Ik doe een poging een Anritsu meetontvanger te repareren. Tijdens het aanstaan is het
apparaat ter ziele gegaan en helaas niet iets simpels als een voeding.
Het apparaat start niet meer op, dus ben begonnen met meten aan de CPU - 8085A.
Heb het bord uit het apparaat gehaald en even op spanning gezet. Het trekt 500 mA
bij 5V, dus dat lijkt me prima. Wordt ook niets warm. De CPU handwarm.
Echter de klok uit de CPU ziet er al beroerd uit en de datalijnen zwabbert op en neer tussen
logic 1 en logic 0. Geen enkele steile flank te bekennen. Op de voeding zie je ook rare spikes.
Iets is heel hard bezig, maar op een verkeerde manier.
Voeding is schoon, ontkoppel c over de CPU heb ik vervangen, ook andere CPU geprobeerd.
Zelfde verschijnsel.
De datalijnen zien er nog veel beroerder uit dan de adreslijnen ( deel is gecombineerd idd ).
Waar ga ik dit zoeken?
.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (100%)]
Waar meet je de Clock ? Is wel de juiste frequentie (2 MHz) ?
Kan het me niet anders voorstellen maar die pull-ups op de adres en datalijnen nog ok ?
Als de processor loopt en het programma draait zullen die adres en datalijnen ook continue "flipperen".
[Bericht gewijzigd door bprosman op (26%)]
Ik meet de klok op uitgang CPU ( 37 ). 2 Mhz. Rising edge is slecht, falling ok.
De datalijnen komen niet meer op een logische 0 of 1. Zal proberen het scopebeeld
vast te leggen.
Je kunt proberen wat load van de CPU af the halen. Eproms, RAM'en, Q24, Q25, als je AD0-AD7 van de CPU met weerstanden dan naar $00 trekt (wat hard, 1K of zo) , zou hij het gehele geheugenbereik door moeten "NOP"'en. Eigenlijk vind ik 500mA best veel.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Leek mij ook veel maar volgens deze site: https://cpumuseum.jimdofree.com/museum/intel/8080-8085/#swap zijn de specs voor de 8085 1W bij 5V dus 1A maar dat zal max werkend vol gas zijn.
Maar als een andere uP niet helpt dan moet je eerst verder zoeken met de vervangende uP. (de CPU kan stuk zijn maar er kan meer kapot zijn.)
Een vervormde klok kan een meetprobleem zijn. De capaciteit van een 10x probe kan te hoog zijn. Ik gebruik meestal een FET probe daarvoor. Anders er een Ctje tussen hangen van 3,3pF ofzo (Ik neem aan dat je niet met een 1x probe bezig bent)
Kun je voor een 8085 net als voor een Z80 een NOP test doen?
Waar ik in digitale schakelingen fouten mee heb gevonden is signature analyse (Met een Huntron/Octopus/Curvetracer/component tracer etc) Ik steek dan het IC op een breadboard, gnd en Vcc aan elkaar vast en dan een nieuw/goed IC er naast en dan de "stoeltjes"vergelijken. Maar als je die IC's hebt en het apparaat erbij kun je natuurlijk gewoon IC's uitwisselen als test. (Maar dat is meer soldeerwerk want ik laat ze liever niet zitten bij hele oude elektronica ivm timing isues. (moderne 74/4000 IC's zijn veel sneller wat in sommi9ge gevallen een probleem kan geven. ))
Op dinsdag 15 september 2026 16:06:58 schreef fred101:
Kun je voor een 8085 net als voor een Z80 een NOP test doen?
Yep, $00 is NOP
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 15 september 2026 16:06:58 schreef fred101:
Leek mij ook veel maar volgens deze site: https://cpumuseum.jimdofree.com/museum/intel/8080-8085/#swap zijn de specs voor de 8085 1W bij 5V dus 1A maar dat zal max werkend vol gas zijn.
)
volgens mij is 1W ongeveer 200mA.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wellicht zitten we op t zelfde spoor. Ik kom er net achter dat pin 6 TRAP input van de CPU vrijwel altijd hoog staat..... Lijkt me niet goed.
Heb t volledige schema, maar juist bij die pin zit eerst een inverter en dan een verwijzing naar 2e5 ....
Dan begrijp ik t niet meer ... waar gaat 2e5 naar toe? Ik vond nog een notatie 2e5 ( zie bijlage ) maar
deze zijn niet verbonden??
Wie begrijpt dit wel?
Overigens zie ik dit signaal op de datalijnen. Wat is er mis. Sowieso lijkt het in een constante reboot
te zitten. Backup battery vervangen, daar heeft ie geen last van.
RESET OUT blijft continu laag trouwens. Geen idee hoe ie dus aan dat TRAP signaal komt
[Bericht gewijzigd door EgbertG op (24%)]
Op dinsdag 15 september 2026 18:07:11 schreef EgbertG:
Wellicht zitten we op t zelfde spoor. Ik kom er net achter dat pin 6 TRAP input van de CPU vrijwel altijd hoog staat..... Lijkt me niet goed.Heb t volledige schema, maar juist bij die pin zit eerst een inverter en dan een verwijzing naar 2e5 ....
