Hi,
Er is een tijd geleden een lange discussie geweest mbt een Rohde en Schwarz Meetzender (Type SMS), waar bij een Netspanning > 205V het apparaat volledig op TILT sloeg : Vastgelopen CPU, Uitlezing volledig in de war , veel te helder display.
Dit was ontstaan na het inwendig afstoffen van het apparaat.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/172073/1
https://www.radiomuseum.co.uk/rs.html
https://www.radiomuseum.co.uk/sms2.html
SMS meteen afgezet omdat dit anders schade zou veroorzaken.
Genoemde circuits worden allemaal met 5V gevoed.
Een te grote netspanning (hier lokaal gebruikelijk: hij loopt soms op tot 250V AC) ) zou zeker de CPU etc opblazen
(Het SMS toestel werkte wel in het gebied 195V < netspanning < 205V., gevarieerd met een variac en de netspanning gestabilieerd met een Oostduitse "spannings Gleich Halter) op 220 V
Long story short:
Per ongeluk gerepareerd (ik snap niet hoe)!!
De SMS heeft 5 gestabiliseerde voedingen (+5V, +15V , - 15V , +20V , +28V), zie fig1).
Deze zijn allen gekoppeld en hebben een fold back gedrag bij kortsluiting (behalve de -15V, die een TO3 LM7915 stabilisatie IC heeft, die kortsluitvast is).
Het geobserveerde chaotische gedrag was waarschijnlijk te wijten aan de 5V voeding die niet scheen te stabiliseren bij oplopende netspanning.
Omdat ik zo weinig mogelijk in het apparaat wilde spitten, besloot ik enkel de 3 Power Torren op de koelplaat (achter op het apparaat): 3 X 2N3055 (Philips) TO3 behuizing los te halen en door te meten.
(het apparaat volledig geïsoleerd van de netspanning).).
Alle 3 stuks 2N3055 bleken OK , gemeten op een Transistor Analyzer (hFE resp 20 , 31 en 30 voor resp. de 5V, de 15V en de 20V voedingslijn.
De 3X 2N3055 weer terug gezet (ze zitten in een vreemd socket) en het apparaat werkte nu goed ? ( en alle voedingen bleven gestabiliseerd ook bij 220V en 240V AC netspanning.
Zeer vreemde fout;
Ik kan niet verklaren, hoe je door tijdelijk een 2N3055 uit een socket kunt halen, die voedingslijn kunt repareren??
Hierbij nog wat metingen en een indruk van de R&S SMS met een HP frequentiemeter 5315B (ex PTT).
De frequenties , afgelezen op de HP Frequentieteller komen goed overeen met de R&S SMS ingeplugde frequenties.
Maar het zijn beide oude apparaten (1970's)
Beiden hebben de provisie voor een X-tal generator met een oventje, maar beide apparaten hebben deze optie niet.
(Maar voor mij is het goed genoeg.
Iedereen nog hartelijk dank, voor alle suggesties!!
nonius
set SCE to AUX.
Ik kan niet verklaren, hoe je door tijdelijk een 2N3055 uit een socket kunt halen, die voedingslijn kunt repareren??
Slecht contact in het TO-3 voetje?
Andere mogelijkheid: isolatiebussen of isolatieplaatje zijn niet meer goed. Heb dat probleem ooit bij een 13.8V/10A voeding gehad. Alleen als je de TO3-tor precies goed monteerde maakten de bevestigingsschroeven geen sluiting met massa. Het 'uitrichten' van de tor kwam behoorlijk kritisch. Met nieuwe, langere isolatiebussen was het probleem opgelost.
Mooi dat het voorlopig weer lijkt te werken. Maar ik zou niet te vroeg juichen en er rekening mee houden dat er nog wel meer problemen boven water gaan komen. 
Hi Nonius,
"Slecht contact in TO3 voet" dacht ik ook aan.
Maar dan zou m.i. de generator nooit bij 195V AC netspanning hebben kunnen werken,
En dat had hij wel gedaan (ik heb hem dagen laten draaien op gestabiliseerde netspanning van 195V AC).
Er wordt nl aardig wat stroom (amperes) op de 5V lijn via de TO3 2N3055 transistor getrokken.
Dat moeten de C en de E pin goed contact maken.
En als de B pin onderbroken is, is dan nog een doorgaande stroom tussen C en E mogelijk?
Ik dacht eigenlijk aan een "elektrisch vastzittende epitaxial Powertorren", die FRED101 blijkbaar een aantal keren op zijn Tektronix Transistor Curve Tracer TEK 575 heeft gezien.
Volgens hem bleven die antieke EpiTaxial powertorren dan in een eerdere bedrijfsstand hangen, waarin ze jarenlang hadden geopereerd.
Ik heb dit verhaal alleen van FRED101 gezien op dit Forum.
