sparta E legance, aftermarkt batterij gefet foutmelding 'batt lu' maar werkt wel?

Ik heb een sparta E legance kunnen kopen met een defecte battterij.
Het is zo een soort phylion accu van 36V

Vanaf de oude controller ging de + en - (dikkere aders) naar de batterij.
Voorts gingen nog 3 dunnere aders naar andere klemmen van de batterij.

Als test heb ik een nieuwe batterij aangesloten op de + en - kabel en dat lijkt te werken (in de garage).
Bij opstart krijg ik wel de melding 'batt lu'.
Weet iemand hoe je die melding weg krijgt?

groetjes

Weet iemand hoe je die melding weg krijgt?

Vragen bij de aftermarketverkoper ? De dealer met de Sparta-software helpt je niet in dit soort gevallen. Die zegt: koop maar een officiële Sparta-accu, is mijn ervaring.

zit er een batterij in het display (onderaan kijken of er zo een rond dekseltje zit). zou kunnen dat de 4 schroefjes er af moeten. dit is meestal een battery LV (low voltage) omdat de display alles onthoud via een CR2032 cell

indien geen batterij in display, doe de accu eens open, mogelijks dat 1 van die pinnen van de + nog aangesloten zit op een 2de draad en dat de controller daarmee de accuspanning meet.
de andere 2 zullen van het achterlicht zijn, ik heb bij phyleon nog nooit data kabels gezien.

je hebt dezelfde spanning aangesloten? en niet 24V op een 36V fiets?

Op woensdag 12 augustus 2026 16:42:39 schreef fcapri:
zit er een batterij in het display (onderaan kijken of er zo een rond dekseltje zit). zou kunnen dat de 4 schroefjes er af moeten. dit is meestal een battery LV (low voltage) omdat de display alles onthoud via een CR2032 cell

indien geen batterij in display, doe de accu eens open, mogelijks dat 1 van die pinnen van de + nog aangesloten zit op een 2de draad en dat de controller daarmee de accuspanning meet.
de andere 2 zullen van het achterlicht zijn, ik heb bij phyleon nog nooit data kabels gezien.

je hebt dezelfde spanning aangesloten? en niet 24V op een 36V fiets?

er zit inderdaad een cr2032 batterij in het display, ik het vervangen maar dat maakt geen verschil.
Heb de accu open gedaan de 3 extra draadjes gaan naar een printplaatje. de fiets krijgt iets van info uit de originele batterij dus..

Ja 36V op 36V