Open containers is alleen een optie als personen van buiten niet het terrein op kunnen. Anders zitten de containers al snel vol met afval van buiten. Afvoeren is ook niet gratis, dus je moet wat.

Dit is gewoon lastige problematiek.

Op zaterdag 11 juli 2026 19:24:25 schreef fred101:
Zouden de vuilstorters van buiten komen om lagere stort-kosten te hebben?

Hier op de camping wel.

Je kan eventueel kijken naar de draadloze camera's van Annke, en laden zich op met zonnepaneel, kan je heel hoog ophangen en de beelden zijn live te zien op je telefoon ook indien nodig. Wij hebben er zo een stuk of twee aan geschaft. Werken beter dan je zou denken, je kan zelfs gewaarschuwd worden zodra er beweging is en mee kijken live op je mobieltje. Doet ook infrarood in het donker. Als ze hem onklaar willen maken staan ze mooi duidelijk in beeld in elk geval, en kan je een foto nemen ook.

Voor de sloten die ze door knippen heb je van die zware Abus sloten met ingebouwd alarm, zodra je er mee zit te knoeien gaat er een heel erg schel alarm af. Dat zal ze ook wel weg werken, die alarm kunnen ze niet onklaar maken want het zit allemaal in dik staal verpakt.

annke wireless solar powered security camera kit

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (19%)]

POE camera's met , uiteraard, een recorder met harddisk en geen speelgoed met een SD kaartje...
UPS aan de recorder zodat sabotage van de elektra ook gewaarborgd is.
Wifi is niet stabiel en die zonnepaneeltjes is geen serieuze oplossing, dat mep je zo van de paal af.
Ik zou iets van I-pro , Hikvision, of een ander bekend merk nemen.
De montagebeugels zijn daar stevig van.
UTP in een stuk cv buis of vlampijp, of RVS pijp, zoals testman ook zegt en de pijp een flink stuk in de grond door laten steken.
Als je in die garage de recorder kwijt kan dan zou ik die pijp met een gebogen bocht door laten gaan naar die garage door de grond.
Leg er een 2e kabeltje bij met een eenvoudige alarmcentrale die een keel opzet zodra men de kabel toch weet te slopen.of de camera er af sloopt.
En de camera's altijd kruislings monteren aan de paal en ook aan de garage dan zie je altijd wie er een sloopt :)

HIK-Vision werkt optimaal als er Oeigoeren komen storten; dan heb je kans dat die zelfs nog gratis voor je opgehaald worden zonder dat er een rechtszaak nodig is ;-)

Met een wat serieuzere noot... Ik weet niet in hoeverre die dingen naar huis bellen. Kleinere kans als je de firewall goed configureert en de cloud niet gebruikt, neem ik aan, maar de mogelijkheid tot ongewilde externe surveillance is bij een staatsbedrijf met een gedocumenteerde historie, denk ik groter dan bij een generiek bokkie-wokkiemerk of een bekend Europees fabrikaat.

Mogelijk wil je in dit geval juist wel zorgeloos de cloud kunnen gebruiken.

Maar terzake. Het lijkt erop dat er dus 2 doelgroepen zijn.

- Sluikstorters van eigen terrein (recalcitrante figuren of mensen voor wie de bestaande procedure lastig of onmogelijk is - dat laatste is een goed uitgangspunt als je het achterliggend probleem probeert op te lossen door het aantal brandende hoepels waar mensen doorheen moeten springen te verminderen, zoals procedures met verhuurders, sleutels waar niemand van weet, etc.).

- Sluikstorters van buiten het terrein die toevallig in de buurt zijn, of meer waarschijnlijk voor langere tijd in de buurt verblijven.

Ik denk dat in beide gevallen camera's helpen. Een paar zichtbaar maar lastig bereikbaar ophangen, maar ook een paar onzichtbare waarmee je zowel de vuilcontainers als de zichtbare camera's filmt. Alle camera's moeten de beelden in de cloud zetten zodat vernielen geen bewijsmateriaal vernietigt.

Nou heb je kans dat in het donker de onzichtbare camera's verraden worden door hun infraroodverlichting (kun je vaak met de camera van de mobiele telefoon al zien) dus eigenlijk moet je, ook weer buiten bereik, een paar infraroodspots opstellen zodat de camera's zelf hun licht niet hoeven te gebruiken.

als ze een lader buiten halen, omhoog klimmen om dan een camera zwart te spuiten, dan denk ik eerder dat je lokaal een recoder moet hebben die de wifi beelden allemaal direct opslaat.

dan heb je ze op beeld voor ze de boel saboteren.

idd misleiden zou ik doen, fake camera met sterk IR licht, en dan een andere camera op de fake gericht zodat de sabotage acties gefilmd worden.

die 2de zou je met IR detecte van beweging kunnen laten aanspringen.

