De afgelopen jaren heb ik diverse BSH producten gekocht die allemaal net buiten de garantie problemen begonnen te geven: wp droger waarvan de bediening kuren had en de condensor dicht zat, oven waarvan de voeding 2x gesneuveld is en de fan kuren heeft, wasmachine die met centrifugeren een enorme piep geeft, vaatwasser waarvan het labyrint dicht geslipt zat. Dat is toch niet normaal? En onderdelen zijn duur waardoor reparatie vaak niet economisch is. Daarnaast zijn met name de witgoed apparaten slecht te demonteren om bij hetgeen te kunnen komen wat stuk is. Als ik dan hoor dat zelfs Miele niet meer is wat het geweest is en AEG ook sinds het niet meer Duits is. En bv. Whirlpool/Bauknecht sowieso troep is , is mijn vraag: wat moet je dan wel nog kopen als je een goede prijs kwaliteit verhouding wil en ook dat het nog een beetje fatsoenlijk te repareren is? Beko, Etna, Ikea, Atag?
Onze ervaring met de aanwezige huishoudelijke apparatuur is niet slecht.
Wasmachine en droger van AEG zijn ongeveer 10 jaar oud; geen storing.
Vaatwasser, combimagnetron, stoomoven van Siemens en koelkast ,naar schatting 8 jaar oud; geen storing.
Miele inductiekookplaat ook 8 jaar oud; geen problemen.
Twee vrieskasten van Liebherr. Een 8 jaar oud en de tweede zeker 15 jaar.
De oudste ging na 10 jaar stuk. Ik heb in voeding een X2 condensator vervangen.
Twee stofzuigers van Miele zeker 10 jaar oud tot vorige week geen probleem.
Een van de zuigers stopte, op het printje bleek een condensator een slechte soldering te hebben; hersteld.
Eigenlijk ben ik niet ontevreden.
Eerste Siemens koelkast (side by side) ging 10 jaar mee en kapot na stroomuitval. De tweede vreet ledlampjes en de dispenser is afgebroken. Kapjes van de lampjes zijn heel moeilijk te verwijderen. Zit enorm strak. Wel goede service van BSH, dat dan weer wel.
Miele witgoed wordt hier wel versleten op uren. De vaatwasser is nu 13 jaar oud en het zeepklepje is nu kapot en niet meer verkrijgbaar. Zoutdosering was binnen een paar jaar al defect. All-in-one blokjes gooi ik nu in het bestekmandje.
Miele stofzuigers koop ik niet meer. Kleredingen die veel te snel kapot gaat. af fabriek met te weinig zuigkracht komen en gaandeweg nog meer verliezen. Nu hebben we een AEG en die zuigt zich tenminste weer vast aan het tapijt. Levensduur moet ik nog zien, maar dat ding doet het tenminste.
Op donderdag 20 augustus 2026 10:12:58 schreef arnova:
....en AEG ook sinds het niet meer Duits is.
AEG als bedrijf bestaat niet meer. De merknaam is verkocht aan andere bedrijven. De wasmachines met de merknaam AEG worden gemaakt door Electrolux.
Landis & Gyr heeft de naam AEG gekocht voor elektriciteitsmeters, maar volgens mij gebruiken ze die naam niet meer.
Ik heb zelf een wasmachine van AEG, en die werkt na 5 jaar nog probleemloos.
Miele is zwaar overpriced en zelf bijna niet te repareren.
Hier in huis is alles van Siemens en ik moet zeggen dat dat prima bevalt.
Retirado
Golden Member
Op donderdag 20 augustus 2026 11:33:24 schreef Vonkentrekker:
Hier in huis is alles van Siemens en ik moet zeggen dat dat prima bevalt.
Hier ook en bevalt eveneens prima. Vroeger Bauknecht, maar overgestapt op Siemens om een reden die ik niet meer weet
, verkrijgbaarheid wellicht.
Koel/vriescombinatie is Liebherr, 26 jaar oud. Doet het nog prima. Dat -ie niet energiezuinig is, soit. Zonnepanelen moeten dat maar compenseren.
Heb je van dat ding het opgenomen vermogen per 24 uur, per week of per maand al eens opgenomen?
Ik denk dat je vandaag nog bij de winkel staat om meteen een nieuwe te gaan kopen, je betaalt nu waarschijnlijk de volledige nieuwe aanschafprijs per jaar aan elektrokosten.
