Ik ben al een aantal jaar aan het proberen om een Astatic x26 snijkop voor een Wilcox-Gay Recordio platensnijder te repareren. Hier zat oorspronkelijk een kristalelement in, maar dit was gebroken.
Het eerste ingewikkelde was uitzoeken hoe dit nu eigenlijk werkte.
Op de foto zie je twee grijze piezoplaatjes zitten. Dit was oorspronkelijk één langere rechthoekige kristalplaat van 0,5 a 1mm dik, die ingeklemd zat tussen twee rubber blokjes aan de linkerkant (rubber zit er nog in, achter het met kapton bedekte nieuwe montageblokje). Aan de andere kant zat het in het klemmetje aan de rechterkant vast. Dit klemmetje zit aan een buisje, waar met een klemschroefje een snijnaald in wordt vastgehouden (niet zichtbaar, die steekt er aan de onderkant uit).
Op en neer bewegen van de originele plaat kan niet. Want de groef moet heen en weer bewegen.
Heen en weer vervormen (van rechthoek naar parallellogram) ook niet. Het buisje waar de naaldhouder in zit, zit op 2 plekken in rubber vast, dus heen en weer bewegen kan ie niet.
Roteren dan? M.a.w. vervormen als torsie. Dat zou logisch zijn. Verbind je een arm haaks met een roterende buis, dan zwaait het uiteinde van die arm heen en weer. Daar ben ik nu van uitgegaan.
Speciale piezo's gekocht, er van uitgaande dat deze conventioneel 'op en neer' bewegen als je één uiteinde inklemt. Houder 3d geprint voor beide kanten. De piezo's zijn in push pull aangesloten. Als de 'brug' aan de naaldkant links wordt opgetild, wordt ie rechts naar beneden gedrukt en heb je dus een roterende beweging. Alles voorzichtig geassembleerd (Breekbaar!) en....
Nouja, de piezo's zingen, maar het is net alsof ze in-en-uit bewegen. Als ik een motorstethoscoop pak, en ik houd die op de 'op en neer' richting op de klem die aan de naaldkant de piezo's vasthoudt, is het geluid merkbaar zachter dan wanneer ik 'm in het verlengde daarvan doe. Maar dat kan toch niet! Piezo platen bewegen toch niet in die richting?
De naald zelf trilt maar weinig. Het klemschroefje lijkt meer te trillen...
Gebruikte piezo's zijn vergelijkbaar met deze: https://nl.aliexpress.com/item/32948542802.html maar in maat 10x20x0,7mm.
Ik ben het even helemaal kwijt. Werken piezoplaatjes gewoon anders dan ik had verwacht?
Vervanging van de complete snijkop is lastig. Ze zijn in Europa amper te krijgen, en sowieso vaak stuk.
Reparatie is blijkbaar wel mogelijk. Er is een amerikaans bedrijf (west tech) dat dat doet! Maar ze vertikken het om mij een los kristal te verkopen, en eisen dat ik mijn (lege) snijkop daarheen stuur (€€€) dan klemmen zij het plaatje ($$$) er in en sturen het nog best zware ding weer mijn kant op ($$$). Ik snap daar de logica niet van. Het is veel goedkoper om gewoon het kristalelement tussen twee stukjes hout in een bubbelplasticenvelop te versturen, dan om een compleet pakket 2x de atlantische oceaan over te sturen.
Ik kreeg er ook geen enkele informatie uit over hoe die reparatie bij hen in z'n werk gaat. Blijkbaar vinden ze het nodig om Hun Grote Reparatiegeheim geheim te houden.