Hi guys, once again I'm going to do this in english to make it a bit easier (given all sources I found on this topic are in english). I have recently built a shin ei univibe replica from the late 1960's. There is a lot in the circuit, but right now I am having some issues with the LFO, Ibelieve at least.
The situation is as follows: I got it to work perfectly, when I installed it into the chassis I shorted some things on accident and fried some transistors. I have now replaced all the transistors and the circuit works almost perfectly, I am getting the right sound form both the vibrato and chorus section,
BUT
The bulb doesn't oscillate slow enough. right now it only does a very fast flicker and when I turn down the speed it stops flickering and just sit on at full brightness. What could this be?
I shared the pcb layout I am using and a more detailed schematic similar to the the LFO/ lamp driver of the pcb (the princible is the same in both).
Here are some things it almost definitly is not:
I am using a stacked potentiometer (100k) for the speed, as specified, so this shouldn't be an issue, and all the wires connecting to the pots end in and outputs are also perfect. So I am thinking it might be a capacitor? But I dont know which one could be responsible for this.

Any input will really be appreciated as I am very lost at the moment.

Op maandag 13 juli 2026 16:18:30 schreef DCMB:
Hi guys, once again I'm going to do this in english to make it a bit easier

Easier for who?

Volgens mij ben je het Nederlands prima machtig, en dit is een NL forum.

Het is japanse electronica en ik doe electro techniek in het engels, EN engels is de internationale IEEE taal dus ja, om het wat makelijker te maken doe ik het in engels, maar als je daar een probleem mee hebt is het hier in het nederlands:

De situatie is als volgt: ik kreeg het apparaat perfect werkend. Toen ik het in de behuizing installeerde, heb ik per ongeluk een aantal dingen kortgesloten en daardoor enkele transistors opgeblazen. Ik heb inmiddels alle transistors vervangen en het circuit werkt bijna perfect. Ik krijg het juiste geluid uit zowel de vibrato- als de chorussectie.

MAAR:

De lamp oscilleert niet langzaam genoeg. Op dit moment flikkert hij alleen heel snel en wanneer ik de snelheid omlaag draai, stopt het flikkeren en blijft de lamp gewoon op volle helderheid branden. Waar zou dit door kunnen komen?

Ik heb de PCB-layout gedeeld die ik gebruik en ook een meer gedetailleerd schema dat vergelijkbaar is met de LFO/lampdriver van de PCB (het principe is in beide hetzelfde).

Hier zijn enkele dingen waarvan het bijna zeker niet de oorzaak is:

Ik gebruik een gestapelde potentiometer (100k) voor de snelheid, zoals gespecificeerd, dus dit zou geen probleem moeten zijn. Ook zijn alle draden die naar de potmeters lopen en alle aansluitingen/uitgangen perfect in orde. Daarom denk ik dat het misschien een condensator kan zijn? Maar ik weet niet welke hiervoor verantwoordelijk zou kunnen zijn.

Elke input of suggestie wordt enorm gewaardeerd, want ik ben op dit moment behoorlijk de weg kwijt.

Het is een heel basic wien-brug oscillator, er hoort iets van een sinus uit die darlington te komen.

Heb je de potmeter zeker wetem goed aangesloten? Dat lijkt een vrij makkelijk iets om fout te kunnen doen.

Hier staat heel veel info:
https://musikding.de/docs/web/univibe-ForumVibe-final.pdf

En ook dat die LFO en bijbehorende torretjes nogal eens nukkig kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door Sine op (28%)]

Zitten de LDR ers en het lampje wel "lichtdicht" verpakt?
Blijkbaar niet want kun je kunt het lampje zien...

Op maandag 13 juli 2026 16:31:32 schreef Sine:
Het is een heel basic wien-brug oscillator, er hoort iets van een sinus uit die darlington te komen.

Heb je de potmeter zeker wetem goed aangesloten? Dat lijkt een vrij makkelijk iets om fout te kunnen doen.

Hier staat heel veel info:
https://musikding.de/docs/web/univibe-ForumVibe-final.pdf

En ook dat die LFO en bijbehorende torretjes nogal eens nukkig kunnen zijn.

Hoi!
Ja, ben ik wel van overtuigt, ik heb het heel vaak nagekeken voor de reden dat het mischien een probleem zou kunnen zijn. Dank je wel voor de forum! ik lees er wel door heen.

Op maandag 13 juli 2026 16:38:54 schreef Hubie:
Zitten de LDR ers en het lampje wel "lichtdicht" verpakt?
Blijkbaar niet want kun je kunt het lampje zien...

