Dag....
We hebben een jacuzzi gehuurd. Deze heeft een week zonder problemen gewerkt.
Dan het verhuurbedrijf gecontacteerd. Hij is al 3 maal daar geweest.
Hij conroleerde de zekeringen en die zijn in orde.
De laatste keer was ik niet aanwezig.... hij zou wat vervangen hebben......
Nu zegt hij dat we niet genoeg vermogen zouden hebben. Ik meet 240 volt....
Maar ik meet nergens een lage spanningvvan 12 volt of 24 volt. Zelfs geen spanning op de grote glazen zekeringen. Ik ken weinig van elektriciteit en nog minder van electronica
Volgens mij krijgt de voeding geen spanning of is de voeding gewoon stuk.
Ik heb een tiental jaren industriele elektriciteit gedaan, dus een volledige leek ben ik dan ook weer niet.
De display doet niks..... de circulatiepomp zou wel moeten draaien al staat de jacuzzi uit.
Waar juist kan ik meten. De schroef van de printplaat is gezegeld met verf, dus achterkant kan ik niet aan.
Te weinig vermigen lijkt me vreemd, alles werkt in huis.....warmtepomp, oven, elektrisch vuur enz.
Wie kan me ff op weg helpen. Ik stuur dadelijk nog foto's. Vg.

Deze heb ik online gevonden. Waarbkan ik hier de 12 volt meten........of wat kan er stuk zijn

Als hij gehuurd is dan zou ik er zelf niks aan doen.
Laat het verhuurbedrijf het oplossen.
Anders inpakken en wegwezen.

voeding is 1x16A nu, 1,5mm2 snoertje is wat dun idd. die koker onderaan is het doorstroomelement. op 1x16A staat ofwel het element aan, ofwel de jet, kan niet samen. je krijgt pas 12V als de voeding geschakeld word, vaak een startknop op het display. de rode knoltrafo is de DC voeding.

ik zie overigens dat F5 eruit ligt 3,15A. die lijkt van de DC uit de trafo te zijn. wrs zit er sluiting op de 12V of 24V stuurstroom. kan display, lampje, evt radio oid zijn. zeker icm vocht.

@testman: die zekering is heel, wat je ziet is een blob op de smeltdraad: dan kun je hem beter zien. Daarom zie ik dat hij heel is.

https://www.motorpromo.nl/img/large/16106316901.jpg

Ik twijfelde er over.
Meten is weten zou ik zeggen.

Het is eigendom van de verhuurder dus overal afblijven.

Een huurauto ga je ook niet zelf aan sleutelen.

Contact opnemen met de verhuurder: apparaat herstellen, of een andere leveren.

Ik ken weinig van elektriciteit en nog minder van electronica

Dan helemaal overal van afblijven.

Ik heb een tiental jaren industriele elektriciteit gedaan, dus een volledige leek ben ik dan ook weer niet.

?

Off-topic:

Op zaterdag 11 juli 2026 22:45:21 schreef High met Henk:
@testman: die zekering is heel, wat je ziet is een blob op de smeltdraad: dan kun je hem beter zien.

Volgens mij is die klodder niet bedoeld om 'm beter te zien, maar om 'm betrouwbaarder door te laten smelten (lees: minder kans op vlamboog).
Het bolletje metaal voert enige warmte af en de draad zal daardoor aan beide kanten ervan opwarmen en doorsmelten, wat automatisch een tweemaal zo grote te overbruggen afstand oplevert.

@ topicstarter: het is een gehuurd ding, dus gewoon van afblijven. Laat de verhuurder het lekker oplossen. Daarnaast snap ik ook je passage over leek zijn en industriële elektronica niet. Ik neig, gezien de vraagstelling, naar het eerste...

Dat van te weinig vermogen vanuit de huisinstallatie,, zoals ze vermoeden.....lijkt me toch niet te kunnen???
Dan zouden er toch andere zwaarverbruikers ook het zelfde probleem hebben.....
Ik meet wel degelijk 240 volt.....en er is geen zekering of aardlekschakelaar uitgevallen?
Dan kan ik gewoon zeggen tegen dat verhuurbedrijf, dat het net of de huisinstallatie niet de oorzaak is.
Vg

Op zaterdag 11 juli 2026 23:28:06 schreef weardguy:
Off-topic:
[...]
Volgens mij is die klodder niet bedoeld om 'm beter te zien, maar om 'm betrouwbaarder door te laten smelten (lees: minder kans op vlamboog).
Het bolletje metaal voert enige warmte af en de draad zal daardoor aan beide kanten ervan opwarmen en doorsmelten, wat automatisch een tweemaal zo grote te overbruggen afstand oplevert.

@ topicstarter: het is een gehuurd ding, dus gewoon van afblijven. Laat de verhuurder het lekker oplossen. Daarnaast snap ik ook je passage over leek zijn en industriële elektronica niet. Ik neig, gezien de vraagstelling, naar het eerste...

Dat bolletje is een trage zekering, en dat klopt ook, er staat 3,15 AT bij de zekering.

Op zaterdag 11 juli 2026 23:55:14 schreef ed670:
Dat van te weinig vermogen vanuit de huisinstallatie,, zoals ze vermoeden.....lijkt me toch niet te kunnen???
Dan zouden er toch andere zwaarverbruikers ook het zelfde probleem hebben.....
Ik meet wel degelijk 240 volt.....en er is geen zekering of aardlekschakelaar uitgevallen?
Dan kan ik gewoon zeggen tegen dat verhuurbedrijf, dat het net of de huisinstallatie niet de oorzaak is.
Vg

Meet je 240 volt als het apparaat aanstaat en verwarmt?
En er staat 16/32 ampere op dat plaatje, dan kan het geval dus blijkbaar 32 ampere trekken?
Zonder de hele installatie te kennen in de woning is er natuurlijk niets zinnigs over te zeggen of het wel of niet kan werken.
Voor de rest eeens met de anderen, de verhuurder het verder laten oplossen, zelf er aan rommelen zal de verhuurder niet waarderen.

