Ik heb maar liefst 10 WCD's in gebruik in de meterkast. Nu zit dat een beetje onhandig grotendeels op een stekkerdoos die op zijn beurt weer half voor de hoofdschakelaar hang. Niet heel handig dus. Omdat de meterkast allemaal opbouw is, wil ik er 8 WCD's bij plaatsen, zodat ik 2 reserve heb (heb er nu 4).
Appeltje eitje, totdat ik een fatsoenlijke opbouw WCD probeer te vinden. Ik heb thuis al spul van Gira spatwaterdicht en ook spatwaterdichte WCD's van KOPP. Beiden hebben een motageplaat met doorvoer en WCD's die je 90 graden kunt draaien. Maar in mijn meterkast zitten die dekseltjes vooral in de weg. Ook heb nog wel Attema WCD set aw 4-voudig gevonden, maar dat is schompig duur.
Kortom: ik zoek een opbouw WCD-systeem, wat koppelbaar is en een invoer heeft op de montage plaat, maar zonder dekseltjes. En niet te duur.
In de renovatie doen ze het zo, de meterkast en de boiler.
Dat spul is in elke bouwmarkt of electrazaak de koop. edit: o je wilt geen dekseltjes? Die kan je vastlijmen dan is het stevig.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (21%)]
Is een ABB 3640 + bijbehorende 4v WCD (3640W4) een optie?
https://www.elektramat.nl/abb-installatiedozen-en-kasten-deksel-3640-m…
nonius
set SCE to AUX.
Die grijze vierkante opbouwdozen is waar ik ook aan zat te denken, totdat ik het 'en niet te duur' las. Die plaatsten we alleen maar als het *echt* niet anders kon, vanwege de prijs. Maar ze werken dan weer wel erg lekker en makkelijk bij het monteren. Reden dat ze populair waren bij de monteurs, maar niet bij de baas 
(als je trouwens gaat rekenen wat die grijze opbouwdozen besparen aan arbeidskosten dan denk ik dat het met dat 'duur' nog eigenlijk best wel meevalt....)
Ik heb maar liefst 10 WCD's in gebruik in de meterkast.
Wat hangt er allemaal aan ? Veel apparatuur tegenwoordig komt met een +5V of +12V adapter. Je kunt er in dat geval ook voor kiezen een dikke 12V voeding met diverse uitgangen er neer te hangen.
Staat me iets van bij dat @Sine ooit zo iets gemaakt heeft.
Die lichtgrijze opbouwdozen uit de bouwmarkt heb ik in mijn schuur, maar zelfs daar wil ik er liever vanaf. Er zitten er nu ook twee in de meterkast. Die van ABB is wel wat ik zoek. Ze komen wel een eindje naar voren, maar dat is niet erg.
Bedankt allemaal.
Ik weet niet of ik je probleem goed begrijp maar is zo'n Legrand goot geen goed idee? Daar schuif je alles naast elkaar in wat je nodig hebt. Ik heb ooit een werkbank gehad die op die manier een zestienvoudig opbouwstopcontact had.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de 3640 met 4V wcd worden op t werk standaard gebruikt bij meterkast renovatie. een universeeldoos met wcd deksel komt nogal eens los, sowiso bij de lu2180. de attema 1619 is een stuk steviger.
Een 19" PDU er in.
die heb ik in huis veel in gebruik, zo onder een plank te monteren die dingen. eens een pak over gehouden bij het ontmantelen van een server ruimte.
[Bericht gewijzigd door testman op (33%)]
Ja, precies.
Zo iets, maar er zijn veel meer varianten,ook zonder schakelaar.
https://www.megekko.nl/product/4189/1147022/Power-distribution-units/L…
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Een nadeel van meervoudige wcd's, alwaar stekkeradapters inkomen heb je vaak geen ruimte genoeg!
Een wandgoot met bijpassende wcd.'aan de zijkant van de kast pakt dan vaak beter uit.
Moet die niet default op de brandvrije muurplaat waar ook de zekeringkast en hoofdschakelaar op zitten?
Bij het afbranden van huizen zijn de verzekeraars er als de kippen bij om de werkjes van klusklunzen te vinden.
Jeps en die ben ik dus ook vergeten. Was die richtlijn vergeten, dus moet nu op 4 plekken een grondplaat plaatsen. Nadeel is dat die er niet is voor mijn setup dus denk ik dat ik er stukje gipsvezel achter zet: das ook brandwerend
Onderstaande zijn te koop bij de hornbach. 't is wel inbouw en geen opbouw, maar een houten (HPL?) plankje maken met gaten er in is ook niet zo'n probleem als je genoeg linkerhanden hebt. En het voordeel daarvan is dat je het gemakkelijk stevig kunt maken. Een stuk steviger dan die brosse opbouw dingen die dan ook weer op een wiebelende onderdoos gemonteerd worden.
