blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Er kunnen meerdere zaken mis gaan met de LFO.
Er is geen ontkoppeling van de voeding toegepast.
De basis(linker transistor) geef deze een 100Ω weerstand, dit help bij emittorvolger generatie verschijnselen op hoge frequenties, dit kan i nde tientallen MHZ zijn.
De dual transistor schakeling zoals in het schema afgebeeld, kan ook vervangen worden door een enkel BC517, wat een TO92 Darlington transistor is.
Groet,
Bram
De LFO sectie oscilleert zowel op de laagste als op de hoogste stand van de potmeter echter de amplitude neemt sterk af op de hoogste stand.
hoogste stand (100k)
Fout = ca. 0.85Hz
Vout = ca. 2.6 Vtt
laagste stand (0.1) :
Fout = ca. 4.1Hz
Vout = ca. 11.1 Vtt
Op dinsdag 14 juli 2026 10:35:50 schreef Frederick E. Terman:
Zo heel ongewoon is deze oscillator nu ook weer niet. In de afgelopen tientallen jaren heb ik het principe toch heel wat keertjes voorbij zien komen.
de London / Uk reis was best vermoeiend ( zowat het halve land rond op een paar dagen voor wat bezoeken, eentje die ik niet ga vergeten is Meta.. ) met de ogen dicht toch nagedacht..
Ik loop toch al wat jaartjes mee, maar heb dit GCS nog niet eerder gezien, ook niet op dit forum, noch in de boekwerken waar ik me door gesnuffeld heb, en dat zijn er wel wat.
Zelfs het elektuur artikel waar je naar verwijst heeft het over niet algemene kennis binnen de elektronica community.. Ik weet nu ook weer waar ik mijn slechte spelling vandaan haal.. teorie.. jakkes blijkbaar was de h een dure letter 
maar begrijp nu wat er gebeurd. door fazeverschuivingen in de verschillende takken kan de laatste tak net boven 1 (spanningswinst) uitkomen bij een bepaalde frequentie en in combinatie met een emittervolger kan je aan de oscillatievoorwaarde (rondgaande versterking 1 ) voldoen. je kan altijd wat torren achter elkaar schakelen (darlingtonnen) als het met eentje niet lukt, maar volgens elektuur kan het met eentje.
Op maandag 20 juli 2026 23:31:45 schreef kris van damme:
maar begrijp nu wat er gebeurd. door fazeverschuivingen in de verschillende takken kan de laatste tak net boven 1 (spanningswinst) uitkomen bij een bepaalde frequentie en in combinatie met een emittervolger kan je aan de oscillatievoorwaarde (rondgaande versterking 1 ) voldoen. je kan altijd wat torren achter elkaar schakelen (darlingtonnen) als het met eentje niet lukt, maar volgens elektuur kan het met eentje.
Dat is maar de helft van de oscillatie voorwaarde.
De andere voorwaarde is dat de rondgaande fasedraaiing 0° moet zijn.
En aan die voorwaarde wordt ook voldaan.
Op dinsdag 21 juli 2026 01:11:55 schreef Bobosje:
[...]Dat is maar de helft van de oscillatie voorwaarde.
De andere voorwaarde is dat de rondgaande fasedraaiing 0° moet zijn.
En aan die voorwaarde wordt ook voldaan.
uiteraard, maar dat had ik een beetje ervoor al geschreven.. 
Op maandag 13 juli 2026 23:38:15 schreef kris van damme:
[...]Ok, spanningstoename met 1,0779, het is niet veel, maar wel genoeg om de loop met de spanningsversterking van 0,99 vd darlington tot meer dan één te maken., bij rondgaande faze = 0.