Hij doet echt niks..... hij heeft 1 week zonder problemen gedraaid. De uitval is gekomen bij de zeer hoge temperaturen van 35/38° C..... het ding staat wel in volle middag zon.....
het enigste wat hij doet is het kortstondige geluid van de luidsprekers (bluetooth). Maar deze zijn rechtstreeks via een apart kastje op 240 aangesloten.
Ik zou toch ergens 12 volt moeten kunnen meten.... op de print.....
dus ja...... laat de verhuurmaatschappij het maar oplossen....is nu meer dan 2 weken onbruikbaar....pff

als je wil meten, kan je beginnen bij het begin.
heb je 240V op dat stopcontact?
indien ja, komt die 240V op de print toe van de draad uit stopcontact?
indien ja, er zal wel een zekering naast staan, heb je die 240V ook achter de zekering?
indien ja,
...

je kan bv je meettoestel op de binnenkomende draad zetten (blauw en bruin) en dan bv de bruine op de zekeringen. eerst ene kant, dan andere kant. de blauwe laat je zitten.
je moet per kant op de zekering altijd dezelfde waarde meten.

heb op deze foto je 2 meetsnoeren genomen, zwart en rood. en de rode verzet je altijd.
heb je overal 0V, laat dan de rode zitten en neem de zwarte op alle punten 1 tot 7

voor de DC kant te meten na de transfo is iets ingewikkelder.
je kan dan een 'massa' zoeken, en dan alle spanningen weer meten op alle secundaire zekeringen

toestel is wel tamelijk zwaar, het grootste is de 3KW heater lijkt mij, dat is 12A op 240V

heb je ergens een 230V lamp met losse draden, zou die ook eens op die aansluitkabel hangen om te zien of ze wel brand dan. want een capacitieve 240V meten kan altijd. en dat de bluetooth dan even aanspringt omdat zijn interne condensatoren zijn opgeladen

hier laatst ook een WP zwembadverwarming gekocht, 2dagen gedraaid, 3de dag dood. terug naar verkoper, die gaan op herstelling sturen. ik niet akkoord, ik verwacht dat een toestel langer werkt dan 2dagen.
ze weigeren. ik wil geld terug, ze weigeren. in belgie federale overheidsdienst consumenten recht beginnen bellen, kreeg ineens tegoedbon om in andere vestiging een toestel op te halen.
als dat een huur toestel is, en al 2weken niet werkt zou ik ook de huur niet betalen en ander toestel eisen

Fcapri, ik ga namiddag nog ff kijken..... ik zal zoals je zegt een verbruiker rechtstreeks op de 2 onderste contacten leggen..... dan nog ff je volgende stapoen overlopen.....
Voor de massa van de secundaire kring zie ik onderkant in het midden een gaatje met koperen omhulsel....
Daar kan ik toch ook meten of er ergens spanning op die kleinere zekeringen staat.....? Dus tussen dat gaatje enhet contact van de zekering. Bedankt alvast aan jou, en iedereen voor het meedenken.......
Als ik dan niks vind.....zullen ze doelgerichter moeten gaan optreden, en eventueel wisselen van jaquzzi. Vg.

Op zaterdag 11 juli 2026 22:45:21 schreef High met Henk:
@testman: die zekering is heel, wat je ziet is een blob op de smeltdraad: dan kun je hem beter zien. Daarom zie ik dat hij heel is.

[afbeelding]

heb je op de foto's van ts zelf gekeken of de laatste foto welke van t net komt? daar zit een verschil in.

ik begreep van iemand die WP voor zwembaden verkocht dat die dingen veelal de 5 jaar maar net halen. in de lente word zo'n ding ruw uit de winterslaap gehaald en mag dan dagen volle bak draaien om het zwembad warm te krijgen. als je de WP al eerder aanzet en op deellast laat draaien gaat zo'n ding langer mee. als de pcb al geen last van vocht oid krijgt.. de huidige warmtepompen welke moduleren kunnen veelal niet vele uren op vollast draaien. vergelijk het maar eens in gewicht als je een oude airco voor eenzelfde vervangt maar dan modulerend. de compressor is veel lichter van gewicht. en dan heb je ook nog dat water verwarmen meer vermogen kost. heb dat wel gezien bij een bad waar een 90 M2 water inzit. dat werd na 25 jaar gerenoveerd en moest leeg. weer vullen en opstoken naar een 28 graden koste bijna een maand. en daar stond dan een cv ketel van 250KW nominaal aan te stoken. echter was de tsa, het onderdeel wat de cv naar zwembadwater deed verwarmen berekend om het geheel op temperatuur te houden, niet van 12 graden af op te warmen..

[Bericht gewijzigd door testman op (18%)]

Ff nog een kleine toelichting.....ik heb in dit forum al veel hulp gekregen. Bij dit probleem ga ik er verder niets aandoen, daar het een gehuurd toestel is..... zoals al aangegeven door eerdere leden.
Nu is het verlof, en zal er na 6 aug wel een oplossing uit de bus komen......
Fijne dag nog. Vg.

zo ff snel zie ik 7 zekeringen! wat is hun gezondheidstoestand?

die lijkt van de DC uit de trafo te zijn

huhuh uit welke trafo komt er DC aub geen verwarring zaaien

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (13%)]