een ander blokje genomen, met lagere frequentie en, wie weet, wat meer uitgangsspanning.

De foto's komen iets later, eerst wat nuttigen ;)
ruud

De foto's.
De onderschriften aan wat de beelden betekenen.
De foto's "5 volt voeding" en "vijf en een half volt voeding" geven het signaal op pootje 7 van de deler
ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (48%)]

En de rest
Een ieder nog bedankt voor de hulp bij het oplossen van dit probleem.
ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (69%)]