Ja wel, ik heb een klein doosje er voor gemaakt, maar het gaat meer om het feit dat het lampje zelf niet goed en niet langzaam genoeg van donker naar licht gaat.

Bron schema startpost:
http://www.geofex.com/article_folders/univibe/univtech.htm
--

Levert de oscillator wel zijn sinus af, ook op de laagste frequentie?

Zo ja, dan ligt het probleem vermoedelijk bij de instelling van de transistor in het 'lamp driver' circuit.
De tor staat dan gewoon te hoog ingesteld, en de amplitude van de oscillator (die bij lage frequenties ook lager is) is dan niet genoeg om de lamp zichtbaar te dimmen.

De in een eerdere post gegeven pdf laat daar al modificaties voor zien. Maar controleer eerst gewoon even de weerstandswaarden daar.

Hoe oscilleert die LFO ? beide torren staan in GCS, dus geen spanningsversterking. ergens in de lus moet er dus spanningsversterking zijn, zie even niet waar? of werkt de middenste C (met de twee diodes erover)als ladingspomp?

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (18%)]

Volgens de link van FET.

A normal phase shift oscillator uses three RC networks from the collector of a transistor back to it's base, the gain of the transistor making up for the losses of the phase shift network. In this implementation, the stack of three capacitors and the two resistive legs of the 220K/4.7K/100K pots provide a net voltage GAIN (this is mildly astonishing to an EE, as you in general can't get gain from passive components) back to the base of the LFO darlington. This satisfies the criteria for oscillation, gain of greater than one and in phase with he input, although in a non standard way.

Ik hou het er voorlopig op dat er geen spanningversterking is maar wel stroomversterking.

Hi kris van damme,

Bij bepaalde filter structuren is er "spanningsversterking" maar dus niet vermogens versterking.
Bij een versterking van meer dan "1" en de verliezen zijn laag kan je dus signalen genreren en in stand houden.

Groet,
Bram

Spanningsversterking, natuurlijk; vandaar die darlington. Een FET zou het daar nog beter doen.

Neem dit netwerk:

---+---R---+---
   |       C
   +---R---+
           C
-----------+---

Stel R=1 en C=1.
Een momentje algebra leert dat de uitgangsspanning een maximum bereikt voor
ω = 1/3 · √(√19 − 1), ofwel f ≈ 0,09723

Dat maximum is
Umax = 1/15 · √(305 − 10√19) ≈ 1,0779

Met andere R en C krijgen we andere waarden voor de 'resonantie'-frequentie, maar de maximumspanning blijft hetzelfde.

Natuurlijk kunnen we ook een sim gebruiken, alleen brengt ons dat niet verder, want... daaruit komt precies hetzelfde :) (plaatje onder de post).

(Door voor het bovenste RC-lid andere waarden te gebruiken dan voor het onderste, kun je de spanningsversterking hoger krijgen. Dat is in dit oscillatorschema niet gedaan, omdat je van die extra spanning tóch geen gebruik kunt maken: de fase wijkt dan teveel van nul af, zodat je niet aan de oscilleervoorwaarde voldoet.)

De bovenste 1 µF in combinatie met de 2M2 en de Ri van de darlington doen niet zoveel; ze zijn alleen voor koppeling en instelling van de tor bedoeld.

Transistoren zijn vervangen, maar door het zelfde type ? en waar komen die vandaan?
Van de "afhaalchinees" wil nog wel eens fake zijn of een hele ander type.

Op maandag 13 juli 2026 22:20:11 schreef Frederick E. Terman:

Dat maximum is
Umax = 1/15 · √(305 − 10√19) ≈ 1,0779

Ok, spanningstoename met 1,0779, het is niet veel, maar wel genoeg om de loop met de spanningsversterking van 0,99 vd darlington tot meer dan één te maken., bij rondgaande faze = 0. meer versterking maar geen rondgaande 0 faze brengt uiteraard geen aarde aan de dijk.. moet er toch nog effe over nadenken hoe een rc circuit dat doet.. Het is alvast geen gebruikelijke oscillator. met twee torren bouw je beter een astabiele, met minder moeite kwa tolerantie. hier gaat het erg nauw gaan steken, gezien de kleine winst in het filter. Misschien wou de Japanner een patent ontwijken? zo werden de meest unieke schakelingen tot stand gebracht..

