Goedemiddag,

Ik heb een probleem met een wisselschakeling na het vervangen van een schakelaar (die voor vervanging wel werkte)

Situatie:
Op de overloop zit een wisselschakelaar die samenwerkt met een tweede schakelaar beneden.

Er zit ook een schakelaar in een naastgelegen slaapkamer. Die werkte vóór de vervanging gewoon, maar werkt nu helemaal niet meer.

Naast de schakelaar op de overloop zit een stopcontact. Dat stopcontact werkt nog wel.

Na het vervangen van de schakelaar:
De wisselschakeling werkt niet goed.

Als ik de lamp beneden aanzet, kan ik deze boven wel uitzetten en daarna ook weer aanzetten.

Staat de lamp beneden uit, dan kan ik de lamp boven niet inschakelen.

Als de lamp eenmaal boven is uitgezet, kan ik hem beneden vervolgens ook niet meer aanzetten.

Bedrading:
Er komen drie zwarte draden uit de inbouwdoos.

Met een spanningzoeker lijkt op twee zwarte draden spanning te staan en op één zwarte draad niet. Die laatste loopt richting plafond.

De nieuwe schakelaar is een wisselschakelaar met boven twee aansluitingen (waarvan één gemarkeerd is met L) en onder vier insteekpunten (twee per aansluiting). Het draad zonder stroom (gaat naar boven en lijktnrichting plafond te gaan) heb ik in de L gedaan . De twee andere draden aan de andere kant in gat 1 en 3 (bij beide pijltjes). Deze draden gaan naar beneden.

Wat gaat er fout dat de schakelaar niet optimaal werkt en die van de kamer er naast helemaal niet meer?

Het heeft dus met de oude schakelaar wel gewerkt.

Net boven in de hal de draad gevonden waar geen spanning op staat. Deze in de bovenste van de twee poorten gestoken. Nu werkt niks
Meer