Vandaag trek ik hier een zakje van 20x BS170 open.
Onderdelen als deze worden hier soms mee besteld om verzendkosten laag te houden in vergelijking met de totaal kost van de goederen.
Dus aankoopdatum onbekend, sticker op zakje verraad de herkomst van een gerenommeerde webshop.

5 hiervan komen op een breadboard terecht om als schakelaar te fungeren.
Bij aanzetten van de spanning doet geen enkele BS170 wat ie moet doen.
Na schakeling controleren en spanningen meten is de conclusie dat ze alle 5 overleden zijn.
Dit wordt bevestigd wordt door de DCA55..... euh, huh, :?

Test van de overige 15 stuks met DCA55 vertelt dat ze allemaal goed zijn maar ...... en nu komt het.
Zodra ze een breadboard ingaan en kennis maken met spanning is het einde verhaal.
DCA55 herkent ze hierna als defect onderdeel, depletion ipv enhacement, diode of dubbel diode.
Slechts 3 van 20 stuks blijken het wel te doen maar liggen ook in de kliko wegens onbetrouwbaar.

Dus wie een BS170 van Fairchild met batchnummer BS18 tegenkomt is gewaarschuwd.

Klinkt eerlijk gezegd naar een foutje in de testopstelling?... :o

Stomtoevallig kom ik die mosfet net tegen op de Pollin uitverkoop website.Er staat geen merk bij.
https://www.pollin.de/p/mosfet-bs170-130268

En wat ziet u als u zelf even een kleine proefopstelling bouwt, volgens de datasheet van de BS170? Is niet meer voor nodig dan een drain-weerstandje van, zeg, 470ohm, een blokgolfgenerator van 1kHz en een 12V-voeding. Uitgangssignaal op de scope bekijken.

Ben nieuwsgierig wat dat oplevert.

(toevallig heb ik een paar dagen geleden in een andere thread een opmerking gemaakt over de bron en betrouwbaarheid van Ali-express BS170's: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2665148#2665148 )

Amusant. Bij Pollin krijg je leeftijdskorting... :+

Hoe ziet je testopstelling er uit OXO? Schakel je soms een relais of iets met hoge capaciteit in?

En kijk vooral ook eens welke spanning er op de gate komt te staan. >20V is direct 'einde oefening'. Gewoon even meten met een DMM.

Misschien een stukje rondzwerven draad in het board dat kortsluiting veroorzaakt, of een electrische lekkage in het breadboard door vuil?

1M lek vanaf een voedingsrail naar de gate-aansluiting van de BS170 is, bij een voldoende hoge voedingsspanning (>20V) genoeg om de FET naar de eeuwige jachtvelden te helpen, TENZIJ tegenmaatregelen zijn genomen (weerstand van gate naar massa, 15V zenerdiodes).

Misschien best eens even het schema en een foto van de proefopstelling posten hier?

D en S omwisselen in een testschakeling kan (afhankelijk van de schakeling) ook zeer snel tot een voortijdig heengaan leiden...
(moet ik helaas uit praktijkervaring meedelen... ;) )

Tsja, MOSFETs hebben nu eenmaal een body-diode, al wordt die lang niet altijd meegetekend....

ESD events (op de gate) in het spel?

Door aanraking met de vingers en een statisch geladen lichaam dan het zo gebeurd.

Ook het insteken in het breadboard kan ESD events opleveren.

Het blijft uitkijken met (MOS)FET's.

Met MOSFETs heb ik persoonlijk nog geen problemen gehad, *wel* met GaAsFETs die (per abuis: aarding van de soldeerbout bleek niet in orde te zijn) ca. 120V op hun gates kregen. Het gekke is dat ze het daarna ca. 10 minuten lang gewoon goed deden in de schakeling, maar dat je daarna over een periode van een half uur de gain op de spectrumanalyzer heel langzaam en geleidelijk zag teruglopen van +21dB, naar 0dB, naar negatieve waardes.

Pas toen ik een dag en een handvol GaAsFETs verder was controleerde ik de aarding van de soldeerbout met een spanningszoekertje, waarna m'n hart een paar slagen oversloeg.... Daarna nog even met de DMM gemeten: 120Vac!

