Goedemorgen allemaal,
Ik heb op een veiling een nogal grote hakselaar gekocht. Nu moet die nog aangesloten worden. Een normale machine op 380 lukt wel maar deze gaat mij de pet te boven.
Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt
Groeten Marco
1969, dat is een ouwetje, zal best degelijke techniek ijn.
Gezien de 55/32 ampere wat dat ding trekt zal je die niet zomaar op een huisaansluiting kunnen zetten met 3 x 25 ampere.
Ik zou er een monteur bij halen, mogelijk is een frequentieregelaar een idee, maar dat moet die oude motor wel aankunnen wat isolatie betreft.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
DIe moet in driehoek (op een “normaal” NL Elektriciteitsnet van 230/400 V)
Daar moet een aanzetinrichting voor.
Dat kan een “ouderwetse” ster-driehoekschakelaar zijn, handbediend, een
Softstarter, of een
Frekwentie omvormer zijn.
Denk aan de stromen, In = bijna 32 Amp.
Die moet dan beveiligd worden met 3x 50 Amp
De kabels moeten dan 10 qmm dik worden ( Dit uit de vuist weg, narekenen!)
Mijn eerste vraag:
Is je aansluiting zwaar genoeg?
Dit is geen moeilijke motor om aan te sluiten, en precies hetzelfde als een "normale machine op 380V", maar met dit soort stromen worden je draadsectie en dergelijke wel belangrijk. Afhankelijk van wat je net aankan kan deze wel DOL gestart worden maar ik vermoed dat deze ooit wel aan een ster-driehoek schakeling gehangen heeft. Dit kan zo eenvoudig als een gewone ster-driehoekschakelaar die je zo kan kopen, of met contactoren. Een frequentieregelaar/softstarter zoals hier werd genoemd kan ook maar is volgens mij niet echt nodig.
Maar kijk eerst even wat voor aansuiting je hebt en op welke zekering je hem wil aansluiten, dan kunnen wij verder kijken wat je nodig hebt qua sturing.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
en dan nog de vraag is dit in BE? zo ja dan is er kans op een oud 230V krachtnet en gaat dit niet werken. je hebt een 400V krachtnet nodig voor deze vermogens, de motor kan op 400V in driehoek en op 690V in ster. echter heb je dan nog een softstarter of FO nodig.
Alvast bedankt voor de interesse.
Wij wonen in Frankrijk. Ik heb 3 ×63 ampere. Il heb er ook nog een schakelkast bijgekregen. Ik zal daar zo even een foto van maken.
Op vrijdag 17 juli 2026 08:54:44 schreef Harrie729:
Mijn eerste vraag:Is je aansluiting zwaar genoeg?
Dit is geen moeilijke motor om aan te sluiten, en precies hetzelfde als een "normale machine op 380V", maar met dit soort stromen worden je draadsectie en dergelijke wel belangrijk. Afhankelijk van wat je net aankan kan deze wel DOL gestart worden maar ik vermoed dat deze ooit wel aan een ster-driehoek schakeling gehangen heeft. Dit kan zo eenvoudig als een gewone ster-driehoekschakelaar die je zo kan kopen, of met contactoren. Een frequentieregelaar/softstarter zoals hier werd genoemd kan ook maar is volgens mij niet echt nodig.
Maar kijk eerst even wat voor aansuiting je hebt en op welke zekering je hem wil aansluiten, dan kunnen wij verder kijken wat je nodig hebt qua sturing.
Dit is de schakelkast die er bij hoort.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Een Sterk-Drie-hoek schakeling. Dan moeten er zowiezo 7 draden naar je motor. (1 tje is aarde uiteraard) de andere 6 naar de aansluitklemmen.
De 2 magneetschakelaars links onder die moeten naar de motor lopen.
Ik kan zo uit mijn hoofd niet zeggen welke klemmen precies naar welke contacten moeten lopen.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (37%)]
Op vrijdag 17 juli 2026 12:07:23 schreef Marco Paraize:
[...]Dit is de schakelkast die er bij hoort.
Is betrekkelijk eenvoudig:
Je voeding (drie fasen) komt binnen linksboven.