(Maar misschien heeft hij gelijk en heeft het testen op de Peaktech DCA55 Transistor Analyzer de 2N3055 TO3 Tor weer "losgeweekt" .
Maar nu is de 5V stab voedingslijn opmerkelijk stabiel: 5.1V DC constant tussen 197V en 240V AC netspanning.
Over de tijd, werd de R&S SMS steeds betrouwbaarder en meer voorspelbaar (eerder had de verzwakker zich heel raar gedragen).
Ik gok meer op het reformeren van diverse elco's met name de 4 grote Roedersteins.
En ja, zo'n oud apparaat kan zeker weer stuk gaan! Zeker met al die "ROE Tantal Elko' "s en al die bruine ROE bakelieten emmertjes. Beiden zijn berucht.
Bedankt voor je suggestie!
nonius
set SCE to AUX.
Ik dacht eigenlijk aan een "elektrisch vastzittende epitaxial Powertorren", die FRED101 blijkbaar een aantal keren op zijn Tektronix Transistor Curve Tracer TEK 575 heeft gezien. Volgens hem bleven die antieke EpiTaxial powertorren dan in een eerdere bedrijfsstand hangen, waarin ze jarenlang hadden geopereerd.
Niet dat ik Fred101's kennis en ervaring in twijfel wil trekken, maar dat verhaal was toevallig niet gepost op 1 april?....
En laat me raden: hij bood toen tegelijkertijd zijn diensten aan om, voor een bescheiden bedrag, die electrisch vastzittende torren wat losser te maken? 
Hi Nonius,
Heb je nog een linkje naar die bijdrage?
AI refereert :
A) Naar FRED101 als een gerespecteerde zendamateur amateur (PA4TIM) in Forum Circuits OnLine
en
B) naar een "elektrisch vastzittende Transistor in een Tektronix Transistor Curve Analyzer,
1)als een doorgeslagen transistor
of
2) een kortgesloten mica isolatieplaatje
Precies wat jij ook stelde.
Maar de betreffende 2N 3055 (5V voedingslijn) had nog een hFE van 20, gemeten met de Peak Atlas DCA55 terwijl de 2 andere 2N3055 's een hFE van 30 en 31 hadden.
- Maar die 2N3055 met een hFE van 20 was dus m.i. niet stuk, hoewel FRED101 refereert naar "half defecte transistoren" gemeten met een TEK 577-177 op zijn eigen website.
Deze moeten volgens hem altijd vervangen worden.
- En het mica plaatje had geen kortsluiting ( de Collector van de 2N3055 was geïsoleerd van de massa).
Ik laat het maar even zo ( i.e de originele Philips 2N3055 laten zitten).
(Een moderne 2N3055 die ik ooit getest heb met op een Elektuur Curve Tracer , had een hFE van 300 bij 2 Ampere Ic.!! Deze oude 2N3055 dus een hFE van 20.
Maar misschien voldoet zo'n moderne homotaxiale 2N3055 niet in deze oude R&S voedingsschakeling.
(bv De oude epitaxiale 2N3055 's hadden blijkbaar geen last van "second breakdown").
Bedankt voor je adviezen.
[Bericht gewijzigd door redguuz op (43%)]
Nonius,
Hierbij nog het verhaal van FRED101 over vastzittende powertorren, (niet 1 april, maar 22 mei 2022).
"
Het voordeel van zo'n zelfbouw CT op basis van een FG is dat je met verschillende frequenties kunt werken. Het is leuk dat een een tor een hFE van 50 heeft op bv een Tek 576 CT (zaagtand en collectorspanning met 50 of 100 Hz frequentie), maar dat zegt weinig als je de tor op 20 kHz of 10 MHz gaat gebruiken.
De keren dat ik mijn 576 gebruik gaat het bijna altijd om hoge stromen en spanningen of om schakelingen met een vreemd gedrag van een halfgeleider. . Zo heb ik een paar keer torren gehad die volgens een gewone tor tester en DMM diode test goed waren maar pas op de Tek door de mand vielen waar ik ze onder toepassing condities (spanning/stroom) kon testen.
Wat het fout mechanisme is weet ik nog niet. Ze werken maar een beetje, de hoeveelheid basisstroom heeft geen relatie meer met de collector stroom. Ongeacht de basis stroom krijg ik dus altijd de zelfde collector stroom. Dus ipv bv 5 traces zie ik er maar 1 of soms 2. Alsof de basis een klep heeft die vastgeroest zit
Dit waren altijd torren die min of meer bij een vaste statische instelling werken. Zoals bv voor de spanning regeling in een voeding van een schakeling waar altijd de zelfde stroom door loopt.
Het komt niet veel voor, ik heb het in meer dan 10 jaar pas een keer of 5 gezien en het ging dan om torren uit apparaten die grofweg uit de jaren 70 kwamen.
"
nonius
set SCE to AUX.
Wat Fred101 beschrijft lijkt me degradatie van een transistor.