EricP
mét CE
Ik heb een buurman, dat is ook zo'n groene sok.
Schandalig dat mijn koelkast 40 jaar oud is!
De complete hut doet een dikke 900kWh per jaar, dat is dus inclusief verlichting, koelen, oven en alle andere reut. Zeg 1000kWh. Stel dat 1/3 voor de koelkast (met separaat vriesvak...) is..., zeg een dikke 300kWh per jaar. Zijnde nog geen 100 euro.
Kan ik wel een nieuwe gaan kopen. Maar die gebruikt ook stroom. Laat het eens de helft zijn. Besparing 50 euro op jaarbasis.
Goed zoeken om wat passends te vinden. En die gooi je ook binnen 10 jaar weg. Netto winst: als je het al redt: tientjes werk per jaar. Schiet niet op.
Ohja... De boel schoon houden aan de achterkant en de deur dicht houden (alsmede goed sluitende rubbers, verbazingwekkend dat die nog steeds heel zijn) scheelt een hoop. Ongeacht of het ding oud of nieuw is.
Op donderdag 20 augustus 2026 11:33:24 schreef Vonkentrekker:
Miele is zwaar overpriced en zelf bijna niet te repareren.
Uitspraak van een familielid die in het witgoed werkte: Miele, er is geen duurdere.
Op donderdag 20 augustus 2026 12:48:26 schreef EricP:
Ik heb een buurman, dat is ook zo'n groene sok.
Schandalig dat mijn koelkast 40 jaar oud is!De complete hut doet een dikke 900kWh per jaar, dat is dus inclusief verlichting, koelen, oven en alle andere reut. Zeg 1000kWh. Stel dat 1/3 voor de koelkast (met separaat vriesvak...) is..., zeg een dikke 300kWh per jaar. Zijnde nog geen 100 euro.
Kan ik wel een nieuwe gaan kopen. Maar die gebruikt ook stroom. Laat het eens de helft zijn. Besparing 50 euro op jaarbasis.
Goed zoeken om wat passends te vinden. En die gooi je ook binnen 10 jaar weg. Netto winst: als je het al redt: tientjes werk per jaar. Schiet niet op.Ohja... De boel schoon houden aan de achterkant en de deur dicht houden (alsmede goed sluitende rubbers, verbazingwekkend dat die nog steeds heel zijn) scheelt een hoop. Ongeacht of het ding oud of nieuw is.
De helft van het jaar verwarm je je huis er weer mee. Dat mag je ook nog mee tellen.
Op donderdag 20 augustus 2026 10:12:58 schreef arnova:
En bv. Whirlpool/Bauknecht sowieso troep is ,
Is dat zo, heb ca 2 jaar geleden een Whirlpool inbouw ijskast gekocht en die doet het eigenlijk best goed, groente blijft er behoorlijk lang goed in en vriezen doet ie ook goed..
Net als mijn Samsung wasmachine die ik ca 15 jaar geleden heb gekocht, ook nooit iets mee gehad en ook mijn Daison stofzuiger heb ik al 15+ jaar en die is echt niet kapot te krijgen, ik heb mijn bovenverdieping helemaal verbouwd en zoog alles met dat ding op, alleen het fijne gipsgruis raakt het filter van verstopt maar afbrekende wielen enz die mijn vorige Philips al na 2 maanden had heeft deze al helemaal niet.
Ik heb eigenlijk weinig problemen met de nieuwe spullen die ik heb gekocht, mijn LG TV is ook al bijna 20 jaar oud maar die heb wel wat kuren inmiddels..
Maar hoor het wel veel om mij heen over problemen met nieuw spul, waarschijnlijk heb ik gewoon mazzel of zoiets.
Oh ja, mijn Behringer imitatie 303 ging na 1,5 jaar kapot, maarja Behringer he..
nonius
set SCE to AUX.
Netto winst: als je het al redt: tientjes werk per jaar. Schiet niet op.
Zet er maar een nulletje achter.... PER JAAR.
Toen ik in 2009 m'n oude koelkast en diepvries de deur uitdeed halveerde het electriciteitsverbruik, van 10kWh/dag naar 5.5kWh/dag. Kreeg ongeveer 500 euro terug bij de eindafrekening en een energiemaatschappij die erg verontrust begon te informeren waarom het verbruik plots zoveel lager was.... De koelkast had zichzelf terugverdiend in 12 maanden, de diepvries in 13 of 14 maanden, als ik me goed herinner.