Drie draden van de contactor uiterst links onder vertrekken naar je motor en komen uit op één van beide rijen met boutjes in de motor. Drie andere draden vertrekken vanaf de beveiliging rechtsonder en gaan naar de andere drie boutjes. Vergeet je aarding niet.
Wees voorzichtig, dit is geen speelgoed.
Edit: belangrijk om dezelfde volgorde aan te houden, dus de linkse draad van de contactor linksonder moet tegenover de linkerdraad van de beveiliging rechtsonder komen te zitten. Anders maak je een flinke kortsluiting!
[Bericht gewijzigd door Harrie729 op (17%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kleine kans, maar... Wat nu als de oude baas die het ooit in 1969 aansloot (*) een volgorde foutje heeft gemaakt op 1 van de twee rijtjes met drie fasen? Als ie lui was (bijna weekend), dan heeft ie de boel laten zitten en van de contactor naar de motor ook andersom gedaan. "Werkt toch?"
(*) @revado hieeronder: jep had ik heus ook wel gezien...
[Bericht gewijzigd door rew op (10%)]
benleentje
Golden Member
Een normale machine op 380 lukt wel maar deze gaat mij de pet te boven.
Met de kast erbij is het ook een normale machine op 400V.
De motor zelf is ook niet bijzonder dat is een 380/660V motor> er bestaan ook netten met 690V( vroeger 660V) Dus deze motor kan op 400V op 690V net werken.
Maar het mooie aan zo een motor is dat je die in ster en daarna in driehoek kan aansturen.
In ster mag de motor 690V hebben, maar hij krijgt nu maar 400V dus de inschakelstroom is stuk kleiner. Maar als de motor op toeren komt en echt vermogen nodig heeft is 400V te laag en de motor zou na een tijd defect gaan. Dus na zeg 2 seconde van de timer word het driehoek relais aan gestuurd en de motor staat dan in driehoek waar die gemaakt is voor de 400V spanning.
Maar of die nu 2 of 4 sec in ster staat daar gaat die niet van kapot en die tijd hangt af van hoe lang het duurt dat de motor genoeg snelheid heeft om naar driehoek door te schakelen want anders word de piekstroom weer heel hoog en kan de zekering eruit gaan.
OP het werk een hele grote lintzaag met grote wielen met een hand ster driehoek schakelaar dus onder relais en tijdrelais dat duurde wel 10 sec voordat je door kon naar driehoek maar dat was niet heel kritisch. Als de motor in ster niet meer wil versnellen dan word het tijd om naar driehoek te gaan.
Op vrijdag 17 juli 2026 15:12:02 schreef Harrie729:
[...]Is betrekkelijk eenvoudig:
Je voeding (drie fasen) komt binnen linksboven.
Drie draden van de contactor uiterst links onder vertrekken naar je motor en komen uit op één van beide rijen met boutjes in de motor. Drie andere draden vertrekken vanaf de beveiliging rechtsonder en gaan naar de andere drie boutjes. Vergeet je aarding niet.
Wees voorzichtig, dit is geen speelgoed.
Edit: belangrijk om dezelfde volgorde aan te houden, dus de linkse draad van de contactor linksonder moet tegenover de linkerdraad van de beveiliging rechtsonder komen te zitten. Anders maak je een flinke kortsluiting!
Dank je Harry voor de goede tips. Ik ga er mee aan de slag. Ik denk wel dat ik even om het hoekje gaat staan als ik hem aan gaat zetten, het is echt een bakbeest.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Je moet wel zeker weten dat de wikkelingen in de juiste volgorde op de beide sets van 3 draden aangesloten zijn. Als er iets fout zit krijgt je groot probleem (vraag me niet hoe ik dat weet
)
Anders het schakelschema boekje erbij zoeken van een ster-driehoek en de bedrading op de relais checken en kijken hoe de wikkelingen in de motor tussen de klemmen liggen.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Je doet er verstandig aan om er voor te zorgen dat je reserve trage zekeringen hebt in het weekend! als je er zelf al bij kunt (Verzegeling) Je kunt inschakelpieken vewachten van ruim 300Amp!
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op zaterdag 18 juli 2026 13:50:41 schreef Hunebedbouwer:
Je kunt inschakelpieken vewachten van ruim 300Amp!
