Beste forumleden.
Omdat ik denk dat de alternator van mijn broer zijn Kubota L2201 tractor stuk is wil ik deze nameten de tip hiervoor op internet is:
"Stappenplan voor de metingZet de multimeter klaar: Stel de meter in op gelijkspanning (DC) in het bereik van 20 Volt.Start de motor: Zorg dat de motor stationair draait en schakel grote stroomverbruikers (zoals koplampen en achterruitverwarming) uit.Plaats de meetpennen:Sluit de rode (positieve) meetpen rechtstreeks aan op de dikke B+ aansluiting (deze zit vaak achter een rubberen kapje en zit met een moer vast).Sluit de zwarte (negatieve) meetpen aan op de metalen behuizing van de alternator zelf (voor een goede massa).Lees de waarde af: Een goed functionerende alternator moet een spanning aangeven tussen de 13,8 en 14,7 Volt.Wat betekent de uitslag?Tussen 13,8V en 14,7V: De alternator wekt voldoende spanning op.Lager dan 13,5V: De alternator laadt niet of nauwelijks bij. De spanningsregelaar of de koolborstels kunnen versleten zijn.Hoger dan 15,0V: De alternator overlaadt. Dit duidt op een defecte spanningsregelaar en kan je accu beschadigen."
Is het echter niet zo dat de alternator wisselstroom geeft en dat ik dus AC op de meter moet instellen voor directe meting?
Op de alternator staat 16V 35A dit is het enige wat ik nog kan lezen.
Dank u.
Dummy
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
"Het internet" is onbetrouwbaar, maar zo te lezen klopt dit gewoon.
Sanity check: de rode kabel gaat naar de accu, de accu werkt op gelijkspanning, dus er moet gelijkspanning uit komen.
Pro tip: je kunt ook rechtstreeks op de accu meten als dat makkelijker is. Daar gelden dezelfde spanningen.
Meting op batterij bij stilstand 12,4V en bij draaiende motor 12,79V wat dan normaal tussen 13,6v en 14,5v moet zijn vandaar mijn twijfel over de alternator.
Ik ga rechtsreeks meten op de alternator om een defect van de regulator uit te schakelen. Dit kan pas gebeuren volgende week.
Dank u.
Dummy
Dit gaat over een dynamo ? :-/
Onlangs deed ik nog een poging om een dynamo te laten reviseren, vroegah had je daar prima bedrijfjes voor, maar helaas.
Toen zelf maar een paar koolborsteltjes besteld en zowaar, het werkt nog steeds.
Bedankt voor de tip van de koolborstels. Een revisie is duurder dan de aankoop van een nieuwe dynamo.
Groetjes.
nonius
set SCE to AUX.
[Kees frees] vroegah had je daar prima bedrijfjes voor, maar helaas.
Die bedrijfjes bestaan nog steeds hoor. Sterker nog, een familielid heeft zo'n bedrijf! 
Maar het is geen raketchirurgie, het zijn simpele dingen. Als je een beetje handig bent kom je zelf ook een heel eind.
EricP
mét CE
Hier zit er op fiets afstand ook nog eentje. 2 mannen met steeds meer grijze haren - geen idee of het over 10 jaar nog bestaat.
Maar goed... die zijn gewoon netjes. Trekken het ding open. Kijken ernaar. Weten wat een nieuwe kost. En als oplappen meer kost dan een nieuwe, dan krijg je gewoon een nieuwe. Dat soort bedrijfjes zijn goud waard.
Leg op de toonbank. Zeg 'stuk'. En meestal heb je ze binnen een uur aan de lijn met een plan en wanneer je de boel weer kunt komen halen - als ze de spullen hebben doorgaans dezelfde dag, als het spannender is meestal de volgende dag.
En dan voor prijzen waarvan ik denk... daar ga ik zelf geen vuile handen voor maken...
Op maandag 7 september 2026 12:11:15 schreef dummy1:
Een revisie is duurder dan de aankoop van een nieuwe dynamo.
