Anoniem
Op 21 februari 2005 17:39:46 schreef Lucky luke:
[...]
beter desoldeer je de componenten (altans zo zie ik het, maar ik vind componenten dan ook vreselijk duur)
de componenten van oude moederborden heb je zo weinig aan er zit niet veel interesands op en daarin tegenb heb ik heel veel onderdelen dus ik kan het me veroorlofen wat op te blazen
in dit geval enkele moederborden
dat overkwam mij vroeger nog weleens terwijl het gewoon mijn eigen PC was, later bleek dat je P1 mobo's met via chipsets moest aarden, omdat ze ander nogal snel kapot gingen in de 16 MSB's
DWZ, in 16 bit lopen ze prima, in 32 bits niet mer. Leuk hoor
daarom zeg ik dus hier ook altijd PC's aarden!!!!!!!
heb nu al 3 van dergelijke mobo's gezien, allemaal via chipsets en als je ze aard zijn ze heel erg lekker stabiel. Beter dan die INTEL P1 setjes, want die begaven het zonder enige reden
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
@ ives:
dat is dus het nadeel van johny walker tijdens het werk!
(of van weetikveelwelkander verdovend midel)
Op 13 februari 2005 15:29:27 schreef Lucky luke:
me soldeerbout, maar die is stukgegaan
en een combinatietangetje uit zo'n 5 euro setje van de GAMMa.
Zon tangen breken iedere maand je komt toch voordeliger uit met degelijk materiaal
Op 17 februari 2005 15:25:58 schreef High met Henk:
aan wie te voldoen dan? Want je zie net dat het bij jouw op school was, dus wie heeft de rechten?* High met Henk vond johnny walker red label wel heel smerig, JD was goed te doen. Echter ik drink al ruim 5 jaar geen alcohol meer
Wow, 5 jaar................................is dat leuk?
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
hobby apparatuur:
kniptangetjes , set schroevendraaiers , kleine loupe ( zo een oogglas wat juweliers gebruiken )
Philips combiscope ( 2x60 MHZ 100 megasample digital storage scope). 64 kanaal logic analyser.
verschillende development systemen voor allerhande controllers ,Testapparaat van METEx ( zo een combo voeding-dmm-frequentiegenerator-funktiegenerator
PC met 19 inch LCD monitor ( superleuk voor PCB design ) en een stapel IO kaarten erin ( printer rs232 usb firewire )
en dan het vruchtgebruik van een 'echt' lab.
HP4395 network/spectrum analysers
Inifiuum scopes met 1.5 Gigahertz bandbreedte ( kan je naar het antennesignaal van een GSM mee kijken )
en nog 700 andere leuke meettoestellen.
Ives
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
Ik ben het 5delige 5euro gereedschapssetje gaan halen, chroom-vanadium, en het ziet er toch allemaal redelijk solide uit!
The Force
May The Force be with you...
Op 25 februari 2005 15:59:58 schreef free_electron:
hobby apparatuur:
kniptangetjes , set schroevendraaiers , kleine loupe ( zo een oogglas wat juweliers gebruiken )
Philips combiscope ( 2x60 MHZ 100 megasample digital storage scope). 64 kanaal logic analyser.
verschillende development systemen voor allerhande controllers ,Testapparaat van METEx ( zo een combo voeding-dmm-frequentiegenerator-funktiegenerator
PC met 19 inch LCD monitor ( superleuk voor PCB design ) en een stapel IO kaarten erin ( printer rs232 usb firewire )en dan het vruchtgebruik van een 'echt' lab.
HP4395 network/spectrum analysers
Inifiuum scopes met 1.5 Gigahertz bandbreedte ( kan je naar het antennesignaal van een GSM mee kijken )
en nog 700 andere leuke meettoestellen.
Is dat nog hobby bij jou?! Man wat een apparatuur!
Ik zou al in de 7e hemel zijn met nog geen 10% (van de overige 90% zou ik ook niet weten wat ik ermee zou moeten doen!)
En dan nog 700 (!) andere apparaten op het werk?! zo heej...
