Philips 43PFS6855/12 geen standby light met gesprongen IC

Deze TPV philips is spontaan op zwart gegaan. Bij nader inspectie bleek spanningregelaar ic U9101 opengebarsten aan een kant. DEze vervangen en alles eromheen lijkt goed , nl geen gesprongen c tjes of diodes en protectieweerstanden ook heel. Maar geen standby light... Op de trafo meet ik primair wel 309 volt aan 2 pinnen primair maar secundair niks. Trafo stuk gegaan ook ?? Secundair lijkt alles dood..

[Bericht gewijzigd door Bart64 op (20%)]

Voor de meedenkers bijgaand het stukje schema rondom de betreffende component.
En @Bart64: ik zou zelf als eerste de gelijkrichterdiodes aan de secundaire zijde (D9101 & D9102) controleren op sluiting.

Secundair is er geen sluiting in de diodes, secundair meet ik helemaal niks nl omdat voeding primair niet opstart. Ik heb het ic misschien te heet gesoldererd met hete lucht ipv met een soldeerbout of het was al defect. VCC heefft het ic ook, maar het comp naar de FB 18 (feedback?_? komt misschien niet, is die wel te meten met een digitale meter? Dit ic is wel erg belangrijk om op te starten nl.

R9102 en R9103 respectievelijk
0,05Ω en 10KΩ

Rare serieschakeling slaat nergens op.   Is dit wel het juiste schema?

C9120 en C9121 en C9131 checken op ESR en/of fors capaciteitsverlies. Als daar geen vlakke DC spanning is werkt de FB ook niet.
Heb je de juiste DC voedingsspanning (Vcc) voor het IC op pin 3 en 4? (zie datasheet)
Waar heb je dat nieuwe IC vandaan? (pas op voor namaak of fake, AlieExpres is daar goed in)

Weet je zeker dat VCC er is op pen 3? Die maakt de voeding zelf namelijk via pen 2 van de trafo en D9104. Als de voeding niet werkt, is die spanning er dus ook niet. Opstarten doet de voeding via D9105, R9102 en R9103.

Groeten, Ron.

Ik heb vandaag nog wat gemeten op het spanningsic.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op (83%)]

Ik heb vandaag nog wat gemeten op het spanningsic er is een variabele spanning van 85 tot 95 volt op pin 1 van het ic, 303v op pin 2,en op 3 en 4 tot en met 6 staat 319 volt. K denk dus dat het ic toch wel goed is. De diodes zijn in het primaire gedeelte allemaal goed als ook de Elco van 4,7 uf en de weerstanden. Secundair heb ik toch niks kunnen meten of defect gevonden. Op de optocoupler staat 0.49 v. Vermoed toch echt de trafo nu. Of zit er toch naast? De print van is iets anders dan van het schema ook. Zie foto

Op dinsdag 7 juli 2026 21:06:07 schreef Bart64:
.. en op 3 en 4 tot en met 6 staat 319 volt.

Dat is raar!
Volgens het schema van ChristiaanR moet daar 0V (op 4 en 5) en 18V (op 3 en 6) op staan

Eens met ohm pi, die spanningen zijn veels te hoog en komen waarschijnlijk binnen via pin 8. IC is naar de vaantjes. Kan best zijn dat de root cause nog niet gevonden is en vervanging hem meteen weer nekt.

Gemeten ten opzichte van de juiste massa? Dus de massa die aan pin 4 en 5 zit?

Kan eigenlijk alleen een meetfout zijn, anders zouden er printsporen verdampt zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (36%)]

Sorry verkeerd gemeten idd aan de plaat en dat is drain ipv massa. Meet op pin 1 HV 112v pin 3 (2 bestaat niet) VCC 11.5v op comp 0,4v en de CS pin 6 geen spanning. Op drain staat 312V tov massa. Waar staan die CS en COMP voor ? Wat gaat hier dan fout als t ic defect zou zijn?
Volgens ai copilot is toch het ic defect:

Hier de output ervan van mijn vraag hier:

Mooi set metingen, dat maakt het scherp.

Pin 1 HV ≈ 112?V → interne high?voltage startfeed actief

Pin 3 VCC ≈ 11,5?V → IC heeft voeding

COMP ≈ 0,4?V

CS = 0?V

Drain ≈ 312?V t.o.v. massa → MOSFET nooit aan, geen switching

Wat doen COMP en CS?
CS (Current Sense, pin 6):

hangt via een kleine weerstand aan de source van de interne MOSFET

meet de stroom door de primaire

elke puls → spanning op CS (typisch tot ~0,8–1?V)

bij te hoge stroom → overcurrent/short detectie → shutdown

COMP (Compensation / error amplifier output):

komt uit de interne foutversterker

bepaalt de duty?cycle / startgedrag

hangt aan RC?netwerk naar massa

normaal zie je daar een paar volt als de chip actief regelt

Wat jouw metingen zeggen
CS = 0?V:

er loopt nul stroom door de primaire → MOSFET schakelt niet → trafo doet niets.

