Nieuw laser en dergelijke topic deel 5

Dit topic is gesloten

Op 13 januari 2005 16:04:12 schreef ledfreak:
[...]
lol dat dacht ik al ja kan nooit veel kosten die voeding

idd :)

Dus bij deze staat men laser te koop.
350Euro vaste prijs ;)

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

Op 13 januari 2005 18:06:26 schreef ledfreak:
en geen garantie zegels verbroken ?

Der zat niks op van zegels volgens mij.
Ale toch niet dat ik gezien heb

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

Op 13 januari 2005 16:54:09 schreef Blue-Bora:
[...]

idd :)

Dus bij deze staat men laser te koop.
350Euro vaste prijs ;)

Welke laser (merk & type) betreft dit, en hoe oud is ie ??
Heb je foto's welke je posten kan ?

http://users.pandora.be/borake/laser.htm

130mW DPSSL laser.Hij is een 3-tal maanden oud ongeveeer.
Ik verkoop hem omdat ik een 200mW ga kopen.

Nu nog iets anders :

Ik heb hem op een forum te koop gezet met als waarschuwing dat het zeker geen speelgoed is,en dat het zeer schadelijk kan zijn voor de ogen.

Nu zeggen ze daarop : Yeah right.En hoe zit dat dan in de discotheken met die lasers.Dan zou iedereen al blind moeten zijn die in zo'n disco is geweest.

Welke uitleg moet ik daarbij geven als tegenbewijs dat dit niet zo is?

*edit*

Dit heb ik als argument gegeven :

- Op zo'n lasers in discotheken zit een beveiliging,vanaf dat de scanners stilvallen word in enkele 1000ste van een seconde de laser geblanked (uitgeschakeld)

- Die scanners bewegen met een snelheid van 45.000x/sec.
- De flits is zo kort dat het oog er geen last van heeft
- En de lasers worden meestal opgesteld dat ze het meeste van de tijd boven het publiek schijnen ipv in het publiek.
- Ook word de "geconcentreerde" beam die zo'n laser geeft opgesplitst in meerdere beams bij een beamshows.Dus als je bv. een laser hebt van 100mW en je beamshow heeft 10 beams dan word de kracht al 10x gereduceerd van de totale output power.Als er dan nog wat effecten tussen die beams zitten krijg je nog maar een 20ste van de totale power.

Het is dus enkel de "main beam" die uit de laser komt dat het gevaarlijkste is.

[Bericht gewijzigd door Blue-Bora op donderdag 13 januari 2005 21:56:20

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

ja das wel een goed argument hoor

zet er maar bij dat ie wel door een cd doosje heen brandt dat lukt hem vast wel ;-)
dat zegt opzich ook al wel iets

kent hier iemand de opbouw van een rode of blauwe DPSS lasers ?
wat is het verschil met de opbouw van een groene ?

Op 14 januari 2005 08:24:26 schreef Croeske_b:
kent hier iemand de opbouw van een rode of blauwe DPSS lasers ?
wat is het verschil met de opbouw van een groene ?

ja

weinig eigenlijk alleen andere crystal
principe is het zelfde over het algemeen

http://www.dreamlasers.com/support/images/dpss1.jpg

al zijn de meeste rode laser gewoon diodes en geen dpss
meestal allen groen en blauw

zijn die crystallen van die blauwe dan zoveel duurder ?

Op 14 januari 2005 09:36:05 schreef Croeske_b:
zijn die crystallen van die blauwe dan zoveel duurder ?

ja helaas wel ze zijn ook minder eficient dus is dr meer pomp vermogen nodig dus duurdere diodes

@ lasershowveiligheid: Zat info te vinden op het internet lijkt me. Als men zo reageert op een forum is dat dus geen plek waar die een laser kunt verkopen. punt uit (wmbt)
De handleiding van de Spookey-Blue van ML bevat overigens een handig en duidelijk uitgewerkt rekenvoorbeeld wat die veiligheid betreft. :)
Verplichte kost als je iets voor een publiek wilt gaan doen.