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
met 10% van die apparatuur heb ik nog teveel
heet dat nog hobby?
en wat betreft dat 5 euro setje: het gaat al heel lang mee het isecht goed spul!
en die lijmpatronen vand e gamma (die oude gescheurde doosjes , die lange dus) TOP
en hun lijmpistolen! man dat is pas handig! alles gaat vast met die dingen
o ja, ik was nog 1 gereedschap vergeten dat topch wel handig is:
nagellak (!!!)
ja goed gelzen nagelak idd.
waarvoor ik het gebruik?
o voor zoveel dingen...
echt heel handig!
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Op 25 februari 2005 17:18:19 schreef Lucky luke:
nagellak (!!!)ja goed gelzen nagelak idd.
waarvoor ik het gebruik?
o voor zoveel dingen...
echt heel handig!
Zoals?
Freddy
Hompage: https://meettechniek.info
LeCroy LT344L DSO: 4 kanaals 500 MHz, 500 MS/s (25 GS/s RIS) 1 Mpt/kanaal
+ stroomprobe DC...50 MHz, 30 A
+ twee differentiaal probes DC...100MHz, 1000 Vrms, 1400 Vpk
Agilent 33250A 80 MHz Funktie/Arbitrary Generator
GPIB netwerk voor geautomatiseerde metingen
TTi PL330QMT regelbare voeding 2* 0...32 V, 3 A + 4...6 V, 7 A
Zelfbouw 1000 VA, 0...250 VAC variac geregelde voeding met galvanisch gescheiden uitgang
Weller WSD 50 soldeerstation
Testo Quicktemp 850-1 IR thermometer
Dynatek 112 multimeter
Computer
en dan nog de gebruikelijke tangetjes enz.
En dit heet voor mij nog steeds hobby,
quote uit de encyclopedie:
Hobby liefhebberij, bezigheid die men buiten het beroep uitoefent uit persoonlijke belangstelling en voor zijn plezier.
Dit houd dus in dat apparatuur gebruikt voor een hobby niet onder hoeft te doen voor apparatuur gebruikt in de profesionele sfeer.
M'n werk is hele andere koek. Ik raak daar hooguit wel eens een multimeter aan. Ik verricht veel tekenwerk zoals: Dubbel vaccinator, Touwpompje,
Hydrolische ram samenstelling.
En lekker stoeien met stukken staal en gebruik daarbij (kolom)boormachine's, haakse slijpertjes, lasapparaten, en een fantastische Herbert revolverdraaibank bouwjaar 1932.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
heh. jep das nog altijd hobby.
dan heb ik nog een deel weggelaten ... 
hobby is wat je er van maakt. ik ben zelf begonnen met schakelingetjes uit elektuur te bouwen. een aantal jaar terug ( denk begin tot mid jaren 80) hebben ze een serie meetapparaten gepubliceert. funktiegenerator , frequentiemeter,voeding, lcr meter en nog een zwik ander spul die allemal in en vero kastje zaten. daar heb ik er een reeks van gebouwd. en zo ist begonnen. Dan hier en daar wat tweedehandsspul op de kop getikt.
Duurste aankoop is mijn scope geweest die kostte toen dik over de 3500 euro. heb ik lang moeten voor sparen. ding is nu al 15 jaar oud maar in prima staat. is een combiscope van philips ( nu fluke) ik kan hem schakelen tussen analoog en digitaal.GPIB interface , seriele poort.
Toen ik met microcontrollers begon heb ik geinvesteerd in een chiplab van data I/O. was heel leuke programmer. je kon daar alles mee programmeren. Nu is ie achterhaald. ik heb nu een dataman 48XP.
Eerste soldeerbout was een JBR stationnetje. heb ik nog altijd. de stiften waren wel knudde. ze gaan bol staan en schilferen af. nu een weller WS80 en een MT1500 voor het fijne werk.
eerste multimeter was een analoog dingetje ( met naald ) van tsching-thang-thong-tech. toen had mijn pa een of andere wedstrijd gewonnen ( aankoopbons voor eender wat van philips. aangezien fluke en philips samegaan kon ik zo een fluke 87 true rms meter te pakken krijgen. hoi hoi hoi true RMS in 1988 ! ik hed gesofistikeerder spul thuis dan dat ze op school hadden toen. gebruik hem nog dagelijks.)
tweedehands een HP34401 multimeter kunnen kopen ( benchmodel. loopt op 220 volt). da's mijne echte werkpaard. 6 1/2 digit meet alle elektrische grootheden en kan vierpunt metingen doen. GPIB erop om remote uit te lezen en aan te sturen.
