Op donderdag 13 augustus 2026 18:58:34 schreef testman:had eigenlijk gewoon een nieuwe kast moeten worden ipv weer een doosje erbij knopen.

Is een nieuw kastje geworden ivm laadpaal.

Maar OK, de aardlek beneden vervangen door een 300mA exemplaar. Waar koopt TS zo'n ding?

Ander soort selectiviteit: tijdselectief, maw tijdvertragende 30mA aardlek.

Ja, ik snap je wel, alleen het is een verkeerd uitgangspunt. Aarding moet gewoon goed zijn. Punt.
Bij een wisseling van bewoners (woningverkoop of verhuur) dient in ieder geval de meest basale veiligheidsvoorzieningen van de elektra gekeurd (en indien nodig, hersteld) te worden.

Bij @ts is een nieuwe groepenkast geplaatst. Daar hoort een meting van de elektra installatie ook bij. Ja, ik weet het, ik ben een roepende in de woestijn.

Op donderdag 13 augustus 2026 20:03:37 schreef revado:
Eens.
En een 25 A automaat op 2,5 mm dat mag ook niet, dat mag max. 20 A zijn, en 20A is weer niet selectief dus zinloos.

nee, 25A op 2,5mm2 mag, echter max 15 meter meen ik. echter ik begin er niet aan. bij nieuwe aanleg word het meteen 4mm2 of als er 16A steeds uitknalt dan 20A erop max. anders ga je lassen oranje stoken. hoe vaak je bij oude huizen niet ziet dat op de keukengroep een draaistotz zit of een 20A zekering. die draaistotz dingen haperen niet zelden. dergelijke regelmatig overbelaste groepen krijgen last van oranje aanlopende lassen.

Bij een niet te lange lengte zou het max 24 A zijn, 25 dus niet.

Een 300 mA alamat is zo te koop, dat is het probleem niet.

En eens met Keebrev, die meting / controle zou standaard moeten zijn.