Geen wonder dat de FETs de geest hadden gegeven (en dan nog, ze waren slechts gedegradeerd; niet direct volledig defect)

Zelfs met 120V lekspanning van het netfilter op de aarde van de bout bleven de GaAsFETs (notoir wegens de gevoeligheid van de gates voor ESD; reden dat ik ze ook individueel ingepakt in alu-folie bewaar) toch gewoon een tijdje goed werken.

(ook net lang genoeg om het eindproduct door de Quality Control in een fabriek te doen komen....)

(en naar aanleiding daarvan heb ik toen ook geprobeerd BC547's te beschadigen met een piëzo gasaansteker; het is me niet gelukt om ze defect te krijgen daarmee.)

Ik ben ervan op de hoogte dat er meerdere pinouts zijn voor BS170.
Deze wordt dus voor gebruik altijd gecontroleerd.
Vdd 5V is de enige spanning in de schakeling.
Met "hoge resolutie" geen bedradingsfout op het board.
Conclusie van BS170 defect na controle spanningen.
Belasting 5x een low current led op 4mA

Met een identieke testschakeling op een ander bijgesnort breadboard is het ook einde verhaal zodra je Vdd aanzet.
Maakt ook niet uit of je vooraf eerst de gate aan Vdd of Vss hangt.
De defecte blijven vol of deels in geleiding bij Vgs= 0V

En zoals steeds draag ik een ESD armband als er ESD gevoelig spul op tafel ligt.

Hoe werden de onderdelen geleverd? Antistatische bag? 'Wij' verkochten ooit losse mosfets zonder beschermdiode, daar zat een metalen ringetje om die de draden kortsloot. Dat mocht er pas worden afgehaald na het solderen. Ik meen dat er een oud topic over is geweest waar Henri S. ook aan bijdroeg.

Mosfets zijn niet te vergelijken met een standaard FET. Als je er naar wijst gaat ie al kapot (zonder bescherming), een beetje gechargeerd maar U begrijpt de bedoeling van dit lichtelijk autistische brein.

Op donderdag 30 juli 2026 15:23:28 schreef OXO:
Ik ben ervan op de hoogte dat er meerdere pinouts zijn voor BS170.
Deze wordt dus voor gebruik altijd gecontroleerd.
Vdd 5V is de enige spanning in de schakeling.
Belasting 5x een low current led op 4mA
En zoals steeds draag ik een ESD armband als er ESD gevoelig spul op tafel ligt.

In dat geval denk ik dat je weinig fout gedaan kan hebben. Wel heel vreemd dat het bij 20mA al stuk gaat. Andere vragen, misschien onwaarschijnlijk:

Ben je de weerstanden voor de LEDs vergeten?
Is de voedingsmassa geaard en is er ook aarde aangesloten?
Hangt je polsbandje niet aan een valse aarde via een netfilter?
Gebuik je een gate weerstand? Zoniet, kijk eens of het met bijv. 10k ook fout gaat?
In het verlengde: Is het geen BC170 met verkeerde opdruk? Zonder basisweerstand gaat deze stuk.

Het kunnen natuurlijk ook fakes zijn, maar wat zit er dan in dat zo gevoelig is en toch initieel door de tester heen komt?!

Op donderdag 30 juli 2026 15:36:08 schreef RAAF12:
Hoe werden de onderdelen geleverd? Antistatische bag? 'Wij' verkochten ooit losse mosfets zonder beschermdiode, daar zat een metalen ringetje om die de draden kortsloot. Dat mocht er pas worden afgehaald na het solderen. Ik meen dat er een oud topic over is geweest waar Henri S. ook aan bijdroeg.

Mosfets zijn niet te vergelijken met een standaard FET. Als je er naar wijst gaat ie al kapot (zonder bescherming), een beetje gechargeerd maar U begrijpt de bedoeling van dit lichtelijk autistische brein.

De meeste MOSFETs hebben voor zover ik weet geen beschermdiodes aan boord, al zijn er wel enkele die het hebben. Er zijn wel parasitaire diodes die je altijd gratis erbij krijgt (zonder bestaat dus niet), maar daar heb je niets aan. Zware MOSFETs sloop je niet zo snel met een kleine lading, door de hoge gate capaciteit wordt het wel opgeslokt. Maar ook daar moet je toch voorzichtig handelen. Want schade kan zich ook veel later uiten, het kapot gaan kan lang duren.

Toch... ALLES wijst er op dat je iets verkeerd doet.

Je beschrijft "ik doe iets verkeerd waardoor ie direct stuk gaat".

en toch:

Je verzekert ons "ik doe alles goed".
Je beschrijft: "ik doe alles goed".

