Ik gebruik nu al redelijke tijd gewoon de gamma contactspray maar ik ben er inmiddels achter gekomen dat dit wellicht niet zo een slim idee is. En na een beetje research om iets anders te vinden ben ik alleen maar meer verstrooid geraakt.
Nu is dus mijn vraag wat de functie is van alle reinigers en wat een handige manier is om mijn potmeters, faders en dergelijke dingen te reinigen (pluspunten als het niet een one solution for all is tenzij dat echt mogelijk is).
De kandidaten die ik tegen ben gekomen zijn: normale contactspray van de gamma, kontakt 60, kontakt 390, deoxit d5, deoxit f5, kontakt wl, kontakt 61 of gewoon ipa en uitspuiten met lucht
Zo vroeg ik me ook af hoe het zit qua wel of geen smeer en of ik dat niet beter gewoon apart kan doen en eigenlijk vooral welk smeer geschikt.
Alvast bedankt
Groetjes,
Rowan
Ik gebruik voor potmeters en contacten IPA ( Iso Propanol Alcohol).
En uitspuiten met lucht.
IPA in een spuitbus.
Meestal is inspuiten en heen en weer draaien / schuiven voldoende zodat het weer schoon is..
Eventueel een snufje Tunerspray ( Contact 600) er achteraan als alleen reinigen niet genoeg is.
Maar zeker geen contactreinigers, die vreten alleen maar alles aan.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
IPA (of wat anders wat geen residu achterlaat) is het beste.
Smeer en ander spul wat kleverige troep achterlaat vermijden: alles wat kleeft trekt vuil aan...
Op dinsdag 4 augustus 2026 20:02:29 schreef revado:
Ik gebruik voor potmeters en contacten IPA ( Iso Propanol Alcohol).
En uitspuiten met lucht.
IPA in een spuitbus.
Meestal is inspuiten en heen en weer draaien / schuiven voldoende zodat het weer schoon is..
Eventueel een snufje Tunerspray ( Contact 600) er achteraan als alleen reinigen niet genoeg is.
Maar zeker geen contactreinigers, die vreten alleen maar alles aan.
Met een beetje tunerspray er achteraan heb je minder slijtage.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tunerspray smeert maar extreem beperkt. Voor schoonmaken is het echter prima.
Ik zou zelf gaan voor Tuner 600, IPA of Kontakt WL. Kontakt WL is het oplosmiddel dat in Kontakt 60 wordt gebruikt.
Kontakt 60 zelf is volstrekt uit den boze omdat het oliezuur bevat. Dat lost oxide op (hier niet nodig) maar gaat vervolgens vrolijk door en lost met zijn zurige samenstelling op den duur contacten op (en de eigen spuitbus). Er zijn ook soorten Deoxit die oliezuur bevatten, mogelijk D5 of F5 ook maar die ken ik verder niet.
Kontakt 390 of 60+ zijn mogelijk geschikt. 390 was volgens Philips universeel bruikbaar maar is geen actueel product meer. 60+ ken ik niet goed genoeg om te weten of het net als 60 oliezuur bevat of juist een universeel bruikbare opvolger van 390 is. Helaas doen producenten vrij geheimzinnig over dit soort dingen.
Voor nabehandeling eventueel Kontakt 61, dat is een smerende spray.
Inderdaad, ipa of alcohol.
Daarna een dun laagje zuurvrije vaseline.
Zo doe ik het al 45 jaar en met succes
Ik werk in de pro-audio en bij het verhuurbedrijf waar ik vroeger heb gewerkt gebruikten we altijd CRC 2-26 daarvoor. Niet goedkoop, maar werkt als een tierelier. Mijn leidinggevende was een goed elektromonteur, elektronicus en geluidstechnicus (monitor-tech van The golden earring, geen klein onbekend bandje) en als hij dat spul in mixers met een nieuwwaarde van meer dan 2 ton in Guldens gebruikte zal het vast niet slecht ervoor zijn...
Ik gebruik het zelf ook altijd voor dit soort zaken en heb er achteraf nog nooit problemen mee gehad.
ik kwam dit tegen.
Niet corrosief, wel goedkoop.
Is dat wat?
https://www.werkenmetmerken.nl/nl/griffon_contactspray/p/360
benleentje
Golden Member
Zo vroeg ik me ook af hoe het zit qua wel of geen smeer en of ik dat niet beter gewoon apart kan doen en eigenlijk vooral welk smeer geschikt.
Ook hier moet dat niet agressief en zuurvrij zijn. IK heb wel eens in een 10 slagen potmeter wit vet zien zitten maar dat zie je maar zelden. Maar ik roep voorzichtig zuurvrije vaseline en wacht wel af of dat klopt.
