Nieuw laser en dergelijke topic deel 5

Dit topic is gesloten

Op 16 januari 2005 23:29:16 schreef geronimoos:
[...]

Dus de verdraaiing diode - vanadate maakt niet uit? Maar vanadate - KTP wel? cavity zit verder ook nog in elkaar, dus dan zou het een kwestie van diode plaatsen zijn... iemand anders nog een visie hierover?

nee verdraaide diode maakt helemaal niks uit behalve als de de vanadate vast zit op de diode maar anders niet inderdaad
maar bij de meeste modules kan je dat niet eens verranderen altans niet zonder ze los te breken

Open heart surgery op mijn dpss.
De c-block laser diode is zichtbaar. Verder hebben de chinezen flink wat lijm gebrukt om het allemaal in elkaar te zetten. Solderen kunnen ze overigens niet daar of soldeer is erg duur in China. Blijkbaar duurder dan een laser diode want die is er mee gekapt na het breken van een slecht gesoldeerd contact. ;);)
http://www.amelink.net/laserpage/temp/lambdapro_LD.jpg

Ja het ziet er zomaar gebrast uit maar das bij alle chineze lasers lol
had je nou nog aan een nieuwe c-mount diode kunnen komen ? op ebay stonden dr nog wel een paar
beste kan je van de rest van de laser afblijven
en alleen de laser diode vervangen en hopen dat dan alles weer fatsoenlijk werkt

Hey ben nieuw hier, maar had een vraagje, weet iemand hoe ik mijn toekomstige Leadlight laserpointer kan modden?

Vermogen: <5 mW (kan veel hoger oplopen) golflengte: 532 nm (Felle groene laser straal) Beammode: CW, Tem00 Divergensie: <1,2 mrad Laser Klasse 3a (3b)

Schijnt dat met de oude versie, er gewoon een pot meter op zat die je kon verstellen, maar met de nieuwe was dit misschien wel niet het geval :( dan moest je hem tweaken.. maar wat is dat eigenlijk "tweaken"?

naja alvast bedankt als iemand een idee heeft..

Op 18 januari 2005 10:51:55 schreef ledfreak:
Voor de liefhebbers ;)

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/licht/16203.htm?ret=%2Fnieuw_zo…

Wat voor animaties zijn hier nog mee mogelijk? 't is tenslotte niet het snelste op de markt ;) Beamshows lukt natuurlijk wel, maar ook nog animaties/kleine tekst?

Heb je ook closed loop drivers voor de galvo's of een schema hiervoor?

Op mijn site zijn er een aantal paginas over deze (*een sterk gelijkende) galvo en de bijbehorende closed-loop driver.
Nog geen resultaten, hoop volgende week :)

@ opvoeren: Ik vraag het volgens mij steeds: Heeft het qua kosten per milliwatt per uur levensduur echt zin ?
Het zou me eigenlijk verbazen..

[Bericht gewijzigd door Aart op dinsdag 18 januari 2005 13:03:28

ja dat kan ik je precies vertellen zelfs
ga dr maar vanuit dat er ene potmetertje op zit maar zelfs dan weet je nog niet tot hoever je hem mag open draaien
als i me niet vergis zitten er standaard 500 mw sony diodes in maar daar daar zou ik niet vanuit gaan
maar hij moet makkelijk te modden zijn tot 25 mw
alleen kan je hem dan niet langer dan 2min aan houden

Op 18 januari 2005 12:55:13 schreef geronimoos:
[...]

Wat voor animaties zijn hier nog mee mogelijk? 't is tenslotte niet het snelste op de markt ;) Beamshows lukt natuurlijk wel, maar ook nog animaties/kleine tekst?

Heb je ook closed loop drivers voor de galvo's of een schema hiervoor?

geen denk ik die galvo's zijn oorsprongkelijk gemaakt voor yag marking heads closedloop zou je dr meschien nog een paar carrecters test uit kunnen krijgen maar ze zijn ook nooit gemaakt voor laser shows al zouden z ehet waarschijnlijk wel kunnen beamshows zowiezo en simpele graphics ook wel waarschijnlijk

Okee Ledfreak dankje!

Gaan we cker weten doen! alleen lijkt me 25 mW wel wat veel.. Leip;) zal de levensduur wel wat beinvloeden maar dat heb ik er wel voor over

Op 18 januari 2005 15:28:28 schreef Pointertje:
Okee Ledfreak dankje!