Op maandag 13 juli 2026 20:37:00 schreef blackdog:
Hi kris van damme,

Bij bepaalde filter structuren is er "spanningsversterking" maar dus niet vermogens versterking.

Groet,
Bram

bedankt, en...
daarom spreek ik specifiek over spanningsversterking. dat de stroom kleiner wordt, en er dus geen vermogen versterkt wordt laat zich ondermeer raden door het gebruik van het darlingtoncircuit en de hoogohmige weerstanden..

Op maandag 13 juli 2026 20:36:39 schreef Bart777:
Volgens de link van FET.

[...]

Ik hou het er voorlopig op dat er geen spanningversterking is maar wel stroomversterking.

das zeker, en had beter de link van FET even gevolgd :-), maar ben gerustgesteld door deze opmerking : " although in a non standard way". dat laatste is wek zeker.. (ken geen andere fabrikant die het ooit toepaste..)

Ik weet nu wat te overdenken en te berekenen op de trein naar London, morgenvroeg ..

Zo heel ongewoon is deze oscillator nu ook weer niet. In de afgelopen tientallen jaren heb ik het principe toch heel wat keertjes voorbij zien komen.
Een Google-search naar 'RC-oscillator met emittervolger' leverde zo al onmiddellijk de Elektuur halfgeleidergids van 1976 op, waar hij als schakeling 84 in staat.

De theorie vind je o.a. hier:
https://www.oldfriend.url.tw/article/IEEE_paper/Synthesis%20of%20Passi…

Een wat modernere uitleg vind je hier:
https://www.ias.ac.in/article/fulltext/sadh/047/0267

Op maandag 13 juli 2026 22:29:36 schreef revado:
Transistoren zijn vervangen, maar door het zelfde type ? en waar komen die vandaan?
Van de "afhaalchinees" wil nog wel eens fake zijn of een hele ander type.

Andere type, maar ik had ze wel allemaal gemeente om juist te zorgen dat ze niet een ander typer waren.

Op maandag 13 juli 2026 17:51:50 schreef Frederick E. Terman:
Bron schema startpost:
http://www.geofex.com/article_folders/univibe/univtech.htm
--

Levert de oscillator wel zijn sinus af, ook op de laagste frequentie?

Zo ja, dan ligt het probleem vermoedelijk bij de instelling van de transistor in het 'lamp driver' circuit.
De tor staat dan gewoon te hoog ingesteld, en de amplitude van de oscillator (die bij lage frequenties ook lager is) is dan niet genoeg om de lamp zichtbaar te dimmen.

De in een eerdere post gegeven pdf laat daar al modificaties voor zien. Maar controleer eerst gewoon even de weerstandswaarden daar.

Bedankt voor uw hulp.
Hoe kan ik dit meten? ik heb geen osciloscope, en alleen een multimeter.

Op maandag 13 juli 2026 23:38:15 schreef kris van damme:
[...]

Ok, spanningstoename met 1,0779, het is niet veel, maar wel genoeg om de loop met de spanningsversterking van 0,99 vd darlington tot meer dan één te maken., bij rondgaande faze = 0. meer versterking maar geen rondgaande 0 faze brengt uiteraard geen aarde aan de dijk.. moet er toch nog effe over nadenken hoe een rc circuit dat doet.. Het is alvast geen gebruikelijke oscillator. met twee torren bouw je beter een astabiele, met minder moeite kwa tolerantie. hier gaat het erg nauw gaan steken, gezien de kleine winst in het filter. Misschien wou de Japanner een patent ontwijken? zo werden de meest unieke schakelingen tot stand gebracht..

[...]
bedankt, en...
daarom spreek ik specifiek over spanningsversterking. dat de stroom kleiner wordt, en er dus geen vermogen versterkt wordt laat zich ondermeer raden door het gebruik van het darlingtoncircuit en de hoogohmige weerstanden..

[...]

das zeker, en had beter de link van FET even gevolgd :-), maar ben gerustgesteld door deze opmerking : " although in a non standard way". dat laatste is wek zeker.. (ken geen andere fabrikant die het ooit toepaste..)

Ik weet nu wat te overdenken en te berekenen op de trein naar London, morgenvroeg ..

Dat denk ik zelf ook, ik weet dat het kwa oscillator best een vreemde keus is, maar er zijn meerdere dingen in het circuit die verwijzen naar het verminderen van kosten en patenten ontwijken (zie ook de half recitifier bridge, originally it had an ac power source which was half rectified to save costs on diodes, which weren't that expensive, even in the early 60's)