Hallo,
heb een groot deel van het forum vergeefs afgespeurd, op zoek naar bovenstaand onderwerp.
Niets kunnen vinden over hoe ik een diac kan testen, dus of ie stuk is of niet.
Wie kan mij helpen?
B.v.d.
Gegroet
RES
RES
Kijken welk type het is, dan een regelbare voeding. (0-50V)
Als het goed is moet de diac in beiden richtigen doorlaten (slaan=gaan geleiden) bij een bepaalde spanning, de doorlaatspanning valt dan terug naar zo'n 5 volt. Als ie dan in beide richtingen doet is ie nog heel. Wel zorgen dat de stroom begrenst is. (100mA of zoiets, dan blijft ie denk ik wel heel)
Hier nog een link met info over de diac.
http://www.americanmicrosemi.com/tutorials/diac.htm
[Bericht gewijzigd door RES op ]
Zorg er dan wel voor dat je de stroom begrenst door een voorschakelweerstandje (100mA vind ik wat veel, maar goed..), daar de meeste experimenteervoedingen een elco aan de uitgang hebben. Deze levert kortstondig meer dan je DIAC leuk vindt.
Op 17 januari 2005 01:47:38 schreef RES:
Kijken welk type het is, dan een regelbare voeding. (0-50V)
Bedankt voor de info zover, maar...
D'r staat niets op de diac (alleen een streepje i/h midden) en het lastige is dat ik (nog) niet over een regelbare voeding beschik, voorlopig alleen een multimeter.
Zijn er nog opties?
Op 17 januari 2005 10:12:28 schreef Marco69:
Gewoon een nieuwe kopen... Zo duur zijn die dingen nou ook weer niet...
Nee, daar gaat het ook niet om, die dingen kosten geen drol.
Mijn insteek is om op een eenvoudige manier te testen of ie het wel of niet doet, al dan niet met multimeter.
Die regelbare voeding komt er zeker! (maar nu even niet, want het geld is op en die dingen zijn verdomde prijzig)
Daar zal ik ook eens een topic voor opstarten: een regelvoeding goed en niet duur.
Groetjes.
Staat hier al op de site...
Je haalt er alleen de 50V niet mee. In de praktijk is dat meestal geen probleem.
Wat dacht je van een serieweerstand van 220K en gewoon op de 230V aansluiten. Meet je op je wisselspanningsbereik 0V of 230V dan is het ding kaput. Meet je rond de 30 tot 50V dan is het ok.
Je kan ook een RC circuitje maken wanneer de elco de doorlaatspanning van de diac bereikt zal die geleiden en de condensator ontladen.Ik denk bij de BR100 ongeveer 30V is.
Zoits bedoel ik maar dan zonder de triac
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/66
[Bericht gewijzigd door yboy op ]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
meeste diacs vliegen aan bij ongeveer 34 tot 40 volt. er is een houdstroom nodig van minstens 5 milliampere om hem 'aan' te houden. als de stroom daaronder gaat springt hij terug af. als de diac aan is staat er ongeveer 3 tot 4 volt over
Je hebt dus een voeding nodig die 50 volt kan geven en een voorschakelweerstand.
die weerstand wordt bijvoorbeeld 50 volt (voeding) - 5 volt (spanning als ie aan is) = 45 volt
45 volt / 10 milliampere (houdstroom) = 4.5 kiloohm
Op 17 januari 2005 13:00:37 schreef yboy:
Je kan ook een RC circuitje maken wanneer de elco de doorlaatspanning van de diac bereikt zal die geleiden en de condensator ontladen.Ik denk bij de BR100 ongeveer 30V is.
Zoits bedoel ik maar dan zonder de triac
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/66
Kan ik volstaan met dit schema zonder triac (dus doorlussen)of moet ik nog verder aanpassen?
Op 17 januari 2005 17:59:08 schreef free_electron:
Je hebt dus een voeding nodig die 50 volt kan geven en een voorschakelweerstand.
Dus met een regelbare 30V voeding begin ik nog weinig?!
Wordt ik toch gelijk op flinke kosten gejaagd (voor een 50V voeding)!
Op 17 januari 2005 17:59:08 schreef free_electron:
er is een houdstroom nodig van minstens 5 milliampere om hem 'aan' te houden. als de stroom daaronder gaat springt hij terug af.
Dus dan heeft het ook geen zin om 'm met een weerstand van 220K aan het net te hangen. Dan stroomt er plm. 1mA, dus te weinig! Dan zou je een hoog vermogenweerstand nodig hebben en een lagere waarde moeten gebruiken, toch?
Op 17 januari 2005 19:17:26 schreef Afradero:
[...]Dus dan heeft het ook geen zin om 'm met een weerstand van 220K aan het net te hangen. Dan stroomt er plm. 1mA, dus te weinig! Dan zou je een hoog vermogenweerstand nodig hebben en een lagere waarde moeten gebruiken, toch?
zo mag je niet rekenen. De netspanning is 220v effectief.
u maximum is 220v * sqr 2 = +/-311V dus er vloeit, het is niet veel meer. maar houd er toch rekening mee
Pic_beginner
Met wederzijds respect kom je heel ver
kweet het is al oude maar mijn vraag is het zelfde.
Als ik mijn multimeter op diode stand zet en in beide richtingen 0.00V meet en als ik hem dan op door meten zet dat hij piep mag ik zeker van zijn zeker dat de diac kapot is ?