Op vrijdag 21 augustus 2026 18:49:30 schreef smd:
Maarten, Bosch blijkt inmiddels best van koelingsproblemen met doorgerotte leidingen wel wat geleerd te hebben, laatste 5 jaar veeeel minder gezien die fout maar wel sensoren die ingeschuimd zitten bij de verdamper gaan geregeld stuk. Weet Liebherr ook raad mee trouwens. Ik zie enorm veel witgoed de revue passeren en gemiddeld genomen is Siemens / Bosch 18 jaar oud, dat is OK. Samsung daarintegen gemiddeld 5 jaar. Whirlpool/ Indesjit net zo, misschien 7 Jaar, maar dan heb je het wel gehad. Mieles gemiddeld wel 20 jaar Ja, zie geregeld machines van 32 jaar en ouder nog de revue passeren!

En wat zijn jouw ervaringen dan met AEG, Ikea, Atag, Beko en Pelgrim?

Dat die oude koelkasten zoveel gebruiken kan ik voor de mijne niet beamen.
Ik heb een Linde koelkast van meer dan 40 jaar oud (bierkoelkast) die in de garage staat en nooit het idee gehad dat dat ding nou zoveel zou gebruiken dus een week of 6 eens een metertje geplaatst ,probleem was alleen dat wij in het zuiden nogal hoge temperaturen hebben gehad laatste tijd maar toch eens even gekeken en dan kom ik op dit moment uit op 220 kWh per jaar.
Maar ik denk dat als ik dat ding het hele jaar door meet dat ik niet eens op 100 kWh uitkom in de winter zal het verbruik minimaal zijn en dat voor een kast waar ik in meer dan 40 jaar niets aan heb gedaan ( misschien ooit een lampje maar zelfs dat kan ik me niet herinneren)
Verder toch melden dat ik ook nog een droger heb van meer dan 40 jaar Zanker thermat een van de drogers die toen ong 1000 gulden kostte maar super simpel alles droog in een uur bij dacht ik 1800W.
Het probleem met de vraag is dat niemand in de toekomst kan kijken en de heren witgoedmonteurs alleen kunnen spreken over wat zij op het moment ervaren.

Gr.F_S

Ik heb in mijn jonge jaren als bijverdienste KTV en zo gerepareerd voor (destijds) een collega die naast zijn vaste werk ook een zaak had in dit soor dingen.
Toen ik bij hem begon hoorde ik van hem vaak het verhaal dat nog een aantal jaren daarvoor de eerste KTV's van Philips (de K6 en K7) iets van 6000 Gulden kostte, net zo duur als een Opel Kadett.
Een vergelijkbare auto als de kadett destijd kost nu zeg maar minimaal 25.000 Euro, voor ietsje meer als 300 Euro heb je nu best wel een mooie KTV van 50 inch of zoiets en van een redelijk goed merk.
Omdat hij ook wasmachines etc. verkocht hoorde ik van hem dat b.v. wasmachine in grofweg 3 klassen ingedeeld werden, 2000 gebruiksbeurten, 3000 gebruiksbeurten en 5000 gebruiksbeurten.
Dus gewoon echt goedkopen machines, een middenmoot en de echt dure machines zoals Miele.
Eigenlijk is dat altijd zo gebleven, die opdeling is er nog steeds.
Hier zie je vooral met die KTV en die auto wat er in de loop van enkele tientallen jaren is veranderd en wat massaproductie heeft gebracht.

Individuele ervaringen zeggen statistisch gezien m.i. niet zo heel veel. Ook in een populatie van "slechte" apparaten zitten er uitschieters naar boven qua levensduur. Degene die dan toevallig zo'n uitschieter naar boven heeft is dikwijls tevreden (en hoor je er niet over) terwijl degene die aan de andere kant van de (gaussische) curve zit al snel geconfronteerd wordt met een defect apparaat en het eerder zal rondvertellen. Dan is de beeldvorming al snel rond.

