he, ik ben bezig van looplicht: http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=14 en grotere lamp te maken via dit schema, alleen krijg ik dit led systeem niet goed, ik heb hem gebouwt. het probleem is nu dat hij wel knipperd, maar ze knipperen allemaal tegelijk. weet iemand wat er fout kan zitten????

Op za 31-08-2002 15:07:51 schreef Syb:
he, ik ben bezig van looplicht: http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=14 en grotere lamp te maken via dit schema, alleen krijg ik dit led systeem niet goed, ik heb hem gebouwt. het probleem is nu dat hij wel knipperd, maar ze knipperen allemaal tegelijk. weet iemand wat er fout kan zitten????

En nu heb ik en nog groter probleem, nu doet alleen de eerste led het nog maar(nadat ik gnd heb aangesloten, maar daar zal het wle niet van komen)

Volgende dingen kunnen defect zijn, volgende kunnen verkeerd gemonteerd zijn:
Is de potmeter wel goed?? Dus geeft die geen kort sluiting?
Zijn de torren wel heel?? Of staan ze verkeerd aangesloten?
Is reset wel aan Q5 aan gesloten??
IS ic1 of ic2 kapot?? of heb je ic1 wel correct aangesloten?

Zo kan ik nog wel even door gaan met zowel domme als doorgrondelijke opmerkingen en vragen.

Goed, dan heb ik nu nog iets gevonden wat ik zelf heel erg verwonderlijk vind, het looplicht doet het niet zoals ik zei, maar doet het wel als ik er een metalen draadje tegen een brug tussen het ic en de transistor houd, met een zeer geringe aanraking. kan het er dan aan liggen dat ik een 470ohm potmeter gebruik???

Ik denk het wel.
Er staat 500 Kilo Ohm niet Ohm.
Dus die potmeter moet je waarschijnelik vervangen

ik bedoel de ook 470kilo ohm, die heb ik erop zitten(typfoutje) maar er klopt helemaal niks meer van, want hij doet het soms wel soms niet, en twee led's doen het tegelijk terwijl ze niet aanelkaar zijn gekoppelt. en denk er haast over om hem helemaal overnieuw te bouwen. Maar snappen een van jullie misschien wel waarom hij het wel doet als ik de brug die van het ic naaar de transistor loopt aftesplitsen naar het pootje van het andere pootje van de transistor(niet led-zijde). Want dat lijkt mij vrij abnormaal (die led blijft dan wel branden, maar die anderen gaan dan tenminste lopen)

Ik zou dit niet weten, nu zou een van de MOD's of een van de andere techneuten van pas komen.

Wat voor een 4017 heel belangerijk is, is de ontkoppeling van de voedingsspanning (b.v. 100N van + naar massa)

2 lampjes gelijk branden? dat kan, dan is de 4017 niet gereset, in dit geval heeft de 4017 nog niet alle tellers gehad zodat hij de reset ingang nog niet heeft tegengekomen. probeer eerst eens of de 4017 wel geklokt wordt?

groeten,

rob

Dit lijkt meer op een sluiting of het verkeerd aansluiten van de 4017

Er zijn diverse manieren om dit te testen.

De snelste manier is even de scoop erop te zetten.
Maar ik ga ervanuit dat je deze niet heb dus heb ik nog wel andere tips....

Als je een universeelmeter hebt kan je deze op DC zetten. bij een langzame knipper frequentie zal je de uitlezing zien bewegen tussen 0 en de voedingspanning.
Bij een hogere frequentie zal de meter het gemiddelde aangeven, in dit geval dus de halve voedingsspanning.

of je zet via een weerstand een led op de uitgang.

groeten,

rob

[edit]Hé ze zijn me voor!!

Heb dit nu eens ff zitten volgen.
Testen of je clock werkt als volgt: uitgang op-amp losmaken van de 4017. Knoop een ledje met serie R naar de min. Die LED zou snel moeten knipperen.
Als je een scoop hebt kan het nog makkelijker: scoopingang aan de uitgang van de op-amp.
Overigens moet op de uitgang van de opamp ca. 2,5V staan, even meten!