Gaan we cker weten doen! alleen lijkt me 25 mW wel wat veel.. Leip;) zal de levensduur wel wat beinvloeden maar dat heb ik er wel voor over

hangt er vanaf als dr echt een 500 mw diode in zit dan gaat de levensduur er niks van achter uit dan krijg je hem nog wel hoger zelfs nadeel is dat bij meer vermogen er meer warme vrij komt wat de ktp weer beinvloed waardoor het uitgangs vermogen weer beinvloed wordt
en de driver moet hjet ook aan kunnen

Oke over het opvoeren.
Er zin een diode in die 500 mA kan hebben. De driver is afgesteld op 380 mA. Met de pot kan je deze regelen.
Draai eraan totdat de straal ineens minder word. Iets terug en je zit goed. Maar ik geloof dat je niet over
de max kon met dat potmetertje.
Zo werkte het bij de oude modellen. De nieuwe hebben meer beveiligingen, waaronder een LDR ofzo.
Deze kijkt alshetware of de straal niet sterker is. Zodra dit wel het geval is (en dat wil je dus)
zet hij de diode weer terug. Kortom de potmeter word gecoriseerd. Je moet de LDR er eigenlijk gewoon afslopen.
(draaidje doorknippen) Dan werkt de potmeter weer.
Dan heb je nog de 2de mod. Je kan je ik dacht KTP ofzo beter afstellen. Hiervoor moet je 2 zegelringen van de
diode zelf verbreken. Dan kan je de diode draaien. Het gevolg is dat de polarisatie beter is en dus een sterkere staal.
Je ziet vanzelf wanneer je straal het sterkst is. Dan staat alles goed.
Verder is het niet aan te raden om aan je potmeter te zitten op het moment dat de laser aanstaat. Hierdoor kunnen er
stroom of spannings-pieken ontstaan die de diode kunnen beschadigen.

Over de levensduur. Ik denk dat deze niet veel verkort word. De diode kan immers 500 mA continu hebben volgens
de datasheets. (zelf niet gezien) Natuurlijk word de diode warm. Dit komt omdat hij in een laserpen niet goed gekoeld word.
Dit kan wel ten koste gaan van de levensduur. Waarom kan je een laser dan niet te lang aanlaten staan?
Dit is omdat de temperatuur omhoog gaat. Ook van het ?KTP?. En deze wil voor een goede werking (van IR naar groen)
ongeveer 25 graden zijn. Word hij te warm dan werkt hij minder efficient. Maar je kan hem hiermee (volgens mij) niet beschadigen.
Daarom word bij duurdere lasers de temperatuur geregeld.
De informatie over de levensduur zijn geen feiten. Dit heb ik met eigen logica bedacht !!

Veel modplezier!!
Ik ben nergens voor verantwoordelijk. Mijn info heb
ik gehaald van het volgende forum:
http://www.candlepowerforums.com/ubbthreads/postlist.php?Cat=&Boar…
Het is een erg intressant forum met als doelgroep groene lasers. (vooral pointers)
Er is nu een hele discussie aan de gang over dat iemand met een laser naar een vliegtuig scheen. Deze man is veroordeeld.
En dit kan het punt zijn dat er een einde komt aan de makkelijk op te voeren laserpointers.
zie: http://www.candlepowerforums.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=&Numb…

edit:
Ik zie dat mijn tekst nog wat foutjes bevat.
Maar het gaat om het idee. KTP = MCA en nog wat dingen.

Lees dit nog eens door!! Hier staat een hele "how to"
http://www.candlepowerforums.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=&Numb…
en er is nog een update voor nog meer power
http://www.candlepowerforums.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=&Numb…

hier is de link naar de diode die in de goene laser zit
http://lasercomponents.de/pdf/sony/sld302v.pdf

en de nieuwe modellen zijn ECHT NIET makkelijk op te
voeren :( kijk maar in het forum van candlepower
ik ben me er nu ook in aan het verdiepen

Op 18 januari 2005 13:03:56 schreef ledfreak:
[...]

geen denk ik die galvo's zijn oorsprongkelijk gemaakt voor yag marking heads closedloop zou je dr meschien nog een paar carrecters test uit kunnen krijgen maar ze zijn ook nooit gemaakt voor laser shows al zouden z ehet waarschijnlijk wel kunnen beamshows zowiezo en simpele graphics ook wel waarschijnlijk

Heej laserfreak.
Dit zijn toch dezelfde galvo's als die jij aanbied?

[Bericht gewijzigd door uncleworm op dinsdag 18 januari 2005 19:04:49

Op 18 januari 2005 19:00:00 schreef uncleworm:
[...]

Heej laserfreak.
Dit zijn toch dezelfde galvo's als die jij aanbied?

yeps nog steeds kunne ook met de zelfde drivers als aart gebruikt

btw relaxt hoef ik het verhaal over het modden van die pointers niet meer uit te legen lol heb dr ook nog eentje in de bestelling staan maar bouw wel een nieuw driver kan ik hem op zijn max driven niet dat het nut heeft want alles wordt zo warm dat de output maar max een minuut op 20-25 mw blijft en dan inzakt maar goed het kan lol

maar goed als de pomp diode maar 200 mw is dan haalt ie dat niet eens

btw dat verhaal van de diode draaien is onzin dat werkt alleen als de vanadate vast zit op het blok van de diode dus als je de diode ten opzichte van de ktp draaid maar denk eigenlijk niet dat dat nieuws voor je is wel?