De prijzen van blauwe DPSS modules gaan lankzaam omlaag, ze zullen door het lagere redement en ook vooral de veel minder goede zichtbaarheid voorlopig niet zo aantrekkenlijk blijven denk ik.
De prijs van losse modules is overigens veel hoger dan die van een complete RGB unit.

Ik heb eigenlijk nog nooit iets serieus gelezen over de werking (materialen) van rode DPSS units, alle rode solid state modules die ik ken gebruiken een of meerdere "directe" diodes.
Weet iemand daar toevallig meer van ?

enigste wat ik me kan bedenken is ruby das volgens mij het enige crystal dat rood leased

heb eens ff zitten zoeken maar

Ktp kan 532 en 404 nm
LBO 532nm en 355nm
Nd:YVO4 1064 nm
Nd:Yag 1064 nm
BBq 520 nm
Ruby 694 nm
MgF2 405 nm

LiNbO3 633nm
CaCO3(Calcite) 633nm
Quartz 633 nm

Zouden nog kunnen dus

[Bericht gewijzigd door ledfreak op vrijdag 14 januari 2005 20:47:23

Op 694 nm.. dat is niet handig voor showwerk ;)

Ik meen een DPSS 670 nm (?) laser ergens (Roithner ? ) wel eens aangeboden te hebben gezien.
Kan me eigenlijk ook moeilijk voorstellen dat men (b.v.) 1.5 W met fatsoenlijke eigenschappen uit een hele batterij diodes perst en samenvoegt. Ik zals een googlen, in de laserfaq staat het (nog) niet volgens mij.
[edit]
Hier te koop, dat zijn geen diodes..

Misschien zijn het wel een soort dye-lasers.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 14 januari 2005 20:49:56

ja ik heb ook al 300 mw rode dpss gezien voor schappelijke prijzen
maar kan me haast niet voorstellen dat dat echt dpss lasers zijn zou eerder op diode gokken

maar zo te zijn zijn ze nd:yag Nd:YLF

humz kan dr ook maar weinig info van vinden

300 mW
Analog bis 100 kHz
657nm

Tec-Version ~650nm gegen 150,- Aufpreis erhältlich
7,5 - 12Volt 2mm Divergenz<1mrad (typ 0,7) 2.000,-

valt opzich nog mee voor zo'n laser

btw zie

http://www.eiergeier.at/100mW_laser_Rot.pdf

ding is wel erg gevoelig voor temp

op 0 graden is ie 650 nm op 24 graden 657 nm en 647 bij - 10

zover ik weet but correct me if i am wrong reageren alleen diodes zo op temperatuur bij crystallen gaat de efficientie dan omhoog of omlaag

[Bericht gewijzigd door ledfreak op vrijdag 14 januari 2005 20:59:59

btw ook best fun

1200 Watt cw diode stack
http://www.laser-diodes.thomson-csf.com/images/fiches/th-c17xx-m1.jpg

Voila,ik heb bevestiging gevraagd aan lasever of ik nog garantie heb op de laser.Dit was hun antwoord.

Hi Ben,

It is a good way to sell your old laser then buy a 200mW. We still apply guarranty for your laser.

Regards,
David

Je mag het ook zelf vragen natuurlijk,want ik kan da hier wel typen maar of je mij gelooft is iets anders :)

Grtz

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

kijk dan is het geen probleem natuurlijk lol

Op 14 januari 2005 08:52:09 schreef ledfreak:
[...]

http://www.dreamlasers.com/support/images/dpss1.jpg

Van de week zullen waarschijnlijk m'n 9mm 500mw 808nm diodes binnenkomen om die in me 20mw (IA) module te vervangen. De diode pompt in de module direct het vanadate kristal, dus geen optiek ervoor zoals hierboven. Het zal dus van belang zijn de diode zo dicht mogelijk op de vanadate te plaatsen.

Nu de vraag, de kopse kant van het vanadate kristal is vierkant en de output van de LD is 50 x 1um (micrometer) maakt het nog uit onder welke hoek de LD geplaatst wordt? (de LD staat er natuurlijk loodrecht op, maar ik bedoel de verdraaiing. het vierkante kristal t.o.v. de rechthoek 50x1um van de LD)
Ik vermoed van wel, op andere forums wel gelezen dat dit directe invloed heeft op de output 532nm.
Wat is dan de juiste plaatsings hoek? of is dit gewoon trail and error?