Dat lijkt maar zo. De kwaliteit van een originele en een goedkope imitatie zijn niet te vergelijken. Laat je de originele reviseren dan gaat die weer 10 jaar mee. De nieuwe is zo goedkoop gebouwd dat die goed na een jaar al weer de geest kan geven en dan mag je weer aan de bak. In de automotive halen die goedkope dingen vaak de 30.000 km niet eens is mijn ervaring. Dus doe mij maar een dure revisie, onder de streep is dat stukken goedkoper en het scheelt een bal werk.
Als het de koolborstels zijn kan je die vaak los vervangen, of als compleet geheel met de regelaar. Maar let dan even op de staat van de sleepringen. Eventueel wat opzuiveren met fijn schuurpapier.
Bedankt voor de info, maar dit is voor een kleine tractor voor in het bos. Ik denk dat mijn broer er geen 100km per jaar mee doet en hij is 85 jaar dus?
nonius
set SCE to AUX.
In Steenbergen (NL) zit een bedrijf dat dynamos en alternators reviseert. Is ongeveer 75-80km van Turnhout. Ongetwijfeld zitten er veel dichterbij ook bedrijven.
Best even bij een lokale garagist informeren naar een betrouwbaar/goed bedrijf waar zij hun alternators laten reviseren.
Wat voor merk alternator zit er op?
Heel vaak koolborstels rot , die zijn vaak een geheel met de spanningsrregelaar.
Dat blokje vervang je compleet.
Maak even een foto.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op maandag 7 september 2026 12:45:41 schreef dummy1:
Dag Eric. Welk bedrijf en waar. Als het niet te ver van Turnhout Is.
Het klinkt als Rotor Alkmaar, maar er zijn vast meer van dergelijke vergrijsde bedrijfjes met bulten kennis.
EricP
mét CE
Turnhout is wat eh.. uit de richting. Maar ik kan me niet voorstellen dat er dichterbij niks zit. Er zijn vast nog wel een paar bedrijven die dit kunnen.
De kwaliteit van een originele en een goedkope imitatie zijn niet te vergelijken.
Eens. Maar dan nog steeds... is een Bosch of Hella meestal 'nieuw' wel goed te doen - zo duur zijn die niet. En dat zijn toch niet direct de 'hoera'-merken.
En voor wat betreft het aantal kilometers: dat is natuurlijk totaal irrelevant. Uiteindelijk is het aantal omwentelingen en de daarbij gebruikte belasting en omstandigheden bepalen. Meestal redelijk te vatten in 'draaiuren'. Als die trekker de afgelopen tijd een maand lang elke dag een pomp heeft staan aan te drijven, dan is het aantal gereden kilometers ongeveer 0. Het aantal draaiuren kan aanzienlijk zijn
(en de belasting zal wel niet de moeite waard zijn).
Overigens ook de reden dat 'serieuze' generatoren vaak zonder dynamo maar met een ladertje zijn uitgerust. Stroom is er toch. En als zo'n ding een maand lang 24/7 draait, dan zijn we bij zeg 5k-uur. Als een vierwieler dat doet en die haalt gemiddeld 50km/u zijn we ook bij de 25Mm.
nonius
set SCE to AUX.
Turnhout is wat eh.. uit de richting.
Minder uit de richting dan Alkmaar, wanneer je in Turnhout (BE) zit
Maar zoals gezegd, ik zou even bij z'n lokale garagist binnen stappen en vragen om een betrouwbaar lokaal adres.
[Dummy1]Is het echter niet zo dat de alternator wisselstroom geeft en dat ik dus AC op de meter moet instellen voor directe meting?
Ja en nee: de alternatorwikkelingen zelf produceren inderdaad 3-fase AC (zoals de naam 'alternator' al zegt), maar het wordt direct gelijkgericht door 6 diodes naar (pulserend) DC - dat is wat er dan ook op de uitgang van het apparaat verschijnt. Of beter, hóórt te verschijnen, wanneer het goed werkt.
Maar uit de vraag maak ik op dat ik denk dat u het best een revisiebedrijf of reparateur kunt opzoeken.
Overigens, er kunnen eigenlijk maar een paar dingen defect zijn aan een alternator: lagers, borstels, diodes, spanningsregelaar of de wikkelingen.
