henkhuitema
Overleden
Hallo!
Ik ben sinds een jaartje ongeveer bezig met buizen!
Ik heb al wat dingen nagebouwd zoals een versterker en een vu-meter (zie www.aha.nl).
In mijn kennissen/vrienden-kring is er niemand die hierover iets weet (de meesten weten niet eens wat een buis is!)
Maar nu raak ik wat verder hierin en wil wel eens zelf wat ontwerpen...
Daarvoor moet je ook kunnen meten, nu kan ik dat wel en kan ik alle stromen enzo wel meten maar.....
Impedantie...
Hoe kan ik bijvoorbeeld rP(plaatweerstand) meten (of moet dat per se uit de grafiek van de buis komen)
Hoe meet ik de impedantie van een trafo
En....hoe meet ik de belasting die een schakeling vormt?? terwijl deze onder spanning staat
Ik hoop dat jullie me hier een beetje mee zouden kunnen helpen, ik denk dan aan artikelen (op internet) of mischien met iemand in contact te komen die hier nog veel over weet.
In ieder geval alvast hartstikke bedankt
Op 17 januari 2005 11:40:38 schreef henkhuitema:
Impedantie...
Hoe kan ik bijvoorbeeld rP(plaatweerstand) meten (of moet dat per se uit de grafiek van de buis komen)
Waarom wil je dat meten?
Je kunt, aan de hand van de karakteristieken, prima met de grafische methode uitkomen (belastinglijnen tekenen).
Nog simpeler is het om bijv. op Marktplaats een muiderkring buizenboek te kopen, neem dan wel een editie van na zeg 1955, dan staan de wat modernere buizen er ook in.
Hierin staan, naast de aansluitgegevens en de max. ratings ook schakelvoorbeelden en de meest gebruikte instellingen.
Bij eindbuizen ligt het niet zo heel simpel, ik ga zelf altijd uit van klasse A en minimaal 2Rp voor Rl bij trioden en maximaal Rp voor Rl bij penthoden.
In AB of zelfs B en andere uitgangsschakelingen zoals ultralineair, ged. kathodegekoppeld of kathodeterugkoppeling wordt het nog wat ingewikkelder.
Het is allemaal wel uit te rekenen, maar dan heb je wel alle gegevens nodig zoals exacte voedingsspanning, exacte belastingimpedantie, de nodige gegevens van de buis zoals Ri, mu en versterkingsfactor bij bepaalde instelling.
Ik zelf ben niet zo van het rekenen en gebruik dus de grafische methode.
Hoe meet ik de impedantie van een trafo
Da's nogal lastig, een trafo wordt meestal bekeken als zijnde "ideaal" bij zeg 1 kHz, en daar wordt de belastingimpedantie secundair gereflecteerd met het kwadraat van de transformatieverhouding, en omgekeerd.
Buiten het "ideale" gebied zijn er factoren als spreidingszelfinductie, capaciteit vd wikkelingen enz.
Binnen het "ideale" gebied heb je rekening te houden met koperverliezen, ijzerverliezen, koppelfactor enz.
Het is nog allemaal niet zo heel simpel.........
Een goed boek is bijv. "moderne high end buizenversterkers" van Menno van der Veen, uitg. Segment.
Hier en daar nog wel op Marktplaats te vinden.
Staat een hoop in over transformatoren, werking, metingen en ontwerpregels. Erg leerzaam boek!
En....hoe meet ik de belasting die een schakeling vormt?? terwijl deze onder spanning staat
Ik vrees dat je daar wat concreter in moet zijn.
Bedoel je de stroom die een buis trekt onder bepaalde voorwaarden? Gewoon de spanning over Rk meten en de wet van Ohm toepassen.
Ik vermoed echter dat je wat anders bedoelt.
Email me anders eens, mijn e-mail adres staat in mijn profiel. Als er interessante correspondentie uit voorkomt, kunnen we dat wellicht op CO plaatsen.
Zoals je vraagstelling nu overkomt, denk ik dat je eerst wat meer algemene kennis wilt hebben.
Naast het boek van van der Veen zijn er legio andere goede boeken, helaas is er niet zoveel in het Nederlands.
henkhuitema
Overleden
beste kt88,
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
en...ontzettend bedankt dat je me wilt helpen!
ik zal vanavond een mail schrijven
Groeten,
Henk