Toen ik naar de USA vertrok kon ik een deel van mijn materiaal ginder niet gebruiken ( 110 volt ). dus ginder zo een combo van METEX gekocht. die kan je achteraan omschakelen tussen 110 en 220. supernauwkerig ist niet maar wel verschrikkelijk handig. voeding , frequentie teller, functie generator en multimeter in een. Ditto voor soldeerstation. de MT1500 is ook schakelbaar tussen 110 en 220. Dus nu heb ik die dingen.
en zo bouw je over een periode van pakweg 15 jaar toch een mooi arsenaal op.
Kijk als je alledagen een pakje sigaretten rook en ieder week en bak bier uitdrinkt en eens uittelt wat dat kost ... kan je een mooi thuis labo mee inrichten op jaarbasis. en aangezien ik niet drink of rook
moet het geld ergens naartoe
. ( is geen 'flame' naar rokers of drinkers hoor. ieder zijn meug. de mije is electronica)
free_electron
Silicon Member
Op 25 februari 2005 23:55:01 schreef Freddy:
Agilent 33250A 80 MHz Funktie/Arbitrary Generator
GPIB netwerk voor geautomatiseerde metingen
TTi PL330QMT regelbare voeding 2* 0...32 V, 3 A + 4...6 V, 7 A
33250 : prima ARB generator. wij gebruiken die om I/Q signalen mee op te wekken ( 2 paralle die gesync'd worden)
ze komn nu met een nieue 33160 ( zelfde als 250 maar monochroom scherm en 'maar' 20MHz ipv 80MHz )
had gisteren net de Agilent mensen op bezoek. kwamen nieuwe scoop voorstellen MSO6000 primeur voor europa. Was de eerste die hem te zien kreeg.
TTI voedingen : zo heb ik er een 50 tal in het lab staan. zeer goede voedingen. haast niet stuk te krijgen. ik gebruik de 320QMT ( 2 kanaal uitvoering van wat jij hebt . dat derde kanaal is voor ons niet nuttig wegens te kleine regelmogelijkheid)
Lucky Luke
Op 25 februari 2005 22:01:59 schreef Berry:
[...]Zoals?
potmeters die in een bepaalde stand moeten staan daar in houden, ietsiepietsie op de overgang van asje naar de rst en nooit meer kwijt waar ie moest.
en om knoopcelletjes aan mekaar te plakken (wel zorgen dat t niet er echt tussen komt) als ik zo'n led sleutelhangerlichtje maak (maar ik raak die leds altijd kwijt!)
om even pootjes van iets te isoleren op een punt.
enz. enz.
Lucky Luke
ja er zit raar gereedschap tussen: tandartshaakjes, nagellak e.d (ik heb geen tandartshaakjes!)
wie heeft er nog meer van dat vreemde spul dat toch handig is?
o, en nog even :
ik heb een hele oude volt/amperemeter gekregen, met hele oude meetsnoertjes en pennen.
en een supergrote (in afmetingen, niet in waarde) en supernauwkeurige regelbare weerstand.
leuk spul!
heb weleens van iemand gehoord die etste ermee. deden nagellak op de PCB smeren en heb hem ok weleens horen vertellen dat ze zelf met een injectienaald baantjes tussen IC's spoten voor de etsen.
was wel iemand met redelijke duim en ik weet niet of er in die injectiespuit ook nagellak zat.
@freddy & free_elektron; jullie zijn geen hobbyisten meer, maar freaks
complimenteus bedoeld hoor jullie hebben een zeer waardevolle inbreng op het forum beide
Lucky Luke
ik ets niet, vinden men te link met dat bijtende spul 
maar eerlijk gezegt krijg ik ook niet graag dat spul over me heen.
ik werk wel op eurokaart