Ik zie niet hoe dat verklaart hoe uw transistor, die eerst niet goed werkte (met uw hypothese dat hij mogelijk 'vast zat'), na meting wel goed zou werken. Uit het verhaal van Fred101 maak ik niet op dat, na testen met z'n Tek curvetracer, de 'vastzittende' transistor weer 'loskwam'. Volgens mij trekt u conclusies die niet aansluiten bij wat Fred heeft geschreven....
Volgens hem [Fred101] bleven die antieke EpiTaxial powertorren dan in een eerdere bedrijfsstand hangen, waarin ze jarenlang hadden geopereerd.
Zoals gezegd, ik zie niet dat Fred101 iets dergelijks geschreven heeft. Toch in elk geval niet in het stukje dat u citeert....
In uw geval zet ik m'n geld voorlopig op een slecht contact in de transistorvoet, of in een slecht contact in 'iets' (draadje, printconnector, ....) wat door al het gemanipuleer nu weer (tijdelijk) contact maakt. Of mogelijk inderdaad elco's die zich aan het herstellen zijn.
Hi Nonius,
Maak er geen halszaak van. Ik was slechts nieuwsgierig.
Ik citeerde slechts uit mijn geheugen en zo iets is niet erg betrouwbaar (FRED101 maakte deze opmerkingen zo'n 4 jaar geleden ! )
Fred 101 heeft twee maal gesteld (zie ook de bijlage hieronder op zijn zijn website, voor een andere Tektronix 577-177 Curve Tracer, dat je powertorren onder actuele condities van stroom moet testen.
BV
Met de Tektronix Tansistor Curve Tracer 576 (NOS) die hij nu gebruikt.
Een test met een zeer lage basis stroom zoals de Peak Atlas DCA55 gebruikt is niet representatief voor het testen van een 2N3055 of 2N3773.
Fred stelt dat hij transistoren heeft gezien die gedeeltelijk defect waren: Niet reageerden op variërende basisstromen. Die waren Half defect ("semi conductor", what 's in a name: "'Wink").
Website PA4TIM
++++
Dit is de Tektronix 577 mainframe met 177 curvetracer plugin. .
Deze kan halfgeleiders zoals FET’s, torren, diodes, zeners, trystors enz testen met spanningen tussen de 0 en 1600V en stromen tot 20A. Verticaal geeft hij de stroom met een resolutie van 0,2 nA/div tot 2A/div Voor hele grote stromen kunnen er kelvin metingen worden gedaan.
Je kan er ook electromotoren, relais en condensators mee meten.
En ook de capaciteit van halfgeleiders.
Ideaal om een transistor of FET optimaal in te stellen, torren te testen of te matchen.
Ook bruikbaar als je twijfelt aan een transistor, veel mensen denken dat een transistor heel of stuk is maar het komt ook voor dat ze half kapot zijn. Het heet niet voor niets een halfgeleider Wink.
Ze halen dan niet meer de specs uit het datasheet en dat kan soms hele rare fouten opleveren. Ik heb dat al een paar keer gezien.
Nadat ik het complete manual kreeg heb ik hem helemaal opnieuw afgeregeld.
""
Wat betreft de R&S SMS 5V voedingslijn: Hier gaat een stroom van enkele amperes door de C-E aansluitin van T1 (2N3055), want het apparaat werkte OK bij 195V AC.
Maar de 5 V regeling werkte niet waardoor bij hogere netspanning de 5V gevaarlijk hoog werd : tot 5,45 V : Ik dacht zelf aan een doorgeslagen 2N3055.
Dus niet waarschijnlijk dat de C en E pinnen een slecht contact hadden.
Dan kan het enkel de Basis aansluiting geweest zijn of een slecht contact elders (bv. in een voetje van de uA 723 of de uA741 van deze 5 V voedingslijn). Of misschien een droge soldeerlas.
Anyhow, de 5V voedingslijn regelt nu mooi en de uitgangsspanning laat zich heel precies met de R2 trimmer afstellen op 5.1V +/- 0.1 V (e.e.a. volgens de R&S specs in de SMS Service Manual).
Bedankt voor je reakties, en ervaring,
Vriendelijke groeten,
Mart
Overigens,
MBT intermitterend gedrag van de oude Homotaxiale powertorren.
Dat moet ik ergens anders gelezen hebben (ik dacht nu op een Duitse site, die foto's toont van gesneuvelde halfgeleiders.
De PHILIPS 2N3055 is nog een homotaxiale versie, niet de latere epitaxiale (zie de H ).
Die "Mk1" Homotaxiale 2N3055 ''s hadden inwendig klemaansluitingen (zie foto) die een intermitterend gedrag konden vertonen, afhankelijk van de belasting van de overgang klem -> die.
Maar het is idd ver gezocht, dat dit de oorzaak was in mijn apparaat.
.