Beetje overdreven.
Begin met test draaien zonder de V-snaren!
lijkt me een crusher te zijn, niet?
Anyway, zo spannend is dit niet, wel netjes aansluiten, effe de riemen los en laten aanlopen, moet lukken als je de fase volgorde correct hebt. Zo weet je ook de draairichting, staat er ergens een pijl op?
Softstarter of Frequentie Omvormer is nog mooier maar je hebt de aansturing al, ik zou er niks aan wijzigen.
Die stromen ga je enkel bij het opstarten nodig hebben of wanneer 'm dreigt vast te lopen, beetje uitkijken met de invoer en je komt met 20A wel weg. Het ding is volgens mij flink overgedimensioneerd. Ik heb er hier een grotere staan met een iets kleinere motor.
Op vrijdag 17 juli 2026 08:42:22 schreef Toeternietoe:
Denk aan de stromen, In = bijna 32 Amp.
Die moet dan beveiligd worden met 3x 50 Amp
De kabels moeten dan 10 qmm dik worden ( Dit uit de vuist weg, narekenen!)
Pas op:
Inom is geen 32A maar 55A!
Het is een 30kW motor.
Met de ster-driehoek er voor moet die gezekerd worden met een 63A zekering.
Voedingskabel moet minimaal 4G16mm2 zijn. De motorkabel met die ster-driehoek 7G10mm2
Zoals het zit aangesloten moet het thermisch relais op 32A worden ingesteld. (Inom*0.58)
Op vrijdag 17 juli 2026 11:49:38 schreef Marco Paraize:
Alvast bedankt voor de interesse.
Wij wonen in Frankrijk. Ik heb 3 ×63 ampere. Il heb er ook nog een schakelkast bijgekregen. Ik zal daar zo even een foto van maken.
Die 63A betekend dus dat je als deze motor gestart word er verder geen gebruikers mogen zijn.
Let ook op dat je van de meterkast tot de schakelkast ook minimaal 4G16mm2 moet hebben!
Op zaterdag 18 juli 2026 13:50:41 schreef Hunebedbouwer:
Je doet er verstandig aan om er voor te zorgen dat je reserve trage zekeringen hebt in het weekend! als je er zelf al bij kunt (Verzegeling) Je kunt inschakelpieken vewachten van ruim 300Amp!
Dit dus. Zorg er voor dat je je huisinstallatie niet sloopt!
Op zaterdag 18 juli 2026 18:31:15 schreef Appel:
....en je komt met 20A wel weg...
Da's nogal optimistisch gesteld voor een 55A motor niet?
henri62
Op zaterdag 18 juli 2026 18:31:15 schreef Appel:
je komt met 20A wel weg.
@GJ: "Je" in deze context zijn de zekeringen.
Die zijn dan zeker weg. 
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op zaterdag 18 juli 2026 18:57:27 schreef GJ_:
[...]Pas op:
Inom is geen 32A maar 55A!
Het is een 30kW motor.
Met de ster-driehoek er voor moet die gezekerd worden met een 63A zekering.
Voedingskabel moet minimaal 4G16mm2 zijn. De motorkabel met die ster-driehoek 7G10mm2
Zoals het zit aangesloten moet het thermisch relais op 32A worden ingesteld. (Inom*0.58)
[...]
Dat was nogal een foutje van me, meer kategorie BLUNDER.
-GJ: bedankt voor je oplettendheid.
Je kunt van je schakelkast naar je motor ook 2 kabels leggen, een 4x6 en een 3x6. Dan is het aansluiten van de motor wat makkelijker.
Ach, kan gebeuren.
Als iemand een een vraag heeft over middelmaatje motor en dat gelijk een "zeer zware" elektromotor noemt gaan er bij mij altijd wat alarmbellen af en lees ik voor de zekerheid e.e.a. een keer extra om foutjes die TS zelf niet zal ontdekken te voorkomen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tja, in de industrie is dit natuurlijk geen hele zware motor, er zijn ventilatoren met zo'n motortje. net als "er ligt een dikke kabel naar die kast" toe, euh een 5x6mm2? dat is net utp voor menig monteur.