Ik zag het als een uitdaging om het verbruik nog wat verder te verlagen; met extra isolatie rond de koelkast (alles buiten het zicht), en reflecterende folie achter de radiator en bij de compressor, daalde het verder van 400Wh/dag naar 300Wh/dag.
Als de compressor van koelkast of diepvries (bijna) 24h/dag staan te draaien dan is het de hoogste tijd voor een nieuwe. Heeft met geitenwollensokken weinig te maken maar wel alles met het geen dief zijn van je eigen portemonnee.
Heb Siemens en Bosch. Draaien al heel lang zonder problemen. Heb ook een Liebherr vrijstaande diepvriezer, en dat ding is oeroud naar witgoed maatstaven. Minstens 25 jaar maar denk eerder richting 35.
EricP
mét CE
Zet er maar een nulletje achter.... PER JAAR.
Dat is natuurlijk volkomen onzin. Dan zou de koeling meer stroom verbruiken dat het hele huis inclusief de koeling doet...
En ja, als je een stel lekke rubbers hebt of een deur die door versleten scharnieren niet sluit, dan lukt dat soort verbruik wellicht. Maar dan maakt het ook niet meer uit of het ding 5 of 50 jaar oud is.
Als de compressor van koelkast of diepvries (bijna) 24h/dag staan te draaien dan is het de hoogste tijd voor een nieuwe.
Eens. Zie boven. Dat heeft niks met leeftijd maar alles met (slechte) toestand te maken...
nonius
set SCE to AUX.
Dat is natuurlijk volkomen onzin. Dan zou de koeling meer stroom verbruiken dat het hele huis inclusief de koeling doet...
Wat is hier 'volkomen onzin' aan? Het was de werkelijkheid en daarnaast mijn persoonlijke ervaring. Raar dat dit als 'volkomen onzin' wordt weggewimpeld.
En inderdaad, koelkast en diepvries verbruikten samen praktisch de helft van de electrische energie. Aan de apparaten was verder niets te merken, ze bleven goed koelen en de etenswaren raakten niet bedorven.
Eens. Zie boven. Dat heeft niks met leeftijd maar alles met (slechte) toestand te maken...
Het heeft met slijtage van de compressor (en dus leeftijd) te maken. De rubbers waren nog in goede toestand en cosmetisch zag hij er ook nog zgan. uit. Die koelkast was trouwens een Bauknecht staande kast, met diepvriesvak, herinner ik me nog. Merk van de vroegere diepvries weet ik niet meer.
Ik wil niet weten bij hoeveel a-technische huishoudens in NL dezelfde situatie van nodeloze verspilling van electriciteit van koelkast en diepvries zich voordoet.
Door de verlichting te vervangen door LEDs (destijds nog niet zo courant als nu, de prijzen lagen toen nog een stuk hoger) daalde het energieverbruik nog wat verder, naar beneden de helft van daarvoor. Maar koelkast en diepvries waren de bulk van de verspilling. Dus zou mensen adviseren éérst daarnaar te kijken, voor ze gaan neuzelen in de marge met LED-lampen....
Op donderdag 20 augustus 2026 14:44:12 schreef nonius:
Als de compressor van koelkast of diepvries (bijna) 24h/dag staan te draaien dan is het de hoogste tijd voor een nieuwe. Heeft met geitenwollensokken weinig te maken maar wel alles met het geen dief zijn van je eigen portemonnee.
Moderne koelkasten en diepvrieskasten draaien net veel meer als oude, precies omdat de compressor zo krap is gedimensioneerd om zo efficiënt mogelijk te draaien. Daarom duurt het ook zo lang om die dingen in te vriezen bij aankoop.
Op donderdag 20 augustus 2026 12:48:26 schreef EricP:
Ohja... De boel schoon houden aan de achterkant en de deur dicht houden (alsmede goed sluitende rubbers, verbazingwekkend dat die nog steeds heel zijn) scheelt een hoop. Ongeacht of het ding oud of nieuw is.
en
Op donderdag 20 augustus 2026 15:48:19 schreef nonius:
Ik wil niet weten bij hoeveel a-technische huishoudens in NL dezelfde situatie van nodeloze verspilling van electriciteit van koelkast en diepvries zich voordoet.
