Na lange tijd de ligfiets niet gebruikt te hebben zojuist weer eens een proefritje gemaakt. Enige mechanische werk dat er nodig was was de banden oppompen. Eén van de handvatten is ook behoorlijk ver vergaan en geeft flink af (het rubber is nu kauwgom geworden), maar verder nog wel even bruikbaar tot ik een vervanger geregeld heb.

Maar op electrisch vlak was het één doffe ellende:

- kilometerteller werkt niet meer (tellertje zelf telt; reed-schakelaar hoor ik luid schakelen; dus waarschijnlijk een gebroken draadje in de kabel; moet welhaast door-geöxideerd zijn want heeft voorheen altijd goed gewerkt)
- achterlicht (op dynamo) werkt niet meer. Dynamo en verlichtingsschakelaar werken wel.
- nood/reservekoplampje op batterijen had ik gelukkig de batterijen destijds uitgehaald, maar daar was een veertje volledig verroest en afgebroken. Met wat creatief buigwerk maakte het restant nog wel een beetje contact. Provisorisch gerepareerd, maar wacht op permanente herstelling.
- de alkaline reservepotloodbatterijen die ik uit de onaangebroken verpakking haalde om in het nood/reserve koplampje te steken waren allemaal al lek in de verpakking.

Heb een paar keer flink gefoeterd. Wat is het toch met die electrische zooi dat het altijd kapot is?! Enige electrische ding wat nog wel gewoon werkte was de Philips Saferide LED-koplamp (dynamo hoofdverlichting aan de voorkant die altijd aan staat).

I.p.v. een fietsenmaker is er een <krachtterm verwijderd> electriciën nodig om het ding aan de praat te houden! Enige meevaller is dat het ik het allemaal zelf kan en niet afhankelijk ben van derden.

</tirade>

Dat is een Sigma Sport kilometertellertje. Het display kan er af (draaien) en maakt contact via twee pennetjes, die dat wel eens weigeren. Een drupje contactspray doet wonderen. Vraag mij niet hoe ik het weet ;)

Een drupje contactspray doet wonderen. Vraag mij niet hoe ik het weet

Ben zelf ook door schade en schande wijs geworden, heb er destijds al een beetje accupoolvet op gedaan :)

Het eerste wat ik al gedaan had was met een stukje Scotchbrite de contactjes schoongemaakt. Als ik met de achterkant van een tangetje de twee contactpuntjes op de eigenlijke uitlezing een paar keer aanraak reageert de teller goed, begint dan te tellen. Het reed-schakelaartje/sensortje lijkt ook goed te schakelen (het klikt in elk geval luid; of het ook *werkelijk* verbinding maakt weet ik niet). Maar op de computerhouder zelf meet ik geen enkele doorverbinding. Ik vermoed dat waar het snoer de houder verlaat er een beschadiging is (was er altijd al), maar dat het nu kapot-geoxideerd is. Ik zie niet in hoe ik dat nog kan herstellen. Jammer, was een lekker computertje. Hij was afkomstig van een vorige fiets en heeft het op deze toch ook weer 25.000km volgehouden. Dus hoewel ik niet mag klagen heb ik er toch wel een beetje de pest in. Misschien toch eens kijken of ik zelf geen nieuwe houder kan fröbelen....

Enfin, het goede nieuws is dat het achterlicht ook weer werkt. Veel oxide en bruine aanslag op de print, verwijderd met een tandenborstel en wat aceton. Daarna de contactpunten op de printplaat (waar twee RVS veercontactjes contact maken voor de voeding) opnieuw vertind. Toen werkte hij weer. Als bonus ook het oorspronkelijke verroeste M3-schroefje vervangen door een RVS inbusschroefje.

Blijkbaar kon er bij Axa geen conforme coating voor de printplaat meer van af. Zal het één dezer dagen dan maar zelf doen met wat epoxy.