Hallo, ik had graag mijn siemens logo vervangen. Zou graag alles laten samenwerken met home assistant.
De logo is verbonden via 24 volt schakelaars, die zeer dun bedraad zijn. Dus 220 volt is niet haalbaar.
De schakelaars moeten nog kunnen werken, dat is het probleem met shelly apparaten. Werkt allemaal met 220 volt concludeer ik na wat opzoeking.
Ik heb een afbeeelding hieronder van de huidige opstelling. Heb al gelezen om de logo zelf te gebruiken via modbus maar vind dit nogal omslachtig en duur om netwerk op de logo te voorzien.

Alvast bedankt voor de hulp.

https://christofdekock.be/foto/siemenslogo_thumb.jpg

.1 wat voor Shelly spul heb je? Dimmers werken met een schakel contact, dus een relais lost je problemen op.

Überhaupt wil je via een PLC geen 230 v schakelen: zelfs niet met relais uitgangen.

.2 wat voor beperkingen heeft je logo?
Elke andere PLC heeft een behoorlijke steile leercurve.. logo is echt heel vriendelijk.

Daarna komt koyo click, maar ga je naar Siemens S7 of iets op codesys gebaseerd: is echt heel stevig studeren en ik spreek uit ervaring als ik zeg dat een paar weken in het donker zitten niet fijn is.

De 0BA6 ondersteunt geen modbus vziw en heeft verder geen bruikbare seriële interfaces. Of je moet er een uitbreiding voor kunnen vinden, als die al bestaat.

Je zou iets met een Pico W of ESP32 kunnen bouwen. De ingangen kun je beveiligen met bijvoorbeeld optocouplers. Zet die in een voetje zodat je ze kan vervangen indien er iets fout gaat. De uitgangen kun je via simpele relais modules doen, eventueel alles beveiligd met zekeringen of polyfuses. Op die manier kun je de Logo! 1 op 1 vervangen.

Op dinsdag 4 augustus 2026 11:30:43 schreef High met Henk:
.1 wat voor Shelly spul heb je? Dimmers werken met een schakel contact, dus een relais lost je problemen op.

Überhaupt wil je via een PLC geen 230 v schakelen: zelfs niet met relais uitgangen.

.2 wat voor beperkingen heeft je logo?
Elke andere PLC heeft een behoorlijke steile leercurve.. logo is echt heel vriendelijk.

Daarna komt koyo click, maar ga je naar Siemens S7 of iets op codesys gebaseerd: is echt heel stevig studeren en ik spreek uit ervaring als ik zeg dat een paar weken in het donker zitten niet fijn is.

1. Nog niets aangekocht van shelly product wel informatie opgezocht, kan niet werken volgens mij door 220 volt sturing. Bedoel je relais die de 24 volt opvangt en relais naar 220 volt schakelt.

2. De logo heeft geen netwerktoegang dus daar houd het al op.

Heb ik voor de nieuwe logo!8 ook kabel en software nodig of is dit instelbaar via een webserver ?

Software heb je altijd nodig, je kunt de oude logosoft kosteloos upgraden naar de laatste versie.
Een programmeerkabel heb je niet nodig, die kun je laden via het netwerk.

de logo 8.4 doet ook MQTT, dus koppeling met HASS moet niet te moeilijk zijn.

[Bericht gewijzigd door Sine op (19%)]

.1 Inderdaad een relais met 24 v spoel en contacten die 230 v mogen schakelen.

.2 pak je de nieuwe versie: kun je de software behouden en je hebt nog steeds logosoft nodig, maar verbind nu via netwerk.

Een webserver is weer heel ander ding en denk niet dat zoiets in een logo zit. De HMI zal wel via TCP/IP praten, maar zal geen http of https zijn.

De communicatie naar de HMI loopt in principe over het S7 protocol, maar een recente Logo spreekt ook modbus TCP, of zoals Sine al aanhaalde: MQTT. En da's echt makkelijk te integreren.

Kijk es naar RevolutionPi. Deze kan alles.

Dan ga ik voor een logo8 gaan met mqtt.

Bedankt voor de hulp.

Mod edit: Je misbruikt het forum om reclame voor je zelf te maken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (89%)]

J.D refereert John D.

Is dat gewoon schaamteloze zelfpromotie?