Beste forumleden, De lagering van de motor van een ijsroommachine is defect . Het anker is nog in goede staat . Weet iemand hoe ik het bovenste motordeksel ( lagerbehuizing) kan demonteren ? Het is niet gemaakt om het te kunnen open maken

. Ik had het toch graag geprobeerd . Het is nu toch niet meer bruikbaar en heb dus niets te verliezen .

Ik zie niet de gehele motor, dus het is gissen wat er aan de andere kant zit, maar als je eens een tik op de as geeft? Schuift het geheel dan niet uit elkaar?

IK gok dat het er op geschroefd zit en dat er speciaal gereedschap is wat in de 4 inkepingen past. Maar zonder dat moet ook lukken.

Er zitten van de mooie grote gaten daar boven in ik zou daar eens met goed licht naar binnen kijken, als er schroefdraad zit zou je dat denk ik wel kunnen zien.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (38%)]

Beste edbO, De achterkant van de motor is identiek aan de voorkant . Ik weet niet hoe ik de vier punten die het deksel verankeren kan los krijgen . De rotor is voorzien van een veerring om de speling op te vangen . Ik ben bang om deze te beschadigen door op de dunne as te kloppen . Ik heb al 2 metalen ,nokken in de ronde gaten gestoken om met draadstangen het deksel er uit te trekken . Deze poging is mislukt . Toch bedankt om mee naar een oplossing te zoeken ;

Haha niet trekken dan proberen te draaien zie mijn vorige post.

Zo te zien de 4 lippen gewoon naar buiten buigen, dan trek je de boel zo uit elkaar.

Ah, nieuwe foto's. Die vier 'lippen' zijn volgens mij geen echte 'lippen', maar een deel van de behuizing onder hoge druk vervormd zodat deze uitstulpt en de deksels blokkeert. Ik denk niet dat de deksels er in geschroefd zijn, veel te duur om te maken. En wat @Henri62 zegt, proberen aan de achterkant die vier 'lippen' weg te breken of met een dremel weg te poetsen en misschien met wat kloppen op het asje kun je dan de boel uit elkaar halen.

Als ik het moet inschatten zitten er 4 spietjes in gelijmd, zie vergroting.
Dan gok ik op: die er uit trekken en de deksel een stukje draaien en hij komt los.
In de spie een gaatje boren, tappen en een boutje er in en dan met een ring en een moer er uit trekken.
Misschien lopen ze door van de voor naar de achterkant, dan kan je ze er uit tikken met een drevel.
Of als er ruimte achter is, doortikken tot ze in de motor vallen...

[Bericht gewijzigd door revado op (23%)]

Slijp de lipjes los met dremel slijpschijfjes, misschien kleine tool maar dan haal je hem zo uit elkaar. Maar boor eerst 4 gaatjes rondom dan gaatjes tappen zet je achter of voorzijde zo weer vast met schroefjes

Bedankt iedereen ! Met al jullie tips ga ik aan de slag . Dan moet het lukken .

Op maandag 7 september 2026 17:31:29 schreef revado:
Als ik het moet inschatten zitten er 4 spietjes in gelijmd, zie vergroting.

Als ik het moet ontwerpen, zou ik de boel liever iets taps maken, zodat je ze er 1x intikt en ze nooit meer los komen. (dus heel weinig taps, maar wel zo dat ze precies op een bepaalde diepte vast komen te zitten. Je krijgt ze alleen terug als je met een drevel(*) vanaf de andere kant kan tikken).

(*) Lang niet gebruikt dat woord.

Pff, absurd duur voor een motortje van 20 euro ofzo.

Op dinsdag 8 september 2026 11:25:02 schreef Ledlover:
Pff, absurd duur voor een motortje van 20 euro ofzo.

Begrijp ik, maar dat zijn het soort prijzen die ik zo snel kon vinden. Niks onder de €120.

Mocht je een (veel) lagere prijs voor hetzelfde 20 euro of zo motortje vinden geef het dan even hier door.

Inderdaad Deze prutsmotor is véél te duur voor wat hij waard is . Ik heb ook overal gezocht naar een alternatief tot in China toe ; Maar nergens iets bruikbaars gevonden . Met veel moeite hem kunnen demonteren . Morgen wordt hij terug in elkaar gestoken . Ik hoop dat het werkt .

Hoho, deze motoren zitten ook in radar installaties van Kelvin Hughes en draaien een slordige 15 jaar 80.000 uur met paar borstels vervangen tussendoor, dus zo pruts kwaliteit zijn ze ook niet

Losdraaien zal het niet worden met die pasnokken...

heb dit al vaker gedaan met een oude zijkniptang. erna een tik met hamer en schroevendraaier om weer te sluiten. echter koolborstels op of anker gaar is doorgaans het punt..

De stator van mijn motor is op vier punten opgestuikt om zo de twee aluminium deksels vast te klemmen . Het was héél moeilijk om het te demonteren .

Beste forum leden, De motor draait weer . Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties en hulp .

Op dinsdag 8 september 2026 19:03:05 schreef smd:
Hoho, deze motoren zitten ook in radar installaties van Kelvin Hughes en draaien een slordige 15 jaar 80.000 uur met paar borstels vervangen tussendoor, dus zo pruts kwaliteit zijn ze ook niet

Dat het pruts zou zijn kreeg ik dus ook niet toen ik wat meer informatie zocht.

Mooi dat het weer werkt.

Wat bleek uiteindelijk het probleem en hoe is dat opgelost?

Beste nonius, Het voorste lager was los geraakt . Daardoor kreeg ik een zijdelingse speling . Dit wordt bevestigd met een gekartelde veer . Zoiets als een circlips . Ik heb deze terug vast gezet . Nu heb ik geen zijdelingse speling meer . Het was een heel gedoe om daar aan te geraken . Deze motor is zo gemaakt dat je deze heel moeilijk uit elkaar kan halen . Maar het is gelukt .

Dank voor de leerzame terugkoppeling! Blijkbaar dus maar een kleinigheidje.... maar inderdaad, als ze de motor zodanig hebben gemaakt dat je hem niet simpel open krijgt dan wordt dat kleinigheidje ineens een veel groter probleem.

En het opnieuw dichtmaken van de motor is dan blijkbaar ook goed gelukt?

Het deksel is nu vast gezet met 4 boutjes van M3 .