Hoi allemaal!
Ik ben bezig voor een klant met wat verlichting in de tuin en nu kom ik er niet meer uit. Misschien heeft iemand voor mij de oplossing?
De vraag is om alle tuin verlichting te schakelen dmv sensoren zodat wanneer ze thuis komen het achterom niet pikke donker is. Nou prima.

Maar ze willen de verlichting ook kunnen dimmen wanneer ze ‘s avonds in de tuin zitten. En dan mogen de sensoren natuurlijk niet de verlichting opeens naar 100% gooien als er iemand een nieuw biertje gaat halen.

Ik heb al na gedacht over het laten afvallen van de sensoren wanneer er handmatig gedimd word, maar ik twijfel zeer of een relais wel aangetrokken blijft als de verlichting gedimd word tot 10% bijvoorbeeld. Dus dat lijkt mij niet de oplossing.

O en ik wou gebruik maken van een pulsdimmer omdat ik geen normale dimknoppen kan vinden voor niko hydro materiaal.

Dus heeft iemand de gouden tip voor mij?

Er een wisselschakelaar tussen zetten?
Stand 1 via sensor,
Sand 2 altijd aan maar wel via de dimmer.

Ik denk dat het nog lastig is.
TS wil , zover ik begrijp, lampen met bewegingssensoren en die dan ook dimmen.
Een wisselschakelaar kan prima werken met een centrale sensor die de lampen allemaal gelijk aanstuurt.
Anders zoeken naar een systeem met een of andere bus besturing die dit kan.

In een 0-10V dim knop zit gewoonlijk een gescheiden wisselschakelaar. Die kan gebruikt worden om op een intuïtieve manier te schakelen tussen lampen "uit", dus op de bewegingsmelder en de bijbehorende 0-10V dimmer.

Zoek, om verwarring te voorkomen, liefst een bewegingsmelder zonder extra schakelfunctie.

Iets complexers ontwikkelen (Logo?) en over redelijke termijn ondersteunen lijkt mij volstrekt onhaalbaar, maar dat is een inschatting.

Ik heb deze oplossing met HUE gemaakt, werkt perfect. Scheelt heel veel gedoe, denkwerk en losse materie.

HUE heeft losse schakel- en dimactoren om elk armatuur mee aan te sturen, losse draadloze schakelaars, sensoren voor binnen en buiten en een simpele app waarmee je alles precies zo insteld als jij wilt. Ook de "Als licht handmatig aangeschakeld is - dan doen sensoren niks" oplossing kun je instellen in de HUE app.
En niet minder belangrijk, de HUE app is geschreven voor leken, dus de eindklant kan hier meestal ook goed mee omgaan.