4 electronische voertuigweegschalen met elk een rs232 uitgang. met deze 4 rs232 uitgangen moet ik een op een andere display de percentage verdeling van de weegschalen verkrijgen.I
kan ik dat best met 4 uarts?
moet ik rs485 gebruiken?
hoe sluit ik deze dan aan met de controller? (Din en Dout van de UARTS?)
thx alvast
jeroen
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Batian
De 16F84 zou dan dat gemiddelde dat percentage kunnen uitrekenen per weegschaal. niet?
ik heb dus 4 weegschalen en wil nu de percentage verdeling van de 4 apparte weegschalen tov het totale gewicht op de weegsschalen.
zou je dan geen microcontroller kunnen gebruiken? hoe zou je dat anders doen
jeroen
mijn vraag eigenlijk is hoe kan jede data van 4 rs 232 kabels op de pic16f84 laten aankomen.
Doe je dat met Uarts? Op het schema van Bastian met pic16F84 en 1 rs232 gebruikt hij geen uart maar een transistor.
RS232 is een protocol voor seriele overdracht. Wil je dus RS232 gebruiken dan moeten die weegschalen dat ook ondersteunen.
Laurens
Fuses are your best friends, they even give their life for you...
Als je dat wilt doen met een PIC16f84 dan moet je alles simuleren. Deze pic heeft geen hardwareUARTs onboard. Je zou kunnen overwegen om 4 x een motorola 6850 (uart IC) eraan te hangen. Hierna moet je met een MAX232-IC het signaal passend maken voor RS232.
Ik weet niet of het mogelijk is om op de grotere PICs de uart te multiplexen naar meerdere poorten. Als dat zou kunnen zou het makkelijker zijn dat de eerste optie. Maar ik weet niet of het kan...
Confusion
There are only 10 types of people in the world - those who understand binary, and those who don't
Hoe krijg je de data uit de weegschalen?
Sturen ze continu de data via de rs232 naar buiten, of moet de Pic telkens de data 'pollen' ?
Dus het zou mij lukken als ik 4maxRS232(ttlomzetters), 4uarts (max3100 of motorola6850) en 1 multiplexer 4-2,kan de pic dat verwerken en naar een digitale output sturen?
----------------------------------------------------------
op de datasheet van de weegschaal staan bij de rs232(com1)
enkele (5)instelbare modes beschreven:
dialog mode
printmode
auto SIR/DIR
TOLEDO Continues
SICS
welke hiervan is polling,
wat gebeurd er eigenlijk bij polling
tja idd, dat multiplexen moet wel kunnen, maar moet je wel zorgen de de clock gesynchroniseert is met de hardwarematige multiplexing. Ofwel: je programma leest eerst RS232[1] uit dan een puls uitgeven, waardoor hij die verbinding verbreekt en dan RS232[2] verbind en die uitleest enz. enz. Moet toch wel kunnen lijkt me. Je hoeft in principe volgens mij alelen de data links te multiplexen lijkt me. En als er nix aanhangt zet je de data terminal ready gewoon op false (ik denk dat dit 0 is, maar zeker weet ik dit niet)
Zet de multiplexing gewoon redelijk hoog, waardoor je dus niet ziet dat hij ze 1 voor 1 uitleest. Niet te hoog natuurlijk, anders krijg je Vouten
Tja in het programma kun je die puls ook wel gebruiken denk ik, weet niet of het net zo werkt als hogere programmeer talen, maar iets met een case is met goto denk ik ook wel te fabrieken. gewoon tot 4 tellen en zorgen dat je elke kee rin een andere variabele de uitgelezen waarde opslaat zodat je deze met elkaar kunt vergelijken
Confusion
There are only 10 types of people in the world - those who understand binary, and those who don't
Op do 26-09-2002 08:04:19 schreef jeroen vdkleij:
...
welke hiervan is polling,
wat gebeurd er eigenlijk bij polling
Met pollen bedoel ik dat de micro eerst een bepaald commando naar de weegschaal stuurt, waarna de weegschaal de data verstuurt.
In dat geval stuur je de data naar alle weegschalen en lees je dmv een multiplexer 1 voor 1 alle data.
Overigens zou ik dan voor de pic 16f628 gaan, deze is pincompatibel met de 16f84, heeft wel een uart en meer I/O poorten en geheugen.
heeft de 16f628 ook dezelfde instructie set? want ik heb daar nog niet mee gewerkt
hoe zou je dan data sturen naar de weegschalen? door andere apparte poorten?Hoe weet die weegschaal dat ie dan moet zenden.
doe je dat allemaal in die maxrs232??
hoe zou je inkomende data dan multiplexen, (bij uit een uit wendige uart kon je dat doen met een CS clear to send pin die je kon enablen)
kan je op de max232 interface dit ook doen???
bedankt voor jullie hulp alvast
[Bericht gewijzigd door jeroen vdkleij op ]
Confusion
ja, de 16f628 heeft dezelfde instructie set.
Ik zou het op deze manier doen:
Als je geen stuurlijnen (RTS, DTR, RTS en CTS) nodig hebt kan je met een max232 twee weegschalen besturen.
Je stuurt nu dus het poll commando naar alle 4 de weegschalen. En met de Multiplexor bepaal je dus naar welke je luistert. De andere drie sturen op dat moment dus eigenlijk data voor niets.
[edit]Kan je (link naar) de datasheet niet even posten ?[/edit]
sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
indien je werkt met polling, moet je geen gebruik maken van multiplex, aangezien er slechts 1 weegschaal zal antwoorden, kom je toe met een OR poort.