Ben blij dat ik m'n Bikkel e-bike nog gehouden heb met m'n zelf gereviseerde accu.
Moet er niet aan denken om nu met een Sparta/Batavus in de maag te zitten.

Wat die beveiliging betreft, de gebruikte BMS chipset kan behoorlijk roet in het eten gooien en uitlezen onmogelijk maken (hardware lock).

Er is geen BMS chipset, de NiMH packs hadden een discreet circuit met een microcontroller (atmega64 alles ik me goed herinner), en de Lithium packs hadden custom boards op elke cel, die met een centraal board communiceren. De cellen waren ook custom prismatische cellen, wat vervangen sowieso erg lastig maakt.

die gesloten systemen, aanmelden van displays en batteryen, gesloten BMS'en, ik krijg er wat van
ik heb zelf mijn e-fiets gebouwd.
een flowbike ebike met kraak in motor gekocht voor 50€. een bewo motor, ding eruit, bafang erin. de 13Ah accu nog goed voor 9AH.
fiets van 37-622 verbouwd naar 50-622 banden, 9speed derailleur vervangen door nexus 8 naafversnelling. velgrem achteraan vervangen naar rollerbrake.
zelf een lifepo 38V 30Ah bagagerekaccu gebouwd en tandwielen vervangen naar 52T vooraan zodat ik tot 60km/h geraak (ongeveer 48-50km/h top op vlakke baan).
50€ fiets, naafversnelling en rollerbrake van een sloopfiets, 400€ bafang motor, 140€ lifepo accu (nkon). TOPFIETS maar illegaal in belgie.

mijn oranje ligfiets was ook zelf naar ebike omgebouwd. na mijn ongeval met de velomobiel (auto niet geremd aan stopboard, fiets total loss) heb ik een officiele speed pedelec 2dehands gekocht, een kalkhof.
wat een ramp, stuitert en ophanging veel te hard, fiets haalt met moeite 44km/h als ik me doodtrap. op vol vermogen is de ene accu leeg na 12km en met de 2de geraak ik dan nipt op het werk (31Ah en geraak amper 1 rit ver, terwijl mijn zelfbouw een heen en terug doet op 1 lading van 30Ah). een fiets die nieuw bijna 5500€ kostte vind ik die rampzalig rijden.

dus dit weekend plan:
-350W impuls motor vervangen door een bafang
-14Ah accu uit elkaar en voorzien van nieuwe cellen, de 17Ah in de verkoop (canbus dingen, werken niet met mijn bafang)
-bafang is volledig open, dus kan vrij programmeren, werkt ook met elke accu tussen 30 en 42V.
de kader met papieren en de schijfremmen zijn het enige die blijven, al de rest wordt aangepakt.

Ik ben dan direct verlost van de fabrikant zijn gesloten systeem en kan in de toekomst elk tandwiel vervangen in mijn motor (want die impuls motoren zijn gekend om tandwielen te verslijten en ze zijn niet los te krijgen)

Hmmm, bij het zien van een dergelijk onderwerp moet ik weer even hier aan denken :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2605525#2605525

Voor de goede orde, ik vind het allemaal best, welk interessant onderwerp dan ook.
Maar toch.
Van de schakeling uit het aangehaalde onderwerp heb ik er onlangs weer een aantal geïnstalleerd.

Ik denk dat hier op CO wel wat mooie threads gaan komen over het hacken van de Sparta's. Die gaan straks allemaal stilvallen zonder de Sparta software support.

Ik ben bang dat het wel zal tegenvallen; Een groot deel van de "normale" nederlanders kent geen "handige harrie" die dat ding gaat hacken ipv "als kapot op marktplaats zetten". Die worden dan gekocht door sukkels die denken dat "effe opladen" zal helpen en vervolgens gaat ie alsnog naar de stort.

Zoals bekend heeft mijn ene dochter een Amslod (uit faillissement)
En de andere heeft een Stella (nog voor de volle mep)

De ene is bafang met een custom accu
De andere is Shimano.

Beiden zijn goed verkrijgbaar.

Volgens mij had Batavus Bosch: ook prima verkrijgbaar

De enige kink zit dus ook meteen bij Sparta.

Die hadden zich gewoon bij die fietsen met het kwakje mayonaise moeten houden (Sparta-Met dus)
Die E bikes zijn teveel dichtgetimmerd en ik weet dat we een forumlid hebben die graag support geeft, maar dat is ook maar beperkt.

Sparta deed de laatste jaren ook alleen Bosch, zover ik weet, het probleem zijn de oudere ION fietsen. Wellicht gaat de curator de tools daarvoor nog wel aan een partij verkopen die de service wil overnemen.