PCE Inbouwwandcontactdoos met klep PCE1050B IP54 blauw
Als alternatief, kun je ook een "doos" maken en die met een scharnier ergens aan de zijkand van de meterkast zetten (of aan de binnenkant van de deur?)
@HmH Volgens AI zijn er eisen aan de plaat waarop de hoofdschakelaar en zekeringenkast zitten.
----
meestal van calciumsilicaat (zoals Promat Promatect) of speciaal plaatmateriaal met brandklasse A1—die de muur beschermt en branddoorslag voorkomt.
-----
Gipsplaat is niet erg stevig om in te schroeven.
Ik had het ook over gipsvezelplaat
Dat is brandklasse A2
Je gaat mij niet vertellen dat een kunststof plaatje waar de WCD zelf ook van gemaakt is een hogere brandklasse heeft
Nee maar die muur moet blijven staan als er brand is. Ik heb er geen verstand van maar navragen bij de verzekering kan.
Vroeger heb ik eens iets gelezen dat het alleen gemakkelijk schroefbaar moest zijn. In mijn huurkot (gebouwd jaren '80) zit er gewoon een stuk spaanplaat achter.
Gewoon een verlengsnoertje van anderhalve meter, met een meter stopcontacten in een hoekje van de kast hangen zal dan tegenwoordig misschien ook al niet meer mogen?
Verzekering gaat verwijzen naar nen1010 en geeft zelf geen advies.
Google zegt dit:
montageplaat wcd nen1010
Volgens de NEN 1010 (bepaling over uitwendige invloeden en materieelkeuze) is een montageplaat of achtergrondplaat verplicht bij 'open' opbouw wandcontactdozen om de installatie te isoleren van de bouwconstructie. Dit voorkomt dat VD-draad de muur raakt en biedt bescherming bij brandbare of vochtige ondergronden.
Regels voor montageplatenIsolatie:
.1 Voorkom contact tussen stroomdragers en de muur of een metalen ondergrond.
.2 Brandbaarheid: Bij brandbare muren (zoals hout) zorgt de plaat voor een veilige scheiding. Uitzondering: Geen plaat nodig als het opbouwschakelmateriaal aan de achterzijde volledig gesloten is én op een niet-brandbare ondergrond zit.
.3 Stevigheid: Zorgt dat de behuizing en de kabels niet bewegen wanneer je een stekker instakt.
Het is een AI antwoord, maar alles wat ik vind is brandklasse A en daar valt ook A2 onder. A1 lijkt mij heel streng.
Dat zijn stenen, keramiek, metalen, isolatie (glaswol/steenwol) en gips in zuivere vorm.
metalen en isolatie voldoen niet aan bovenstaande kriteria.
Stenen en keramiek is lastig.
Ik gebruik dus gips, maar niet zuiver. Gipsplaten met papier tellen niet.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (11%)]
Waarom niet die plaat die ervoor gemaakt is?
https://www.promat.com/nl-nl/bouw/producten-systemen/producten/brandwe…
En heeft een CE merk 
Ja ik gaf de link en meende dat je nog geen materiaal had aangeschaft. Iemand hier in de buurt vroeg of ik zijn electra wilde vernieuwen dat moest nadat de brandweer de meterkast had afgekeurd en een instantie de eigenaar aanschreef.
Alle polyvolt buizen weggewerkt in de woning driehoog. Lasdozen verstopt overal in de muren en plafonds. Ik heb er vriendelijk voor bedankt en laat hem een installateur zoeken die dat werk doet.
edit: het moet polivolt zijn https://nl.wikipedia.org/wiki/Polivolt
q
Ten tijde dat ze nog een rage waren werden er ook veel hoelahoeps van gemaakt. /q
Je moet niet bij een verzekeringsmaatschappij vragen hoe dat moet, maar bij je netbeheerder. En die haalt het bij de NEN vandaan. In dit geval de NEN 2768.
Het hoort een 18mm dikke houten (vezel) plaat te zijn. De reden? Dat kan je lezen...
maar daar mag je niet zo opbouwdozen op monteren, want dat is gevaarlijk
Wel een verdeler die open is aan de achterkant, want de verdeler moet zelfs zo gemonteerd worden
Als woningeigenaar zal je waarschijnlijk een hypotheek hebben en dan moet je wel voldoen aan allerlei eisen die het brandgevaar beperken. En omdat je nogal wat elektrieke spulletjes hebt is de kans op ongelukken groter. Je kan dwars gaan liggen, maar als het fout gaat ben je de klos, als de verzekering het brandinspectierapport krijgt. Zonde van de premie die betaald is en ze keren niet uit 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (17%)]