Dan begrijp ik t niet meer ... waar gaat 2e5 naar toe? Ik vond nog een notatie 2e5 ( zie bijlage ) maar
deze zijn niet verbonden??Wie begrijpt dit wel?
Overigens zie ik dit signaal op de datalijnen. Wat is er mis. Sowieso lijkt het in een constante reboot
te zitten. Backup battery vervangen, daar heeft ie geen last van.RESET OUT blijft continu laag trouwens. Geen idee hoe ie dus aan dat TRAP signaal komt
Voor zover ik kan zien bestaat dit schema uit 4 pagina's , dit is 1/4. 2E5 gaat hoogstwaarschijnlijk naar pagina 2, coordinaat E5. Staat daar 1D1 ?
ResetOut laag kan wel kloppen, actief hoog signaal.
Kun je de overige pagina's ook eens posten ?
Wat is het typenummer van dit apparaat (Anritsu maakt meer
)?
Het hele bestand is te groot om te delen helaas. Pagina 133 is het CPU deel.
Dit hier in de bijlage is pagina 2. ( 3 en 4 zijn GPIB )
De signalen lijken een beetje op een busconflict.... maar ja .. wie met wie?
[Bericht gewijzigd door EgbertG op (30%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een bestand is nooit te groot om te delen.
Als het ergens online vandaan gehaald is, best kans dat het er nog steeds staat. Dan kun je simpelweg de link doorgeven.
Als het nergens anders online staat kun je het bijvoorbeeld voor tijdelijk op TransferXL zetten, of als je daar een account hebt direct op Elektrotanya.
Ja, dat is een goede:
https://elektrotanya.com/anritsu_ml422b_c_sm.pdf/download.html
"TRAP" is voor/bij de 8085 een Non Maskable Interrupt en voor zover ik kan zien komt die van de connector.
Ik zou toch ook eens de voeding loskoppelen en die los met een ohmse belasting meten
[Bericht gewijzigd door bprosman op (29%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Dat TRAP signaal wordt gegenereerd op het frontpanel, pagina 130, door iets wat 'interval timer' heet.
Ah dank fatbeard .... dat is dan die 2.5 ms timer ( uit mn hoofd ) die de toetsen scant.
Goed gevonden, ik heb flink zitten bladeren :-/
Wordt vervolgd!
Ondertussen een 74ls374 vervangen, die was idd defect. Maar niet als enige helaas
Op dinsdag 15 september 2026 23:05:48 schreef EgbertG:
Ah dank fatbeard .... dat is dan die 2.5 ms timer ( uit mn hoofd ) die de toetsen scant.
Goed gevonden, ik heb flink zitten bladeren :-/Wordt vervolgd!
Ondertussen een 74ls374 vervangen, die was idd defect. Maar niet als enige helaas
Tijdens uitzetten zei je, een of andere rare piek op je voeding ?
Ik heb m recentelijk gekocht. Apparaat denk ik lang uitgestaan. Vlak voor de verkoop liet
de verkoper het apparaat aanstaan om te laten zien dat t werkte. Helaas is tijdens het
aanstaan het defect ontstaan.
Inmiddels weer iets verder. Het bus-conflict is gevolg van een defecte bcd to decimal decoder.
Dat zou t tweede defecte ic zijn ...... oorzaak van alles is niet te achterhalen denk ik.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Gammele elco's? (waardoor ook gammele voedingsspanning)
TTL wil wel liefst dat je binnen de +/- 5% Vcc blijft zonder excessieve rimpel...
Bij te hoge spanning leggen ze vrij snel het loodje...
Ik heb t CPU bord nu los op de werkbank liggen. Goede stabiele voeding erop, maar kijk eens naar het volgende scope beeld:
Ik meet nu op een data lijn van de 8085 ( geel ) en rood is ALE van de CPU. Op de opgaande flank wordt
hier een latch ingeklokt.
Is die lijn in het midden van de gele trace een tri-state conditie?
De niet gemultiplexte lijnen van de adresbus hebben dat horizontale deel niet.
[Bericht gewijzigd door EgbertG op (11%)]
Op woensdag 16 september 2026 20:48:08 schreef EgbertG:
Is die lijn in het midden van de gele trace een tri-state conditie?
Daar lijkt het wel op.
Je kan dat heel eenvoudig uitvlooien mbv een weerstand naar '0' of '1' van de te testen datalijn. Dan zou de middelste lijn op de scoop '0' of '1' worden. Kies de waarde van de weerstand hoog genoeg zodat alles nog werkt, maar niet te hoog, want dan zie je geen verschuiving van de middelste lijn. Je zou kunnen beginnen met bijvoorbeeld 10kΩ
Dat is wel een interessante suggestie. Wetend dat t ok is en tri state kan ik t lezen nu.
Het volgende plaatje is met alle IC"s weer op het bord ( alle IC's zijn in orde ) en het
wordt dramatisch!
Ik meet met een goede scope en ground op de CPU en probetip op de datalijn ernaast.
Waanzin toch?
Het hele bord staat te oscilleren of zoiets. Over de IC's direct gemeten 500mV rimpel 100 Khz of zo.
Gewoon een stevige analoge voeding er op. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Zouden alle keramische condensatoren opeens defect zijn gegaan?