De polarisatierichting moet inderdaad goed zijn voor een maximale output voor zover ik weet, maar het simpelste lijkt het me dat gewoon even uit te proberen :)

Ben zelf vandaag bezig geweest om een simpele bevestiging voor mijn spiegelgalvanometers + drivers te maken:

http://aart.vslcatena.nl/temp/mech_test.jpg

Ik ben er niet tevreden over, mis ook duidelijk wat gereedschap als een goede machineklem.
Voor het testen etc. is het echter mooi zat. Ben niet zo handig als dat ik zou willen zijn. ;)

Voor het bevestigen van de spiegels op de assen ga ik het wat aangepaste messing binnenste van een GROOT kroonsteentje gebruiken.

Op 16 januari 2005 16:46:09 schreef Aart:
De polarisatierichting moet inderdaad goed zijn voor een maximale output voor zover ik weet, maar het simpelste lijkt het me dat gewoon even uit te proberen :)

Dat zal het ook wel worden denk ik... maar hoe nauwkeurig komt dit? als ik over een hoek van 90graden dit op 5 graden nauwkeurig moet proberen, moet ik toch 18 keer me module open en dicht schroeven.. ;)

Op 16 januari 2005 16:53:28 schreef geronimoos:
[...]

Dat zal het ook wel worden denk ik... maar hoe nauwkeurig komt dit? als ik over een hoek van 90graden dit op 5 graden nauwkeurig moet proberen, moet ik toch 18 keer me module open en dicht schroeven.. ;)

komt nog wel redelijk nauwkeurig ja output kan flink varieren

Op 16 januari 2005 16:53:28 schreef geronimoos:
[...]

Dat zal het ook wel worden denk ik... maar hoe nauwkeurig komt dit? als ik over een hoek van 90graden dit op 5 graden nauwkeurig moet proberen, moet ik toch 18 keer me module open en dicht schroeven.. ;)

De draaihoek die jij bedoelt maakt niet uit. Wat wel uit maakt is de verdraaiing van de vandanate t.o.v. het KTP. Vanadnate heeft een voorkeur voor polarisatie richting en KTP ook. Die twee moeten op elkaar ingesteld worden. Gelukkig zit bij mij de hele cavity nog in elkaar en hoef ik alleen de zaak loodrecht voor de nieuwe diode te plaatsen. Dit is wel kritische voor een TEM00 straal. Dus het zal sowieso veel geprobeer zijn.

Op 16 januari 2005 16:46:09 schreef Aart:
De polarisatierichting moet inderdaad goed zijn voor een maximale output voor zover ik weet, maar het simpelste lijkt het me dat gewoon even uit te proberen :)

Ben zelf vandaag bezig geweest om een simpele bevestiging voor mijn spiegelgalvanometers + drivers te maken:

[afbeelding]

Ik ben er niet tevreden over, mis ook duidelijk wat gereedschap als een goede machineklem.
Voor het testen etc. is het echter mooi zat. Ben niet zo handig als dat ik zou willen zijn. ;)

Voor het bevestigen van de spiegels op de assen ga ik het wat aangepaste messing binnenste van een GROOT kroonsteentje gebruiken.

Heb je de galvos al aan de praat gekregen? Heb je al wat mooie resultaten ?

Heb ze al wel even laten bewegen, het een en ander lijkt te werken. :)

Als er resultaten zijn zijn jullie de eerste die het zien ;) maar ik ben nu eenmaal niet zo snel..

Op 16 januari 2005 23:02:57 schreef SuperBeamer:
[...]

De draaihoek die jij bedoelt maakt niet uit. Wat wel uit maakt is de verdraaiing van de vandanate t.o.v. het KTP. Vanadnate heeft een voorkeur voor polarisatie richting en KTP ook. Die twee moeten op elkaar ingesteld worden.

Dus de verdraaiing diode - vanadate maakt niet uit? Maar vanadate - KTP wel? cavity zit verder ook nog in elkaar, dus dan zou het een kwestie van diode plaatsen zijn... iemand anders nog een visie hierover?

Dit topic is gesloten