nu zoals je misschien al weet ben ik bezig met dit product, te maken, nu bij nadere inspectie van al die resem componenten hier (allemaal heel erg nieuw voor mij
)
kwam ik tot de conclusie dat dit lichtelijk dubbelbobbelend ding met streepjes de resisor moest zijn (heb ook naar foto's gekeke)
anyway, toen ik da wou checken met de weerstand kleurencode tabel in jullie Electronica info gedeelte op de site, zag ik dat er vermelding is van 3 streepjes, wel nu, dit ding heeft er 5 ....
enig iedee welke 3 van de 5 streepkes da'k moe bekijke voor de weerstand ?)
en ook, bij de diode, hoe moet ik dat orienteren, het symbool in het schema is zo:
-|<-
is dat dan met de gestreepte kant naar links of juist naar rechts ? of doet dat er niet toe ?
De Diode: Het platte kantje in de tekening is het streepje op de behuizing van de diode.
Dit doet er wel degelijk toe.
Een diode heeft een doorlaat richting en een sper richting.
Naar het platte kantje (streepje) is de doorlaat richting.
Weerstanden met 5 kleurringen zijn weerstanden met 1% of 2% tolerantie.
De laatste ring zou dan bruin (1%) of rood (2%) moeten zijn.
Deze hou je aan je rechter kant. De meest linker ring is dan geel (4), de tweede violet/paars (7), de derde zwart (0) en de vierde bruin (x10).
470 x 10 staat er dan = 4700 ohm = 4k7.
Ligt een Excel sheet in je mailbox met de kleurkodes
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Zie ook http://www.circuitsonline.net/info/weerstanden.php op deze site. Ook een schema voor 5 ringen.
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Als ik naar de foto's onderaan kijk.
Weerstand heeft 4 ringen, Geel, paars, rood, goud.
Waar halen jullie vandaan dat het 5 ringen moeten zijn??
Michaël
I like it when a plan comes together http://www.geocities.com/elektrozone
Op wo 25-09-2002 18:41:13 schreef MADdie:
Als ik naar de foto's onderaan kijk.
Weerstand heeft 4 ringen, Geel, paars, rood, goud.
Waar halen jullie vandaan dat het 5 ringen moeten zijn??
Men verkoopt ook weerstanden met 5 kleuren. En heeft ook met de tolerantie te maken.
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Jawel maar 5 ringen kom ik meestal in hogwaardig HF spul zoals zend bakkies en TV's tegen. Niet echt in een klein rand apparaatje van de PC.
Ik gebruik ze ook in mijn modelspoorcomputer, en da's puur digitaal, tis maar net wat de goedkoopste zijn 
ik gebruik vrijwel alleen maar van die dingen, heb ze gekregen van iemand, maar wat boeit dat, als je *%weerstanden nodig hebt moet je 5 ringen hebben en anders niet, doe niet zo ingewikkeld
blijkbaar heeft dien peet mij hoogwaardige weerstanden meegegevan, ik ga niet klagen ze, over die 25 cent verschil tussen een el-cheapo model en de "dure" weerstand
anyway, mijn IR ontvanger is af en werkt 
bedankt voor alle help