[Bericht gewijzigd door ledfreak op dinsdag 18 januari 2005 19:50:02

effe een heeel ander vraagje, weet iemenand hoe ik veilig een gat door een magneet kan boren? ik heb hier namelijk een par neodymnium magneten liggen die ik wil gaan gebruiken voor een galvano, maar daarvoor moet ik er wel een gat in boren.... iemand?

zonder rook geen elektronica

Op 18 januari 2005 19:56:55 schreef hilbren:
effe een heeel ander vraagje, weet iemenand hoe ik veilig een gat door een magneet kan boren? ik heb hier namelijk een par neodymnium magneten liggen die ik wil gaan gebruiken voor een galvano, maar daarvoor moet ik er wel een gat in boren.... iemand?

ik zou gaan voor een diamant boortje denk niet dat je het met een gewone voor elkaar krijgt spul is veel te broos om in te boren

Op 18 januari 2005 19:40:30 schreef ledfreak:
[...]

yeps nog steeds kunne ook met de zelfde drivers als aart gebruikt

btw relaxt hoef ik het verhaal over het modden van die pointers niet meer uit te legen lol heb dr ook nog eentje in de bestelling staan maar bouw wel een nieuw driver kan ik hem op zijn max driven niet dat het nut heeft want alles wordt zo warm dat de output maar max een minuut op 20-25 mw blijft en dan inzakt maar goed het kan lol

maar goed als de pomp diode maar 200 mw is dan haalt ie dat niet eens

btw dat verhaal van de diode draaien is onzin dat werkt alleen als de vanadate vast zit op het blok van de diode dus als je de diode ten opzichte van de ktp draaid maar denk eigenlijk niet dat dat nieuws voor je is wel?

Die galvo's die jij dan aanbied vind ik intressant worden. Ik denk dat ik een paar aan ga schaffen. Maar ik dacht dat je hier zelf al drivers voor had ?
Maar als onze lieve aart ermee klaar is wil hij ze vast beschikbaar stellen *hulde*

Nog een keer over het opvoeren.
Ik weet er het fijne ook niet van en ga het ook voor de eerste keer doen zodra die dingen van de IA binen zijn. Ik vind alleen dat het op de volgende pagina erg goed beschreven is!! Ook met de nieuwe modellen is de pot mogelijk. Je zult max 380mA krijgen. De diode kan tot 500mA. Wil je dit eruit halen dan zijn er nog wel andere mogelijkheden. Maar hiervoor is wel wat soldeerskills noodzakelijk.
http://www.candlepowerforums.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=&Numb…
Of het de datasheet is van de lasers van de IA begin ik nu ook te twijfelen. Er zijn mensen die uit hen ledlight 45+mW hebben gehaald. Misschien zit in de nieuwe modellen deze zwakkere diode?

ja die scanner setje kan je krijgen met driver helaas wisten we de pinout alleen nog niet maar aart is dr al een aardig eind dr mee gekomen

en voor die laser pointers zit ik me ook ff af te vragen hoe ze dat doen ik persoonlijk zou de driver vervangen en dr eentje in zetten met apc automatic power controll die zet de laser diode automatische iets onder zijn max met de photodiode als feedback
maar het lijkt me erg sterk als ze me 200 mw pomp dr meer dan 20 mw uit krijgen dan zou ie wel heel efficient zijn lol en in de meeste gevallen zijn alle optics al goed afgesteld
maar goed dr is een goede reden waarom die pointers standaard maar op 5 mw staan afgesteld en das omdat als je ze veel hoger gaat zetten is de output verre van stabiel meer

output gaat varieren naar maten de ktp opwarmt en afkoelt
naar mate de diode warmer wordt loopt ie iets van zijn golflengte af van 808 nm naar 810 nm wat er dan voor zorgt dat ie niet meer optimaal gepompt wordt
en zo zijn dr nog meer dingen die er invloed op hebben

Op 18 januari 2005 20:10:06 schreef ledfreak:
ja die scanner setje kan je krijgen met driver helaas wisten we de pinout alleen nog niet maar aart is dr al een aardig eind dr mee gekomen

en voor die laser pointers zit ik me ook ff af te vragen hoe ze dat doen ik persoonlijk zou de driver vervangen en dr eentje in zetten met apc automatic power controll die zet de laser diode automatische iets onder zijn max met de photodiode als feedback
maar het lijkt me erg sterk als ze me 200 mw pomp dr meer dan 20 mw uit krijgen dan zou ie wel heel efficient zijn lol en in de meeste gevallen zijn alle optics al goed afgesteld
maar goed dr is een goede reden waarom die pointers standaard maar op 5 mw staan afgesteld en das omdat als je ze veel hoger gaat zetten is de output verre van stabiel meer

output gaat varieren naar maten de ktp opwarmt en afkoelt
naar mate de diode warmer wordt loopt ie iets van zijn golflengte af van 808 nm naar 810 nm wat er dan voor zorgt dat ie niet meer optimaal gepompt wordt
en zo zijn dr nog meer dingen die er invloed op hebben

