Creative Inspire 5.1 5700 Digital en actieve monitors op uitgangen

Voor een (mogelijke) upgrade van m'n surround-opstelling, was ik op zoek naar krachtiger/betere speakers dan de (verder superschattige) satellietjes die bij mijn Creative Inspire 5.1 5700 digital speakerset horen.

Op dit moment denk ik na tweedehands actieve monitoren te kopen. Maar de Inspire is natuurlijk geen voorversterker, dus de uitgang zal niet op het juiste niveau opereren als de actieve speaker vereist.

Hoe zouden jullie dit oplossen? Ik voel er niet zoveel voor om via analoge kabeltjes te moeten werken (omdat ik dan 3 kabeltjes moet trekken vanaf de computer, die een coaxiale uitgang heeft).

Maar ik voel er ook niet veel voor om een compleet nieuwe receiver te kopen, want hey, de Inspire doet het nog.

Ik ben thuis genoeg in audio om te weten dat het naast vervormde signalen ook een versterker kan beschadigen, maar weer niet genoeg om te weten welke oplossingen hier eventueel voor bestaan.

ik weet niet of dit heel veel zin heeft; die satellieten krijgen waarschijnlijk een gefilterd signaal (bv 300Hz of hoger), beetje zonde naar mijn idee om daar actieve monitoren aan te hangen en als het dan harder kan, blijft je subwoofer mogelijk achter en is het geluid/frequentieverdeling uit balans.

Wellicht kun je beter kijken naar passieve speakers met een hoger rendement/ decibel (dB) per watt (W) (op 1 meter afstand).

Er zijn uit de "car audio"-hoek kastjes te koop om van luidspreker signaal terug naar line te gaan.
Deze bevatten gewoonlijk een dikke 100Ω weerstand, een 1:1 scheidingstransformator en een potmeter om het uitgang niveau in te stellen. Goedkoop en werken prima.

Ik heb er wel eens aan gemeten en de trafo is best goed, < 0,1 % THD bij 100 Hz en 0 dBV.
We hebben het hier natuurlijk niet over actuele Hifi, maar dat is de Creative of een goedkope actieve monitor ook niet.