Ook zal er variatie zijn in de kwaliteit na een ontwerpupdate van een apparaat: soms wordt een zwak punt er dan "uitgedesigned". Maar er kan natuurlijk net zo goed een nieuw zwak punt "ingedesigned" worden, al dan niet door kostenbesparing.

De zichzelf respecterende fabrikanten zelf weten dankzij de aftersales afdeling het best of ze (voldoende) goede kwaliteit leveren of niet. Maar die gegevens blijven bijna altijd intern. Zelfstandige reparatiediensten weten ook vaak goed wat de zwakkere en sterkere broeders zijn binnen een merk en tussen de merken onderling.

Het is voor een fabrikant financieel niet aantrekkelijk spare parts heel lang op de plank te hebben liggen voor overjarige modellen dus er zal best e.e.a. niet meer leverbaar zijn. Gelukkig springen andere 3rd party leveranciers daar handig op die de onderdelen kopieeren en voor een lagere prijs kunnen aanbieden dan het origineel.

Mijn moeder heeft een Miele wasmachine uit 1992 die nog steeds draait als een tierelier. Het enige dat is vervangen is zijn de waterinlaatklep en de afvoerpomp. Zelfs voor dit oude model zijn verscheidene 3rd party spare parts nog te verkrijgen. Mijn Miele wasmachine uit 2006 draait ook zonder problemen, al waren de schokdempers dit jaar gaar. Vervangers waren prima te verkrijgen, zowel met als zonder Miele stempel van dezelfde toeleverancier. Is een Miele dus een goed merk? Ik weet het niet want ik heb de uitvalstatistieken niet bij de hand.

En er wordt niet bijgehouden wie na de garantietermijn zijn apparaat zelf naar de stort brengt als het defect raakt of inlevert als er een nieuwe aan huis wordt bezorgd. Milieubewuste burgers laten het wellicht repareren maar het gros van de mensen koopt een nieuwe (pech gehad)

Op donderdag 20 augustus 2026 20:57:29 schreef maartenbakker:
[...]
Koelkasten van Whirlpool waren meestal Italiaans, en ik ken eigenlijk geen slechte Italiaanse koelkasten.

Ik heb de manual na moeten pluizen maar helaas staat daar niet in waar de ijskast gefabriekt is, enigste aanwijzing was dat de manual zelf in Italië is gedrukt dus zal de ijskast er ook wel vandaan komen mag ik aannemen..

Op zaterdag 22 augustus 2026 00:55:42 schreef Gadjo Dilo:
Individuele ervaringen zeggen statistisch gezien m.i. niet zo heel veel. Ook in een populatie van "slechte" apparaten zitten er uitschieters naar boven qua levensduur. Degene die dan toevallig zo'n uitschieter naar boven heeft is dikwijls tevreden (en hoor je er niet over) terwijl degene die aan de andere kant van de (gaussische) curve zit al snel geconfronteerd wordt met een defect apparaat en het eerder zal rondvertellen. Dan is de beeldvorming al snel rond.

Ook zal er variatie zijn in de kwaliteit na een ontwerpupdate van een apparaat: soms wordt een zwak punt er dan "uitgedesigned". Maar er kan natuurlijk net zo goed een nieuw zwak punt "ingedesigned" worden, al dan niet door kostenbesparing.

De zichzelf respecterende fabrikanten zelf weten dankzij de aftersales afdeling het best of ze (voldoende) goede kwaliteit leveren of niet. Maar die gegevens blijven bijna altijd intern. Zelfstandige reparatiediensten weten ook vaak goed wat de zwakkere en sterkere broeders zijn binnen een merk en tussen de merken onderling.

Het is voor een fabrikant financieel niet aantrekkelijk spare parts heel lang op de plank te hebben liggen voor overjarige modellen dus er zal best e.e.a. niet meer leverbaar zijn. Gelukkig springen andere 3rd party leveranciers daar handig op die de onderdelen kopieeren en voor een lagere prijs kunnen aanbieden dan het origineel.