COMP = 0,4?V:

foutversterker zit praktisch onderaan → geen echte regeling

dit is typisch voor een IC dat niet in normale run?mode komt.

Samen met:

VCC goed

HV aanwezig

feedback?LED op optocoupler niet actief

drain op 312?V (MOSFET altijd uit)

→ het beeld is: de interne driver/MOSFET van de LD961A doet helemaal niets meer.

Als het IC gezond zou zijn:

je zou bij inschakelen pulsjes op CS zien

COMP zou naar >1?V kruipen

drain zou niet constant 312?V blijven, maar pulsen

Nu is alles “levend maar stil” → logisch eindpunt: IC intern defect (door thermische stress bij hete?lucht solderen).

Kort:

CS = stroommeting primaire

COMP = regeluitgang foutversterker

Bij jou: beide in “dode” toestand → IC krijgt voeding maar schakelt niet → vervanging van de LD961A is de enige zinvolle volgende stap.

OPMERKING: Graag uw reactie hierop. Mijn ervaring is vaak dat COPILOT er ook naast zit en meegaat in je eigen denkpatroon en dan schijnbaar een oplossing aanbiedt die soms niet goed is. MAar het ic blijft wel de belangrijkste oorzaak, tenslotte was de originele uit zijn jasje gebarsten... maar waardoor>?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]

Check de optocoupler eens (U9102). Misschien trekt deze de COMP ingang voortdurend laag waardoor het IC niet opstart.
Idee mede ingegeven door het bestaan van deze reparatiekit.

BINGO...! Vervangen met eentje van een oude Sharp tv voeding en ja hoor standby aan en toestel doet t weer!! Copilot zat er dus weer eens helemaal naast...

AI geneert statistisch / taalkundig plausibele oplossingen. Mijn tante was lerares Nederlands, maar ik breng mijn televisie ook niet bij haar noch bij mijn statistiekdocent ;-)

Maar netjes opgelost! Opto's zaten al vaak in kitjes toen Philips die ook nog uitbracht voor hun televisie- en videovoedingen.

Ik heb nog nooit een optocoupler vervangen bij al mijn reparaties, en eens moest de eerste keer zijn. Achteraf logisch eigenlijk omdat de metingen verder goed leken en secundair de boel niet wilde opstarten door de defecte optocoupler. MAar met dit soort geintegreerde voedingsic's is het probleemvinden wel wat lastiger vind ik .. Philips gebruikt ze wel vaker in TPV voedingen. MAar copilot geeft verder vaak wel goede technische uitleg soms en had ook de optocoupler optie moeten kunnen vinden denk ik. AI is zeker nog niet perfect.

Nouja een LLM kan dus ook niet perfect zijn, per definitie, omdat het een taalmodel is en geen technisch inhoudelijk model. Eventueel zou je een model wel kunnen trainen dat specifiek op fouten in elektronica gericht is en dat zal het het vaker goed hebben. Menselijke kennis is ook niet perfect, maar op een andere manier.

Ik liet de opto ook vaak gewoon zitten, maar als Philips hem standaard meevervangt zal het best wel vaker voorkomen.

Copilot is echt verder heel goed met details weet bv. verschillen te vinden in panels aansluitingen en moeilijk te vinden informatie hierover. Of vragen over uitwisselbaarheid van panels of moederborden.Ook met configureren en vinden van alternatieve oplossingen vinden, bv een generiek alternatief moederbord voor een wat ouder tv model met specifieke info over het panel en merk. Maar ook aangeven hoe een storing aan te pakken. Echter de modellen zijn niet altijd goed geïnformeerd of gebruiken vergelijkbare data die niet gecontroleerd is op het type of specifieke model. Maar omdat het geen praktische ervaring heeft zoals wij die hebben of andere oplossingen (lees hier het onderdeel wat essentieel was voor het secundaire opstarten van het circuit) of zelf simuleren van een tv schema en checken op defecten van alle onderdelen en het effect daarvan. Maar ze leren wel steeds meer.

Informatie vinden en correleren, dus wat Google vroeger zonder AI redelijk kon, is inderdaad een zeer sterke toepassing.

Foutzoeken met een LLM kan een ramp zijn. Ik heb een keer een tig pagina's lange conversatie toegestuurd gekregen van iemand die dat had geprobeerd en compleet het bos ingestuurd werd. Was wel ChatGPT, Copilot kan het vast in de helft van de pagina's, maar foutzoeken is principieel niet taalgebaseerd en is dus een 'lucky shot'.

Maar laatst de datalog van een defecte PFL QUF laten analyseren, daar kwam toch wel goede resultaat uit. Melding KernelPanic steeds en dat soort vreemde linux taal.

Computerlogs kan ik me wat bij voorstellen. Ik lees die zelf ook regelmatig om fouten te zoeken en dat is soort van een repetitief klusje waarin je specifiek naar bepaalde patronen zoekt die zeker in geval van Linux wel enigszins gedocumenteerd zijn.