Een fake is niet eens nodig. Gewoon twee camera's, ieder aan een kant van de bakken die ook zicht heeft op de tegenoverliggende camera.

het hoeft alleen maar af te schrikken, oppakken cq vervolgen gaat er toch niet mee. is iig niet de moeite van wat vuilzakken tegen het werk en de kosten. licht, degelijke camera's nep of niet dan gaan ze wel een dorp verder..

Wij hebben het zelfde probleem gehad op de volkstuin, daar werd niet gestort maar gestolen. Tweemaal over de freesmachine weggehaald.

Ik heb een verstraler, een sirene en een camera opgehangen plus een alarm voor op het hek.

De camera, verstraler en de sirene zitten op een stijgerpijp van 4 meter gemonteerd en met een bocht en steunen aan de opslagruimte gemonteerd. De bekabeling loopt door de stijgerpijp en is aan de buitenkant niet te zien of te berijken. Op de stijgerpijp zijn ook van die punten gemonteerd op drie plaatsen tegen het inklimmen. Het alarm hangt in de opslagruimte en is van buiten aan en uit te zetten met een hufterproef sleutelschakelaar. Het geheel wordt gevoed door een solarpaneel van 450Wp met solarlader en een accu van 60Ah, gaat al jaren goed op deze manier, ook in de winter is er genoeg stroom.

Misschien is de locatie een deel van het probleem. Zo te zien (en te lezen) staan de bakken niet in het zicht van woningen, maar achteraf, waar men ongestoord te werk kan gaan zonder opgemerkt te worden. En als ze dan hun zooi hebben gedump, hebben zij er ook geen last meer van. Uiteraard wil je de bakken niet teveel in het zicht hebben, maar ook niet volledig uit het zicht. Het liefst gedeeltelijk in het zicht van de gebruikers (die hebben er dan ook last van als ze er een rommeltje van maken), of in het zicht van een receptie/hoofdgebouw. Bij een vergeten sleutel is het dan ook aantrekkelijker die op te halen.
Iets anders dat me opviel is de wat slordige staat van het terrein (kerstboom op de gevel in de zome, het onderhoudsintensieve grind). Een rommelige plek trekt rommel aan. Een gedeeltelijke verharde ondergrond bij de containers geeft bijvoorbeeld al een frissere uitstraling en is minder onderhoudsintensief. Als dit ook nog een pad vormt welke toegang bied tot de containers, wordt afval dumpen voor de containers extra ontmoedigd.

Wij heben een paar jaar geleden te kampen gehad met vernielingen op het scouting terrijn. Er waren jongeren die inbraken en zaken in de brand staken. Ook werd er materiaal in de sloot gegooid.

Toen hebben wij een paar nep camera's opgehangen.
Nooit meer last van gehad.

Wellicht een goedkope eerste stap.

Er hangen hier echte camera's, en die worden gewoon professioneel gesloopt.

Dus of een paar dummy's hier afschrikken waag ik een tikje te betwijfelen ;)

Wel als toegevoegde afleidingsmanouvre.

De infraroodlampen die ik noemde, kunnen ook bij de nepcamera's hangen.

let wel : informeer bij de verordening van jou gemeente wat er wel en niet mag in Openbaar camera is met opname appartuur. In principe mag je alleen PRIVE terrein filmen en dan moet je het ook nog duidelijk aankondigen dat er gefilmd word. Ik nu ook in die situatie beland..

Ik weet dat het warm is ...

4. De politie komt niet. Het is privaatterrein.

Ik nu ook in die situatie beland

Jij inderdaad erg warm hebben, blijkbaar.

TS zit, als ik mij andere topics herinner, in de Ardennen.
De regels kunnen in BE anders zijn dan in NL wat camera's betreft.
Maar een groot bord dat er bewaking is kan alleen al zijn nut bewijzen.

Op zaterdag 11 juli 2026 21:29:13 schreef mvdk:
Ik kan me best voorstellen dat mensen hun vuilniszakken minstens in deze tijd van het jaar, met deze temperaturen, niet in huis willen houden. Wat is dat voor een rare regel in je huurcontract? Zorg dat die vuilcontainers toegankelijk zijn, en dat ze op tijd geleegd worden. Al het andere is symptoombestrijding.

Het zijn chalets in een bos, je kan dat ver genoeg wegzetten. Ik weet niet hoe anderen dat doen, maar bij mij komt de poetsvrouw een uur nadat de huurder vertrokken is.

Op zaterdag 11 juli 2026 21:39:27 schreef benleentje:
En hekken voor de containers plaatsen dan kan er niemand bij komen en de kans dat men het voor de hekken legt is een stuk kleiner. Maar ergens zou ik zeggen gooi die containers gewoon open en het kan er direct in.

Altijd het verhaal goed lezen. Dan leggen ze de zakken voor het hekken en kunnen we er zelf niet meer bij.
Als die containers open staan, zijn ze alle dagen vol met dingen die er niet in horen.

