Shelly Plus 2PM detecteert S1 niet - S1 blijft altijd TRUE

Hallo,

Ik krijg een Shelly Plus 2PM niet zover dat hij een schakelaar op S1 detecteert.

Mijn metingen:

- Schakelaar AAN: ongeveer 230 V AC tussen N en S1.
- Schakelaar UIT: ongeveer 75 V DC tussen N en S1.
- In de Shelly blijft S1 permanent TRUE, ongeacht de stand van de schakelaar. Dit zie ik zowel in de activity log als met een eenvoudig script dat alleen de status van S1 logt.

Wat ik vreemd vind, is dat ik die 75 V alleen meet wanneer de draden op de Shelly zijn aangesloten. Als ik de draden losmaak en gewoon tussen blauw en bruin meet, zie ik die lekspanning niet.

Volgens Shelly Support zou dit een lekspanning kunnen zijn. Daarom heb ik eerst een RC-snubber (0,1 µF X2 + 100 Ω) tussen N en S1 geplaatst, maar dat maakte geen verschil.

Daarna adviseerden ze een 39 kΩ / 1 W weerstand tussen N en S1. Daardoor zakte de gemeten spanning van ongeveer 75 V DC naar ongeveer 35 V DC, maar S1 bleef permanent TRUE.

Vervolgens heb ik twee 39 kΩ weerstanden parallel geplaatst (ongeveer 19,5 kΩ). De spanning zakte verder naar ongeveer 25 V DC, maar ook dat maakte geen verschil. S1 bleef permanent TRUE.

Verder heb ik:

- een nieuwe Shelly Plus 2PM geplaatst;
- de bedrading meerdere keren gecontroleerd;
- eenvoudige testscripts gebruikt die alleen S1 uitlezen.

De relais werken perfect via de app, alleen S1 verandert nooit van status.

Heeft iemand een idee waar ik verder moet zoeken? Is het normaal dat die spanning alleen verschijnt zodra de Shelly is aangesloten, of wijst dat eerder op een bedradingsfout?

Alvast bedankt!

Als je bruin ( schakeldraad??) evan de shelly los haalt, schakelt hij dan wel?

Als ik bruin losmaak dan schakeld hij inderdaad dan gaat hij naar False.

Op vrijdag 24 juli 2026 20:47:30 schreef SamuelB1002:Als ik de draden losmaak en gewoon tussen blauw en bruin meet, zie ik die lekspanning niet.

Hier klopt iets niet, tussen bruin en blauw hoort normaal de netspanning te staan.

Volgens mij heb je toch het eea verkeerd aangesloten. Fase/nul verwisseld of zo?

Als het ding voor je ligt met de aanslutingen boven moet de meest linkse draad de N zijn (lichtblauw).

Volgorde:

| N | OUT1 | L | L | OUT2 | S1 | S2 |

De 2 L aansluitingen zijn intern doorverbonden.

Ik heb er een aantal bij een kennis aangesloten, ook een met minimaal een meter of 4 schakeldraad en die werkte allemaal perfect.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (10%)]

Tussen bruin en blauw heb ik nul als de schakelaar open is en 220 v als ik ze sluit.

Als ik de draden vrij ( nergens aangesloten) check heb ik dit resultaat.

Als ik ze aansluit op de shelly heb ik een reststroom tussen bruin en blauw van 70 v dc op mijn meter. Die reststroom triggered the shelly en ze interpreteerd dit als schakelaar gesloten.

Samuel

Ik zou toch even verder zoeken in de installatie.
Het is ook BE net als de ventilator aansluiting ( dat andere topic).
Dus Bruin als schakeldraad klopt wel in dit geval. ( Daarom hebben wij in NL zwarte schakeldraden, dan is het verschil tussen schakeldraad en fase ten minste duidelijk :) ).
Loop de schakelaar eens na, er hoort geen 70 volt op de schakeldraad te staan met de schakelaar uit.
Of is het een schakelaar met zo'n ingebouwd neonlampje? Daar loopt wel wat stroom als deze open is.
Haal de bruine schakeldraad eens los bij de schakelaar, blijft de shelly dan ook nog ingeschakeld of gaat deze dan wel uit?

Kunnen oplossen door een andere relais er tussen te plaatsen. Nu geen last meer van de lek spanning. Zonder ChatGPT had ik dit niet gevonden of het ging me veel meer tijd gekost hebben.

Samuel

Dat is geen oplossing, maar een pruts-work-around...
Het probleem heb je tenslotte niet gevonden, dus is er ook niks 'opgelost'.

[Bericht gewijzigd door EricP op (43%)]

Mee eens.
Zoek de reden, er klopt iets niet.

Op vrijdag 24 juli 2026 23:08:15 schreef revado:
Dus Bruin als schakeldraad klopt wel in dit geval. ( Daarom hebben wij in NL zwarte schakeldraden, dan is het verschil tussen schakeldraad en fase ten minste duidelijk :) ).

Ik dacht dat de kleuren ondertussen toch wel redelijk gestandariseerd waren in NL/DE/BE?

Op vrijdag 24 juli 2026 23:08:15 schreef revado:
Haal de bruine schakeldraad eens los bij de schakelaar, blijft de shelly dan ook nog ingeschakeld of gaat deze dan wel uit?

Mee eens, de lekstroom moet ergens vandaan komen. De schakelaar is de eerste verdachte.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (30%)]

Op het eerste gezicht... uit m'n hoofd, zonder dingen op te zoeken....

Ik dacht dat de schakelaar tussen N en de switch input moet. Staat volgens mij op het ding dmv een schematje.

Als ik dan technisch nadenk waarom ze dat zo willen dan zou ik gokken dat ze de "GND" van hun circuit aan de N hebben hangen en het gewoon een processor input is. Als je dan met 230V op dat ding niet het hele ding kapot maakt is "alleen die input stuk" een toffe uitkomst.

Maar schijnbaar hebben ze hem helemaal prachtig beschermd in het schema en doet ie het zelfs nog!

Op zondag 26 juli 2026 10:52:05 schreef rew:
Op het eerste gezicht... uit m'n hoofd, zonder dingen op te zoeken....

Ik dacht dat de schakelaar tussen N en de switch input moet. Staat volgens mij op het ding dmv een schematje.

Nee is tegen de fase geschakeld. Dus beter wel opzoeken ;) voordat je verwarring sticht.