Shelly Plus 2PM detecteert S1 niet – S1 blijft altijd TRUE

Hallo,

Ik krijg een Shelly Plus 2PM niet zover dat hij een schakelaar op S1 detecteert.

Mijn metingen:

- Schakelaar AAN: ongeveer 230 V AC tussen N en S1.
- Schakelaar UIT: ongeveer 75 V DC tussen N en S1.
- In de Shelly blijft S1 permanent TRUE, ongeacht de stand van de schakelaar. Dit zie ik zowel in de activity log als met een eenvoudig script dat alleen de status van S1 logt.

Wat ik vreemd vind, is dat ik die 75 V alleen meet wanneer de draden op de Shelly zijn aangesloten. Als ik de draden losmaak en gewoon tussen blauw en bruin meet, zie ik die lekspanning niet.

Volgens Shelly Support zou dit een lekspanning kunnen zijn. Daarom heb ik eerst een RC-snubber (0,1 µF X2 + 100 Ω) tussen N en S1 geplaatst, maar dat maakte geen verschil.

Daarna adviseerden ze een 39 kΩ / 1 W weerstand tussen N en S1. Daardoor zakte de gemeten spanning van ongeveer 75 V DC naar ongeveer 35 V DC, maar S1 bleef permanent TRUE.

Vervolgens heb ik twee 39 kΩ weerstanden parallel geplaatst (ongeveer 19,5 kΩ). De spanning zakte verder naar ongeveer 25 V DC, maar ook dat maakte geen verschil. S1 bleef permanent TRUE.

Verder heb ik:

- een nieuwe Shelly Plus 2PM geplaatst;
- de bedrading meerdere keren gecontroleerd;
- eenvoudige testscripts gebruikt die alleen S1 uitlezen.

De relais werken perfect via de app, alleen S1 verandert nooit van status.

Heeft iemand een idee waar ik verder moet zoeken? Is het normaal dat die spanning alleen verschijnt zodra de Shelly is aangesloten, of wijst dat eerder op een bedradingsfout?

Alvast bedankt!

Als je bruin ( schakeldraad??) evan de shelly los haalt, schakelt hij dan wel?