Op zaterdag 11 juli 2026 23:03:12 schreef CrossFireX:
Je kan eventueel kijken naar de draadloze camera's van Annke, en laden zich op met zonnepaneel, kan je heel hoog ophangen en de beelden zijn live te zien op je telefoon ook indien nodig. Wij hebben er zo een stuk of twee aan geschaft. Werken beter dan je zou denken, je kan zelfs gewaarschuwd worden zodra er beweging is en mee kijken live op je mobieltje. Doet ook infrarood in het donker. Als ze hem onklaar willen maken staan ze mooi duidelijk in beeld in elk geval, en kan je een foto nemen ook.

Voor de sloten die ze door knippen heb je van die zware Abus sloten met ingebouwd alarm, zodra je er mee zit te knoeien gaat er een heel erg schel alarm af. Dat zal ze ook wel weg werken, die alarm kunnen ze niet onklaar maken want het zit allemaal in dik staal verpakt.

annke wireless solar powered security camera kit

[bijlage]

We bekijken jouw idee.

Op maandag 13 juli 2026 20:12:40 schreef revado:
TS zit, als ik mij andere topics herinner, in de Ardennen.
De regels kunnen in BE anders zijn dan in NL wat camera's betreft.
Maar een groot bord dat er bewaking is kan alleen al zijn nut bewijzen.

Je moet een waarschuwing hangen dat er camera's staan.

De Belgische wetgeving is vergelijkbaar met NL: Alleen eigen terrein, aankondigen dat er camera's hangen, beelden mogen een maand bewaard worden.
Bewakingscamerasysteem moet wel (gratis en/of online) aangemeld worden bij de politie. Lijkt me allemaal niet onnodig moeilijk of ingewikkeld.

https://www.belgium.be/nl/justitie/privacy/camerabewaking
https://www.besafe.be/nl/camerawet

Eufy (Anker) heeft een draadloze 4K PTZ meedraainde/volgende camera die via 4G LTE werkt: LINK
Voordeel: Geen (instabiel/zwak) Wifi signaal nodig en optioneel een zonnepaneel om de interne accu op te laden.

Als je de ABUS Security level 15 sloten neemt zijn die zelfs zeer moeilijk door te slijpen met een haakse slijper! Het duurt erg lang, maakt veel lawaai en de dief zal meerdere schijven nodig hebben. Door knippen is niet mogelijk. Een zware betonschaar breekt in stukjes als je het toch probeert. Je hebt ook van die losse fietsalarm te koop voor appel en ei, en eventueel op camera bij plaatsen, zijn erg gevoelig op minste beweging, en je kan ze op afstand aan of uit schakelen. Als je op diverse plaatsen zo een alarmpje zet en er gaan er meerdere loeien zullen ze niet lang bezig blijven denk ik.

Die dingen maken lawaai tot wel 110dB! Het heeft eerst een erg luide waarschuwing toon bij beweging, ga je toch verder gaat het alarm af voor 2 minuten. Mocht er bvb storm op komst zijn kan je ze dus met je afstandsbediening inactief zetten.

Wanneer je in openbare ruimte camera's plaats is het advies om de camera's zo te plaatsen dat ze niet enkel het object zien, maar ook 'elkaar'. Dan wordt ook eventuele sabotage aan de camera's opgenomen.
Het is ook belangrijk om de toegang tot de locatie te filmen, dan zie je het voertuig waar iemand mee aankomt rijden. Dit geeft meer informatie over wat er nu gebeurt.

Heb je 'geld teveel' kun je AI toepassen om illegale vuilstort te detecteren. https://www.vaibs.com/nieuws/hoe-vision-ai-illegaal-afvalstorten-tegen…

Chemisch afval wordt vaak in een bos of bij een landweg gestort daar zijn geen camera's of mensen aanwezig. Als er camera's zijn dan is een hoody of andere gezichtsbedekking nodig om herkenning te bemoeilijken. Soms is een gezicht niet nodig en is iemand aan de manier van lopen of kledij te herkennen. Vuilbak toerisme detecteren is nog niet zo makkelijk.

Ik heb het niet over Chemisch afval in het bos, maar storten bij vuil containers in bewoond gebied. En inderdaad de crimineel komt met gezichtsbedekking en een gestolen busje. Maar dit gaat over de 'gewone' asociale burger die z'n spullen dumpt naast de stort container.
Verdiep je eens in de mogelijkheden van AI in video observatie, je zal verbaast zijn wat er allemaal al kan.

Idd die cams zijn er al vanaf €100 ik ben op de hoogte en gebruik ook PTZ en AI cams op locatie. Vandaag besteld morgen in huis. Het spul wordt met de maand goedkoper.

https://www.amazon.nl/ptz-camera/s?k=ptz+camera

Niet gezegd dat iemand op heterdaad betrappen ook betekent dat ie daarna niet meer doet. (storten)