Rotel rt935AX tuner verloopt steeds

Mijn Rotel tuner RT935AX verloopt steeds als de tuner pas aan staat
Staat deze er naast bv 104.6 is dan 104.65 na een poosje aan te laten komt die weer op de 104.6
Wat kan ik hier nu aan doen ? iemand een idee

Check de afstemspanning op TP181a tijdens het opwarmen, was de afwijking altijd al aanwezig?

https://elektrotanya.com/rotel_rt-935ax_sm.pdf/download.html#dl

edit hieronder, dat was het FM detector issue. Hier verloopt de uitlezing zie

de datasheet is te downloaden.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (29%)]

Had het schema ook al gevonden maar kwam er niet uit
Heb TP181a nog niet gemeten zal eens nameten zat meer aan een verlopen condensator in een spoelhuisje te denken .

Is dat niet gewoon de AFC die z'n werkt doet? (AFC = automatic frequency control).

Doet het fenomeen zich ook voor met AFC uitgeschakeld?

Is het geluid verder wel gewoon goed?

Alle voedingsspanningen in orde?

TP181a gaat van 3.936 naar 3,945 na 10 minuten maar staat er nog steeds naast dit kan 20-30 minuten duren voor deze weer helemaal goed staat

AFC denk niet dat dit er op zit want is een pll aansturing en dat vind ik juist vreemd pll die verloopt
dan denk ik pll spanning niet goed werkt of snap ik het niet

Via google vind ik dit :

Als een LA1265 middenfrequent-IC in een tuner problemen geeft doordat de afstemming of detectie verloopt, komt dit door de interne of externe condensator van de detectiespoel (tussen pen 6 en 7) die defect of verlopen is

Misschien is dit de oplossing spanningen zijn verder goed

Op donderdag 23 juli 2026 16:55:35 schreef vraag1:
Mijn Rotel tuner RT935AX verloopt steeds als de tuner pas aan staat
Staat deze er naast bv 104.6 is dan 104.65 na een poosje aan te laten komt die weer op de 104.6

Bedoel je nu dat het getal in de display verandert?
Want een PLL-tuner heeft normaal gesproken zelf geen frequentieteller voor de display; de display geeft alleen aan welke frequentie ingesteld is.

Nee het getal veranderd niet maar staat er naast.

Heb de spoel tussen pootje 6 en 7 van de la1265 de ferriet kern wat verdraait en nu staat het weer netjes op de 104.6 ook als ik de tuner automatisch laat zoeken stopt de tuner op de juiste frequentie.

Alleen afwachten na afkoelen en na een tijd aan laten staan of de tuner dan ook goed blijft werken