Je kan nu ook mooi de 4017 testen, met een serie weerstandje van 4k7 steeds even verbinding maken van de clock in met de +5v, moet er steeds een ander ledje aan gaan.

ok, bedankt allemaal, ik zal het even testen

ik had zelf het looplicht ook gebouwd en had hetzelfde als jij.

je moet dan een kleine condensator tussen de massa en de clock-in van de 4017 zetten.
ik had er een van 1uF maar kan misschien wel kleiner.
hij werkte toen perfect!!

Danny

Hoi ik heb ook nog even een vraagje en het leek me een beetje onnodig om hiervoor nog een topic te openen : is het mogelijk om het looplicht uit te breiden tot 20 led's door q9 op de clock in van een 2e teller ic te zetten ?

Op ma 02-09-2002 18:25:48 schreef MiTcHeLL:
Hoi ik heb ook nog even een vraagje en het leek me een beetje onnodig om hiervoor nog een topic te openen : is het mogelijk om het looplicht uit te breiden tot 20 led's door q9 op de clock in van een 2e teller ic te zetten ?

Het kan wel maar niet op jouw manier.
Je moet dan via een &-poort werken. Sluit q9 aan de ingang aan en ook de clk aan de ingang van de &-poort. Sluit de uitgang van die poort aan op de clk van het 2e 4017 IC. en sluit dan de q9 van het 2e IC aan op de reset van het 1e IC. Om nu te voorkomen dat ic tegelijk doortelt moet je q9 van het 1e ic aansluiten op de clk enable van het 1e ic.
Om het 2e ic te laten resetten moet je de q0 van 1e ic aansluiten op de reset van het 2e IC.
Je hebt trouwens dan geen 20 maar 9+8=17 uitgangen.

Dus samengevat:
* q0(1e) aan reset(2e)
* hoofdclk aan clk(1e) + ingang &-poort
* q9(1e) + clkenable(1e) samen aan andere ingang &-poort
* uitgang &-poort aan clk(2e)
* q9(2e) aan reset(1e)

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]

Op ma 02-09-2002 18:34:53 schreef Bastiaan:

[...]

Het kan wel maar niet op jouw manier.
Je moet dan via een &-poort werken. Sluit q9 aan de ingang aan en ook de clk aan de ingang van de &-poort. Sluit de uitgang van die poort aan op de clk van het 2e 4017 IC. en sluit dan de q9 van het 2e IC aan op de reset van het 1e IC. Om nu te voorkomen dat ic tegelijk doortelt moet je q9 van het 1e ic aansluiten op de clk enable van het 1e ic.
Om het 2e ic te laten resetten moet je de q0 van 1e ic aansluiten op de reset van het 2e IC.
Je hebt trouwens dan geen 20 maar 9+8=17 uitgangen.

Dus samengevat:
* q0(1e) aan reset(2e)
* hoofdclk aan clk(1e) + ingang &-poort
* q9(1e) + clkenable(1e) samen aan andere ingang &-poort
* uitgang &-poort aan clk(2e)
* q9(2e) aan reset(1e)

Thnx voor de uitleg !

He DAnny,

Je plaatst er een condensator van 1uF in tussen clock in en massa. Maar waar heb jij dan massa hangen op de print(ben nog beginner, maar dat zal jij uit gesprek wel gemerkt hebben).

He Lui,

Ik heb dat met die condensator geprobeert, dat werkt niet, en heb andere dingen doorgetest, de clock doet het zeker, de 4017 hoogstwaarschijnlijk ook, dus ik weet niet waar het dan van komt, kan hem maar beter opnieuw bouwen denk ik, maar toch, iedereen bedankt

Hallo,

Als je zeker weet dat alles goed is aangesloten dan kan je ook proberen een 4093 tussen de oscillator en de 4017 te zetten het kan n.l. voorkomen dat bepaalde 4017's gevoelig (ongevoelig) zijn voor de klokingang.
Met een 4093 maak je een klokpuls welke goed tussen de positieve en negatieve voeding schakelt, als hij het dan wel doet.... dan weet je waar het aan lag..

Rob

He lui,

Hebben nu alles doorgemeten, klokic is helemaal ok, de 4017 in princiepe ook wel. We hebben een voor een de lampjes aangesloten om de kijken of hij het dan deed, hij was een looplicht tot en met 4lampjes, maar nadat we het 5eledje aansloten deed hij het niet meer, en als we hem terug schakelen naar 4 doet hij het ook niet meer, HELP!