Mijn moeder heeft een Miele wasmachine uit 1992 die nog steeds draait als een tierelier. Het enige dat is vervangen is zijn de waterinlaatklep en de afvoerpomp. Zelfs voor dit oude model zijn verscheidene 3rd party spare parts nog te verkrijgen. Mijn Miele wasmachine uit 2006 draait ook zonder problemen, al waren de schokdempers dit jaar gaar. Vervangers waren prima te verkrijgen, zowel met als zonder Miele stempel van dezelfde toeleverancier. Is een Miele dus een goed merk? Ik weet het niet want ik heb de uitvalstatistieken niet bij de hand.

Ben het met je eens.
Hier ook alles Miele, al heel lang.
De huidige Miele wasmachine staat er ook iets van 22 jaar denk ik.
Een paar maanden terug de schokbrekers vervangen.
Ik heb 2 Suspa's gekocht, die zitten er origineel ook in alleen kosten ze via de aftermarket een paar tientjes een set.
Machine draait weer perfect en staat weer stil.
Verder nooit een storing aan gehad.
De droger is nu 10 jaar denk ik, nog een gewone en geen WP, en een luchtafvoer.
Werkt ook prima, dan maar wat meer energieverbruik, als ik de ellende met die WP dingen zie en hoor..
Kookplaat inductie ook Miele, zit er 14 jaar in en doet het ook gewoon.

Mijn enige criteria is dat het een mooi ding moet zijn

Ik heb miele siemens aeg zanussi bosch etc binnen staan
En alles blijft gewoon prima werken
Alles heeft ook gewoon 7+ jaar garantie

Als je hier iedereen hoort is de helft ook 10+ jaar oud.
Valt allemaal wel mee met dat kapot gaan

De manier van gebruiken is ook heel erg bepalend.
Veel mensen stoppen die machines veel te vol, en dan absurd veel wasmiddel er in.
Ik gebruik waspoeder en geen vloeibare zooi, voor een wasbeurt hooguit een volle eetlepel.
Als je een flinke laag schuim ziet bij het wassen is het al te veel.

Ik gebruik altijd vloeibaar wasmiddel.... is dat niet verstandig? Wat is het probleem?

Heb een Zanker Ecomat ST bovenlader uit '92. Heeft alleen een keer nieuwe RVS trommeldekselveren nodig gehad.

Eéns in de zoveel tijd haal ik wel de trommel eruit om de cementresten uit de bodem van de kuip te verwijderen.... :p

Op vrijdag 21 augustus 2026 19:27:20 schreef arnova:
[...]

En wat zijn jouw ervaringen dan met AEG, Ikea, Atag, Beko en Pelgrim?

AEG / Ikea, maakt leuke apparatuur, maar zoals de slogan uit de jaren '80 "AEG laat je niet in de steek" is zeker niet meer te gebruiken, het laat best veel in de steek, Koelkasten met No Frost hebben een opvallende uitval op lekkage van koelsysteem, Vaatwassers hebben ook meest vreemde klachten waarop verwarmingsellende het hoogst scoort. Wasmachines veel lager problemen en door gesealde kuip een dure reparatie. Drogers (Warmtepomp) opvallend veel lekkage in koelsysteem door gebruik van flinterdunne leidingen van Aluminium. Ovens prima spul !

Atag komt uit de Hisense stal tegenwoordig en in bedroevend slechte kwaliteit. Vaatwassers mag je blij zijn als ze de 2 jaar halen, collega witgoed monteur vind het om te janken. veel garantie afwikkeling..

Beko ( Turkse Miele word het vaak gekscherend genoemd) is lang zo gek nog niet, vaak wel wat reparaties maar doordat de onderdelen spotgoedkoop zijn is het leuk werken met dit merk.

Maar in algemeenheid is witgoed apparatuur van vroegere jaren wel beter, maar ja, toen kwam de EU met regels om zuiniger te worden in verbruik, dat levert ellende ...