Op woensdag 12 augustus 2026 12:08:40 schreef High met Henk:
Zoals bekend heeft mijn ene dochter een Amslod (uit faillissement)

Grappige naam, Amslod... ;) (de omgekeerde naam van de oprichter, Dolsma...)

Vanochtend in het radio1journaal :
https://www.nporadio1.nl/uitzendingen/nos-radio-1-journaal/019b320d-94…
Een mooie analyse van :
Reijneveld Rijwielen – Moerkapelle

Helaas is het onderwerp niet losgeknipt, het is een paar keer herhaald dus wel terug te vinden.
( wie geeft de tijdcode )

Op woensdag 12 augustus 2026 11:57:47 schreef Hoeben:
Ik denk dat hier op CO wel wat mooie threads gaan komen over het hacken van de Sparta's. Die gaan straks allemaal stilvallen zonder de Sparta software support.

Als de forumregels topics over het hacken van hardware en software gaan toelaten... :)

Ik vind dat het proberen apparaten werkend te houden die niemand meer wil (of kan) supporten niet echt hacken...
(eerder 'survival engineering'... :+ )

Hm. Vrees dat het vies tegen gaat vallen met dat 'mooie'. De meeste 'mun elektriese fiets is kapott!' threads van nieuwe leden die na een snelle zoekactie op CO uitkomen zijn nu niet bepaald verheffend. Denk niet dat we op een stortvloed aan dat soort vragen zitten te wachten. Ik lees de threads in elk geval zelden, word er altijd een beetje sikkeneurig van.

(de omgekeerde naam van de oprichter, Dolsma...)

De beste man kan dan alvast niet beschuldigd worden van creativiteit of originaliteit.

Als de forumregels topics over het hacken reverse-engineeren van hardware en software gaan toelaten...

Sowieso is reverse-engineeren bij mijn weten nooit verboden geweest, op het forum of elders. Kennis, of het hebben ervan, is gelukkig (nog) niet verboden.

Op woensdag 12 augustus 2026 13:00:29 schreef Arco:
Ik vind dat het proberen apparaten werkend te houden die niemand meer wil (of kan) supporten niet echt hacken...
(eerder 'survival engineering'... :+ )

Hetzelfde kan gezegd worden over algemene software die niet meer wordt ondersteund en onder licenties vallen en die dan toch weer werkend te krijgen en te houden.

Op woensdag 12 augustus 2026 13:00:58 schreef nonius:
Sowieso is reverse-engineeren bij mijn weten nooit verboden geweest, op het forum of elders. Kennis, of het hebben ervan, is gelukkig (nog) niet verboden.

Reverse-engineeren had ik niet geschreven maar ook dat zullen de forumregels niet goedkeuren vrees ik.

Elektronica repareren begint vrijwel altijd met reverse-engineering, en in de FAQ staat dat helemaal niets over, behalve een algemeen kopje "illegale praktijken". Een communicatie protocol reverse-engineeren is zeer zeker niet illegaal, zolang je geen imitatie producten gaat verkopen, en er bij de reverse engineering geen gebruik is gemaakt van bedrijfsgeheimen die men heeft verkregen bij het betreffende bedrijf.

Ex-werknemers zijn vaak gebonden aan een NDA

Echter die vervalt bij faillissement.

Maar wat als de boedel verkocht wordt inclusief het intellectuele eigendomsrecht?

Is denk ik een leuke rechtzaak:
Waar begint het ene en eindigt het andere.

Reverse-engineeren had ik niet geschreven maar ook dat zullen de forumregels niet goedkeuren vrees ik.

Weet ik, ik corrigeerde het 'hacken' naar 'reverse-engineeren', wat mijns inziens een omschrijving is die beter bij de realiteit aansluit.

En hacken van je eigen hardware is bij mijn weten ook niet verboden? Net zoals het lockpicken van je eigen sloten, of de sloten van mensen wier toestemming je hebt, ook niet verboden is.

Anders wordt het wanneer je je wederrechtelijk toegang verschaft tot anderman's eigendommen. Maar een fiets die ik gekocht heb mag ik mee doen wat ik wil - erop fietsen, of in de woonkamer zetten en er bewonderend naar kijken, maar ook demonteren in 1023 onderdeeltjes en die netjes op een rij op de tafel leggen en bestuderen. Je kunt met een fiets zoveel meer doen dan alleen maar erop fietsen! En in MIJN huis bepaal IK wat ik doe met MIJN eigendommen.

