Op 13 februari 2005 16:18:57 schreef Carel M.:Dit gereedschap is gemaakt van gehard staal. Wat de juiste benaming is weet ik niet (ben geen tandarts!).

Dat heet een sonde, en is inderdaad erg gemakkelijk.

Voor 't gemak maar even mijn "onmisbare dingetjes" lijstje:
Weller WECP-S soldeerbout, punttangetje, kniptangetje, diverse schroevedraaiertjes, het juiste tin (!), Fluke 11 metertje.

Dat gebruik ik het meeste, de rest (zie foto's in topic "knutselhoek" ) is franje.

Ik heb een koffertje voor onderweg waar bovenstaande ook inzit, kom er eigenlijk nooit tekort aan.

ik heb thuis bijna niets:

complete mechanische werkplaats met boormachines, slijpmachines, schorevendraaiers, steeksleutels, doppensets motorheftbrug

elektronisch:

- soldeerstation Conrad
- 15 euro gamma multimeter
- 2 kanaals scoop 20 MHz
- kapotte 2 KAnaals analoge storage scopr 60 MHz
- Varaic
- voedingen 12 V
- zelfgebouwde kleine regelbare voedingen
- lijmpistool (om zaken als ledjes vast te lijmen erg makkelijk)
- een nog kapotte etsmachine (motor draaite wel, maar hij pompt niet)

Ofwel, awful lot of work, maar komt wel goed

Op 13 februari 2005 15:54:30 schreef Lucky luke:
[...]

ik neem aan dat dat je favoriete gereedschap is en niet alles.

nee, was slechts een voorbeeld van een niet-alledaags stukje gereedschap dat toch erg nuttig is. Wat ik verder veel gebruik:

- Antrex soldeerboutjhe
- Velleman multimeter
- fluke 199 multimeter
- Telequipment 20Mhz 2 kanaals scoop
- zelfbouw (xr2206) funtiegenerator
- dremel-kloon
- hema-accuboormachine
- velleman etsbakje, gezichtsbruiner voor te belichten
- B&K 600 buizentester
- diverse tangetjes, schroevendraaiers etc.
- diverse adapters ed. (bouw het meeste spul met ingebouwde voeding)
- Naast de 'echte' pc, in mijn werkplaatsje een mini-pc-tje voor datasheets, eenvoudige simulaties, buizendata, metingen aan luidsprekers met speakerworkshop.

In aanbouw:
- labvoeding
- Gm/Mu buizentester

Te lenen op mijn werk:
- fluke digitale 100MHz scoop
- kolomboor, gatenpons, allerhande mechanisch gereedschap

- Soldeerbout (die maar half tegoei werkt)
- Tin (zonder gaat niet :))
- Halogeenlamp
- Gebogenbekkentang
- Heavy kniptang
- Veilligheidsbitjes >:)
- Wat algemene schroevendraaiers
- Computervoeding
- Multimeter wordt vaak gebruikt
- Telmachiene op de PC

Mss benk nog wat vergeten...

• Tangetjes
    Velleman regelbaar soldeerstation
    Tin (bijna op)
    Multimeter (15 euro, werkt goed!)
    En dan nog wat groffe tools: decoupeerzaag, boor, ...

mooi spul allemaal, ik ga zsm weer een boutje kopen, want zonder ben ik wel erg onthand...

ik werk tot nu tou met isoleertape van de gamma om dingen geisoleerd te krijgen, maar dat spul laat los(!)

ligt dat aan mij, of aan de tape (hoe ik het ook plak het laat los al plak ik t met de kleefzijdes tegen mekaar)

weet iemand hoe goed krimpkous werkt (ik bedoel dat ik graag enkele mensen hun werk met krimpkous de hemel in hoor prijzen en anderen krimpkous wil horen afkraken zodat ik me een beeld kan vormen hoe handig/onhandig krimpkous is.

het mag dan wel geen gereedschap zijn, maar het word wel veel gebruikt. (dacht ik)

Zonder krimpkous ben ik nergens..Perfect spul..Let wel op dat sommige krimpkous lijm heeft, sommige niet.
Die met lijm krimpt minder lekker en kun je minder goed oprekken..althans..dat vind ik.