Lagers en borstels zijn simpel te vervangen, diodes kwestie van oude verwijderen en nieuwe erin persen (leve de bankschroef!). Spanningsregelaars-modules zijn in hun geheel te vervangen. Alleen herwikkelen kruipt wat meer tijd in 
Meting op batterij bij stilstand 12,4V en bij draaiende motor 12,79V wat dan normaal tussen 13,6v en 14,5v moet zijn vandaar mijn twijfel over de alternator.
Zeker dat de accu nog goed is? Anders even met een tijdelijke andere accu uitproberen.
Hij laadt in elk geval nog wel op. Met een stroomtang kunt u evt. bepalen met hoeveel stroom.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij 12,79V wordt er in principe niet geladen. Uit het spanningsverschil tussen stilstaande en draaiende motor kun je afleiden dat er in elk geval nog een klein beetje leven in de alternator of dynamo zit. De grootste kans is toch dat die stuk is, of allebei.
Als je een goede accu hebt en die komt wel boven de 13,8V uit met draaiende motor dan is alleen de accu stuk, maar ik vermoed van niet. Ik zet in op de alternator/dynamo en eventueel ook de accu.
Met de verlichting aan moet het ding ook prima zijn spanning kunnen houden. Zakt hij daarbij door z'n pootjes dan is de alternator zeker slecht.
Maar eigenlijk zegt je meting al genoeg. Een klassieke (niet ECU gestuurde) alternator mikt op een 14V
EricP
mét CE
Zorg dan wel dat er een beetje toeren wordt gedraaid. 'Stationair' is het niet zeldzaam dat er niet veel gebeurt, zeker bij iets met een dergelijke leeftijd.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tractor, diesel... lage toerentallen... Ik ben het met EricP eens.
Ik wilde gaan zeggen: moderne systemen kunnen ook nog wel eens beslissen dat laden niet of nauwelijks nodig is, en dan dus nauwelijks laden. En dat is aannemelijk als de accu bij stilstand al 12.4V geeft. Anderzijds, Eric heeft kennelijk uitgezocht dat het ding "niet modern" is...
EricP
mét CE
Eric heeft kennelijk uitgezocht dat het ding "niet modern" is...
Tsja... definieer 'modern'.
Ik denk dat mijn broer er geen 100km per jaar mee doet en hij is 85 jaar dus?
Toegegeven, ik heb de aanname gedaan dat dat op de tractor slaat en niet op de broer 
Van 1975 tot 1979 geleverd , dan is het juist een oerdegelijke trekker van pas 50 jaar 
Tegenwoordig maken ze dat niet mee zo met alle elektronische shit die er nu in zit.
Even verder gezocht, er zit een losse regelaar op, dus niet zo'n blokje.
Misschien ook nuttig even naar te kijken: is het laadstroomlampje nog heel?
Als dat kapot is dan krijgt de dynamo geen voormagnetisering en doet het ook niet.
En na 50 jaar kan zo'n lampje natuurlijk wel eens sneuvelen.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Doorgaans heb je met een alternator , bij het op contact zetten een rood accu lampje branden. Start de motor dan gaat als het goed werkt het lampje uit. blijft ie branden dan is er iets stuk of iets los.Brand het lampje helemaal nietkan deze stuk zijn en wordt er geen spanning opgebouwd.
EricP
mét CE
Per ongeluk goed gegokt 
Inderdaad, het laadstroomcontrole lampje maakt deel uit van het geheel 'dynamo'. Bosch zegt (voor 12V) dat het een 4W exemplaar moet zijn - de stroom is belangrijk. LED bagger gaat het niet zomaar doen.
Uit ervaring weet ik dat de dynamo's op landbouwmachines bij stationair echt bijna niks van stroom leveren...
Bij enkele van de machines hier gaat de spanning na het starten maar net tot een 13V stationair, even wat toeren, pakweg 1200 rpm of meer, en dan pas meten.
Maar goed, er zal wel 'iets' mis zijn. Beginnen met het laadcontrole lampje, de stekkers her en der naar de dynamo toe, door oxidatie (zeker als dat beestje in het bos blijft kamperen) kan je ook problemen verwachten.
Ik spreek uit ervaring...
Jaren zeventig, losse regelaar, mmmm. Is het niet toevallig nog een mechanische regelaar? Dan heb ik wel een vermoeden van wat er waarschijnlijk stuk is. Post eens een foto van de regelaar?