Dat jij niet weet wat jij verkeerd doet, heb ik begrip voor maar alleen die beweringen komen we niet verder.

Je moet experimenteren (met kans op nog meer kapotte onderdelen) of fotos van de opstelling gaan sturen. Misschien is daar wat op te zien.

Je kan bijvoorbeeld een mosfet uit de voorraad pakken, op het breadboard aansluiten, geen spanning aanleggen, en daarna testen.

Als je in diode stand van de multimeter de mosfet doormeet, tussen welke pootjes meet je een diode? (en welke is dan rood en welke zwart)? en doet ie eht daarna nog?

Ik heb wel eens een partij gehad waarbij drain en source waren verwisseld.
Dit is makkelijk te testen met een diode meting.

Vis de paar weggegooide niet geteste weer op en kijk of dat het geval was.

Ik ken de tester die OP gebruikt verder niet, maar zelfs mijn oude zelfgebouwde Elektuur semiconductor-analyzer vogelt zelf de correcte aansluitingen uit. Neem aan dat een moderner, commerciëel apparaat zoals van OP dat ook wel doet?

Als de aansluitingen omgekeerd waren zou zo'n apparaat dat toch wel laten zien, verwacht ik.

Op donderdag 30 juli 2026 13:29:35 schreef Arco:
Amusant. Bij Pollin krijg je leeftijdskorting... :+

[bijlage]

:)

Op donderdag 30 juli 2026 18:16:33 schreef revado:
[...]

:)

Maar van wie of wat? Van de koper/koopster of van de transistor?

Op donderdag 30 juli 2026 18:56:14 schreef ohm pi:
[...]Maar van wie of wat? Van de koper/koopster of van de transistor?

Bij elkaar optellen geeft de hoogste korting :)

Nu ook al leeftijdsverificatie als je een paar transistoren wilt kopen? Het moet ook niet gekker worden...

Op donderdag 30 juli 2026 16:01:07 schreef Benadski:
[...]

De meeste MOSFETs hebben voor zover ik weet geen beschermdiodes aan boord, al zijn er wel enkele die het hebben. Er zijn wel parasitaire diodes die je altijd gratis erbij krijgt (zonder bestaat dus niet), maar daar heb je niets aan. Zware MOSFETs sloop je niet zo snel met een kleine lading, door de hoge gate capaciteit wordt het wel opgeslokt. Maar ook daar moet je toch voorzichtig handelen. Want schade kan zich ook veel later uiten, het kapot gaan kan lang duren.

Ik bedoel deze bijv. MOSFETS 3N128 uit begin 70 er jaren. Daar zit de zichtbare kortsluitclip op die pas na het solderen verwijderd mag worden.

Op donderdag 30 juli 2026 13:10:08 schreef OXO:
Vandaag trek ik hier een zakje van 20x BS170 open.
Onderdelen als deze worden hier soms mee besteld om verzendkosten laag te houden in vergelijking met de totaal kost van de goederen.
Dus aankoopdatum onbekend, sticker op zakje verraad de herkomst van een gerenommeerde webshop.

5 hiervan komen op een breadboard terecht om als schakelaar te fungeren.
Bij aanzetten van de spanning doet geen enkele BS170 wat ie moet doen.
Na schakeling controleren en spanningen meten is de conclusie dat ze alle 5 overleden zijn.
Dit wordt bevestigd wordt door de DCA55..... euh, huh, :?
[...]
Dus wie een BS170 van Fairchild met batchnummer BS18 tegenkomt is gewaarschuwd.

Zowel Fairchild als de webshop zullen wel te goeder trouw zijn, maar toch is het ergens misgegaan... De foto van de FET lijkt wel van een echte (zegt niet alles, Fairchild opdrukken lijken erg op nep-opdrukken)? Maar welke webshop?

Als ze van direct op de 5V stuk gaan kan dat prima door de body diode komen en dan zit het toch verkeerd om.

Zelf zou ik na een paar defecten met een labvoeding verder gaan en dan de spanning vanaf 0V opdraaien en dan met een stroom meter ertussen of als er in de voeding een goede meter zit voor de stroom kijken wat er gebeurt als je de spanning op draait en dan natuurlijk wel een weerstand ertussen. Als die die van zeg ca 0,7V al gaat geleiden dan zal het wel de body diode zijn.