Krimpkous is in veel situaties vrij ideaal, alleen niet zo goedkoop.

Let goed op de maat en krimpverhouding, ik gebruik een verfafbrand-fohn om het mooi te krimpen.

Nog nooit krimpkous met lijm gezien.

Op 13 februari 2005 15:29:27 schreef Lucky luke:
toen ik las van het prutshoek topic dacht ik welk gereedschap is nou echt onontbeerleek om te hebben.

mijn elektrische tandenborstel, wat een geweldige uitvinding :)

welk gereedschap heeft iedereen (dus welke soldeerbout ed) en wat vind men ervan en wat gebruikt men t vaakst?

Soldeerbout:

WTCP-S-je, tja fijn boutje alleen ligt ie een beetje grof in de hand.

Schroevendraaier set met verwisselbare bitjes.
kniptangetje (of nagelknippertje)
striptang

mijn favorite gereedschap?

me soldeerbout, maar die is stukgegaan :( en een combinatietangetje uit zo'n 5 euro setje van de GAMMa.

IMHO zijn de tangetjes van skandia best goed.
Mijn favoriete gereedschap? mijn vergrootglas.

Krimpkous is zeker handig! Dat laat zeker niet los :)

Mijn gereedschap:

Velleman 25W prutsoldeerboutje (er begint een spleetje tussen de 2 kunstof delen te komen, de schroef wil niet meer aandraaien, is dit gevaarlijk?)
3e hand (handig als je bv draadjes aan een schakelaar wil maken)
Digitale Multimeter
Verfbrander (handig om mooie componenten van een print te halen :P)
Paar schroevendraaiertjes

Dat is het wel zo'n beetje. Ik ga misschien een nieuwe soldeerbout kopen (Weller, of zijn er andere goede merken?) en als ik plaats zou hebben zou er zeker een scoop komen :)

Voor de mensen met weinig goede tangetjes: Bij de LIDL op donderdag 24 februari

Tangenset
staal mat verchroomd,
lengte 165 mm
1 combinatietang
1 kantensnijder
1 striptang
en 1 telefoontang,
met pvc grepen

voor 4.99.

en ook nog een doe het zelfbox met 25 vakjes, gevult met allemaal haakjes, schroeven, dichtingsmateriaal,... (in totaal +- 2000 onderdeeltjes) voor 9.99 (misschien bruikbaar als onderdelenbak?)

en dan ook nog een 250Gb externe hdd voor 179 euro

Dan ook maar mijn lijstje hierbij, ik zal wel het een en ander vergeten maarja.

- Oscilloscoop (philips 2x 60mhz)
- Velleman keramisch soldeerstation (keramisch kan in iedereen aanraden)
- Printboormachientje
- Dremel (ga ik denk ik in de toekomst als printboormachine gebruiken maar die boorstandaartjes zijn zo duur)
- lijmpistool (die troep lijmt alles)
- anti-statische tafelmat en bandje
- breadboard
- tangetjes en schroevedraaiertjes, ook gewoon een goedkoopsetje, als je ze dan sloopt is het niet zo erg :)
- pc (al is die nog niet van mij maar zeer binnenkort wel)
- programmer
- etsspullen
- Labvoeding, een zelfbouw maar die is nog niet af dus nu werk ik met een instelbare adapter
- multimeter

In de toekomst wil ik nog een nieuwe multimeter kopen, een frequentie generator en meter bouwen, maar natuurlijk eerst m'n labvoeding afmaken en dan zie ik weer wel hoe weinig geld er overblijft :)

mijn gerief:

-velleman 25W soldeerbout(kapot)
-andere 25W soldeerbout(gooedkoop merk, werkt nog altijd)
-soldeerpistool
-labo voeding(0-20V / 0-2A)
-pc-voeding
-veel adaptorkes
-veel heroplaadbare bats(+-40)(+3 laders)
-schroevendraaiers
-schone werktafel met 9 sopcontacten+verliesstroom 300mA
-pc
-rek met schuifkes, vol met componentjes
-oude uit elkaar gehaald toestellen(radio's en zo)
-(wat ik dus vergeten ben)

[Bericht gewijzigd door Tim Blanckaert op ]

Hmmm.