Maar wat als de boedel verkocht wordt inclusief het intellectuele eigendomsrecht?

Dan gaan de rechten en verplichtingen gewoon over naar de nieuwe eigenaar. Inclusief de NDA-verplichting van ex-werknmers, verwacht ik.

Is denk ik een leuke rechtzaak: Waar begint het ene en eindigt het andere.

Mocht er echt een conflict ontstaan met werknemers die belang hebben bij het 'disclosen', dan gaat een rechter waarschijnlijk een afweging maken: het belang dat de ex-werkgever (of z'n opvolger) heeft vs. het belang van de ex-werknemer en de samenleving.

Het is zeker geen Wet van Meden en Perzen dat die NDA dan stand houdt.

Dan gaan de rechten en verplichtingen gewoon over naar de nieuwe eigenaar. Inclusief de NDA-verplichting van ex-werknmers, verwacht ik.

Ze vervallen bij faillissement. Als er VOOR het faillissement gekocht wordt (zelfs na surceance) heb je gelijk.

Als je de failliete boedel opkoopt, kun je wellicht wel een patent/octrooi/intellectueel eigendom kopen.

Dan zegt je in ieder geval dat een ander het niet na mag maken.

Echter support geven of reparatie of modificatie is volgens mij mogelijk.

Echter nu komt het schimmige gebied:
Waar begint kennis uit NDA of diefstal?
Als je fysieke tools uit de boedel meeneemt is het simpel (bijvoorbeeld diagnostische kabels)

Voor de bijbehorende software is dat ineens al lastiger. Als er niet heel groot een logo opstaat en daarbij "eigenaar van deze software is Sparta"

Als je dan ook nog een engineer hebt die gewoon het protocol kent en zelf iets bouwt heb je als eigenaar van de boedel geen poot om op te staan denk ik.

Let wel ik ben zeker geen jurist en gebruik gewoon mijn gezond verstand.

Op woensdag 12 augustus 2026 13:56:33 schreef High met Henk:Let wel ik ben zeker geen jurist en gebruik gewoon mijn gezond verstand.

Juridische dingen en logica cq gezond verstand zijn naar mijn idee vaak niet verenigbaar :-/

Problemen met de Babboe-bakfietsen zijn nog helemaal niet afgehandeld 2,5 jaar later… AD-artikel

https://archive.ph/R21cj

Op woensdag 12 augustus 2026 13:28:50 schreef High met Henk:
Ex-werknemers zijn vaak gebonden aan een NDA

Wat er van de NDA overblijft is helemaal afhankelijk van de formulering. Voor NL werknemers geld bovendien dat het arbeidscontract bepalend is.

De curator kan bedrijfsgeheimen aan een derde verkopen, en dan moeten oud-werknemers die geheim blijven houden volgens de regels van hun oude contract. (En daar zit een time-out op)
Ander intellectueel eigendom kan de curator ook verkopen:
- octrooien (maar die zijn openbaar, en daar mag je onbeperkt over schrijven/mee experimenteren voor zelfstudie)
- Auteursrecht (wat op vrijwel alle software en firmware zit). Auteursrecht blijft 70 (of 90, in ieder geval: lang) geldig, en verbied je de software van Accell te gebruiken voor welk doel dan ook (tenzij je een licentie hebt).
Als de nieuwe eigenaar van die software geen licenties verleend heb je pech.

Zelf (from scratch) code maken die de beveiliging van Accell fietsen omzeilt mag onder bepaalde omstandigheden, maar het is een lastig grijs gebied en de toekomstige koper van het relevante deel van de boedel heeft wellicht meer juridisch uithoudingsvermogen dan welk CO-lid dan ook.

Als Accell de beveiliging goed gedaan heeft (Assymetrische versleuteling met geheim gehouden secret key) is ie praktisch gezien onbreekbaar. Reverse-engineeren van de hardware om er (from scratch) nieuwe firmware voor de maken (zoals er ook voor veel routers bestaat) is dan de enige optie.

Op woensdag 12 augustus 2026 13:28:50 schreef nonius:
[En in MIJN huis bepaal IK wat ik doe met MIJN eigendommen.

Als er andermans intellectueel eigendom in een produkt zit (zoals firmware / software) dan wordt dat niet automatisch in jouw huis jouw eigendom. :)

maar die firmware mag je overboord gooien en je eigen ding erin zetten. of die dan nog legaal op de weg mag is een andere wet.
de fabrikant had zijn firmware gemaakt om aan alle wetten te voldoen en gooide dat in een pvg. als jij nieuwe firmware maakt val je daar mogelijks niks meer onder