Ik heb een Jun-Air Silent compressor waarvan het startrelais (en de condensator) stuk zijn gegaan.
Ik vind online allemaal belachelijke prijzen (Luchtfilter 72 euro, startrelais 100 euro) voor Jun-Air onderdelen. Ergens snap ik dat, omdat het ding nog steeds gemaakt wordt en 2800 euro moet kosten....De prijs voor de reparatiestukken moet ergens vandaan komen.
Nu is dit weinig meer dan een veredelde koelkast compressor.
Volgens het typeplaatje 340W / 2,9A / 0,5 PS.
Wie kan mij een goede link geven voor een universeel aanlooprelais met een startcondensator? Deze compressoren hebben geen ontlastingsklep, en worden daarom niet met een PTC starter gestart maar met een startcondensator omdat hij mogelijk tegen een druk in de leiding moet starten.
Heb je een paar foto's?
Dat zegt meer, zal we een danfoss of iets dergelijks op zitten.
Zal vast wel een universeel relais in kunnen.
En startrelais EN condensator kapot? Weet je dat wel zeker?
Hierbij de foto's. Ik heb de compressor van de tank gehaald teneinde hem grondig kuisen te kunnen. Ding is al bijna 30 jaar oud, en een goede service misstaat allicht niet.
De condensator is gespleten en uitgelopen, en uit het startrelais kwam alleen nog magische rook.
De startwinding en hoofdwinding meten goed, en de compressor draait ook vrij rond.
Ik heb een compressor van een ander merk (Schneider), die heeft wel een onlastklep, en die start met een ptc relais, zonder condensator. Is dat ook een optie, mits ik een ontlastklep inbouw?
Jacques1956
Jacques van Montfort
de startcondensator 70uf 450V kun je gewoon bij vele bedrijven kopen. bijvoorbeeld https://www.amazon.nl/capacitor-startcondensator-motorloopcondensator-…
Het is nog een ouderwetse met een echt startrelais.
Is die klixon niet kapot?
Daar zit een "gloeidraad " in die de klixon uitschakelt bij overbelasting.
Met die ontplofte condensator zal de motor flink stroom hebben getrokken en is die klixon eindeloos uit en aan gegaan.
Die klixon is er nog wel te vinden.
Eerst een andere condensator kopen en die klixon meten, die moet heel laagohmig zijn.
Dat relais zal het nog wel doen verwacht ik.
Hier is er een voor 2 tientjes.
Die 450 volt is ook wat meer voor de huidige netspanning...
https://etbsmits.nl/webshop/elektromotor-onderdelen/condensator/bedrij…
Denk ook aan voldoende (schone) olie in de compressor.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou eerst eens proberen of het ding wel wil lopen, gezien de compressor al dik 25 jaar oud en en vaak die dingen overlijden door gebrek aan olie kan het zomaar een reden hebben dat ie "vrij kwam"
Vandaag de nieuwe condensator binnen gekregen.
De clixon mat nog goed.
Van een reserve compressor het relais overgezet, en hij loopt er perfect. Ik heb een nieuw relais besteld, het oude rook erg verbrand.
Dank aan iedereen die geholpen heeft!