- Mijn brein
- Balpen
- Papier
- 2*60Mhz analoge hameg scoop + probes
- jack daniels
- ...

jack daniels

Die zie ik wel vaker bij je voorbij komen, gebruik je je dat om een en ander schoon te maken. :):):):):):)

geintje HiHi.

In de nachtelijke uren van de hobby gaat er hier wel een een lekkere joint voorbij, heb daarna helaas wel eens iets naar het land van de eewige jachtvelden gestuurd.:):):):):):)

GR Richard.

PS. Er wordt gesproken over keramische soldeerbouten / stations, uhh ik neem aan dat het element wordt bedoeld en dan kan ik me daar volledig bij aansluiten, warmt sneller op en als je een hoger temp. nodig hebt en je je regelaar omhoog draaid is ie er veel sneller dan een spiraal verwarmings element.

Op 16 februari 2005 17:55:52 schreef Amateur19:
jack daniels

Die zie ik wel vaker bij je voorbij komen, gebruik je je dat om een en ander schoon te maken. :):):):):):)

Mijn slokdarm ja.

HiHiHi dat dacht ik al. Trouwens daar is het toch ook voor bedoeld????

GR Richard

Jack Daniels, heb ik wat gemist???

Wil iemand expliceren?

Mijn meest gebruikte gereedschap (op mijn soldeerboutje na dan;)) is mijn zijkniptang echt onmisbaar. Knippen, strippen en als je handig bent ook nog moertjes losdraaien, een behuizing openwrikken, en allerlij andere dingen knippen.

whisky dus.

als soldeervloeistof? :P

lijk me met electro niet zo'n goede combinatie...

tenzij je er je tangen mee oppoetst (kan ook met nachtje in de cola, cola niet meer drinken daarna)

OK update voor mijn gereedschappen: Cola, liefst zo goedkoop mogelijk.

daar krijg je schroeven goed mee los zeg, nachtje inweken en je hoeft niets mee weg te gooien

Op 17 februari 2005 11:48:23 schreef Lucky luke:
OK update voor mijn gereedschappen: Cola, liefst zo goedkoop mogelijk.

daar krijg je schroeven goed mee los zeg, nachtje inweken en je hoeft niets mee weg te gooien

een uurtje is al genoeg(met p*psi) even afspoelen met kruipolie of silecone spray en klaar.

en voor het geval het nog niet duidelijk was : kripkous ows.

mijn gereedschap:
kinzo 25 watt soldeerboutje(ja ik schaam me dood)
ook kinzo(word in de plaatselijke winkel verkocht anders moet ik een half uur fietse) schroeven draaier set overgens
doen ze het bij mij goed.
tangetjes, dremel(ja ja een echte), dremel boorstandaart(zelf gemaakt eff een grote boor standaart ombouwe en klaar) natuurlijk een multi meter en een striptang. dat is het dan zo`n betje.

ik heb geen scoop maar kan iemand mij vertelle waarom je in hemels naam een scoop nodig bent(ik ben en beginner voor de duidelijkheid)

Op 17 februari 2005 13:49:26 schreef mister autopilot:
ik heb geen scoop maar kan iemand mij vertelle waarom je in hemels naam een scoop nodig bent(ik ben en beginner voor de duidelijkheid)

Da's duidelijk dat je een beginner bent ;).
Een scoop heb je echt wel nodig als je met wisselstroom circuits bezig bent of met digitale circuits.
Je kunt in het eerste geval goed zien of je signaal overal doet wat het moet doen en in het tweede geval kun je bijvoorbeeld timing van schakelingen zien (zeker als je een meerkanaals scoop hebt).
Zoals ze dat vroeger op school bij mij zeiden: "De scoop is het oog van de elektronicus".

Op 17 februari 2005 14:17:25 schreef DIY:

Zoals ze dat vroeger op school bij mij zeiden: "De scoop is het oog van de elektronicus".

zit er patent op die uitspraak?? lijkt me wel wat voor studenten van me

* High met Henk is blij nieuwe stageschool

Op 17 februari 2005 14:50:47 schreef High met Henk:
zit er patent op die uitspraak?? lijkt me wel wat voor studenten van me

1 fles jack daniels per uitspraak of een doos per week met ongelimiteerde uitspraak-mogelijkheid.