Ga er maar van uit dat de meeste mensen niet eens in staat zijn om de rubbers van hun koelkast te vinden. Laat staan om ze op werking te beoordelen.
Dan is een algemeen advies om koelkasten van 40jaar te vervangen effectiever dan een onbegrijpelijk technisch verhaal over koelkastrubbers.
Op donderdag 20 augustus 2026 12:32:46 schreef benkr:
Heb je van dat ding het opgenomen vermogen per 24 uur, per week of per maand al eens opgenomen?
Ik denk dat je vandaag nog bij de winkel staat om meteen een nieuwe te gaan kopen, je betaalt nu waarschijnlijk de volledige nieuwe aanschafprijs per jaar aan elektrokosten.
Valt allemaal best mee, hier een Philips vriezer van 1978, draait nog prima en gemiddelde kosten voor electriciteit is rond de 1-1.15 Kwh per dag, slecht? Kan ik daarvoor een goedkopere in gebruik aanschaffen? Duurt ongeveer 8 Jaar ik een goede vriezer heb terugverdiend..En IDD ook zonnepanelen hier, so be it.. Ik gebruik met panelen ongeveer 500-1000 KWh per jaar, maarja saldering gaat vervallen.... dat is wel een dingetje.
Sorry, maar Siemens Bosch is een goed product, maar ik wil niet afzeiken maar levensduur valt en staat ook met onderhoud en gebruik frequentie . Bij ons draait alles best lang, Bauknecht vaatwasser 32 jaar oud, Philips Whirlpool Combi oven 26 jaar oud, Wasmachine Miele 26 jaar oud, koelkast 19 jaar oud, Warmte pomp droger Miele 12 jaar oud.. Senseo 18 jaar oud Airco Toshiba 28 jaar oud etc etc. en nee, ik repareer me niet suf aan het spul, ik onderhoud het.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Siemens Bosch is geen goed merk. Althans er zullen wel goede modellen tussen zitten, maar tussen brandstichtende vaatwassers met een waardeloze terugroepactie en doorroestende koelleidingen ga ik die gok nóóit nemen. Deze problemen wijzen op een verrotte ontwerp- en servicepraktijk, vergelijk het Lopez-effect (loop eens effect) in de autoindustrie; bezuinigen op de verkeerde plaatsen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op donderdag 20 augustus 2026 14:39:43 schreef Richard2000:
[...]
Is dat zo, heb ca 2 jaar geleden een Whirlpool inbouw ijskast gekocht en die doet het eigenlijk best goed, groente blijft er behoorlijk lang goed in en vriezen doet ie ook goed..
Koelkasten van Whirlpool waren meestal Italiaans, en ik ken eigenlijk geen slechte Italiaanse koelkasten.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Je moet je misschien andere vragen stellen. Vroeger vormde de aanschaf van een huishoudtoestel een serieus gat in het huishoudelijk budget. Nu kun je elke maand van een loon meerdere toestellen aanschaffen. Neem daarbij dat de toestellen complexer zijn (meer opties, groter, electronischer, zwaarder...) En dat materialen exponentieel duurder geworden zijn ondertussen. Hoe kan dat in godsnaam nog met dezelfde kwaliteit gemaakt zijn? Nog te vergeten dat europa eist dat toestellen oneindig zuinig MOETEN gemaakt worden hetgeen duurzaamheid echt niet ten goede komt ook al wordt dat buzz woord al te graag in het rond gestrooid. Je zou kunnen stellen dat je als particulier de optie gewoon niet hebt om iets werkelijk kwaliteitsvol te kiezen want het bestaat gewoon niet maar zelfs al zou het bestaan dan zou niemand het kopen want zo zit de mens nu eenmaal in elkaar. Te duur zeggen ze dan. Liever wat bucht in huis halen.
Grosso modo genomen is op de moment BSH de middenmoot met de de beste opties, buiten koeling. Daar blinken ze niet in uit. En idd, onderhoud is een heel belangrijke. Maar geluk is tegenwoordig ook een belangrijke. Wat nu vd band rolt is geen vette meer. Ik heb een voorraad oudjes om mij de komende jaren wat te voorzien zonder de moderne rampenscenario's.
@maartenbakker: geen slechte Italiaanse koeling? Bijzonder. Ik ben vd indruk dat italianen zich best met de vrouwen bezig houden. Iets waar ze wel goed in zijn. Maar het kan altijd erger. Je zou zowaar iets engels kunnen in huis halen.