Ik heb jarenlang in de test en meet apparatuur gewerkt, van repreren tot uiteindelijk hoofd calibratie centrum van de KL. Wij wasten altijd schakelaars en potmeters uit met wasbenzine (niet de gerecijcelde want daar zitten olie resten in) en dan een heel klein beetje Kent White Grease er over of in, dat was vroeger, in de 80 en 90er jaren, een witte spray die denk ik teflon bevatte. Die combinatie werkte ook voor de lange tijd perfect, terwijl gewone contactspray vooral bij pertinax schakeldekken zorgde voor alleen maar meer ellende zoals kruipstromen, kraken en meer.
Of de huidige Kent White Grease nog steeds dezelfde resultaten geeft weet ik niet, ik heb nog steeds een spuitbus staan die inmiddels denk ik al wel 30 jaar oud is, maar het nog steeds goed doet.
Op dinsdag 4 augustus 2026 21:12:14 schreef maartenbakker:
Tunerspray smeert maar extreem beperkt. Voor schoonmaken is het echter prima.Ik zou zelf gaan voor Tuner 600, IPA of Kontakt WL. Kontakt WL is het oplosmiddel dat in Kontakt 60 wordt gebruikt.
Ik bedoel inderdaad Tuner 600. Kontakt 390 is helaas uit de handel genomen, ik heb nog voorraad voor jaren (zolang de bus niet lekt).
Voor open schakelaars en potmeters is zuurvrije vaseline zeker aan te raden.
Op dinsdag 4 augustus 2026 23:20:45 schreef Henry S.:
Voor open schakelaars en potmeters is zuurvrije vaseline zeker aan te raden.
Voor de kontaktvlakken of enkel voor de mechanische bewegende delen of voor beide?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Aangezien het door meerdere kenners genoemd wordt, zal het uitstekend werken maar ik vind zelf vaseline of contactvet wat aan de dikke kant afhankelijk van de toepassing. Vandaar dat ik Kontakt 61 noem.
Op dinsdag 4 augustus 2026 23:05:58 schreef benkr:
terwijl gewone contactspray vooral bij pertinax schakeldekken zorgde voor alleen maar meer ellende zoals kruipstromen, kraken en meer.
Dat was dan vrijwel zeker zurige contactspray, dat doet dat soort dingen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (44%)]
benleentje
Golden Member
Op woensdag 5 augustus 2026 02:37:46 schreef maartenbakker:
Aangezien het door meerdere kenners genoemd wordt, zal het uitstekend werken maar ik vind zelf vaseline of contactvet wat aan de dikke kant afhankelijk van de toepassing. Vandaar dat ik Kontakt 61 noem.
Vet is raar spul dat het wat dik is maakt weinig uit want dat duw je zo weg. Wat bij vet meer belangrijk is, is de kleefkracht zeg maar en dat kan je zien als hoe moeilijk duwt de loper door het vet heen. En bij vaseline is dat heel laag. Maar ik heb op het werk ook servo motor in de beveiliging zien gaan nadat er verkeerd vet werd gebruikt dat was vet dat heel erg kleefde.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik vind dat vet en aanverwante zaken niks te zoeken hebben in een open (en dus stofgevoelige) potmeter, is wachten op (nieuwe) problemen.
Het enige vet in een potmeter dat ik ken is het vet ter smering en frictie van de as in de bevestigingsbus.
Op dinsdag 4 augustus 2026 23:28:47 schreef Bobosje:
[...]Voor de kontaktvlakken of enkel voor de mechanische bewegende delen of voor beide?
Voor de kontaktvlakken.
Op woensdag 5 augustus 2026 15:46:46 schreef benleentje:
[...]Vet is raar spul dat het wat dik is maakt weinig uit want dat duw je zo weg. Wat bij vet meer belangrijk is, is de kleefkracht zeg maar en dat kan je zien als hoe moeilijk duwt de loper door het vet heen. En bij vaseline is dat heel laag. Maar ik heb op het werk ook servo motor in de beveiliging zien gaan nadat er verkeerd vet werd gebruikt dat was vet dat heel erg kleefde.
Vet of olie bestaat uit een verzameling alkanen met een brede range van koolstofatomen. De lichtste alkanen verdampen het eerst, de zwaarste alkanen verdampen het laatst. Het gevolg daarvan is dat het smeermiddel in de loop van de tijd steeds dikker wordt. En dan heb je natuurlijk nog dat in de loop van de tijd stof en afgesleten materiaal in het vet of olie terecht komt. Daarom moet je na verloop van tijd het vet (of de olie) vervangen.
Dat schiet dus niet op met vet op de potmeter koolbaan en sleepcontact, ben dat nog nergens tegengekomen.
Arco
Special Member
Het enige vet wat nog enigszins zou kunnen is dun siliconenvet (dat veroudert niet snel)
Nadeel blijft dat het stof aantrekt, waardoor het ook dikker wordt in de loop der tijd.