Oke die galvo's koste 50 per stuk en dat was zonder drivers?
Wat kost de drivers of is dat zelfbouw ?
Ik heb nu heel de how to gelezen van het opvoeren. Het komt eropneer dat die 45mW een uitzondering is.
Normaal is met de potmod 15-18mW en met het goed afstellen van de laser (laat ik het zo maar noemen) 22-28mW

Op 18 januari 2005 20:20:36 schreef uncleworm:
[...]

Oke die galvo's koste 50 per stuk en dat was zonder driver?
Wat kost dat of is dat zelfbouw ?
Ik heb nu heel de how to gelezen van het opvoeren. Het komt eropneer dat die 45mW een uitzondering is.
Normaal is met de potmod 15-18mW en met het goed afstellen van de laser (laat ik het zo maar noemen) 22-28mW

ik geloof het wel ja als ik me niet vergis maar ze zijn niet van mij maar van roel van stiphout
moet je ff mailen naar info@mirage-group.nl

en ja ik weet het het zijn ook uitzonderingen ik denk dat ik de mijne maar lekker zo laat geen zin om hem te modden hihi
heb al een 45 mw dpss staan hier
als ie ooit kapot zou gaan dan zet ik dr wel een 500 mw in en een andere driver maar dan bouw ik de losse module wel in een alu blok voor koeling dan krijg ik dr wel wat meer uit

Op 18 januari 2005 20:24:23 schreef ledfreak:
[...]
ik geloof het wel ja als ik me niet vergis maar ze zijn niet van mij maar van roel van stiphout
moet je ff mailen naar info@mirage-group.nl

en ja ik weet het het zijn ook uitzonderingen ik denk dat ik de mijne maar lekker zo laat geen zin om hem te modden hihi
heb al een 45 mw dpss staan hier
als ie ooit kapot zou gaan dan zet ik dr wel een 500 mw in en een andere driver maar dan bouw ik de losse module wel in een alu blok voor koeling dan krijg ik dr wel wat meer uit

Dat gaat zeker lukken. Misschien temeratuur geregeld?
Maar ik wil hem graag als pointer hebben. Zit zelfs ook
nog een beetje te twijfelen aan zo'n PGL III
Alleen een beetje duur. Deze zijn dik over 100mW
en versies van 300mW in een pointer *woei :) *blind :(
maar dit is ondertussen een slow chat. tijd om te stoppen ;)

Op 18 januari 2005 20:43:36 schreef uncleworm:
[...]

Dat gaat zeker lukken. Misschien temeratuur geregeld?
Maar ik wil hem graag als pointer hebben. Zit zelfs ook
nog een beetje te twijfelen aan zo'n PGL III
Alleen een beetje duur. Deze zijn dik over 100mW
en versies van 300mW in een pointer *woei :) *blind :(
maar dit is ondertussen een slow chat. tijd om te stoppen ;)

ja die zijn wel vet maar ik zou persoonlijk dan gaan voor een mooie module ipv een pointer

Op 18 januari 2005 08:09:41 schreef ledfreak:
Ja het ziet er zomaar gebrast uit maar das bij alle chineze lasers lol
had je nou nog aan een nieuwe c-mount diode kunnen komen ? op ebay stonden dr nog wel een paar
beste kan je van de rest van de laser afblijven
en alleen de laser diode vervangen en hopen dat dan alles weer fatsoenlijk werkt

neehoor, als het er slecht uitziet blijft het vragen om problemen. Alles wordt naar behoren gemonteerd. Dat is even klussen maar dan gaat het ook niet meer mis door een futiliteit als een los draadje!

is zowiezo al vreemd dat de diode daardoor kapot is gegaan

Op 18 januari 2005 12:55:13 schreef geronimoos:
[...]

Wat voor animaties zijn hier nog mee mogelijk? 't is tenslotte niet het snelste op de markt ;) Beamshows lukt natuurlijk wel, maar ook nog animaties/kleine tekst?

Heb je ook closed loop drivers voor de galvo's of een schema hiervoor?

Deze galvo's MOETEN closed loop gestuurd worden als je er meer mee wilt dan lissajous figuren. Als je ze open loop aanstuurd doet zelfs mijn speaker scanner het vele malen beter!

Dit topic is gesloten